Hans Olav

Generelt ang voks

44 innlegg i emnet

Jeg husker jeg hadde en tråd her før (fant den ikke) hvor den omhandlet hvorfor enkelte vokstyper koster 6000 mens andre koster 300.

Dette er et tema jeg aldri blir klok på.

Hvorfor koster SV Crystal Rock 6000 kr mens f.eks Nattys Paste Wax koster 300 kr og som begge har god holdbarhet?

Tester viser at Nattys har holdbarhet opptil 6 mnd. Hvorfor koster da den 300 i forhold til en til 6000?

Jeg husker at svaret ble noe slikt som at det føles deilig å legge på en voks til 6000 kr. Men kan det føles SÅ deilig da???

Hvorfor skal jeg velge å kjøpe en voks til flere tusen fremfor å bruke 300 kroner på en som har 6mnd holdbarhet? :)

Greit at det er mer carnauba i en dyrere en, men er det gull i carnauba??

Jeg får sannsynligvis ikke noe fornuftig ut av dette. Det blir litt mer "noe jeg bare måtte få ut" ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det handler om eksklusivitet og branding. Pluss en god del feelgood og placebo selvfølgelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok mye som spiller inn, men når varigheten på ett par tynne lag crystal rock varer ett år og med den glansen, så er ikke prisen så værst synes jeg.Om det varer til 30 lag, altså 15 år til egen bil for 6000kr så er det langt ifra dyrt når en først har fått råd til å kjøpe inn en vesle krukka ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir jo spørsmålet om man klarer å la vær å legge på voks mer enn en gang i året da. :)

For det klarer ikke jeg! Hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av mine første poster her på forumet inneholdt dette spørsmålet, og dette gikk litt hett for seg:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5328-litt-rusten-trenger-hjelp/page__p__116010__fromsearch__1#entry116010

Kan jo hende du får ett svar i den tråden :)

Jeg akter dermed ikke å diskutere innholdet i tråden det linkes til av det som er skrevet av meg. Denne saken er gammel nå og ferdig diskutert, men kan jo hende du plukker opp noe :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det handler om godfølelsen mer enn andre ting. CR leverer ikke 20 ganger så bra som Nattys voks, rent objektivt sett, det vil jeg eplekjekt påstå uten annet enn å ha luktet på en krukke.

Nattysvoksene har jeg alle tre. De kunne godt hatt en mer jålete innpakning og kostet det dobbelte. Jeg hadde fortsatt syntes de var et godt kjøp.

Ikke all lakk fortjener voks til mange tusen heller. Jeg synes det er stor forskjell i lakkfinish på biler fra fabrikk. Voks og bil må stå i forhold til hverandre.

Men jeg koser meg med SV Masterbag, jeg da. Selv om den bare inneholder Saphir voks. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når dette bir tatt opp på et forum nevnes det som regel uttrykket "opening a can of worms". Det er så mye diskutert at du kan lese forumposter resten av livet med diskusjoner om voks og hvorvidt det er synlige forskjeller osv. Det er en sak der det er 2 sider som aldri kommer til å bli enige.

Jeg tror rett og slett grunnen til at det er mulig å selge bilvoks helt opp i flere hundre tusen kroners klassen er at mange mennesker har et behov for å eie noe som ikke alle andre har råd til. På samme måte som at folk kjøper en skjorte til mange tusen kroner osv. Selvfølgelig får man jo også som regel et bedre produkt når man betaler mere penger, men det er noe som heter "the law of diminishing returns" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når dette bir tatt opp på et forum nevnes det som regel uttrykket "opening a can of worms". Det er så mye diskutert at du kan lese forumposter resten av livet med diskusjoner om voks og hvorvidt det er synlige forskjeller osv. Det er en sak der det er 2 sider som aldri kommer til å bli enige.

Jeg tror rett og slett grunnen til at det er mulig å selge bilvoks helt opp i flere hundre tusen kroners klassen er at mange mennesker har et behov for å eie noe som ikke alle andre har råd til. På samme måte som at folk kjøper en skjorte til mange tusen kroner osv. Selvfølgelig får man jo også som regel et bedre produkt når man betaler mere penger, men det er noe som heter "the law of diminishing returns" :)

Enig med deg her!

La ikke inn dette for å starte en stor diskusjon om hva og hvilken osv.

Bare at når noe koster såpass mye mer enn annet så må det være noe spesielt.

Men det ligger vel i det at det er FØLELSEN av noe spesielt som har mest å si. Behovet for å eie noe dyrt.

Men må jo si meg enig i den tråden Bjerknez lagde, uten at vi skal gå noe mer inn på og diskutere det.

Endret av Hans Olav
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av mine første poster her på forumet inneholdt dette spørsmålet, og dette gikk litt hett for seg:

http://www.detailers...__1#entry116010

Kan jo hende du får ett svar i den tråden :)

Jeg akter dermed ikke å diskutere innholdet i tråden det linkes til av det som er skrevet av meg. Denne saken er gammel nå og ferdig diskutert, men kan jo hende du plukker opp noe :)

det er det værste jeg har lest :lol: hehe gikk hett for seg, nesten så jeg ble skremt på andre siden av skjermen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hender seg det går heftig for seg her også ja :P Sånn blir det når man blander skikkelig lidenskap for det man holder på med sammen med sterke meninger. Men heldigvis er de fleste venner igjen etterpå likevel. Det er jo tross alt bare bagateller vi diskuterer om her inne i den store sammenhengen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant.. og mye psykologi i dette spørsmålet.. begge veier! De som synes det er "galskap" å bruke så mye penger på voks, vil alltid argumentere for dette, og nekte for at forskjellen er signifikant. Mens de som har brukt flerfoldige tusenlapper på voks, ofte blir provosert når det blir indirekte påstått at de har kastet penger ut vinduet.

Begge deler er forståelig.. forskjellene er definitivt der både på oss og på voksen, hyper vil vi alltid finne men det meste av priser reflekterer egenskaper. Hvis vi skulle gå etter utelukkende holdbarhet, hadde tross alt ingen brukt voks i dag; da hadde man kun brukt sealere.

Ser du ikke forskjellen, så er det lite vits å legge penger i en dyr voks. Men det er også bare dumt å påstå at ingen andre ser forskjellen...

(Minner meg litt om de utallige diskusjonene vi hadde rundt HiFi på nittitallet..) ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er Swissvax sin Crystal Rock, motivasjonen til å komme til det nivået av detailing at jeg kan fortjene den. jeg har stor respekt for en voks som Crystal Rock, og gleder meg til at jeg kan si til meg selv at nå fortjener du Crystal Rock. Og det handler ikke om penger. Foreløpig er jeg på Concorso.

Endret av TotenJeep
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er det værste jeg har lest :lol: hehe gikk hett for seg, nesten så jeg ble skremt på andre siden av skjermen :P

Snakk om å kaste stein i glasshus :lol:

Noen ganger så må man "provosere" litt for å få andre til å stikke hodet litt dypere for å finne svar... var vel litt av det som var poenget mitt med denne tråden :rolleyes:

Man har jo ingen intensjoner om å skape seg "uvenner" ved en av de første postene man lager på ett forum. Jeg var vel kanskje bare i det litt kranglevorne hjørnet den dagen, ved siden av at diskusjonen kanskje tok litt mer av enn det jeg kanskje trodde.. hehe.

Men selve innholdet i det jeg har skrevet der akter jeg da altså ikke å diskutere videre, da dette anses som utdebattert fra min side :)

Men generelt sett så har jeg forståelse for at noen velger å slenge 18.000,- eller mer på bordet for en voks. Det blir som om noen kjøper en hifikabel til stereoen sin til mangfoldige tusen. Det vil alltid være noen som synes man er tett i nøtta når man bruker mye penger på hobby'en sin. Liker å bruke penger på hobby jeg også, men jeg vil heller ha stooort utvalg av produkter enn tre krukker med Divine. Hadde jeg vunnet i lotto så hadde jeg sikkert kjøpt meg Divine bare sån for å ha det på en måte samt skryte litt, men jeg tror neppe jeg hadde fått den store wow-opplevelsen sammenlignet med Concorso/Shield eller andre vokser for den saks skyld.

Men... mulig jeg tar feil. Jeg har jo ikke engang sett en Divine-krukke i the real life så veldig bastant skal jeg ikke være :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å kaste stein i glasshus :lol:

Noen ganger så må man "provosere" litt for å få andre til å stikke hodet litt dypere for å finne svar... var vel litt av det som var poenget mitt med denne tråden :rolleyes:

Man har jo ingen intensjoner om å skape seg "uvenner" ved en av de første postene man lager på ett forum. Jeg var vel kanskje bare i det litt kranglevorne hjørnet den dagen, ved siden av at diskusjonen kanskje tok litt mer av enn det jeg kanskje trodde.. hehe.

Men selve innholdet i det jeg har skrevet der akter jeg da altså ikke å diskutere videre, da dette anses som utdebattert fra min side :)

Men generelt sett så har jeg forståelse for at noen velger å slenge 18.000,- eller mer på bordet for en voks. Det blir som om noen kjøper en hifikabel til stereoen sin til mangfoldige tusen. Det vil alltid være noen som synes man er tett i nøtta når man bruker mye penger på hobby'en sin. Liker å bruke penger på hobby jeg også, men jeg vil heller ha stooort utvalg av produkter enn tre krukker med Divine. Hadde jeg vunnet i lotto så hadde jeg sikkert kjøpt meg Divine bare sån for å ha det på en måte samt skryte litt, men jeg tror neppe jeg hadde fått den store wow-opplevelsen sammenlignet med Concorso/Shield eller andre vokser for den saks skyld.

Men... mulig jeg tar feil. Jeg har jo ikke engang sett en Divine-krukke i the real life så veldig bastant skal jeg ikke være :)

Du har med andre ord forandret syn fra din vokstråd til denne vokstråden :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel det samme synet fortsatt, men det retter seg mot de dyreste voksene til Swissvax Crystal/Divine. Concorso/Shield synes jeg er knallgode vokser og akter ikke å gi flere tusen kroner for en voks :)

Forstår at noen vil brilliere og kjøpe disse, men for MIN del TROR jeg ikke det på langt nær er verdt prisen. Kanskje følelsesmessig for noen, men ikke hvis man ser resultat vil jeg tro.

Det er MIN mening.

End of discussion :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget med tråden var å høre folks forskjellige meninger, hvilket jeg har fått! :)

Ikke å skape en stor diskusjon. (noe det heller ikke ha blitt)

Alle har delte meninger og det er bra! Personlig klarer jeg ikke å forstå hva som gjør en voks til over 5000 bedre enn en til 1000. Det er bare min personlige mening.

Håper folk respekterer det, og jeg respekterer også andres meninger om dette!

Var faktisk derfor jeg lagde denne tråden, for å høre folks meninger. Både for og mot dette temaet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært moro å tatt halve bilen med f.eks Meguiars #20 Polymer Sealant, og halve bilen med f.eks Crystal R. og latt hver og en av dere her inne få se og fortelle meg hvilken del av bilen som har sealer og hvilken som har den dyre voksen... Er temmelig sikker på at ingen ser hva som er hvor... Its All in the prep work er min mening...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært moro å tatt halve bilen med f.eks Meguiars #20 Polymer Sealant, og halve bilen med f.eks Crystal R. og latt hver og en av dere her inne få se og fortelle meg hvilken del av bilen som har sealer og hvilken som har den dyre voksen... Er temmelig sikker på at ingen ser hva som er hvor... Its All in the prep work er min mening...

Akkurat denne sammenligningen er veldig enkel å se forskjell på.. man må nesten ha en synsforstyrrelse for å ikke se den ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er jo egentlig hva de blander inn i disse voksene som de ikke har råd til å bruke i de rimeligere produktene. Det må da være en eller annen superdyr hemmelig ingrediens som gjør det blankere desto mer som tilsettes. Carnauba er jo ikke dyrt, ikke noen av de andre ingrediensene jeg har hørt om heller.

Et annet spørsmål er jo hvorfor ingen har greid å påvise synlige forskjellet mellom en voks og en annen i en blindtest. Det burde jo ikke være noe problem for en produsent å sette opp en blindtest for å bevise produktene sine hvis de ikke hadde noe å skjule? Nå har det jo blitt gjort av uavhengige flere ganger uten et resultat de vil ønske seg, så det er vel kanskje en opplagt grunn.

Bare noen tanker jeg sitter med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel sagt mitt når det gjelder denne saken, men følger denne tråden med argusøyne :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive