bilmagikeren

Touran 2010 R

22 innlegg i emnet

Regner med at det er en del folk med god bilkunnskap her inne.. Jeg vurderer å kjøpe touran 2010mod R, har passat vare nå, men skal fornye litt. Da vi bare er to pluss to hunder er varebil ypperlig, også i forhold til pris/mod/utstyr osv.. Er det sånn at R kun leveres med 170hk el kan man få ev 140 ev lavere med 1,9l? Den er vel senket ca 1,5cm fra fabrikk? passer litt dårlig men da sitter det vel greit i svinger.. Vil ha touran med mest utstyr og da er vel R vanskelig å slå..

Noen som har noen formeninger om touran R vs touran vanlig godt utstyrt?

Vil heller ha nyere mod og lavere km enn "stor" motor..

P.S vurderer også: Rexton 05-07mod/Pajero/Landcruiser, men dette er biler med relativt mye høyere driftutgifter.(tror jeg)

Endret av cocos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har en Touran R-line på jobben og denne har vertfall 170 TDI. Mener man får den i 140HK'er også...

170HK'eren går faktisk veldig bra, men jeg anbefaler DSG-kasse på det varmeste.

Jeg hadde en Tiuran Varebil 2.0TDI m/votex stylingpakke og 50mm.senk samt chip.

Har ikke denne nå lenger, men du kan se bilder av den her hvis du er interisert:

http://www.bjerknez.no/?p=104

Men etter å ha kjørt bensin noen mnd. nå, så synes jeg selv at jeg er litt bortskjemt. Mye mindre støy og mer behagelig å kjøre. Nå har vel Touran fått Common Rail motorer som bråker mindre så jeg håper noe av støyen er blitt borte.

Touran er en fin bil, og trenger man ikke fler enn to seter så er den ypperlig. Men ikke tro du blir bortsjemt vedrørende sittestillingen. Er du av typen som liker litt romslig sittestilling, så kan jeg med en gang si du blir skuffet (hvis du ikke justerer skilleveggen litt tilbake. Men dette er dog ikke lov....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som om du SKAL ha varebil og da er det jaggu ikke mye fornuftig å velge blant. Hvorfor trur du Land Crusier har så mye høyere driftsutgifter?

Har det ikke vært endel krøll med DSG-kassene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som om du SKAL ha varebil og da er det jaggu ikke mye fornuftig å velge blant. Hvorfor trur du Land Crusier har så mye høyere driftsutgifter?

Har det ikke vært endel krøll med DSG-kassene?

Har ikke noe statistikker over krøll på DSG kassene, men min fungerte vertfall prikkfritt i tre år og min bil var chip'et.

Har heller ikke hørt om andre bekjente med Touran som har hatt problemer med kassen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill:)

Landcruiser: Jeg tror ikke den d4 motoren med så tung bil går på noe særlig under 0,7-0,8 uten at jeg VET det.. Det er veldig fine biler, jeg bor på gård så bør ikke ha blodsenka børsje for å si det sånn, men vilha en driftsikker økonomisk "ny" bil.

Har vel glemt v70 ca 2007 d5, det er vel den bilen det har ligget ann til før jeg begynte med touran 2010 tanker:) Prøvde en 08mod 140 dsg, var som nevntover litt stusselig interiør og seter i forhold til v70 iallefall. Har lyst på manuell, da vi har hatt aut litt lenge nå... Nye manuelle biler er gode og så lettkjørt at bikjene mine hadde klart det med bind for øyne og henda på ryggen:)

mvh

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt noen skrekkhistorier om havari på DSG ja. Og det er DYRT.

Det Landcruiser bruker ekstra i drivstoff tar du sansynligvis igjen på vedlikeholdsutgifter. Kjenner mange som har det og vi har noen som arbeidsbiler på jobb. Null problemer. Dette er vel et av de beste produktene fra Toyota og bagasjerommet er stort. Men komforten og kjøreegenskaper er nok et hakk under personbiler.

Nyere V70 får du ikke som varebil så da må du nok opp et par knepp i prisklasse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, ja selfølgelig ikke vare på volvo.. Bra tilbakemelding på landcruiser, og ser det er mange som går som arbeidsbiler. De er vel kanskje litt dyrere i forhold til pajero, men det er vel kanskje individuelt.

Suv=4wd-god plass-tåler bedre norske riksveier

stvogn=komfort-dieselgjerrig-grei plass

Hvis det blir touran, blir det en som har gått veeldig lite, og under 100 000 når den selges 2-3 år etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om en del tilfeller med defekt DSG-kasse og har selv erfart en ødelagt DSG-kasse.. Ikke akkurat billig!

Men halvparten av prisen som en std automat og "mer avansert", har de spart pengene i materialkvalitet osv? :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører selv en GTI 06 med DSG, helt original, og har gått ca 80 000 nå.

Får satse på at jeg ikke får noen problemer med den, men har ekstra forsikring som dekker feil ved motor, girkasse etc. (Alt som har med framdrift av bilen å gjøre.) Denne forsikringen tok jeg for å slippe å bekymre meg for evt problemer som måtte komme.

(Evt krangel med forsikringselskapet tar jeg når den tid kommer) ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig greit med automat, men tror jeg vil ha manuell, også blir den kanskje noen tusen rimeligere. Eventuelt nyere el mindre km..

Det er vel greit med moment i 170hk tdi, så kan jo nesten gire rett fra 2 til 4 el 5gir.

Er det 7 trins de nye dsg?

Bjerknez: Veldig fin touran du hadde!!! Det er kule biler å se på, samtidig som du sparer MYE penger på å kjøpe en brukt med ca10-20000km, for så å ha den i et par kanskje tre år før du selger, med ikke altfor gæren pris.(kanskje samme som kjøpt for)..

Tror det er planen, hvis ikke jeg ombestemmer meg:) og det skjer jo ikke særlig skjelden!..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjerknez: Veldig fin touran du hadde!!! Det er kule biler å se på, samtidig som du sparer MYE penger på å kjøpe en brukt med ca10-20000km, for så å ha den i et par kanskje tre år før du selger, med ikke altfor gæren pris.(kanskje samme som kjøpt for)..

Tror det er planen, hvis ikke jeg ombestemmer meg:) og det skjer jo ikke særlig skjelden!..

Ja jeg synes dem er litt tøffe... men det krever en del senk samt 19" felger eller mer med riktig ET.

Den nye Touran'en som er kommet nå er veldig tøff forran, men den ser ikke ut bak synes jeg. Den er jo omtrent identisk med Sharan...

Kanskje noe man må venne seg til.. men pr. i dag så synes jeg den nye Touran er stygg bak...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kule biler å se på, samtidig som du sparer MYE penger på å kjøpe en brukt med ca10-20000km, for så å ha den i et par kanskje tre år før du selger, med ikke altfor gæren pris.(kanskje samme som kjøpt for)..

Å ha en bil i i to-tre år og selge for hva du ga for bilen er nok bare en ønsketenkning dessverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får R med 105, 140 og 170hk.

Er den utgaven med mest utstyr, RNS510 er f. eks standard.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så R er altså toppmod i forhold til utstyr. Takk for alle gode innspill..

Til deg som mente dette er ønsketenking med å få igjen det man har gitt for den: Jeg skjønner at du ikke har hatt den gleden, men dette er noe jeg gjør med de fleste bilene jeg har hatt:) Mulig jeg har hatt flax, men ikke bare! Det er klart man må regne løpende utgifter og service osv, de tkoster jo men det gjør det uansett hvilken bil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så R er altså toppmod i forhold til utstyr. Takk for alle gode innspill..

Til deg som mente dette er ønsketenking med å få igjen det man har gitt for den: Jeg skjønner at du ikke har hatt den gleden, men dette er noe jeg gjør med de fleste bilene jeg har hatt:) Mulig jeg har hatt flax, men ikke bare! Det er klart man må regne løpende utgifter og service osv, de tkoster jo men det gjør det uansett hvilken bil..

Du kjøper en bil som er tre måneder gammel og selger den for like mye som du betalte etter to-tre år? Da må du ha funnet ut noe resten av økonomien i verden ikke vet om.

jeg har selv solgt biler for mer enn hva jeg har betalt, men det er ikke snakk om at jeg har brukt bilene i to-tre år først da.

Endret av sluquet
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, mulig det.. Det er vel snakk om verditap. Tre måneder gammel vet jeg ikke hvor du har ifra, men jeg mener om du kjøper en bil som har tatt det første store verditapet. Feks, touran som kostet ny ca345000 står annonsert til ca 269000 om jeg ikke husker feil. Det er vel sånn at man pruter på 269 000 så prisen blir nærmere 250000, kommer nok ikke helt dit men godt på vei. Dette eer en 2010mod som antakelig er tatt ut i 09, gått ca15-17000km. For meg er dette ny bil, jeg kjører max 40000km på 2 år og når den selges har den gått rundt 50000km. Bilen er da 2-3år gammel og er klar til neste verditap:) Om jeg klarer å selge før det tror jeg nok at jeg har hatt billig bil,med minimalt verditap. Sånn ser jeg på det, bilen taper seg jo jevnlig i pris, men det er jo god butikk å kjøpe 2-3år gammel og selge 5-6år gammel.?

Men dette er vel individuelt fra bil til bil og person til person.. Ikke meningen å fornærme noen, og innehar ikke nobelsprisen i mattematikk heller, bare påståelig og sikkert ikke alltid rett:)

Endret av cocos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resonementet ditt henger ikke på greip.

Du kan nok kalkulere med et solid verditap på 2-3 år uansett. En god pekepinn er verdi på dagens 2-3 år gamle biler av tilsvarende kaliber. En god 07 Touran med diesel ser ut til å ligge på 140-170.000,-. Dvs at du bør kalkulere med er verditap på ca 100.000,- på den tiden du har tenkt å eie bilen. Dette er barneskolematematikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrigering: Aktuelle touran står til 242000 nå. Den hadde også gått litt lenger 40000. Men menerå ha sett tilsvarende med halve kilometerstanden..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ermulig at matematikk ikke er min sterke side,MEN jeg ser priser jeg og.. Skjønner ikke hvorfor dette er såå hakkendes gærent.? Som du sier se på tilsvarende. Da ser jeg på 08mod. Det hører med at bilen må kjøpes til lav "privatpris" og ikke i butikk. For så å klare å selge bilen til en "god" pris.Er vel lettere på enkelte modeller som pajero?

Er ikke sikker på momsfradrag og firma, men der er det vel også noen penger å spare.? Det er ikke fradrag på alle biler men det er jo også en mulighet.

Skjønner at jeg har provosert noen med "skrytingen" og at i "the real world" går ikke sånt ann.

Det får være en drøm jeg har, det er jo mange faktorer som spiller inn også, dessuten er det mange diskusjoner å ta, så kanskje la det ligge?

Uansett takk for respons på innlegg:)

martin 2a

P.S skal ønske meg kuleramme til jul, kanskje jeg plukker opp noen triks:)

Endret av cocos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at du bor på en gård, nå vet jeg ikke hvordan den ligger til men min første tanke er at 4trekk kunne være tingen for deg. En Landcruiser har jo svæært bra framkommelighet :) Den har stort bagasjerom og bruker omtrent 1l på mila med chip og 200hk+. I tilegg har jo bilen mulighet til å dra maaange kilo, må vel også være kjekt i forhold til gårdsarbeid osv.. Prismessig så er det litt opp til deg og dine krav. Men skinn, navi, justerbare fjæringer og tems er jo ikke feil hvis du tar deg råd til det!

I forhold til verditap, så kommer man vel neppe bedre ut av det enn med Landruiser. Det er svært populære biler og holder seg svæært godt i pris!

Endret av Lahega
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive