Bjørgvin

Når er en nybil "brukt"?

36 innlegg i emnet

Snuser på nybil for tiden.

Var innom forhandler for å kike litt. Har vært en kampanje gående i år med noe mer stash enn vanlig etc.. Kampanjen er nå over og det går ikke an å bestille denne modellen lenger. Selger opplyser da om at bilen som står utsilt skal selges.

Diskuterer litt pris, men uten å prute. Virker som prisen er fast. Totalprisen (som blir min kjøpspris) er da kampanjepris sentralt, pluss frakt som tilkommer om man bestiller ny.

Tenker litt over dette når jeg kjører hjemover. Er dere enig i det jeg kommer frem til under?

1. Hvorfor skal jeg betale fraktpris for en bil som allerede står i lokalet og som er brukt som utstillingsbil?

2. Burde ikke bilen selges med redusert pris da haugevis med folk har klabbet på denne bilen? Nybil for meg er vel når den kommer foliert og "forseglet"? Var litt tørke støv riper på panser osv..

Tenkte meg inn igjen å forhøre meg, men kjekt med noen synspunkter om jeg er helt på jordet her?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm syns det er veldig rart at selger velger å legge inn frakt som ett punkt på regningen. Hadde heller bakt den prisen inn i bilen hvis jeg var selger. Istedet for å opplyse at kunden må betale frakt - når bilen allerede er her.

Vet ikke, kanskje selger har med hensikt å bruke dette som prutekortet/kompis/snill kortet. "Hey, siden det er deg - og du virker kul, så skal vi trekke vekk fraktprisen, og klargjøre bilen for deg" Noen faller for denne, andre ikke.

Jeg har aldri handlet nybil før, så jeg har ikke mange erfaringer. Men har sett noen nye bestillingsbiler fra tyskland/bmw. bl.a. Nye fem serien kommer vasket ved flere steder stasjoner i Norge og sjekket over før den blir levert til kunde. Litt kjedelig å se splitter ny bil med litt riper/vaskeriper. Så jeg tror ikke nye biler kommer foliert nei.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm syns det er veldig rart at selger velger å legge inn frakt som ett punkt på regningen. Hadde heller bakt den prisen inn i bilen hvis jeg var selger. Istedet for å opplyse at kunden må betale frakt - når bilen allerede er her.

Vet ikke, kanskje selger har med hensikt å bruke dette som prutekortet/kompis/snill kortet. "Hey, siden det er deg - og du virker kul, så skal vi trekke vekk fraktprisen, og klargjøre bilen for deg" Noen faller for denne, andre ikke.

Jeg har aldri handlet nybil før, så jeg har ikke mange erfaringer. Men har sett noen nye bestillingsbiler fra tyskland/bmw. bl.a. Nye fem serien kommer vasket ved flere steder stasjoner i Norge og sjekket over før den blir levert til kunde. Litt kjedelig å se splitter ny bil med litt riper/vaskeriper. Så jeg tror ikke nye biler kommer foliert nei.

Tror man kan velge å få bilen levert uten noe som helst klargjøring.

Angående prisen så står det bare en pris i ruten. Men etter å lastet ned en pdf prisliste så ser jeg at dette hadde blitt totalen med frakt. Alstå om du som kunde i Bergen går i butikken og bestiller en flunka ny bil med den fargen og felgene du vil etc..

Endret av Bjørgvin
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da burde det være mulig å få pruta en del på prisen. Altså dersom de krever samme prisen for en bil som er både utstilt og demokjørt. Men hvordan er ventetiden dersom du skal ha en ny femserie fra Tyskland?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer alle produkter av typen demo som bruktvarer å regne.

Ikke fordi den har fått nevneverdig med slitasje i utstillingsvinduet som følge av energi gjennom komponentene, men fordi du ikke vil få i nærheten av samme eierfølelse over dèt produktet med kladdemerker etter gud og hvermann som du ville fått til ett produkt du er førstemann til å besudle med fettmerker. Du får heller ingen- nada, customvalg på denne bilen, også det er prutegrunnlag. Ting du ikke liker med bilen etc.

Om selger forsøker å bekoste deg for samme pris for en demovare som for flunks ny bil som er ubesudlet og uten customvalgt farge, felger, interiør etc. etc. så hadde jeg mislikt selger så mye at jeg hadde latt være å kjøpe bil av ham, selv om jeg hadde spart 10k på utstyr. Men så er jeg også av typen som ikke har en trang for spes med utstyr i bilen. Bruker ikke engang aircondition :)

Endret av Aspiranten
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer vel en bil som brukt etter at den har vært registrert på første eier samt rullet ut døra. Da er den i mine øyne brukt. (selv om den fremstår som ny på papiret)

Demo biler anser jeg heller ikke som nye.

Biler som står i lokalet ferdig klargjort UTEN å ha blitt brukt og under 500km. på telleren kan jeg dog anse som ny.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har den vært brukt, kjørt, testet, demokjørt, eid av noen andre så er den brukt i mine øyne

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om en bil ikke er demokjørt, men kun utstilt så ser jeg på den som brukt.

Tenkt så mye utstillingsmodeller blir "klådd på".

Har inntrykket av at demo/utstillingsbiler generelt blir litt røft behandlet av folk, for å sjekke kvaliteten på ting.

Hadde aldri betalt samme pris for en utstillingsmodell, kontra bestilt en fabrikksny bil.

Hvilken bil snakker vi om?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfort det er km på telleren så anser jeg den som brukt..

Men at selger skal belaste deg for frakt for en bil som allerede står i butikken og har vært brukt til utstilling er feil.. Alt vi har av varer i butikken som er utstilt, altså tatt ut av forpakning selges med rabatt. Det er riktignok hvis det ikke er noen andre emballasje produkter igjen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfort det er km på telleren så anser jeg den som brukt..

Men at selger skal belaste deg for frakt for en bil som allerede står i butikken og har vært brukt til utstilling er feil.. Alt vi har av varer i butikken som er utstilt, altså tatt ut av forpakning selges med rabatt. Det er riktignok hvis det ikke er noen andre emballasje produkter igjen...

Nå har vel omtrent ALLE biler noen få km. på telleren... da dem har blitt flyttet på etc. under transport.

Audi'en min hadde gått 4km. når jeg hentet den, og den ble bestillt.

Biler som står i butikken og som andre har prøvekjørt/sittet i anser jeg ikke som nye.

Min bil sto inne i et låst glassrom når jeg hentet den, så den hadde ikke andre sittet å klådd i. Bortsett fra evt. "klargjørere" og de som har laget bilen da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kunne jo misforstås, men utover det som er normalt(10-15km) så er en bil ny.. Har den gått 50km når man har bestilt ny bil så er det noe som skurrer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er snakk om nye mazda6 i en jubileumsutgave.

Var innom igjen idag med godt mot, men gikk igjen uten gehør for noen av mine synspunkt. Føler ikke at jeg er kravstor her.

Prisen var fast. En ting er sikkert. Jeg betaler ikke leveringsomkostninger for en bil de har stående der som utstillingsbil! I det hele tatt betale fullpris for denne er uaktuelt.

Selger begynte da med at da kunne de like godt ha bilder av bilene om jeg trodde bilene ble tryllet fram hos de.

Mitt argument var da at de som forhandler må ha et produkt de kan vise til kundene. Fraktkostnaden for å ha en utstilling må de ta selv. Denne engangsutgiften er vel uansett dekket inn igjen flere ganger ved salg av NYE biler som kunder da betaler levering på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på det som en vinn vinn situasjon, selgern gjør en dårlig jobb og du slipper å kjøpe Mazda og kan derfor kjøpe noe annet :)

Men er enig, denne burde selges som demobil og de garanter solgt ett par andre biler på å ha den bilen stående. Folk vil jo gjerne prøvekjøre feks før de kjøper.

Frakt er nok en sånn "skjult" ekstra kostnad som kommer og den skal som oftest gå til feks Autolink som tar seg av mye av biltransporten i Norge. De gjør også en del klargjøring, både teknisk og lakk. Men de var tydelig ikke interessert i å selge demobilen sin i dette tilfellet, ellers vil jeg tro at denne burde vært bakt inn i tilbudet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som selgeren her er lite imøtekommende og satser på at du har såpass lyst på bilen at du tar den uansett. Og da koker det jo ned til om han har rett? Er du villig til å miste bilen så kan du med god samvittighet stå på ditt, synes ikke forslaget ditt virker urimelig på noen måte. En annen ting er jo om bilen kun er UTSTILT eller faktisk også demobrukt/prøvekjørt av andre. Sistnevnte hadde jeg nok ikke gitt fullpris for.

Det er ikke andre Mazda forhandlere som har igjen en jubileumsmodell da?

Det er ofte STOR forskjell på hvor mye forskjellige forhandlere/selgere vil slå av på samme bil, så kanskje du kan få en bedre deal hvis du tar en ringerunde?

Edit: Skriveleif

Edit 2: Noe annet å tenke på er om dette er en kampanjeutgave av 2010 modellen, eller om dette er en 2011 modell. Den dagen du skal selge så får du mer for en 2011 modell enn en 2010 modell med litt ekstra utstyr. Jeg vet ikke hvordan Mazda gjør det med modellskifte, men hos BMW er det vanligvis 09/2010 de begynner å selge/levere 2011 modellene.

Endret av sruben
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler denne er litt relevant når det kommer til bilselgere. For en stund tilbake fant jeg en bil på Finn jeg hadde lyst på så dro til forhandleren for å se og prøvekjøre. Etter en del prating om bil fikk jeg beskjed om at jeg IKKE fikk prøve bilen fordi jeg kom bare til å grisekjøre og det var ikke han interessert i. Vi snakker om en 05 astra diesel her, ikke akkurat no dyr sportsbil. Skulle gjerne dytta nøklene til den kliss nye bilen til dobbelt pris jeg nå har kjøpt opp i tryne på han selgern og lært han at du skal aldri forhåndsdømme noen som skal kjøpe bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er nok ikke kjørt. Men stått i utstilling.

Bilen kan gjerne glippe for meg. Prisforskjellen opp til toppmodellen er ikke veldig stor. Mindre enn det du får ekstra koster. Da får du jo en helt fresh bil og. Denne utgaven er en litt oppfreshet inngangsmodell.

Skal besøke et par andre forhandlere imorgen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her fungerer gull hver gang: etter å bli "snobbet" av en bilselger så kjøper du en (gjerne dyrere) bil et annet sted. Så reiser du tilbake til dette stedet, parkerer utenfor, tuter til selgeren titter opp fra bak skrivebordet sitt, flekker 2 x langfinger til ham og spoler vekk derfra i en sky av røyk og svidd gummi. Send gjerne en epost med "nå gikk du glipp av litt heftig provisjon gitt" til ham, med CC til salgssjefen sjøl.

Slike tullinger er det ingen vits å handle fra - uansett hvor lyst man måtte ha på den aktuelle bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må vi skille på utstillingsbil og demobil. En demobil har gjerne godt med utstyr, "riktig" farge og er registrert som demobil hos forhandleren. Det er denne bilen kundene prøvekjører og griser til. Dette er en bruktbil når den skal selges. "Utstillingsbiler" er gjerne biler som er kjøpt inn av forhandler, lagret hos de og er å anse som nye så lenge de ikke er registrert eller kjørt mye på prøveskilter.Disse bilene er ve vanlig at kunder kan se på når de står i butikken, men noen hard bruk er det vel ikke snakk om her. Forhandleren kjøper jo gjerne inn noen /blir tvunget til å ta ett visst anntall av importør, og hvis de måtte selge alle de med redusert pris hadde det vært dårlig butikk! Det er jo også slik at enkelte merker sliter med levering, og det er kjedelig å måtte vente i 6 mnd hvis du har kjøpt ny bil, da er det greit at forhandleren har noen på lager.:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med på at man må skille mellom "test"bil og utstillingsbil. Men den står heller ikke på lager. Den er tilgjengelig slik at alle som vil kan tafse på den:) Til og med selger står jo å lener seg på den når vi snakker sammen.

Men avslag i prisen på selve bilen har ikke vært diskutert enda. Så langt kom jeg ikke da det ikke var snakk om å prute av leveringsomkostningene engang;)

Hadde jeg selv vært selger hadde og ville bli kvitt bilen, ville ikke jeg latt 10k på en 347k pris stoppe salget. Men for meg er det prinsipp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Bygg" bilen du vil ha på nettet, og send en prisforespørsel til flere forhandlere. Det gjorde jeg sist vi handlet nybil. Da fikk jeg flere tilbud, og et skilte seg ut. Den forhandleren ga best rabatt og jeg fikk Inkludert vinterdekk på felger, originalt telt til bilen (kr 6000,- bare det), avtagbart hengerfeste, matte i bagasje og vindavvisere. Jeg sparte over 30.000,- på listepris.

Dette var bestillingsbil med 6 ukers ventetid, med selv-valgt farge og spec, ikke en bil de har stående som en må velge slik den er. Bare det er prutningsgrunn når jeg handler bil.

Han selgeren du har snakket med hadde jeg ikke giddet å handle bil av. Det gjør ikke noe for han selgeren heller hvis utstillingsbilen han selger er så populær at han nekter å møte deg på pris. Hvis bilen ikke er av de mest populære, og han ikke vil gå ned litt, er han bare dum.

Bil er "hestehandel", lykke til ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive