Pasient

Pasient sin 01 Saab 9-5 2,3T

Nå har jeg presentert meg i presentasjons-tråden, så nå er det vel på tide å slenge ut litt mer om bilen.

SAAB 9-5

2001 modell.

190 000.

2,3 Turbo

Bilen er litt modifisert. Noe ble gjort av forrige eier, mens det aller meste har blitt gjort av Speedparts, et firma som spesialiserer seg på Saab.

Den har følgende modifikasjoner:

Stage 4+ programvare fra BSR

Mitsubishi TD-04 turbo

3" Downpipe

Racekat

2,5" Ferrita eksos

Forge intercooler

Speedparts innsugsrør

H&R coilovers

Quaife diffsperre

SPEC 2+ clutch

WP 360mm bremsekit foran

19" TSW Zolder Gold

225/35/19 Dunlop SportMaxx2

Pioneer F900BT navi/dvd

Bilen er ikke benket, men programvaren er for 290 hk og 445 nm. Dette er uansett en utrolig morsom bil, sikkelig ulv i fåreklær. Det er ikke veldig mange som forventer at en Saab stasjonsvogn skal ha den effekten..

Dette er den tredje Saaben jeg har, så man kan vel kanskje si at jeg er litt frelst. Men ser jo på andre biler til tider... :P

Her er noen bilder. Venligst ignorer bildene av motorrommet, jeg vet det er skittent. Det siste bildet er like før jeg kjørte den til Speedparts for og få montert delene som liggeri bagasjerommet.

DSC_0043.jpg

DSC_0046.jpg

DSC_0050.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0060.jpg

DSC_0776.jpg

DSC_0778.jpg

83_-621092567.jpg

DSCN0191.jpg

Skal kanskje gjøres mer med bilen. Det jeg har i hodet er følgende:

Lakkering (Mye steinsprang og lakkskader)

Bakbremser (Orginalt er ikke noe særlig kontra det som står foran)

Bytte alle slanger i motorrommet til svarte silikonslanger.

Custom mapping med justering av motoreffekt. (Statens vegvesen osv)

Kan hende at jeg bare selger den og kjøper meg en to-seters roadster til neste sommer. Sikler veldig etter Honda S2000. Men vi får se :)

Endret av Pasient
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit! Fin bil det der.Skjønner godt at du liker Saab.Synes de har en del fine modeller og spreke motorer.Er turboen,ic og downpipe på bildet eneste oppgradering på motor? Holder lenge det altså :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit! Fin bil det der.Skjønner godt at du liker Saab.Synes de har en del fine modeller og spreke motorer.Er turboen,ic og downpipe på bildet eneste oppgradering på motor? Holder lenge det altså :)

Takk for det :)

Er det eneste som er gjort med motoren ja. Om man skal over den effekten som er der nå, så må man begynne og tenke på heftigere stempler og det koster en del. Tror bunndelen er med opptil 400 hk, utover det så må du bytte råder også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :)

Er det eneste som er gjort med motoren ja. Om man skal over den effekten som er der nå, så må man begynne og tenke på heftigere stempler og det koster en del. Tror bunndelen er med opptil 400 hk, utover det så må du bytte råder også.

Også må man ha gateslicks for å ikke bare spinne B) Prøvd Saab 9000 med 230hk.Oppgradert på speedparts..Synes det er akkurat passende på middels tung framhjulsstrekker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tørr asfalt er det ikke noe spinning om det er god vei. Men så er det også montert diff og heftigere clutch. Hadde en 9000 før, med 230 hk kittet fra SP. Den reiv seg løs på tørr asfalt med nye Toyo Proxes T1-R :o

Jeg mener at det går en grense på 300 når det kommer til hva som er fornuftig på en framhjulstrekker. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

T1r er vel ikke gateslicks, men litt mykere enn de fleste andre dekk jeg har hatt fordi.300hk er faktisk nok ja :) Er ihvertfall mye bil for pengene.Honda S2000 vil også være ett godt valg.Synes de har vært overdrevet dyr frem til nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil! Litt utvendige mods, og noen mods forandrer bilen fra en kjedelig familiebil til kul helårs-"racer" B)

Men, hvis du er glad i bilpleie, ALDRI kjøp deg Honda S2000, med mindre den er omlakkert :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tørr asfalt er det ikke noe spinning om det er god vei. Men så er det også montert diff og heftigere clutch. Hadde en 9000 før, med 230 hk kittet fra SP. Den reiv seg løs på tørr asfalt med nye Toyo Proxes T1-R :o

Jeg mener at det går en grense på 300 når det kommer til hva som er fornuftig på en framhjulstrekker. :)

Haha, det kan du prøve å si til Ole Borgen(Mekanikeren bak Speedparts, nær barndomsvenn forøvrig) :lol: Han har godt over 600 hk og en HAUG med nm i Speedpartsgrevlingen. Og det funker faktisk fjell, og går helt vanvittig hensides. Satt på på Gatebiltreffet i juni, og trodde det var flat fjøl hele veien, men iflg. Ole var det knapt 1/4 gass noe sted :blink: Men hjelper lite med sperre, Sellholm, slicks osv med sånne effektuttak selvsagt.

Vil anbefale Speedparts til alle her inne forøvrig, Ole er usannsynlig flink til å skru. Og det gjelder alt fra standard service og dekk, til byggeprosjekter, feilsøking, motorbygging osv. Har bygget endel for meg, jeg lar ingen andre røre mine biler :) Og pga svigefar til Ole, Bent, kan man faktisk trygt gå barbeint der. Alltid strøkent og rent, men de selger bare Muc Off bilpleieprodukter da, he he :P

Endret av Trondbrandsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, det kan du prøve å si til Ole Borgen(Mekanikeren bak Speedparts, nær barndomsvenn forøvrig) :lol: Han har godt over 600 hk og en HAUG med nm i Speedpartsgrevlingen. Og det funker faktisk fjell, og går helt vanvittig hensides. Satt på på Gatebiltreffet i juni, og trodde det var flat fjøl hele veien, men iflg. Ole var det knapt 1/4 gass noe sted :blink: Men hjelper lite med sperre, Sellholm, slicks osv med sånne effektuttak selvsagt.

Vil anbefale Speedparts til alle her inne forøvrig, Ole er usannsynlig flink til å skru. Og det gjelder alt fra standard service og dekk, til byggeprosjekter, feilsøking, motorbygging osv. Har bygget endel for meg, jeg lar ingen andre røre mine biler :) Og pga svigefar til Ole, Bent, kan man faktisk trygt gå barbeint der. Alltid strøkent og rent, men de selger bare Muc Off bilpleieprodukter da, he he :P

Ole kan ikke ha mange hemninger bak rattet. Har sett hvordan han ratta den bilen rundt på Vålerbanen i vår, steike...

Den bilen der hevder seg i Gatebil Extreme. Gutta har blitt topp 5 i ekstremklassen på ALLE Gatebil treff i år, og det står det respekt av. Så ja, det funker med FWD, det skal være sikkert. Når de var på årstreffet for Saab Turbo Club så skulle Ole kjøre mot en Porsche 911 GT2... For hver runde tok grevlingen mer og mer innpå, til stor begeistrelse fra samtlige saab-fans. :) Men så begynte det og regne, og da vet vi alle hva som skjer med biler som har slicks :P

Får omformulere utsagnet om 300 hk på FWD: Det går en grense på 300 når det kommer til FWD du faktisk skal bruke på offentlige veier. :P

Er Ole som har montert alle delene på bilen min og han har som du sier, sikkelig peiling. Speedparts gir sikkelig god service ja. Hver gang jeg ringer dit og skal ha noe så får jeg nice-price hos Bent. ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive