Michael

Opplæring i maskinpolering

53 innlegg i emnet

Før neste sommer har jeg lyst til å lære meg hvordan man rubber og polerer en bil med maskin - bilen min trenger nemlig sårt en skikkelig shine :unsure:

Jeg vet at Scandicshine kjører kurs ut på nyåret, men jeg bor i Oppegård/Akershus så å dra til Verdal for det syns jeg er litt langt. Ikke spiller jeg lotto heller...

Så vet dere om et sted i området, kanskje Oslo, der jeg kan lære slikt? Eller er det noen her på forumet som kunne tenke seg å lære meg å maskinpolere? Skal selvsagt bli verdt bryet i form av betaling. Hadde vært kjempemessig. Kanskje en av dere proffe har en bil som skal detailes, og ikke har noe imot en tilskuer?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slenger meg på han kameraten over meg.. Har lyst å lære maskin polering, og bor på gol. Jeg spiller heller ikke noe særlig lotto, så kurs på østlandet hadde vert flott. mvh

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan også lære mye av å lese/spørre her på forumet. og kjøpe inn produkter og maskin og prøve selv :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, produkter har jeg nok av (Bortsett fra en Flex-maskin - kjøper til sommeren). Men siste gang jeg forsøkte ble det bare masse støv og kliss, slitte padder og uforandret lakk. Den jævla maskinen drev jo også bare å levde sit eget liv og trakk seg frem og tilbake, opp og ned, nesten umulig å styre (godt nok en billig-maskin, men allikevel, det får vel være grenser ;))

Har lyst til å se det real life, hvis du skjønner.

EDIT:

Takk for linken Bernhard ;) Vet du når neste kurs blir avholdt? De som er satt opp er gamle fra oktober og november.

Kanskje på tide med et mer korrekt illustrasjonsbilde... http://www.krefting.no/index.cfm?objectid=D981C10D-65BF-7EAD-ECE9D0DDB556CA56 ;)

Endret av NorShine
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men siste gang jeg forsøkte ble det bare masse støv og kliss, slitte padder og uforandret lakk. Den jævla maskinen drev jo også bare å levde sit eget liv og trakk seg frem og tilbake, opp og ned, nesten umulig å styre (godt nok en billig-maskin, men allikevel, det får vel være grenser ;))

Dette kalles å være nybegynner ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, produkter har jeg nok av (Bortsett fra en Flex-maskin - kjøper til sommeren). Men siste gang jeg forsøkte ble det bare masse støv og kliss, slitte padder og uforandret lakk. Den jævla maskinen drev jo også bare å levde sit eget liv og trakk seg frem og tilbake, opp og ned, nesten umulig å styre (godt nok en billig-maskin, men allikevel, det får vel være grenser ;))

Har lyst til å se det real life, hvis du skjønner.

er ganske fersk selv, men ettersom jeg har lest så må man vinkle maskinen litt for å hindre dette.

husker ikke hvilken vei den skulle vinkles, men det er det sikkert noen andre her som kan svare på.

edit:

du kan jo lese litt her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/7514-hvor-mange-pass-og-hvilke-turtall-skal-jeg-kjoere/page__p__162958__fromsearch__1#entry162958

og her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/7674-trenger-noen-raad-ang-maskin-polering/

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men siste gang jeg forsøkte ble det bare masse støv og kliss, slitte padder og uforandret lakk. Den jævla maskinen drev jo også bare å levde sit eget liv og trakk seg frem og tilbake, opp og ned, nesten umulig å styre (godt nok en billig-maskin, men allikevel, det får vel være grenser ;))

Det er litt utfordring de første gangene, men du finner fort ut hvordan du skal bruke maskinen etter et par ganger. En fin polish og en pute uten mye cutting gjør også at det blir noe enklere å styre den. Selvsagt også noe lakk som er verre enn annet å jobbe med

Støv får man uansett av enkelte polisher, og problemet økes om du kjører paden hardt over kanter, skillet mellom paneler og over tape og lignende

Uforandret lakk vil nok bare si at du var ute for veldig hard lakk. Ikke alle typene som er like greie å jobbe med

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn en detailer som holder til i nærheten og bli med å se på når han jobber. Når du har teorien inne er det bare øvelse som gjelder. Håndtering av maskinen er noe som må ligge i fingrene. Det kommer etter hvert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk lest den siste du linket til (eller mesteparten i alle fall). Mye bra info der. Det er bare så annerledes når man står der selv og skal prøve.

Uforandret lakk vil nok bare si at du var ute for veldig hard lakk. Ikke alle typene som er like greie å jobbe med

Innvesterte i en oransj Scholl-pad samt Scholl S30+. Bilen er den på avataren min, en Golf 3 95'-modell. Kanskje lakken er litt for hard for den komboen? Skal innom Scandicshine i morra og svi av noen lapper, så kanskje jeg skulle skaffe litt forskjellige puter og en grovere polish?

Endret av NorShine
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare øvelse som gjelder :) Jeg kunne også "alt" i teorien når jeg skulle polere for første gang, men likevel føyk maskinen til alle kanter og hoppet frem og tilbake. Husker jeg var veldig irritert de første gangene jeg prøvde med grov polish. Men etter en bil eller 2 var det null problem :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg ser på bilder og videoer av folk som polerer med maskin så ser padden så god og myk ut - sikkert veldig enkelt å jobbe med.

Den oransje padden jeg har (slitt opp på en runde) er jo nesten hard som stein. Men det var som jeg skjønte en av de beste for nettopp den polishen jeg har (S30+). Gjør jeg noe galt? For lite trykk kanksje? Eller bør jeg bare prøve meg med en mykere pute på litt grovere polish?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyske biler har som regel ganske hard lakk, og S30/orange er ment mer til finishing enn å utrette store mirakler med hensyn til korrigering på slik lakk. Er vel likevel en del lettere å jobbe med enn en grovere kombinasjon

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil du anbefale at jeg bruker for å kunne korrigere (se forskjell og dermed bli motivert til å fortsette;) )?

Skal somsagt en liten harrytur innom Scandicshine i morgen...

Btw, dette forumet er jo kanon. Her får man jo faktisk svar uten å måtte vente et halvt år :D

Endret av NorShine
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som også er veldig hendig, er SS tråden her inne! Uten at jeg har kikket på om det ligger lik bil som du har, så finner du veldig mange tips der mtp kombinasjoner av produkter, hastigheter på maskin, fremgangsmåter osv. Jeg vet ikke hvilket resultat du er ute etter/hvor mye du vil korrigere bilen din, men jeg synes hvertfall det gir en veldig god pekepinn på hvordan andre har funnet velykkede måte å utføre en ss, uavhengig av hvilke endringer du ønsker.

Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn en detailer som holder til i nærheten og bli med å se på når han jobber.

Støtter opp om denne. Det er noe helt annet å se det i virkeligheten enn å kikke på video eller lese beskrivelser.

Egentlig synes jeg det er litt rart at det skal være nødvendig å dra helt til Verdalen for å få kurs. Østlandet er vel ikke så usentralt?

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns også selv at det høres kjempemoro ut og se hvordan en skikkelig proff gjør det. Men hvem gidder vel å ha en gal danske som meg sittende å se på når det jobbes? ;) På den andre siden, hvis det er det, så takker jeg gjerne for et tilbud.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg kan prøve å få til noe her på Raufoss en gang på nyåret. Blir vel ikke akkurat noe kurs, men mer et treff der likesinnede kan møtes og utveksle erfaringer. Jeg skal nok få leid et lokale med plass til et par biler. Kan nok og få med noe lakkerte støtfangere fra jobben, slik at folket kan få testet poleringsmaskin og våtslip uten å være redd for å ødelegge lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jeg i nærheten når dette avholdes så kommer jeg med det jeg har av "stæsj"

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lært kun ved å øve og se på proffene her på forumet.

Januar: orange scholl pad og s30.Klarte ikke å styre i det hele tatt ;) Bakplata i gummi gjør at det blir ekstra vanskelig for en nybegynner.

http://www.youtube.com/user/hmsilset#p/u/24/vP19kcf51VE

I høst: bakplate med skum,gul sholl og S3gold gjør alt mye lettere, og hard lakk hjelper også mye på.

http://www.youtube.com/user/hmsilset#p/u/6/fMhL1YSDOY8

Å begynne med en finishing(lite cut)pad kan være lurt for å lære å styre.

http://www.youtube.com/user/hmsilset#p/u/8/8XtyM7YWRlE

Her kan du lære veldig mye på 6 min!

http://www.youtube.com/user/1VolvoRS#p/u/9/OZ4EgK9dwvM

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive