code13

Hva koster denne hobbyen??

32 innlegg i emnet

Tenkte at jeg skulle lage ett regneark for hvor mye denne hobbyen (galskapen) kommer til å koste meg i penger - jeg er tidlig i startfasen og kan loggføre mitt innkjøp. Deler denne med dere som har lyst eller tør.

Bare ett enkel regneark, regner ut hva du har brukt i forskjellige kategorier og total sum

regneark1.jpg

kategorier oversikt

regneark2.jpg

Du må innføre innkjøpt vare i forskjellige kategorier

tenkte å legge ved excel filen, men går visst ikke ann å laste opp denne typen filer? prøvde å laste opp filen på filedropper:

http://www.filedropper.com/bilpleieprodukter

Edit: ser at filen ikke finnes på filedropper lengre. De som ønsker å loggføre galskapen kan sende meg en PM, så sendes det på mail.

Endret av code13
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker isåfall bare nettbanken om jeg skal sjekke forbruket :) men greit å ha oversikten.470kr for 5l prickbort er forresten 260kr dyrere enn på Tess Åndalsnes :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke peiling på priser, bare la inn eksempler på noen tall/produkt for å sjekke om det virka. er bare tulle produkter/priser inne. ikke ta dette seriøst. Og takk for info at de selger Prickbort i 5l på tess :) Da tar jeg turen innom Tess i Ålesund en dag :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke peiling på priser, bare la inn eksempler på noen tall/produkt for å sjekke om det virka. er bare tulle produkter/priser inne. ikke ta dette seriøst. Og takk for info at de selger Prickbort i 5l på tess :) Da tar jeg turen innom Tess i Ålesund en dag :)

Er ikke sikkert de selger samme der da.ok :) Synes forresten oppsettet ser bra ut.Har jo full kontroll på kostnader da, og kan finne ut hvor en kan spare mere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange tar jo på seg oppdrag for å finansiere sakene, og minst for å lære og utøve hobbyen. For min del er det betydelig bedre økonomisk sett å ta noen overtidstimer på jobb. Jeg har ikke ambisjoner om å utkonke B&B detailingteam men synes det er litt morsomt å holde på det lille jeg har av tilgjengelig tid i en hektisk hverdag.

Jeg vil tro du kommer ganske langt med 10.000,- for å få på plass det essensielle inkl. alt av maskinpoleringsutstyr og en god voks. Du trenger f.eks ikke en maskin til 3-4.000,- av type Makita, Flex eller Metabo og drøssevis med gallons.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10K, det er jo så vidt det holder til maskinparken det jo...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. Vet ikke om jeg er helt enig i det. Hva mener du man MÅ ha da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende, DA, HT, rensemaskin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Budsjettversjonen er EN poleringsmaskin og selvvaskeanlegg. Det er nok kun et fåtall her inne som har egen rensemaskin. Man trenger strengt tatt ikke to Flexmaskiner til 4000,- stk selv om jeg ser det er endel her inne som har det.

Endret av omrognan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Budsjettversjonen er EN poleringsmaskin og selvvaskeanlegg. Det er nok kun et fåtall her inne som har egen rensemaskin. Man trenger strengt tatt ikke to Flexmaskiner til 4000,- stk selv om jeg ser det er endel her inne som har det.

Så klart, folk tenker og handler forskjellig. En bil til 20K får deg fra A-B den også. Personlig bruker jeg stort sett både roterende og DA hver gang jeg rører min egen eller andres biler i denne sammenhengen. Man kan jo starte med budsjettmaskiner, men om man liker denne gale hobbyen ender man mest trolig opp med en Maktia og eller Flex i forskjellige varianter først som sist. Og da blir der dyrere å ha vært innom budsjettvariantene først. En rensemaskin eller våtsuger med diverse utstyr er undervurdert. Et "must have" for en detailer som tar på seg jobber spør du meg. Så da blir det slik:

Roterende: 3K

DA: 3K

HT3-4K

Rensemaskin 1-3K

like it or hate it.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro du kommer ganske langt med 10.000,- for å få på plass det essensielle inkl. alt av maskinpoleringsutstyr og en god voks. Du trenger f.eks ikke en maskin til 3-4.000,- av type Makita, Flex eller Metabo og drøssevis med gallons.

Jeg har ikke brukt mer enn ca. 10,000 og har alle de nødvendige produktene på plass samt DA maskin + litt luksusprodukter som forskjellige vokser.

Det holder for en hobbydetailer som ikke har interesse av å bruke flere hundre timer i året på detailing, jeg har ikke engang garasje til å holde på i heller, men en halv carport så det som tar 3 dager for dere andre tar 6 dager for meg da jeg først må ta halve bilen, så den andre halvparten :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå lagt inn litt produkter på de forskjellige kategoriene og ca pris så langt jeg husker og kommer ut på 10 023 kr. min samling er veldig liten. Består av HT, foamkanon, biltemas 2hode poleringsmaskin, våtsuger + litt i de andre kategoriene og ble overrasket over sluttsummen. Utrolig hvor mye penger det går - 200kr her og der er jo egentlig ikke så mye, men sluttsummen blir jo enorm. og ser at jeg har brukt mer penger på mikrofiber kluter enn de fleste kategorier :/

jaja.. vi kan være enig at dette er en dyr hobby om man regner på det eller ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med litt polish, pads, såper, felgrens, foamkanon, avfetting og en PTG-måler, i tilegg til det ovennevnte, bikker det fort 20K. Selv da er veien kort til 30K hvis en skal ha litt ulike sealere, voks, lys til holo-spotting, våtslipeutstyr, et detailer-kurs...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne hobbyen koster lite i forhold hva den gir meg av kvalitets tid i form av bilstell. Hobbyen gir meg fri fra hverdagens mas og stress. Følelsen av å kjøre i en bil som er ren, blank er prizeless synes jeg. Gofølelsen og smilet som kommer når bilen spyles, i flere minutter etter vask kan redde en dårlig dag. Bilstellet tar og vare på den investeringen et bilkjøp er. :D

Dyrk lidenskapen folkens!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hobby skal ha utgifter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva denne hobbyen koster/har kostet meg vet jeg ikke, og ikke vil jeg vite det heller.

Men jeg trøster meg iallefall med at det er ikke alle hobbyer en får inn en slant eller 2 på si.

Hjelper godt med når en liker å prøve litt forskjellige produkter.

"bare den der, så er det nok... Jaja bare den også. DEN må jo prøves.... Den har jeg hørt mye bra om..." :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt enig med totenjeep. deilig å ta seg "fri" fra jobb,dame,andre oppgaver i hjem, for å leke med bil. det er tilfredstillende å forvandle "vrak" til "nybil"

jeg er full klar over at det er en nokså dyr hobby i forhold til strikking, men mye mindre enn hjemmekino folka på av-forumet. og jeg vet at jeg kommer til å bruke 20k til minst på bilpleieprodukter.

men heldigvis når alt av maskiner og utstyr kommer på plass så blir det ganske lite utgifter ekstra for å holde hobbyen gående (med mindre man bytter maskiner hele tiden) og kansje en dag kommer jeg til å ta noen jobber her og der for å dekke inn litt av "galskapen" som mange kallet det.

lagde ikke denne tråden for å spørre hva det blir i utgifter. men bare for å dele en enkel excel som viser oversikt for gøy. er overhodet ingen vits å holde regnskap over hobbyen egentlig. men men kanskje noen andre enn meg finner det interssent å holde oversikt.

noen som har testa excelen? vet den er veldig plain og kjedelig - om noen har lyst til å forbrede den med litt mer fancy greier/bilder/bakgrunner så blir jeg glad :)

(wow ble lengste innlegget ever fra meg på touch telefon. sånn er det når man ikke får sove og tenker vokslukt og bilkos)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA bruker jeg omtrent ikke lengre.. kun roterende. Når man er trygg nok på roterende polering, riktig pad, og desentrering ved behov, trenger man som regel bare en god roterende maskin.

Men til tider kan man både spare tid og frustrasjon ved å ha en DA tilgjengelig, så ser den.. men jeg hadde først lagt penger i en god HT, roterende polermaskin og vannsuger før jeg tok steget fra billig-DA til f.eks Flex

Hva denne hobbyen koster/har kostet meg vet jeg ikke, og ikke vil jeg vite det heller.

Men jeg trøster meg iallefall med at det er ikke alle hobbyer en får inn en slant eller 2 på si.

x2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I startfasen kan det være greit å starte opp med utstyr så man kan få vasket bilen sikkelig og på en trygg og effektiv måte. Slik som HT, foam cannon, bøtter med gritt, noen få såper, felgrens, avfettning, børster, microfiber, mitt osv... Heller ta slikt som pollerings midler og maskiner litt senere da man finner ut at dette er noe man virkelig vil holde på med, og heller få lånt seg div utstyr av noen for å prøve ut før man legger alt for mye penger i det. Man må huske det at dette er en hobby som man hovedsakelig ikke tjener så alt for mye penger på, kontra hva man bruker. Iallefall de første årene da det er begrenset hva man kan ta for en slik jobb når man ikke er sikkelig dreven også.

Slik jeg ser det hos meg så kommer jeg alltid til å bruke mer på denne hobbyen enn jeg kommer til å dra inn på jobber. Så langt har jeg tjent 3000,- og brukt over 20 000,- tror jeg. Dette mye på grunn at man vil ha alt for mye, og dermed glemmer enkelte ting man egentlig trenger mer enn andre. er mye jeg fortsatt trenger av redskaper for å få rengjort alt, men uansett har jeg 3m serien, makita, rensemaskin, ht, foamcannon, 2 SV vokser, mastercollection, da jeg før mye av dette kunne trengt div børster, bedre avfettning og flere tørkemicrofiber.

Det jeg vil fram til da er at man bør jobbe seg oppover den rette veien, ikke håppe rett på polleringa, men også skaffe seg det man trenger for å preppe før pollering :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du få hjerteinfarkt? Tvangstanker og føle anger?

IKKE før regnskap. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive