Bjørn

utvide RAM i laptop

27 innlegg i emnet

mine data kunnskaper er ikke så gode men jeg har funnet ut at Ligthroom3 krever 2gb RAM , laptopen min er noen år ettervert , det er HP Pavillion Dv 6335EU . Org ram i denne er 2 x 512mb , kan jeg sette inn feks 2 x 2gb? trenger jo minimum 2gb men kan jeg få 4gb så må jo det være enda bedre eller hur?

noe annet som spiller inn , hovedkort feks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du har windows 32bit så er det bortkastet å ha mer enn 2gb ram siden den ikke klarer å ta i bruk mer.

eller så kan du erstatte det som sitter i orginalt med 1x 2 gb eller 2x 1gb

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svaret hc_tk , det er windows 32bit ja (windows 7 )

er det okke som om jeg går for 1x2gb eller 2x1gb?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trykket litt kjapt der visst. er max 4 gb så 2x 2gb eller 1x4gb. det spiller ikke noen rolle om det er en eller to brikker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er egentelig helt feil. Du kan sette inn så mye ram du bare vill men på 32bit får du ikke brukt mer en 3gb uansett om du har 2x2 eller 1x4.

Du kan skjekke på hp's nettsider om de har det du trenger ved å skrive in s/n nummeret ditt. hvis ikke er det fult mulig å finne andre nettsider som selger det.

Det kan også hende at du må instalere windows på nytt når du setter inn ny ram for at windowsen skal godta det.

Mitt tips er kjøp 4-6gb ram og oppgrader til 64bit når du får kjansen da 64bit både er kompatibel med andre 32bit programmer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er egentelig helt feil. Du kan sette inn så mye ram du bare vill men på 32bit får du ikke brukt mer en 3gb uansett om du har 2x2 eller 1x4.

Du kan skjekke på hp's nettsider om de har det du trenger ved å skrive in s/n nummeret ditt. hvis ikke er det fult mulig å finne andre nettsider som selger det.

Det kan også hende at du må instalere windows på nytt når du setter inn ny ram for at windowsen skal godta det.

Mitt tips er kjøp 4-6gb ram og oppgrader til 64bit når du får kjansen da 64bit både er kompatibel med andre 32bit programmer :)

intresant det du sier her Bompi , jeg oppgraderte nettopp fra vista til windows 7 og der er det med 64 bit også , kan jeg bare bruke den da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres bra ut :D , takk for hjelpen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så skal det sies at hovedkortet må støtte 4 eller mer RAM også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener disse maskinene kun støtter 2gb ram,og vil derfor ikke starte/fungere som man ønsker hvis man monterer 3 eller 4gb.

Men hvis du har en halv gb ram i dag, så vil du kunne få mer nytelse av maskinen med 2gb i.

Iallefall, hvis du feks holder deg i nærheten av en pcbutikk/amentio datakjeden osv, så kan du gå å spørre om DDR2 So-dimm 5300 1gb brikke med cl5. Dette er ganske standdard å få tak i, så tipper de fleste elektrosjapper med litt respekt for seg selv har det.

Ellers så er det godt mulig at du kun finner 1 rambrikke når du åpner ram-luken bak, en andre er under tastaturet og litt mer knot å bytte.

Lykke til :)

Endret av Han5y
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så skal det sies at hovedkortet må støtte 4 eller mer RAM også :)

ja det var det da.... B)

Mener disse maskinene kun støtter 2gb ram,og vil derfor ikke starte/fungere som man ønsker hvis man monterer 3 eller 4gb.

Men hvis du har en halv gb ram i dag, så vil du kunne få mer nytelse av maskinen med 2gb i.

Iallefall, hvis du feks holder deg i nærheten av en pcbutikk/amentio datakjeden osv, så kan du gå å spørre om DDR2 So-dimm 5300 1gb brikke med cl5. Dette er ganske standdard å få tak i, så tipper de fleste elektrosjapper med litt respekt for seg selv har det.

Ellers så er det godt mulig at du kun finner 1 rambrikke når du åpner ram-luken bak, en andre er under tastaturet og litt mer knot å bytte.

Lykke til :)

maskinen har 2x500mb nå mener jeg , tenktge er under lokket på undersiden . jeg tenkte akkurat på det at jeg skulle ta en tur til amentio/datakjeden for liksom å være på den sikre siden når jeg kjøper

takker så mys for hjelpen :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mine data kunnskaper er ikke så gode men jeg har funnet ut at Ligthroom3 krever 2gb RAM , laptopen min er noen år ettervert , det er HP Pavillion Dv 6335EU . Org ram i denne er 2 x 512mb , kan jeg sette inn feks 2 x 2gb? trenger jo minimum 2gb men kan jeg få 4gb så må jo det være enda bedre eller hur?

noe annet som spiller inn , hovedkort feks?

A sjekk max kapasitet til laptop , om den kan bruke 2 x 2gb, og like viktig att du får tak i riktig type minne muligens DDR2

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00842403.pdf

http://www.afterdawn.com/products/product_details.cfm/2911/hp_pavilion_media_center_dv6335eu

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjekk etter bios oppdateringer hvis det er dårlig støtte for ram. Husk også å skjekke maks databushastighet på hovedkortet opp mot minne hastigheten sånn at du ikke overstiger maks databushastighet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NY PC! Å holde seg til MINIMUMS grensa er alltid en kjip opplevelse ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A sjekk max kapasitet til laptop , om den kan bruke 2 x 2gb, og like viktig att du får tak i riktig type minne muligens DDR2

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00842403.pdf

http://www.afterdawn.com/products/product_details.cfm/2911/hp_pavilion_media_center_dv6335eu

jeg tar maskinen under armen og tar en tur til datakjeden tror jeg B)

Skjekk etter bios oppdateringer hvis det er dårlig støtte for ram. Husk også å skjekke maks databushastighet på hovedkortet opp mot minne hastigheten sånn at du ikke overstiger maks databushastighet.

her ramla jeg av gitt ;)

NY PC! Å holde seg til MINIMUMS grensa er alltid en kjip opplevelse ;)

det er vel trolig det enkleste det ja :D

for å være ærlig , hvist jeg kan få bedre ytelse til max 1000,- så går jeg nok for det .

takk til alle så langt . det var som jeg trodde at det var mange med god peiling på data

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok lurest å kjøpe seg ny pc istede da ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Windows XP 32bit klarer å utnytte 3,5GB RAM :)

OG som nevnt over her, så bør ikke RAM brikkene kjøre på høyere bus hastighet enn hovedkortet. Dette er oppgitt i Mhz i de aller fleste tilfeller. Riktig "generasjon" RAM er også viktig. Alltså om det er DDR-2 DDR-3 eller SD-RAM du har (finnes mange fler enn de jeg nevnte).

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke 3,75 GB som er maks på 32bit? Er vertfall det som står her ;)

Som sagt velg 2 like kort i samme str ellers blir det kleint..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive