Magnus

CF med maskin

Jeg lekte meg med en Dura-Pro maskin (fra Mekonomen) i dag. Dette var første gang jeg tok i en roterende, og "offeret" var en Mazda 323. I tillegg til medfølgende bakplate (180 mm) ble det handlet en 120mm og pads til begge disse (medium)

Det var gøy å føre maskinen rundt på panseret, og feelingen kom etter en times tid. Maskinen holder tempoet og blir ikke varm.

I morgen var planen å kjøre maskinen på en 2009 mod. BMW 3 serie. Bilen ble levert i fjor vår, og det er siden det tatt 3 behandlinger med SV CF og avsluttet med Blauweiß. Alt gjort for hånd. Lakken er å regne for "ren".

Sitter dog igjen med et par spørsmål:

1) Kan jeg kjøre i gang med CF (standard) på medium pad, og avslutte med voks for hånd?

2) Opplevde i dag at maskinen kan "løpe" litt. Hvilket press skal jeg legge på den uten å brenne lakken?

Tusen takk for hjelpen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik som jeg har forstått det så er SV CF hovedsakli for håndpåføring. Selv spurte jeg Dag hos Swissvax om denne kunne påføres med DA og det var ikke noe problem. Men personlig ville jeg ikke lagt på CF regular med roterende, ant enn hvis den har veldig lav hastighet for trinn 1. Da jeg ikke ser for meg det kan bli så veldig god suksess om det skulle bli noe varme ut av det.

Selv brukte jeg Svart Über finishing pad. Og ville ikke gått på med noe grovere da det ikke har noe hensikt med å "korrigere" lakken med vanlig.

Det at maskinen "løper" litt kan være flere ting, men det skjer som regel hyppigere jo grovere en går på med både pad´s og poslish/compound. Men kan også være at padén er blitt for tørr.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskinen har 900 rpm som laveste hastighet.

Ønsker ikke sterkere CF pga. slipemidlene. Skal heller ikke korrigere lakken.

Løpringen kan, som du sier, forklares av lite mettet pad. Kan en annen forklaring være lavt turtall eller for stor pad (180mm)? Vurderer å teste 150mm eller 125 mm i morgen.

Hva kan evt. gå galt med regular CF på roterende (og lav rpm)?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vesentlig lettere å holde maskinen stabil med små pads ja. Større pads gir høyere hastighet i kantene. Høyere hastighet i kantene kombinert med litt tilt på paden, så vil den veldig lett hoppe. Det er dessuten veldig mye lettere å holde en maskin som er 100% nøyaktig på turtallreguleringen stabil enn en som endrer turtallet ved endret belastning.

Ang. brenning av lakken, så tror jeg at man klarer å kjenne varmestrålingen fra lakken lenge før det skjer uansett hvordan man holder maskinen. Det som derimot er et lite problem er på plast. Det skal veldig lite varme til på plast før den bare slipper lakken, og du sitter igjen med ett eller flere hull i lakken som går helt ned til plasten. Det er ikke veldig moro å plutselig se en sky av mørkt støv komme ut fra paden. Problemet er ikke at lakken brennes, men at plasten varmes og dermed av en eller annen grunn slipper lakken. På metall vil ikke dette skje.

Endret av gxi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha... Takker for gode svar i kveldinga!

Like greit å ta fangere og andre plastdeler for hånd, da..

Ellers ingen betenkeligheter med totrinns behandling hvis lakken er pe (CF, så voks)?

Må nok misbruke Mazda'en litt til i morgen.

Endret av Magnus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CF med roterende er ikke noe problem sålenge du bruker mykeste puta og speed 1. Been there done that.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raske og gode svar igjen.

Arne: stoler på deg, og kjører soft pad og 900 rpm :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe,ikke noe problem.Eneste jeg syntes var noe minus når jeg kjørte over 600 rpm,var at det skvettet og rotet noe forferdelig ut over bilen.Ellers ikke noe problem.

Lykke til!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, Arne. Jeg ble ferdig for et par timer siden, og må si meg MEGET fornøyd!

Kjørte 900 rpm og mettet pad'en de første pass'ene. Opplevde aldri at det sprutet. Dette var utrolig mye mer effektivt enn å legge på for hånd. Maskinen (Dura-Pro) holdt samme hastighet og viste ikke tegn til å "dø ut" ved litt press (holdt stort sett middels press). Følte meg mest komfortabel med 125mm pads, og maskinen var lettest å kontrollere med disse. I tillegg kom jeg lett rundt rails og "skumle" overganger på hjulbuer etc.

Blau Weiss ble til slutt lagt på. Samme behandling ble tatt i mai, men da for hånd. Totalt sparte jeg ikke så fryktelig mye tid, kanskje en time, men DU VERDEN SÅ MYE MER GØY DET VAR! :) Fikk virkelig smaken på roterende!

Takk for alle svar på dumme spørsmål!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fikk en fin opplevelse på dette.Gratulerer med blankeste bilen i gata.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min erfaring med dura pro maskinen er at den stopper helt (så du må sleppe og trykke inn knappen igjen) når du legger endel press på den. hvis ikke du har lagt merke til dette, så har du tatt det veldig pent (du har vel bare brukt den til og legge CF og da skal man jo ikke bruke så mye krefter).

skriver dette så du skal vite det før du prøver deg på en korigering og skal kjøre litt hardere :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min erfaring med dura pro maskinen er at den stopper helt (så du må sleppe og trykke inn knappen igjen) når du legger endel press på den. hvis ikke du har lagt merke til dette, så har du tatt det veldig pent (du har vel bare brukt den til og legge CF og da skal man jo ikke bruke så mye krefter).

skriver dette så du skal vite det før du prøver deg på en korigering og skal kjøre litt hardere :)

Der traff du spikeren på kneet, Øyvind G (kommer tilbake til dette om litt)! Har nå utvidet samlingen med CF Medium og CFP. Den stakkars Mazda'en har fått gjennomgå mye, og liker nok ikke synet av meg lenger :)

Fra spøk til revolver; Har cut'et endel på panseret med CFM og medium pads (dessverre fra Clas) etterfulgt av CFP. Panseret ser nå nytt ut, og uten swirls eller holos i sollys. Føler virkelig at jeg er bitt av detailer basillen nå. Behersker Dura-Pro'en med "ease" (125mm 3M bakplate). MEN, og det er ikke et lite men. Som Øyvind G var inne på STOPPER denne maskinen med litt trykk. Trodde jeg hadde ødelagt den, da kuttene kom sporadisk og uten forvarsel. Var så vidt inne på tanken om et overbelastningsvern, men slo det fra meg da brukermanualen ikke sa noe om dette. Takk for oppklaring, Øyvind G :)

Vel, føler meg kompetent nok til nå å kunne ta steget til en Flex. Vet ikke helt om jeg skal ha en standard maskin, eller "forced rotation" DA-aktig sak.

Uansett trenger jeg virkelig et par tips fra proffgutta her inne ang. pads. Produktene blir, i første omgang, det jeg allerede har innkjøpt (CFM og CFP). Hvilke pads vil være fornuftig sammen med disse produktene?

Dette er hva jeg foreløpig har lekt med hos CYC:

Grønn HEXpad til CFM

Blå HEXpad til CFP

Rød HEXpad til Blauweiß (hvis jeg er i det halvlate hjørnet)

På jordet eller festivitas?

Har lyst til å runde av posten med å takke for inspirasjon og "sniklesing" på DCN i et par-tre år. Det er så vanvittig givende å se en 10 år gammel Mazda skinne som "factory new". Det forsvarer lett at utstyrshylla har økt 4-5k i "verdi" de siste mnd :) Hadde ikke for ett år siden at jeg skulle stå på gårdsplassen og leke med snøskum!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme erfaring med den dura-pro saken, kjøpte einhell på bilextra og den fungerer mye bedre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive