Gå til innhold
Ad|oS

Ad|oS: John Deere 6420S

Recommended Posts

Ad|oS    337
Ad|oS

John Deere 6420S Premium

Fikk en forespørsel om denne litt uvanlige detailingen i sommer, og det er jo alltid gøy å prøve noe utenom det vanlige.

Vask:

Mac124 Prickbort

Bilt Hamber Autofoam

Bilt Hamber Surfex HD

Chemical Guys Citrus Wash Daily

Meguiars clay

Optimum No-Rinse

Diverse børster

Polering:

Scholl S03

Scholl S17

Hex-Logix cuttingpad, gul

Über polishingpad, grønn

Flex roterende

Scholl bakplater

Scholl håndpuck

Div MF

Finish:

Chemical Guys Silk Shine Dressing

Chemical Guys JetSeal #109

Chemical Guys Bare Bones

Chemical Guys Window Clean

Black WOW

Swissvax

Da det dreide seg om en traktor var jeg ganske klar over at det ikke akkurat ville være mulig å få til en show-finish på den, men tenkte likevel at det skulle være mulig å få til ganske bra resultater. Det ble derfor ikke lagt sååå mye vekt på å få lakken hologramfri, men heller å fjerne mest mulig defekter og likevel få en ok finish.

Dette var altså hva som ventet meg

IMG_1291.jpg

IMG_1292.jpg

IMG_1293.jpg

IMG_1294.jpg

IMG_1295.jpg

IMG_1296.jpg

IMG_1297.jpg

IMG_1298.jpg

IMG_1299.jpg

IMG_1300.jpg

IMG_1301.jpg

IMG_1302.jpg

IMG_1303.jpg

IMG_1304.jpg

IMG_1305.jpg

IMG_1306.jpg

IMG_1307.jpg

Er man fra landet, så er man fra landet ;)

Startet med å spyle traktoren skikkelig for å få den mest mulig ren før jeg begynte med noen kjemikalier. Traktoren var allerede "vasket" da jeg fikk hendene i den, men det var nå litt igjen likevel. Det er MYE dek og hjulbuer på en traktor ;)

IMG_1308.jpg

IMG_1309.jpg

IMG_1310.jpg

Ble deretter lagt Prickbort på hele traktoren for å fjerne mer møkk.

IMG_1311.jpg

IMG_1312.jpg

Traktoren ble så foamet med en veldig sterk såpeblanding, bestående av 3dl Autofoam og 2 dl Surfex. Vann er for pingler!

IMG_1313.jpg

Ikke veldig tykk såpeblanding, men var bra effektiv

IMG_1314.jpg

IMG_1315.jpg

IMG_1316.jpg

IMG_1317.jpg

Dekksidene fikk så Surfex, noe som gav tydelige resultater.

IMG_1318.jpg

Dekk og felger ble vasket med børste

IMG_1319.jpg

IMG_1323.jpg

IMG_1322.jpg

IMG_1320.jpg

IMG_1321.jpg

IMG_1324.jpg

IMG_1326.jpg

IMG_1325.jpg

Gikk deretter over svart plast med børste

IMG_1327.jpg

Ruter ble rengjort med Nanolotus sin vindundersvamp

IMG_1328.jpg

Selv om det er en traktor må jo vasken foregå på rikitg måte, så to Swissvaxc bøtter ble klargjort til vask. Brukte en skikkelig sterk blanding for å få rengjort ekstra godt

IMG_1329.jpg

IMG_1330.jpg

Høytrykksspyleren må selvsagt besøke bøtta for å få opp litt skum

IMG_1332.jpg

På taket måtte jeg gi opp å vaske takluka, da det var svært ru fiberglass som holdt veldig godt på møkka. Var ikke mulig å få rengjort noe særlig her

IMG_1333.jpg

Clayet med Meguiars clay, og Optimum No-Rinse som claylube

IMG_1334.jpg

IMG_1335.jpg

Tydelig mye møkk igjen etter vask…

IMG_1336.jpg

Viktig å huske på de små stedene også

IMG_1337.jpg

Til slutt gikk jeg over med en sprayflaske med sterk såpeblanding og skum-trigger for å fjerne litt mer møkk fra "ikke-lakkerte" overflater

IMG_1338.jpg

IMG_1340.jpg

IMG_1341.jpg

Traktoren var nå klar for neste sted i prosessen. Den ble derfor kjørt inn på låven der jeg skulle arbeide. Har tidligere irritert meg over dårlig lys på stedene der jeg har jobbet, så på vei til denne jobben ble to stk 500w arbeidslamper kjøpt inn for å belyse situasjonen :)

IMG_1342.jpg

Tok ikke noe særlig inspeksjonsbilder før start, men generelt sett var traktoren ekstremt full av RDS, samt svært falmet og oksidert lakk

Hadde avtalt med eier at hovedområdene på traktoren som skulle tas var lasteapparatet, panser samt skjermer. Skulle også se om jeg kunne få gjort noe med felgene.

Startet opp med en testspot på lasteapparatet. Som dere kan se, så var ikke finishen helt bra her

IMG_1343.jpg

Startet med gul HL-pad og Scholl S17, noe som gav dette resultatet etter noen få pass.

IMG_1344.jpg

Fjernet en del død lakk, samt litt RDS. Var redd for at mesteparten av resultatet skyltes oljene i polishen, så derfor gikk jeg over til S03 for å fjerne enda mer og sikre et mer holdbart resultat. Etter to runder av 5 pass med denne komboen, ble dette resultatet.

IMG_1345.jpg

IMG_1347.jpg

IMG_1348.jpg

IMG_1349.jpg

IMG_1352.jpg

Ikke noe klarlakk her i gården nei!

IMG_1350.jpg

Neste som skulle tas var pansaret. Et par bilder av tilstanden på den før jeg startet

IMG_1354.jpg

IMG_1355.jpg

Etter to runder med S03 gikk jeg over med S17 og grønn Über for å få opp glansen litt.

IMG_1360.jpg

Er veldig greit med to bakplater når man skal ta et og et panel, da man på den måte slipper å skifte pads. Når du først har klart å sentrere paden 100%, hvorfor ikke bare la den få bli stående ;)

50/50 på panser

IMG_1361.jpg

IMG_1364.jpg

IMG_1365.jpg

IMG_1367.jpg

Etter å ha fjernet en del død lakk måtte en annen nyinvestering testes ut. Padwasher!

Før

IMG_1369.jpg

Under

IMG_1371.jpg

Etter

IMG_1372.jpg

Uten tvil et veldig effektivt redskap…

Dagen var så ferdig, så avsluttet for dagen med et halvt panser tatt

Neste dag startet ikke helt bra, med slikt vær på vei.

IMG_1374.jpg

Gården jeg skulle til ligger på en topp, og temperaturen sank mot 0, noe som medførte sludd :( Kald å jobbe når det er slik temperatur…

IMG_1375.jpg

IMG_1376.jpg

Etter at panserets øvre del ble ferdigkjørt var det bare å fortsette på venstre siden. Var mer enn nok å ta av her ;)

IMG_1377.jpg

Noen runder med S03 gav resultater

IMG_1378.jpg

IMG_1379.jpg

IMG_1381.jpg

Litt enklere å komme til de ulike panelene på en bil, men her var det i det minste noe å stå på

IMG_1383.jpg

Lasteapparatet ble hevet opp, samt hjulene snudd mot ene siden for å få bedre plass å jobbe på.

IMG_1384.jpg

Bak lasteapparatet var det ikke lett å komme til der heller, men klarte såvidt å lure inn maskinen der

IMG_1385.jpg

Gjellene måtte jo også poleres, så her ble det brukt en oppkutta blå Scholl cuttingpad, samt S03

IMG_1386.jpg

IMG_1387.jpg

IMG_1388.jpg

Og så litt taping for å ta andre siden av panseret

IMG_1389.jpg

Videre ble neste panel høyre bakskjerm. Skikkelig matt lakk her også, som resten av traktoren

IMG_1393.jpg

Men man jo se positivt på det, og tenke som så at jo verre før-resultatet er, desto større blir endringen!

IMG_1395.jpg

IMG_1397.jpg

IMG_1400.jpg

Bakenden av traktoren bestod delvis av farget plast, men S17 ordnet opp i finishen her også. Ble en del klarere, samt dypere farge :D Her er høyre bakskjerm + stople, samte halve "kassa" under hytta tatt

IMG_1402.jpg

Venstre bakskjerm; før

IMG_1403.jpg

Og etter

IMG_1404.jpg

På toppen av skjermen var det litt vanskelig å komme til med maskin pga skiltplaten, så her brukte jeg en Scholl håndpuck. Bra cut, og gav resultater etter litt arbeid. Kan absolutt anbefales for de som er fan av håndjobber ;)

IMG_1405.jpg

Til slutt tok jeg taket, noe som resulterte i noen underlige arbeidsstillinger og ståplasser

IMG_1407.jpg

Hadde også fått spørsmål om jeg kunne få gjort noe med felgene, for å få dem til å skinne opp enda mer. Ble brukt S17 her

IMG_1409.jpg

Høyre bakfelg var nok noe FUBAR pga steinsprut, og da snakker vi ikke om steiner som kommer fra strøing på veien :P Ble noe bedre, men hjalp desverre ikke allverdens. Paden jeg brukte ble i det minste gul igjen, og ikke minst de grønne MF fra NL ble "litt" gule

Mye lakk igjen i paden ja (beklager dårlig bilde)

IMG_1412.jpg

Så var alt grovarbeid gjort, og det var på tide å gjøre noe med finishen.

Dekk før bearbeiding

IMG_1414.jpg

Spray på CG Silk Shine Dressing

IMG_1415.jpg

Smør ut

IMG_1416.jpg

Spray på CG Silk Shine Dessing på hjulbue, og tørk ut

IMG_1417.jpg

Og selvsagt CG Bare Bones i hjulbuer ;)

IMG_1418.jpg

Og ferdig resultat

IMG_1419.jpg

LSP ble CG JetSeal, for hånd

IMG_1420.jpg

Vinduene ble vasket med CG Window Clean, og to stk Nanolotus Microfiber

IMG_1422.jpg

JetSeal ble så tørket av, og mens den fikk stå å herde litt ble det lagt på Nanolotus Ruteforsegling på vinduene. Da det var gjort ble det lagt på et lag til med JetSeal, og til slutt fant jeg fram litt voks fra Swissvax til panseret.

IMG_1423.jpg

Og finishen ble slik. Var akkurat ferdig for sent til å få med meg sola før den gikk ned :(

IMG_1425.jpg

IMG_1429.jpg

IMG_1430.jpg

IMG_1431.jpg

IMG_1433.jpg

Og hvis noen lurte på hvilken voks som havnet på panseret, så ble det Swissvax Insignis :D :D :D

IMG_1426.jpg

Etter at bildene ble tatt, så jeg et par småting som måtte fikses før overlevering. Blant annet Black WOW på speilhus. Stresset litt i håp med å bli ferdig slik at jeg skulle få med meg kveldssola...

Før

IMG_1434.jpg

Etter

IMG_1435.jpg

Og Padwasher-vann etter ferdig arbeid:

IMG_1437.jpg

IMG_1436.jpg

Ingen tvil om at denne funker!

Takk for seg ;)

Endret av Ad|oS
  • DCN Poeng 36

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 521
truhaa

Noen dager?!?!

K#dd....

vel, får glede seg da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Teaser er jo sååååååååååå før sommeren da Halvard :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ad|oS    337
Ad|oS

Jeg er litt oldschool Bernhard ;)

Har ny data, og ikke noe bilderedigeringsprogram, så dermed må alle bilder endres størrelse på i photobucket... Det tar for laaaaaang tid!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 521
truhaa

Konge bra.... vel verdt å vente på denne her...

Greit når en kan sitte inni felgen å polere også gitt....

;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

He he kreativt objekt å jobbe på. :) Ble en flott traktor igjen dette her. + 1 cred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tomas    339
Tomas

Hehe, noe utenom det vanlige :)

Fin fin jobb dette Halvard :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Halloen B) ..dette ble jo bare knallbra :thumbup:

Virkelig en makeover på flott traktor....

Godt jobbet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Artig påfunn og bra utført jobb :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
West    10
West

hehe.... morro å se at det går an å "vaske" en traktor også. Mer slike jobber hadde vært morro å sett.... Blir kjedelig med bare personbiler hele tiden :) En morsom start på min dag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Hehe, bra jobba på et objekt man vanligvis ikke forbinder med detailing :) Definitivt kred-verdig dette ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Dette må jo være blankeste traktorn i bygda nå :) Hva blir det neste ? Skurtresker?? :) Nydelig resultat som absolutt er cred verdig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rasmus/Nanolotus    57
Rasmus/Nanolotus

Kjempe job Halvard :thumbup:

Generalt alt for lite traktor detailing på dette forum :P

Tenker nok du får flere traktor jobber når de andre ser denne blanke jævel kjøre rundt :D

Creds !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
garrett_T4    23
garrett_T4

Flott maskin, å flott jobb :) den der ble verdt noen kroner mere nå hvertfall :)

Cred+ for godt dokumentert og gjennomført arbeid :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

For en perfekt start på en fredag. Må virkelig si at du gav denne et godt løft. :)

Fortsett i denne siten. Digger traktorer!! og seff, cred!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Swissvax / Dag    234
Swissvax / Dag

Ærevære Halvard, jeg tror ikke jeg hadde orket å begynne engang... Men, her viser du at det nytter :) Flott dokumentert og supert resultat ut fra forutsetningene, creds avsendt :)

Endret av Dag/Swissvax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sandmo    73
Sandmo

Hehe, noe utenom det vanlige det her ja :) Og det ble jo riktig så bra, så cred er servert ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig