Rolf

Om bruk av clay..

56 innlegg i emnet

Er det vanlig at clay kan få lakken til å se verre ut enn før du begynte? Har desverre ikke bilder.

Passa på at clayen alltid hadde en ren side mot lakken, jeg la heller ikke veldig mye trykk mot lakken. Kansje jeg ikke brukte nok claylube? Jeg vet det bør være over 15c dersom man skal claye, men dette ble utført på jobb innendørs, er ikke sikker på temp, men kan ikke tro det var under 15.

Fikk nemlig pakke i dag fra Scandic shine, og brukte scandicshine medium clay sammen med Optimum No Rinse som clay lube. Var litt usikker på hvor mye ONR jeg skulle ha i forhold til vann siden jeg ikke fant noe å måle med, jeg prøvde meg frem og det ble jo i allefall ikke for tynnt, da.. :)

Og det skal sies, at selv om lakken ikke ser bedre ut nå enn den gjorde når jeg sto opp i dag.. så føles den i allefall ut som glass nå som jeg er ferdig! :D

Har jeg tabba meg ut? Kan ikke huske det så slik ut når jeg brukte Megs clay pakke for ett års tid siden. :\

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder er tingen.

Ikke uvanlig at det blir merker etter bruk av clay. Særlig hvis du har myk lakk på din bil, bilen var våt så lube ble utblandet, og det er en grøvere clay som tar litt mer skitt enn f. eks den milde forbruker-clayen til Meguiar's.

Claymerkene forsvinner normalt med en mild runde med poleringsmaskin.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir full lakkorrigering på bilen de nermeste dagene, så det er ikke krise akkurat. Bilen var tørr når jeg claya, men jeg vet ikke om lakken er hard eller myk.. Det er i allefall snakk om en Audi 100 1990. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir full lakkorrigering på bilen de nermeste dagene, så det er ikke krise akkurat. Bilen var tørr når jeg claya, men jeg vet ikke om lakken er hard eller myk.. Det er i allefall snakk om en Audi 100 1990. :)

Er vanlig at clay lager litt merker ja, som det blir nevnt over her, men disse merkene fjerner du lett ved polering.

Det forutsetter at du ikke har laget dype riper med clay og eller ikke har brukt nok Claylube.

Det er uhyre viktig at lakken er skikkelig ren før du clayer, slik at det BARE er asfaltflekker etc. igjen og ikke annen løs skitt som man har "glemt" i vasken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen var temmelig ren før jeg starta .. dvs HT m/varme -> prickbort -> HT m/varme - > Håndvask m/ kruttblanding Nxt Gen - Tørk..

Får vel bare gå ut i fra at det skal være slik da :)

Endret av Adversary
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være slik ja :)

Nå har jeg prøvd 5 forskjellige claytyper, milde og mer aggresive og alle som en lager merker i lakken. Ikke all lakk du ser det like godt på, men mørkere biler ser dette her helt forferdelig ut. Men som det sies også her så går de lett bort, da det er veldig overflatisk. Er det for hånd eller maskin du skal bruke på bilen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskin.

Bilen er svart, så ja.. det ser litt fælt ut. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker aldri clay hvis jeg ikke har tenkt å polere etterpå :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper en del å varme clayen i varmt/lunket vann før du begynner, og evt underveis. Da blir den mykere og mindre hard mot lakken.

Da skal panelene være relativt varme også, eneste grunnen til at jeg har varmt vann er fordi da blir clayen lettere å kna, men den blir jo kald med en gang den er på lakken igjen. Så har ikke merket noen andre fordeler med dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal panelene være relativt varme også, eneste grunnen til at jeg har varmt vann er fordi da blir clayen lettere å kna, men den blir jo kald med en gang den er på lakken igjen. Så har ikke merket noen andre fordeler med dette.

Min erfaring er også at panelene må være varme. Det holder ikke kun med claybitene liggende i varmt vann. Jeg minimerer claymerker med et par 500W halogenlamper som står i passe avstand så de varmer panelene noe. Ble faktisk lite merker med ONR og Megs blå milde på X-Trailen sist.

Ellers bruker ikke jeg heller clay, hvis jeg ikke minimum skal over bilen med en DA og finishpolish.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg clayer før korrigering så bryr jeg meg egentlig ingenting om det blir noen merker. Selv om disse merkene ser fæle ut så er de fullstendig overfladiske og går bort med en gang man starter å polere :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei gutta.

Skal til og claye for første gang og liker ikke at det blir så mye riper som det nevens ovenfor..

Har ikke maskin og heller ikke greie på maskin så polering skjer for hånd, etter clay skal jeg gå over med lakkrens, lakkforsegler, polish og shield voks fra Swiswax..

Bilen vil være rundt 18-20grader når jeg setter i gang, kan det være en ide og sørge for at clayen også er varm hele veien for og unngå riper? Siden jeg skal ta LSP for hånd er jeg redd jeg ikke klarer og ta de små ripene det vil bli? Noen synspunkt?

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei gutta.

Skal til og claye for første gang og liker ikke at det blir så mye riper som det nevens ovenfor..

Har ikke maskin og heller ikke greie på maskin så polering skjer for hånd, etter clay skal jeg gå over med lakkrens, lakkforsegler, polish og shield voks fra Swiswax..

Bilen vil være rundt 18-20grader når jeg setter i gang, kan det være en ide og sørge for at clayen også er varm hele veien for og unngå riper? Siden jeg skal ta LSP for hånd er jeg redd jeg ikke klarer og ta de små ripene det vil bli? Noen synspunkt?

mvh Kenneth

Vil kunne hjelpe om du holder clayen varm hele tiden. Dele clayen i to, og ha en liggende i varmt vann, samt at du bruker varm claylube i stedetfor en som er kald. Men du skal ikke se bort fra at det kan bli litt likevel...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei gutta.

Skal til og claye for første gang og liker ikke at det blir så mye riper som det nevens ovenfor..

Har ikke maskin og heller ikke greie på maskin så polering skjer for hånd, etter clay skal jeg gå over med lakkrens, lakkforsegler, polish og shield voks fra Swiswax..

Bilen vil være rundt 18-20grader når jeg setter i gang, kan det være en ide og sørge for at clayen også er varm hele veien for og unngå riper? Siden jeg skal ta LSP for hånd er jeg redd jeg ikke klarer og ta de små ripene det vil bli? Noen synspunkt?

mvh Kenneth

Du har en grei farge som clay-marring ikke synes så godt på. Men på bilen din er det veldig stor sjanse for at det vil bli clay-merker.

Jeg ville i hvert fall ikke clayet den Nissan-lakken uten å gå over med maskin etterpå. En grei DA-maskin koster drøyt 1000,- og kan mestres godt nok, uten fare for å ødelegge noe, etter noen timers øving.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sam sagt tidligere her så synes jeg ikke det å varme clay hjelper noe særlig, om man ikke har veldig varme paneler i tillegg.

Det jeg ville ha gjort var å droppe clayen, om du ikke kan få tak i en maskin, og heller gå noen ekstra runder med avfetting.

Tror ikke du kommer til å være fornøyd med finishen på lakken om du får calymerker på den.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen!

Hvis jeg bare får en ripete bil hvis jeg bruker clay og ha maskin for og bli kvitt ripene ser jeg jaggu ikke vitsen til og claye bilen min.. Enige?

Hvis jeg dropper clay så må jeg vel droppe lakkrens og lakkforselger også og kun avfette, vaske, polish/voks?

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noen grunn for å droppe lakkrens, desto større grunn for å bruke den, da denne vil ta forurensingen i lakken, som clayen ville vært med på å ta. Og hva mener du med lakkforseglinger? Voksen du skal ha på er en "lakkforsegling".

Og hva slags polish skal du bruke, og hvorfor?

Det du trenger å gjøre er et par skikkelig gode avfettingsrunder, grundig vask, lakkrens og deretter Swissvax Shield.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her Thomas.

Har kjøpt meg litt forskjellig ser du.

Med lakkforsegling så mente jeg f.eks Duragloss 111, blir litt smør på fleks men fikk høre at det blir en litt penere finish med duragloss i tilegg til shield.

Hvis jeg dropper clayen da så har jeg

Prikbort

Chemical Guys Grime Reaper Avfetting

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss

Duragloss 105 (lakkrens)

Duragloss 111 CCP (Clear Coat Polish) (polish)

Swiswax Shield

OG Chemical Guys Pro Detailer (Detail spray) for en siste shine(Leste her en plass at uten denne etter at shield er lagt vil dritten alikavell sitte noe fast?)

Blir ikke dette måten og gå frem på da uten clay? (beklager litt avsporing i tråden din trådstaret)

mvh Kenneth

Endret av Svolp
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, da er vi helt enige ;) Lykke til :) Den GR ville jeg brukt ren var jeg deg.

Har også begynt å gå over med en Quick Detailer som du refererer til etter Shield da det sies at noe har opplevd at den tiltrekker seg noe skitt.

Endret av Tomas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tiden din og svarene jeg fikk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive