Mr500

Har noen prøvd?

Har noen prøvd denne: http://www.butikken.no/PartDetail.aspx?q=p:10528857;c:100980

Etter å ha dratt rundt på den der ledningssatan i går kveld, med veltende lampedrit og uttrekte stikkontakter, begynte jeg å vurdere om det ikke finnes forbedringspotensiale i denne moderne verden vi lever i.

Er det eventuelt noen som har erfaringer med andre batteridrevne maskiner. Hvordan funker det mtp batteritid, effekt, rpm osv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skeptisk.. både til, power, levetid batteri, hastigheter, tilpassing og montering av padder osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanksje OK til å legge på voks, hvis batteriet holder da..

Ikke noe jeg hadde betalt så "mye" for

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen erfaring med batteridrevne poleringsmaskiner, men hvis den der duger til noe annet enn å legge voks blir jeg mektig imponert....trur til og med jeg blir imponert hvis den duger til å legge voks :D

Bruker selv en 20m single skøyteledning til maskinen og har aldri velta noe som helst, så hvor forbedringspotensialet ligger kan man jo diskutere :P

Men det hadde jo selvfølgelig vært kjekt med en maskin som ikke har ledning, og stor nok batteridreven motor til å takle 30 timers korrigering uten å måtte ladde....men det tror jeg det er lenge til vi får se ;)

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjelden det trengs 30 timers korrigeringer, heldigvis :P

Nå finnes det såpass mye proffverktøy på markedet (driller, slagborr, vinkelslipere, bånnsager...) som går på batteri at det bør bare være et tidsspørsmål før det kommer en god poleringsmaskin.

Har selv erfaring med sirkelsag fra DeWalt, og med tilgang til hurtiglader og to batterier går det fint å drive kontinuerlig jobbing.

Det som burde finnes er en forholdsvis liten og nett (~2 - 3 kg) batteridrevet DA-maskin god nok til de normale korrigeringsjobbene og alle vanlige 3 stegsjobber, levert med hurtiglader, 2 14,4V Li-ON batterier til 2-3000 kroner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjelden det trengs 30 timers korrigeringer, heldigvis :P

:shocking2:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har "regnet" litt rundt temaet roterende polermaskin på batteri, og funnet at det lar seg lett lage med produkter/deler som allerede har vært på markedet lenge.

Driftstid pr batteri vil jeg anta blir ganske langt under 30 timer (tipper 3-5t) men det er heller ikke nødvendig.. man har da alltid minst to batterier på proffverktøy ;)

Kommer vi til å se dette produktet snart i butikkene? Nope..

Dersom volumet blir høyt nok (noe jeg betviler sterkt) kan man i teorien selge en slik maskin til 4-5000 + mva; alt etter batterikapasitet.

Men vi er nok dessverre alt for få som ønsker en batteridrevet polermaskin nok til å betale dobbel pris i forhold til nettdrevne, så det vil nok gå *noen* år før vi har noenlunde brukbare produkter tilgjengelig i kommersielt salg

(Dette er selvfølgelig synsing fra min side, men så kjenner jeg både verktøy- og batterimarkedet meget godt i dag...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har "regnet" litt rundt temaet roterende polermaskin på batteri, og funnet at det lar seg lett lage med produkter/deler som allerede har vært på markedet lenge.

Driftstid pr batteri vil jeg anta blir ganske langt under 30 timer (tipper 3-5t) men det er heller ikke nødvendig.. man har da alltid minst to batterier på proffverktøy ;)

Kommer vi til å se dette produktet snart i butikkene? Nope..

Dersom volumet blir høyt nok (noe jeg betviler sterkt) kan man i teorien selge en slik maskin til 4-5000 + mva; alt etter batterikapasitet.

Men vi er nok dessverre alt for få som ønsker en batteridrevet polermaskin nok til å betale dobbel pris i forhold til nettdrevne, så det vil nok gå *noen* år før vi har noenlunde brukbare produkter tilgjengelig i kommersielt salg

(Dette er selvfølgelig synsing fra min side, men så kjenner jeg både verktøy- og batterimarkedet meget godt i dag...)

Hvordan er erfaringene med små, lette trykkluftdrevne poleringsmaskiner da? Blir det bare tull å drasse rundt på en luftslange rundt bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar for mye feil så er det justerbart turtall på Bosch sin batteridrevne vinkelsliper, og den er såpass sterk at jeg tror den kunne klart polering med 6"...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er erfaringene med små, lette trykkluftdrevne poleringsmaskiner da? Blir det bare tull å drasse rundt på en luftslange rundt bilen?

uhåndterlig luftslange + lyden av en luftdreven maskin er jo værre enn en liten strømledning?

Størrelse/vekt kan av og til være en bra ting med maskiner også.

Tung maskin (Makita) på tak, panser og bagasje og lett maskin (flex) på dører ol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar for mye feil så er det justerbart turtall på Bosch sin batteridrevne vinkelsliper, og den er såpass sterk at jeg tror den kunne klart polering med 6"...

Jeg tar visst for mye feil.... Tomgangsturtall 10.000 rpm, litt mye kanskje :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket rundt på Bosch, Makita, DeWalt etc og det ser ut som det Øivind skriver kan stemme godt. Teknisk sett burde det la seg gjøre å lage en poleringsmaskin med 18V batteri og tilfredsstillende kapasitet, men det er ingen som gjør det.

Jeg kunne generelt tenke meg en liten lett maskin. Det er stort sett mine egne, og familiens, 8-10 biler som blir pusset. Og bare halvparten er i daglig bruk. Generelt er det bare behov for en runde med en lett compound en gang i året. Ellers er det snakk om å kline utover AIO eller voks/seal.

Og twisten i historien er at jeg bare har en hånd, så det er mye enklere å styre med lete maskiner. Store går det også, men for min del er det unødvendig mye både maskinkraft og vekt. :D

Ser Bosch har eksentersliper (med ledning), men de ligger på typisk 4 - 12000 rpm og 2 - 600 W. Det blir vell litt mye rpm og lite effekt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive