KasperR

Saab 99Lux

Fant en gammel saab 99 på låven til morfar ifjor. Den hadde stått på samme plassen i 10 år. Satte inn et traktorbatteri i den, og startet opp.

Syntes at den fortjente en vask, fremgangsmetoden var biltema avfetting- biltema såpe, og etter den hadde tørket håndpolerte jeg den med en polish fra autoglym. Gjorde ikke det veldig nøye, men ble utrolig forskjell. Dette var ifjor på sommeren, da jeg enda ikke hadde så mye peiling på detailing.

Det viste seg at morfar var eneste eier av saaben, og han har kjørt hele 500,000km med den.

Han sa at jeg bare måtte ta den hvis jeg ville ha den, men jeg vet ikke om jeg orker arbeidet. Den trenger en god del stell for å bli trafikksikker. Bilen er likevell kjørbar, kjørte noen kilometer med den på gårdsveiene. De mest fremtredene feilene er at bensinslangene er morkne, og lekker som f.... ikke noe problem å fikse men,, Bakdemperne bør vel også skiftes, og håndbrekket fungere ikke.

Men uansett her er noen gode 50/50 bilder på hele bilen;-)

Som den stod;

post-1863-0-28213300-1291393517_thumb.jp

Noen timer etterpå;

post-1863-0-07500400-1291393695_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo bli en fin veteran dette, hvis du tar vare på den :) Men all den fuglemøkka som jeg antar har ligget på lakken i mange år må da ha laget noen fine etsemerker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, har sikkert ikke vært bra for lakken dette, har ikke sjekket opp det.

Nå er det også slik at den lakktypen de brukte før i tiden er mye sterkere en moderne lakktyper.

Det er endel stoffer som de brukte før, som nå er ulovlige. Kan ikke huske at det hadde kommet etsemerker, men så som sagt ikke godt etter.

Lakken er uansett ikke noe glansbilde etter nesten 40 år og 500,000km, og det finnes endel rust i dørstokker osv.

Hvis jeg skal være ærlig tviler jeg på at det blir gjort noe mer med denne bilen, kanskje hvis noen andre er interisert i den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen fortjener en runde skikkelig polering! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen kan du muligens bli kvitt til en i saab klubben.

Sjekk ut www.saabturboclub.net , eller www.gsv.no dette er en ren veteran klubb hvis du vil bli kvitt bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det hadde gjort seg med en ordentlig polering ja;-) Hadde blitt noen heftige 50/50 bilder;-) Mulig at jeg prøver å selge den, tror ikke den er verdt mye da, men det er best at noen andre som kan fikse den opp tar vare på den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive