SunDance_Kid

Behandling av Ibis hvit 2011 Audi A5 SB

Da har jeg endelig fått nybilen min, en 2011 mod Audi A5 Sportback, Ibishvit og skal gi den den pleien den fortjener, og spesielt nå foran den strie vintersesongen her nord for polarsirkelen..:)

Har lest gjennom det meste av guider, og funnet ut at jeg vil prøve meg med Duragloss 101, 105 og 111, etterfulgt av DoDo Juice sin Diamond White wax.

- Lakken min er jo ikke en Mettalic, bør det ha noe å si for produktvalgene?

- Jeg er ikke sikker på om bilen har klarlakk men regner med det da de fleste biler har det såvidt jeg har forstått, men vil det ha noe å si for hvilken polish/rens/forsegling jeg bør bruke?

- Leste testen av Duragloss vs Meguiars og der stod det at man kunne droppe f.eks 105, med en såpass ny bil er det da nødvendig med alle 3 trinnene?

- Kan jeg bruke samme type pads på både 101,105 og 111? Det følger egen med på 111 vet jeg, i tilegg har jeg noen gule pads.

- Jeg har forstått det slik at jeg uansett bør claye bilen før jeg går i gang med beskyttelsesporsjektet, stemmer det?

- Hvor mottagelig er sealeren for støvpartikler i herdetiden? Bilen skal stå i en garasje på jobb der det muligens kan være litt støv.

- Etter endt behandlig vil jeg jo helst at beskyttelsen skal holde lengst mulig gjennom vinteren, er det da spyling/vask med en "forsiktig" såpe som gjelder et par ganger i mnd og kanskje en Quick detailer? Jeg har DoDo Juice Born to be mild såpe. Hva med en dose med Prickbort? bor jeg være forsiktig med det?

Mange spørsmål her, takker på forhånd for svar, virker å være mange veldig kompetente folk her inne..:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har forstått det slik at jeg uansett bør claye bilen før jeg går i gang med beskyttelsesporsjektet, stemmer det?

Jeg ville ikke ha brukt clay hvis du bare skal bruke håndprodukter, da dette ga "subbe"merker i lakken min. Mulig dette ikke syns så godt på hvit bil.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4898-hvordan-faa-bort-merker-etter-claybar/page__p__103948__hl__clay+merker__fromsearch__1#entry103948

Men du får sikkert 100 andre svar her oxo på det default_biggrin.png

Endret av Thomas_K
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men da tar jeg vel risikoen med at små partikler sitter igjen i lakken når jeg begynner poleringen og det kan vel ikke være bra?

Finnes det måter å fjerne slikke subbe merker for hånd om det skulle oppstå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ok, men da tar jeg vel risikoen med at små partikler sitter igjen i lakken når jeg begynner poleringen og det kan vel ikke være bra?

Riktig, men jeg har ikke så mye peil jeg da. Men tenkte jeg skulle advare deg før du satte i gang. Vent til ekspertene har uttalt seg du... unsure.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med Meguiars sitt clay-kit du (etter grundig avfetting og vask) - pass bare på at du bruker nok med clay-lube og at det er over 15 grader. Hvis det "lugger" kraftig så har du muligens laget et "subbemerke" men det kommer ikke til å synes unntatt i særdeles saftig LED-lys og da i en bestemt vinkel. DG 101 + 111 og Dodo vil også skjule dette ytterligere, slik at jeg tviler på at selv en DCN'er kommer til å se det...

Bilen din kommer til å bli helt perverst blank etter DG-behandlingen (holder fint med 101 + 111) og Dodo på toppen der igjen. Gjør ingenting at det er bittelitt støv i lufta under herding - ellers hadde ingen av oss fått lagt voks / sealer i det hele tatt :)

Vedlikehold etterpå vil bestå av mild avfetting utover høsten / vinteren og håndvask med Dodo-såpa. Etter hver vask kan du gjerne bruke en QD for å "spritze" opp topplaget med beskyttelse og mer glans. Om ca 2-3 måneder tar du en litt grundigere avfetting og vask, og legger på nytt lag med Dodo

Og bruk forskjellige pads til forskjellig produkt.

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har funne ut at det er lurt å legge clayen i heitt vann.

Eg knar den ut slik at den blir tynn og legger den i ei bøtte med ca 10-15cm med vann.

Ligger den der i 10 minutt, blir den skikkelig mjuk og fin.

Clayen eg har er på 100g (2 biter på 100g i ein pakke) Eg deler den i 2 so eg bruker 50 gram, Ikkje vær redd for å bruke masse lube!

Her har du ein liten guide til vintervask av bilen din

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4785-vintervask-ved-minusgrader/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg skal bestille Blankbil sin egen clay og lube så satser på at det blir bra..skal prøve tipsene deres todleif og Essiek..

Jeg skal selvfølgelig bruke forskjellige pads, men trenger jeg forskjellige typer pads? eller er de gule gode all roundere..?

Jeg antar at Prickbort er en litt for sterk for bruk etter behandlingen, hvilken bør jeg bruke?

I tilegg kan det se ut som jeg har fått noen veldig små vaskeriper på et panel, må jeg til med maskin for å korigere det eller finnes det en måte å ta det for hånd?

Fin vaske-guide forresten todleif..:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumpedebumper litt her jeg..ingen som har noen svar på spm i forrige post, og tips å komme med..?

Setter pris på all hjelp og innspill her da jeg regner med å sette i gang med prosjektet til neste uke ( om pakkene fra Blankbil og SS er kommet.:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gule er gode allroundere. Bl.a. så har Scandicshine noen røde som også er gode å jobbe med. Og Prickbort er ikke farlig - det bare fjerner det den skal det.

Riper kan jobbes med for hånd, det tar bare mye mer tid. Kan anbefale Meguiars Ultimate Compound til dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått behandlet bilen min og det var en rimelig lang jobb, for bilen hadde ikke blitt vasket på ca 2000km da jeg har vært på endel langturer. Men resultatet ble meget bra synes jeg..:D tok endel bilder underveis så mulig det blir en debut i Show/shine kategorien også..:) Takk for tips og hint, det var ikke så vanskelig som jeg kunne ha fryktet, og jeg føler jeg lærer og forstår mer og mer..:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser vi fram til bilder og debut i Show & Shine tråden :-)

A4 i Ibishvit er lekkert ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser vi fram til bilder og debut i Show & Shine tråden :-)

A4 i Ibishvit er lekkert ;-)

A4 er sikkert fin i Ibis den også..;)

Du har A5 du også ikke sant..? Jeg har SB da men..Herlig bil! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager skrivefeil på iPhone. Skulle selvfølgelig stått A5 ;-) selv om A4 også er fin i hvitt. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja min iPhone er også veldig ivrig på å skrive A4 i stedet for A5..:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive