Gå til innhold

Noen som har tips for hvordan man bruker blits?


Frank S.

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg en Cannon Speedlite 430 EX II på vei i posten. Ser også at det er en tråd her om kjøp av blits.

Er det noen av dere som har brukt blits som har noen gode tips å komme med.

F.eks til innendørs bilder i jula.

Hva bør man gjøre med vinkling av blitsen? Til siden, opp i taket etc?

Andre gode tips?

Linker til gode guider mottas med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg en Cannon Speedlite 430 EX II på vei i posten. Ser også at det er en tråd her om kjøp av blits.

Er det noen av dere som har brukt blits som har noen gode tips å komme med.

F.eks til innendørs bilder i jula.

Hva bør man gjøre med vinkling av blitsen? Til siden, opp i taket etc?

Andre gode tips?

Linker til gode guider mottas med stor takk:)

Ett tips... ha med ekstra batterier til envær tid... den sluker batterier syns jeg..

Uten softboks er jo opp i taket fin ting.. men man må bare teste... e morro å teste litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

For innendørsbilder anbefaler jeg deg å rette blitsen i taket, da får du en mer jevn opplysning av objektet, samt at du slipper det ekstreme skyggefallet en blits etterlater seg når du retter den direkte mot objektet. Kombinerer du dette med en slik liten softboks du trer over blitshodet får du en enda bedre lysfordeling. Dette bruker jeg selv og resultatet er oftes veldig bra. Ellers kan du eksperimentere med å reflektere den fra andre flater, som også kan gi mange morsomme effekter. Personlig synes jeg at å rette en blits direkte mot en person/objekt innendørs forbeholder seg pressefotografer og kompaktkameraer, men utendørs derimot er du så og si nødt å rette blitsen mot objektet for å få nytte av blitsen. Innendørs vil dette gi ett glorete opplyst objekt med ett poltergeist av en skygge bak, dette ser egentlig mindre pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt lånte D70s er det innebygget blitz. Der blir det som regel bedre bilder hvis jeg stiller blitzen på undereksponering, gjerne -0.7 eller -1.0. I tillegg er det veldig viktig å få hvitbalansen riktig. Hva som er beste innstilling er sikkert avhengig av type kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en billig flash trigger på bukta og et par blitser til, da blir det sving på innebildene (og utebildene). Bare å line opp bortgjemt i stuen! Blits av kamera, da blir det brått endel enklere synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler den dvd'n her sterkt:

http://www.amazon.com/Understanding-Canon-Speedlite-580EX-430EX/dp/B0024JPE2E/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=electronics&qid=1292516853&sr=8-2

Lærte mer om bruk av blitz ved å se den, enn jeg hadde gjort med 3mnd med egen eksprementering. Går igjennom instillinger og hva ting gjør, og viser deg mange forskjellige muligheter med praktiske eksempler (photoshoots). Verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...