Oluf

Volvo 460 swirloksyd edition

42 innlegg i emnet

Skulle egentli ta en sort Dodge Caliber i helgen, men siden eier ikke hadde tid ble det ikke noe av det. Men da jeg så min mors bil rulle opp på gårdsplassen tenkte jeg at det var en god erstatning til både å teste litt ferdigheter og inntjene enda mer kunskap. Så vi ble enige om at jeg skulle få ha bilen fra fredag ettermiddag til lørdags kvelden.

Jeg hentet bilen etter jobb på fredag og brommet hjem.

Slik så bilen ut da jeg kom hjem:

IMAG0598.jpg

IMAG0599.jpg

IMAG0600.jpg

IMAG0602.jpg

IMAG0603.jpg

IMAG0605.jpg

IMAG0606.jpg

IMAG0607.jpg

Så ble det vask.

Da jeg skulle hente prickbort fra kjelleren så jeg...JEG VAR TOM!

Og med dårlig tid samt 30min hver vei inn til nermeste bensinstasjon som selger PB måtte jeg droppe den tanken.

Så dette ble brukt under vask:

CG Green Clean 1:10 (i stede for PB)

Swissvax vaskebøtte med gritguard

Meguiars NXT gen såpe

Meguiars wash mitt

HT spyler

Green Clean påføres:

IMAG0610.jpg

IMAG0611.jpg

Green Clean virker:

IMAG0613.jpg

Så avspylt:

IMAG0614.jpg

Vask:

IMAG0615.jpg

Her ble det ikke spart på såpen :)

IMAG0616.jpg

Tørk:

IMAG0617.jpg

Og så litt clay. Her ble det brukt meguiars clay og meguiars quick detailer blandet ut i vann ca 1:15 (funker gull som lube!)

Etter bare panseret hadde clayen blitt blå / grønn pga all den døde lakken. Vises ikke så godt på bildet men.

IMAG0618.jpg

Førerdør over listen:

IMAG0619.jpg

Forskjerm venstre side:

IMAG0620.jpg

Her skulle jeg få svi for mangel på prickbort, her er det knadd fram en ren side og bare fører dør under listen er tatt:

IMAG0623.jpg

Bilen ble så vasket med samme kombo som før claying, tørket og kjørt inn i garage. Den fikk så natten å tørke skikkelig.

Lørdag

Var ferdig med frokost ca klokken 10.00 og så begynte morroa.

Litt inspektion:

IMAG0625.jpg

IMAG0629.jpg

JA dette er etter 2x vask og clay :blink:

IMAG0630.jpg

IMAG0633.jpg

IMAG0634.jpg

Så litt combo testing, tapet opp 3 spots på panseret for litt testing. Maskin som ble brukt var Einhell sin roterende. Bakplater var Scholl til 3" og 4" pdas og scholl til 5" og 6,5" pads. Spre produkt på laveste hastighet (1000rpm), så opp på 1800-2000 med press og så ned på 1500 uten press 2 pass til slutt. På de verste plassene ble det også påfyll med produkt og enda en runde.

Her ble det kjørt S17+ helt til venstre på orange über, S3 gold på blå scholl og S3 gold på orange über til høyre.

IMAG0653.jpg

S17+ tok greit, men trengte en god del mer jobbing for å komme gjennom all den oksyderte lakken enn S3 gold.

Etter S17+ så det slik ut:

IMAG0641.jpg

S3 gold gikk det kjappere å komme gjennom den døde lakken og jeg hadde mer produkt igjen til å jobbe med swirls og RDS etter jeg kom gjennom.

Holo inspektion etter S3 gold på blå Scholl:

IMAG0643.jpg

Det var overraskende lite holos, ufattelig lite. Dog litt mer enn det kameraet klarte og fange opp. God lakk og jobbe med, ikke for hard og ikke for myk.

50/50 etter S3 gold og blå Scholl:

IMAG0647.jpg

S3 gold på orange über og blå scholl var det ikke stor forskjell på, begge comboene tok alt av swirls og oksydering. Det eneste som skillte dem var at orange über etterlot litt mindre holos. Så denne comboen ble valgt. Prøvde å fange holo forkjellen på kamera, men med mobil kamera måtte jeg gi tapt etter en god del forsøk. Bildet her viser i vertfall litt...var det beste jeg fikk til med det lusne kameraet :(

Orange über til høyre og blå scholl til venstre:

IMAG0657.jpg

50/50 etter S3 gold på orange über:

IMAG0663.jpg

IMAG0664.jpg

Det var en gang en orange über :lol:

IMAG0666.jpg

IMAG0668.jpg

Øvre halvdel kjørt med S3 gold og deretter S40+ på blå über som ble valgt til finish og holofjerning.

IMAG0669.jpg

Se såå, bilen ble blå igjen i stede for hvit :P

IMAG0670.jpg

Det var minimalt med holos etter s3 så dette var knall. Er det veldig vanskelig å få øye på holos på blå lakk eller var jeg bare veldig heldig med lakken som var på denne bilen? Prøvde å ta bilde av det lille som var av holos etter S3 gold, men brukte ikke tid på det da det var ekstremt vanskelig å få noe godt bilde av det med mobilen min.

Shiiny B)

IMAG0676.jpg

IMAG0677.jpg

En del steinsprut var også å finne, men blankt ble det i vertfall :)

IMAG0684.jpg

IMAG0685.jpg

Vises ikke på avstand B)

IMAG0686.jpg

Litt mere random 50/50

IMAG0687.jpg

IMAG0688.jpg

IMAG0690.jpg

Så var det førerdøren sin tur. Før:

IMAG0691.jpg

IMAG0692.jpg

IMAG0693.jpg

50/50:

IMAG0694.jpg

IMAG0695.jpg

IMAG0696.jpg

IMAG0697.jpg

Og 50/50 bakdør:

IMAG0698.jpg

IMAG0699.jpg

IMAG0700.jpg

50/50 bakskjerm:

IMAG0701.jpg

IMAG0702.jpg

50/50 bagasjeluke:

IMAG0707.jpg

IMAG0708.jpg

IMAG0709.jpg

IMAG0710.jpg

Baksiden på bagasjeluke før:

IMAG0711.jpg

IMAG0714.jpg

Og 50/50 :P

IMAG0715.jpg

IMAG0716.jpg

IMAG0718.jpg

Bakskjerm høyre side før:

IMAG0719.jpg

Og etter:

IMAG0720.jpg

IMAG0722.jpg

Bakdør høyre side:

IMAG0723.jpg

IMAG0724.jpg

IMAG0725.jpg

Høyre førerdør:

IMAG0726.jpg

IMAG0727.jpg

IMAG0728.jpg

IMAG0729.jpg

3 dype RDS som jeg ikke fikk bort vises på det siste bildet. Turte ikke kjøre mer uten lakkdybdemåler.

Forskjerm:

IMAG0730.jpg

IMAG0731.jpg

IMAG0732.jpg

Bilen ble så vasket med samme combo som før korrigering, tørket og Meguiars Gold Class Liquid Vax ble lagt som LSP.

Det ble desverre for mørkt til å få noen gode ferdigbilder (hadde en 500W lampe jeg flytta med meg hele tiden) og jeg måtte som avtalt levere bilen da det begynte å bli seint. Siden dette var en jobb for å forbedre kunskap, uten noen form for betaling og samt dårlig tid ble ikke plastdeler og gummi tatt. Men eier var i vertfall storfornøyd.

Takk for titten :)

Endret av Bilpleie gærning
28

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:o :o

Fy #@## den var fæl i lakken før du begynte! Så ut som du fikk flott resultat da, skulle gjerne likt å sett skikkelige ferdigbilder!

Cred for råe 50/50!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør få tidenes julegave i år!!!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skikkelig kamera for eksempel :)

Ser ut som en knallbra jobb :) Creds servert på sølvfat ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW,dette er noe av det mest extreme jeg har sett av slik lakk.Du kom deg godt igjennom denne bilen.Cred gitt.

Endret av Arne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker gutter.

Skal prøve å ta turen hjem til muttern en dag å vaske bilen / ta etter bilder om det er fint vær ;)

Oos, glemte noe ser jeg....edit edit :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syke sa##n for en lakk, var ikke sikker på om det var lakken eller at du hadde lagt noe plast på den mht panseret de første korrigeringsbildene her...var jo seriøst matt denne her gitt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo utrolig mye bedre ut, men skal jo ikke så mye til med så oksidert lakk..:P Men veldig bra jobba..

Syke 50/50 bilder her ja..:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skikkelig kamera for eksempel :)

Ser ut som en knallbra jobb :) Creds servert på sølvfat ;)

Kamera, foam cannon og våtstøvsuger står høyt på listen ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work.. Viktig å ta vare på mødrene sine :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syke sa##n for en lakk, var ikke sikker på om det var lakken eller at du hadde lagt noe plast på den mht panseret de første korrigeringsbildene her...var jo seriøst matt denne her gitt...

Ja, dette er ett eksempel på hva som skjer når man vasker i sånn automat sak 90% av gangene. Hadde en diskusjon med en på bilforumet.no en gang som påsto at lakken hans var helt fin og han vaska i sånn automat greie hele tida. Tror jeg og han hadde en litt forkjellig definisjon på fin lakk :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldeles syke 50/50 bilder på denne. Var nesten så jeg lurte på om du hadde vårslipt panseret før du begynte å polere. Overrasker meg ikke at eier var storfornøyd nei. Sånne biler er veldig morsomme å ta :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW,dette er noe av det mest extreme jeg har sett av slik lakk.Du kom deg godt igjennom denne bilen.Cred gitt.

Takker :)

Synes jeg oxo :D

Nice work.. Viktig å ta vare på mødrene sine :)

Takker og bukker :)

Aldeles syke 50/50 bilder på denne. Var nesten så jeg lurte på om du hadde vårslipt panseret før du begynte å polere. Overrasker meg ikke at eier var storfornøyd nei. Sånne biler er veldig morsomme å ta :)

Ja var morro denne, ekstremt morro å stå å studere 50/50 i forkjellige vinkler og lys ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet! Ble noen flotte 50/50 bilder her B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet! Ble noen flotte 50/50 bilder her B)

Takk. Synes bildene blir helt greie til mobil telefon å være :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt rått å se forvandlingen av lakken. :) Bra jobba.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SINNSYKE 50/50!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først trodde jeg også at bilen var gått over med 1200 grit her.... steike han som den lakken ble henta opp! Bra jobbet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt av drøssevis andre, huttihei for et utgangspunkt. Denne trengte virkelig litt omsorg, og det fikk den. Selv med mobilkamera er det ikke vanskelig å se at du doblet verdien på den bilen. +1 cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive