tommy_sn

Bygging av garasje

Hei

Driver å skal bygge garasje neste år, så titter litt rundt på ferdiggarasjer. Er dette noe å satse på mener dere?

Har fått et tilbud på norgesgarasjen:

6,2x6,2m

36 grader takvinkel

reisverk 36x98 (1,5x4") m/imp bunnsvill

19x148 dobbeltfals kledning - ubehandlet

2stk hvit isolert stålport 260x210 inkl 2 auto åpnere og fj.kont

Skapnes dobbeltk takstein edelsort

Sutakplater sløyfer og lekter

Isola stårtakrenner med beslag nedløp og utkastere sort

frakt

verktøy og spiker

69 500,- inkl mva

66900 om jeg vil ha en bred port

54400 om jeg vil ha uten porter

Hver 60 cm ekstra koster 3600..

Hva mener dere om dette? Hva må man regne meg å måtte gi for graving, isolert gulv og mur til denne? Er flat, lettgravd grunn..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har litt kontakter, f.eks. kjenning på byggvareforretning eller kjenner noen som har rabatt der, så er det ikke noe problem å bygge dette rimeligere på eget initiativ. Men det tar definitivt mer tid.

I høst hjalp jeg gubben å bygge nytt naust, i praksis en uisolert garasje på ca 35 m2. Det ble bygd sammen med nabonaustet, dvs. totalt ca 70 m2. Materialkostnadene til begge naustene kom på ca 48.000,-. I det inngikk levering av betong ca 10 mil fra blandeverk, alene ca 1/3 av totalsummen. Uten skikkelige porter og uten isolert gulv, men likevel ganske rimelig. Det skal sies at gubben har ganske brukbare kontakter og kun betalte "fullpris" for betongen og ferdige takstoler.

Støp av platen er ikke noen heksekunst og går greit i egenregi, men kjekt med litt hjelp av en som har gjort det før. Graving og planering tar du med minigraver og krafse en helg, dersom det er så lite gravearbeid som du hevder.

Fra et fagmessig syn synes jeg reisverket Norgesgarasjen foreslår virker noe spinkelt, men det står sikkert greit. Normalt benyttes det 48x98, 36x148 eller 48x148 staver. I bolighus btnyttes det nå 48x198mm, men det er kun for å få mer isolasjon i veggene og senke U-verdien.

Har du planer om å isolere garasjen? I såfall må du huske på å få vindsperre mellom reisverket og bordkledninger, samt lekten kledningen ut for å gi lufting. Tviler på at det er noe disse ferdiggarasjene blir levert med uten at man ber spesifikt om det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg snekker, men jeg syntes også 36x98 hørtes spinkelt ut.

Jeg mener du bør legge hunton plater eller noe som vindskjerm bak panelen (hvis dette ikke er med i prisen), så har du mulighet til å enkelt isolere garasjen i ettertid, hvis det skulle bli aktuelt. Én bred port er også å foretrekke mot for 2 smale, etter min mening. Husk også strøm & lys..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal også bygge meg en garasje til våren, og har kommet frem til at jeg bestiller reisverk i precut, altså ferdig kappet etter tegning, og takstoler fra samme leverandør. Har fått et tips på å bruke jatak.no, som skal være bra på pris og kvalitet.

Resten kommer jeg til å gå ut å finne priser på, som kledning,takstein, og liknende.

Som nevnt over her, så tar det lenger tid å bygge mye selv, men man kan spare en del penger, og ta ting etterhvert som man har penger og tid.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bygger garasje nå. Personlig ville jeg ikke gått for en ferdiggarasje hvis du har noen meninger om hvordan du vil ha det. Ofte så er de noe enkelt utrustet. En enkel materialliste lager du selv, og du kan innhente tilbud hos de store kjedene. Men det blir alltid dyrere enn man hadde tenkt.. :D

Noe som man fort kan glemme, men som man bør ha:

-Enkelt sluk

-Vindtett

-Musesperre

-Nok kontakter

-Fluenetting

36x148 bindingsverk er et must. 15cm isolasjon i veggene bør det være.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til det som er sagt, ville jeg også gått for impregnert kledning. Da kan du plusse på 10-15år, før du trenger å bytte kledning. :)

Hadde jeg skulle bestilt en garasje til, ville jeg også gått for "stivt" undertak, alla type stonplater.

Huntonit platene er klønete å legge syntes jeg. Lett å tråkke igjennom også.

Jeg bestilte Igland garasje.

Reisverket mitt er "bare" 36x98. Angrer litt på at jeg ikke gikk for 148mm, så jeg hadde fått 15cm isolasjon isteden for 10cm.

Min er fòret ut 2cm utenfor vindsperren, siden jeg har isolert garasjen min. Dette burde du evt. passe på å få med. Koster ikke så mye ekstra heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endring i tykkelse på isolasjon er ikke proporsjonal med isoleringsverdi i veggen. Eller sagt på norsk, dersom du øker isolasjonen med 50% så vil ikke isoleringsverdien øke like mye. Dersom garasjen ikke stå med konstant oppvarming så ville jeg ikke lagt ekstra penger i økning ut over 98mm tykkelse.

Varmetapet er mye større gjennom gulv og tak enn vegger, så skikkelig isolering av tak ville jeg heller prioritert. Jeg ville også ha vurdert å legge ned gulvvarme.

Endret av omrognan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

. Jeg ville også ha vurdert å legge ned gulvvarme.

Angrer jeg stort på at jeg ikke gjorde!

Vurderer du å isolere garasjen, så burde du virkelig vurdere varmekabler..

Er ikke rare lunken som trengs på gulvet, for at det gir god varm i rommet også.

Syntes det nevnes ofte at varmekabler suger veldig mye strøm. Jeg er ikke helt enig i dette. Har varmekabler som eneste oppvaringsskilde i huset mitt(i tillegg til et par småovner på barnerommene). Har ikke noe skyhøye strømregninger av den grunn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive