Gå til innhold
space-ace

behandling til vinteren

Recommended Posts

space-ace    0
space-ace

hei. har to bmwer. den ene er en 1996 modell 740. denne skal lagres i vinter, så lurte på hva jeg bør gjøre før da. skikkelig vask og voks? burde vell spylt den under???

så har jeg en 1991 modell bmw 520. denne er sjeldent pen for alderen. NULL rust.... det svir i sjela å måtte vinterkjøre denne for å være ærlig. men har ikke lyst å bruke 740n heller i vinter egentlig . mega dilemma :(

så hvordan skal jeg få den til å være rustfri til våren? :D skikkelig voks og regelmessig vask?

har dere forresten noen antirust å anbefale? tenker da på understellsbehandling osv.

på forhånd takk :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg veit ikke hvor du holder til, men oljebehandling er fine saker på eldre biler. Da er man sikret at ikke gammel rustmorro blir kapslet inn i understellmasse og lager vondt verre.

Her er et par på Østlandet:

http://www.vestfoldantirust.no/

http://www.antirust.no/

Skal du bruke Tectyl eller Mercasol er det viktigste hvem som gjør jobben, ikke hva produktet heter. De som skal utføre jobben bør ha yrkesstolthet nok til å sause in hele bilen grundig med tynnstoff i alle hulrom og demontere plast og deksler for å komme skikkelig til. Be de ta kontakt hvis de oppdager rust, så de ikke bare sprøyter understellsmasse over. Rust må sandblåses og grunnes før en behandler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
space-ace    0
space-ace

det der så ikke dumt ut. burde hatt det på begge bilene egetlig :) holdertil i kristiansund, så blir ett stykke, men går jo å ta det i forbindelse med en tur eller noe. prisen var iaffal ikke noe å si på :D

har hørt mye negativt om tectyl egentlig ja, egner seg vell best på nye biler. får bestille meg en voks når jeg får lønna kommer inn.

Endret av space-ace

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN
har hørt mye negativt om tectyl egentlig ja, egner seg vell best på nye biler..

Det har jeg også, men det henger nok i fra gammelt av. Da sprakk gjerne Tectylen og slapp til fuktighet. Det ble rene rustfellene. Moderne Tectyl er visstnok basert på andre løsemidler. Nå skal Tectyl holde seg smidig og myk i lang tid, slik Mercasol gjør.

Fordelen med oljebehandling er at det gjør ikke noe om det sprøytes over rust. Ulempen er at behandling må gjentas oftere enn f. eks Tectyl/Mercasol.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
space-ace    0
space-ace

nå er det virkelig på tide å sette inn 740n :P

trenger den ny voks da den skal stå inne?! er det ikke litt kaldt til å legge på det nå (har ikke tilgang på oppvarmet lokale å holdepå i..)

det jeg tenkte å gjøre var å vaske den skikkelig, få den spylt under, og ha på litt fett / grease på hjulbuene da disse er utsatte bak på 7serien. samt kjedelig om det skulle komme noe der. tenkte å ta av listene i bunnen av dørene også, så det ikke ligger gammel skitt der å godgjør seg. hva tror dere om det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
space-ace    0
space-ace

takker for tipset :D

merket forresten en ting når jeg la om dekk no. den toppa under kanalen ( jekkepaden) mangelet så er hull inn til kanalen. hvordan kan jeg tørke ut inni der?!?!

er ikke så gira på å kjøre helt til oslo området for å fylle kanalene med olje.. er det noen seriøste i nærheten av kristiansund som gjør dette? evt noe jeg kan gjøre selv?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig