Gå til innhold

Valg mellom roterende og DA


Playmoon

Recommended Posts

Etter min noe annerledes inntreden i dette forumet, har jeg tenkt å gi beng i dét og bare kline til med rookie-spørsmål som om ingenting hadde skjedd...

Har tenkt å ta "steget", og vurderer det slik at jeg tar minst mulig utgifter på verktøyet i denne omgang. Derfor går turen til Claes (har et gavekort jeg vil bruke opp) og de selger både roterende Cotech og oscillerende Cotech.

Siden dere sikkert syns jeg lurer inn det n'te spørsmålet om hva jeg bør velge av roterende og oscillerende, vil jeg gjerne vri oppmerksomheten over på om noen vet om jeg kan bytte bakplate på den roterende Cotechen..? Eller er det slik at man er stuck med en fastmontert sak? Spørsmålet da er om jeg kan få gjort jobben med det bakplata som sitter der, og bare jobbe med 180mm skiver?

For å sette det mer i sammenheng kan jeg skissere mitt forestående prosjektet: har nettopp kjøpt en A6 avant '99, amethystgrau perleffect (LZ4V), meget vanskjøttet av forrige eier og sikkert også første eier. Ut over rustutbedring, som jeg må har hjelp til av proffer, har lakken en mengde striper fra både det ene og det andre. Har ikke bilder, men særlig er front- og bakfanger ille, og dette er jo plast... som jeg skjønner kan by på problemer i form av varmgang. Det er imidlertid et stort behov for korrigering over hele bilen, og hvis jeg forstår ting riktig er det langt mer jobb å korrigere med DA enn med roterende. Jeg vurderer meg selv som mer enn stødig nok på hånda, så jeg går for roterende - hvis jeg kan sjonglere med bakplater.

Har lest meg gjennom Guide: Maskinpolering, Biltema-roterende vs andre billige roterende? og Er du på jakt etter poleringsmaskin? i tillegg til en mengde andre... men jeg sitter fremdeles og lurer...

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Roterende mener jeg, og særlig om bilen har hard lakk. Roterende på plastfangere er ingen problem.Bruk ull pad, så utvikler det mye mindre varme samtidig som du kan korrigere grovt :) Det med bakplate kan jeg ikke svare på, men spør om du får med en litt mindre eller sjekk om det er gjenger som passer over med f.eks sholl sine bakplater.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterende mener jeg, og særlig om bilen har hard lakk. Roterende på plastfangere er ingen problem.Bruk ull pad, så utvikler det mye mindre varme samtidig som du kan korrigere grovt :)

For det er slik at Audi (VAG) har hard lakk, etter hva jeg leser..? Da er det 1-0 til roterende så langt.

Det med bakplate kan jeg ikke svare på, men spør om du får med en litt mindre eller sjekk om det er gjenger som passer over med f.eks sholl sine bakplater.

Her kommer jo noe av problemet med Claes og Cotech... jeg får vel aldri et godt svar fra noen som jobber der, håper noen har erfaring med denne og vet hvordan den funker mtp bytting av bakplate. For Scoll eller M3 later til å være et must, så mye har jeg plukket opp. :)

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterende ville jeg gått for også, spesiet om valget kun var mellom de to du viser der. Om det er M14 gjenger på den roterende så passer bakplatene.

Hvor bor du i landet? Kunne stoppet innom meg å lånt en bakplate så kan du bare teste før du kjøper.

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Vil vel med 99,9% sikkerhet annslå at det er en bakplate du kan bytte ja. Gjengesystemet der er nok euro spec, dvs at andre bakplater vil kunne passe, bare de er fra europa og heter M14 skal det være greit...

3M, Scholl, Meguiars mm har bakplater som fungerer supert, vurder en med et skumlag, den gjør maskinen lettere å styre.

Grunnen til at jeg lar det stå 0,1% igjen der, er fordi jeg ikke kjenner maskinen personlig, men ut i fra bildet under (der det er en rød sirkel) brukes den "tappen" der til å holde fast drev, så bakplate kan skrues av, og fjernes fra maskinen.

post-3-056444400 1284149890_thumb.jpg

Vedr riper på fangere.

Det er selvfølgelig også begrensninger på hva du kan fjerne, er ripenen slik at du kjenner de men neglen din, er de såpass dype at de ikke kan fjernes med maskin. Skjule/redusere de klarer du nok, men å få det 100% da er ikke mulig.

Som silset sier, så er ull en foretrukken pad på plastpaneler pga lite varmegang i den, men husk også at du etter en ullpad, må over med en mildere pad/polish for å korrigere opp igjen hologrammer/kjørespor

Maskinvalget

DA er en trygg sak alle klarer å jobbe med, en roterende er også en grei sak å jobbe med etter litt øvelse, men den kan gjøre mer ugang om lakken du korrigerer er følsom. For min del, så er det ikke enten eller, men mer både og når det kommer til DA vs roterende maskin.

Husk at om du ender med roterende maskin, så skal du starte med den mildest komboen først, dvs en bløt pad og en lavt korrigerende polish. Mildo kombo er også lettere å trene med en å starte rett på med hard pad.

Finn deg gjerne et testpanel å øve på, det gir deg en super "feeling" mht maskin, fart og valget av produkter/pad.

  • DCN Poeng 3

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Vil vel med 99,9% sikkerhet annslå at det er en bakplate du kan bytte ja. Gjengesystemet der er nok euro spec, dvs at andre bakplater vil kunne passe, bare de er fra europa og heter M14 skal det være greit...

3M, Scholl, Meguiars mm har bakplater som fungerer supert, vurder en med et skumlag, den gjør maskinen lettere å styre.

Grunnen til at jeg lar det stå 0,1% igjen der, er fordi jeg ikke kjenner maskinen personlig, men ut i fra bildet under (der det er en rød sirkel) brukes den "tappen" der til å holde fast drev, så bakplate kan skrues av, og fjernes fra maskinen.

post-3-056444400 1284149890_thumb.jpg

Vedr riper på fangere.

Det er selvfølgelig også begrensninger på hva du kan fjerne, er ripenen slik at du kjenner de men neglen din, er de såpass dype at de ikke kan fjernes med maskin. Skjule/redusere de klarer du nok, men å få det 100% da er ikke mulig.

Som silset sier, så er ull en foretrukken pad på plastpaneler pga lite varmegang i den, men husk også at du etter en ullpad, må over med en mildere pad/polish for å korrigere opp igjen hologrammer/kjørespor

Maskinvalget

DA er en trygg sak alle klarer å jobbe med, en roterende er også en grei sak å jobbe med etter litt øvelse, men den kan gjøre mer ugang om lakken du korrigerer er følsom. For min del, så er det ikke enten eller, men mer både og når det kommer til DA vs roterende maskin.

Husk at om du ender med roterende maskin, så skal du starte med den mildest komboen først, dvs en bløt pad og en lavt korrigerende polish. Mildo kombo er også lettere å trene med en å starte rett på med hard pad.

Finn deg gjerne et testpanel å øve på, det gir deg en super "feeling" mht maskin, fart og valget av produkter/pad.

Måtte gi deg kred der fordi du har peiling og fordi du er flink å forklare :)

Når det gjelder bakplate ville jeg valgt http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=246

Jeg hadde maskinpolert over 20 biler før jeg kjøpte denne, og for første gang følte jeg at jeg styrer/fører maskinen bra, og tenkte: Hadde jeg som nybegynner kjøpt denne for 8 mnd siden, så hadde jeg spart meg og andre for en god del banning og frustrasjon ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få kommentere at det finnes mengder av gode bakplater du kan bruke. 3M har en finfin en med godt skumlag, og det samme har flere andre produsenter. Jeg vil råde deg til å skaffe deg to stykker; en for store og en for små pads. Det er bare plunder og heft å korrigere små steder med for stor pute. Lita bakplate + spotpads (eks 4") er et must i tillegg til f.eks 6" pads for større paneler. Det sparer deg for mye unødvendig banning.

Når det gjelder den oscillerende Cotech maskina (Cyclo kopi), så har jeg denne selv, og kan bekrefte at det ikke er rare greiene du klarer å korrigere med den. Det den derimot er finfin til, er å fjerne kjørespor/hologrammer hvis du har korrigert med roterende og grov polish først. Spesielt på biler med "sticky" lakk, eks. noen Saab.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterende ville jeg gått for også, spesiet om valget kun var mellom de to du viser der. Om det er M14 gjenger på den roterende så passer bakplatene.

Hvor bor du i landet? Kunne stoppet innom meg å lånt en bakplate så kan du bare teste før du kjøper.

Vel, det var et poeng å bruke opp et gavekort, samt at jeg nok kommer til å bruke den noe mindre enn dere proffene slik at det ikke er så farlig med holdbarheten.

Takk for tilbudet om å låne. Generøsiteten - hva skal man si?! Intet annet enn fantastisk!

Vedr riper på fangere.

Det er selvfølgelig også begrensninger på hva du kan fjerne, er ripenen slik at du kjenner de men neglen din, er de såpass dype at de ikke kan fjernes med maskin. Skjule/redusere de klarer du nok, men å få det 100% da er ikke mulig.

Som silset sier, så er ull en foretrukken pad på plastpaneler pga lite varmegang i den, men husk også at du etter en ullpad, må over med en mildere pad/polish for å korrigere opp igjen hologrammer/kjørespor

Egentlig ligger det an til en re-spray av store deler av dørene, ettersom rust og skader har fått herje litt for lenge. Koster vel ikke alt for mye å legge til en runde på fangerne når sprøyta først er i gang.

Tenker å lage en liten bildetråd, enten som skrekk og advarsel eller som et slags lys i tunnelen, avhengig av utfallet selvsagt...

Maskinvalget

DA er en trygg sak alle klarer å jobbe med, en roterende er også en grei sak å jobbe med etter litt øvelse, men den kan gjøre mer ugang om lakken du korrigerer er følsom. For min del, så er det ikke enten eller, men mer både og når det kommer til DA vs roterende maskin.

Husk at om du ender med roterende maskin, så skal du starte med den mildest komboen først, dvs en bløt pad og en lavt korrigerende polish. Mildo kombo er også lettere å trene med en å starte rett på med hard pad.

Finn deg gjerne et testpanel å øve på, det gir deg en super "feeling" mht maskin, fart og valget av produkter/pad.

Tenker jeg skal øve litt, ja. Et eller annet i kjeller'n til farsan får unngjelde... Allroaden hans eller Sportbacken til mor (ja, jeg er miljøskadet...) leveres til proff allerede. Et eller annet finner man nok.

Vil vel med 99,9% sikkerhet annslå at det er en bakplate du kan bytte ja. Gjengesystemet der er nok euro spec, dvs at andre bakplater vil kunne passe, bare de er fra europa og heter M14 skal det være greit...

3M, Scholl, Meguiars mm har bakplater som fungerer supert, vurder en med et skumlag, den gjør maskinen lettere å styre.

Grunnen til at jeg lar det stå 0,1% igjen der, er fordi jeg ikke kjenner maskinen personlig, men ut i fra bildet under (der det er en rød sirkel) brukes den "tappen" der til å holde fast drev, så bakplate kan skrues av, og fjernes fra maskinen.

Når det gjelder bakplate ville jeg valgt http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=246

Jeg hadde maskinpolert over 20 biler før jeg kjøpte denne, og for første gang følte jeg at jeg styrer/fører maskinen bra, og tenkte: Hadde jeg som nybegynner kjøpt denne for 8 mnd siden, så hadde jeg spart meg og andre for en god del banning og frustrasjon ;)

Vil bare få kommentere at det finnes mengder av gode bakplater du kan bruke. 3M har en finfin en med godt skumlag, og det samme har flere andre produsenter. Jeg vil råde deg til å skaffe deg to stykker; en for store og en for små pads. Det er bare plunder og heft å korrigere små steder med for stor pute. Lita bakplate + spotpads (eks 4") er et must i tillegg til f.eks 6" pads for større paneler. Det sparer deg for mye unødvendig banning.

Takk for tipset alle tre. Var godt i gang med en plan om to størrelser 3M-bakplater med skum, samt et basic 3M-kit puter og polish til korrigeringen. Dette med farger som stemmer ser ut til å være en logikk selv en kontorrotte som meg kan følge..! Om jeg bare får koll på hva som er hva... handlelista er lang som f....

Når det gjelder den oscillerende Cotech maskina (Cyclo kopi), så har jeg denne selv, og kan bekrefte at det ikke er rare greiene du klarer å korrigere med den. Det den derimot er finfin til, er å fjerne kjørespor/hologrammer hvis du har korrigert med roterende og grov polish først. Spesielt på biler med "sticky" lakk, eks. noen Saab.

Er her jeg har den største jobben, får heller jobbe opp sakene over tid. Kjenner jeg meg selv rett går det ikke lenge før jeg ikke tør telle kronene på dette...

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondbrandsen

Jeg er også newbie med maskin,og har den aktuelle roterende Cotech maskinen. Kan bekrefte at den har M14 gjenger, og at du kan bytte bakplater ;) Med den originale bakplaten og den medfølgende paden på 180mm, ble jeg nesten litt skremt over hvor lite sjef jeg var over maskinen egentlig. Prøvde også en annen bakplate med 150mm møkka Flexipads, uten at det var særlig mere komfortabelt. Jeg fikk seriøse hologrammer, men brukte også feil polish(MG Ultimate Compound) til roterende. Så gikk jeg etterhvert over til Cotech DA "Cyclo" maskinen jeg også hadde kjøpt, og dette var som en annen verden. Brukte da ekte grønne Cyclo pads. Da ble jobben bare kos, og sluttresultatet ble faktisk ganske så bra :) Meeen, DA maskinen levde ca 1/2 bil, så tok av og på bryteren kvelden :o Måtte stå å riste på maskinen for å få liv i den, så man får det man betaler for... Fikk selvsagt ny hos Chlas Olson. Men jeg håper jeg har forstått rett i at Flex DA er litt pose og sekk, med tvungen rotasjon ala roterende, og safe mot lakken? For nå har jeg endelig tatt det steget også :o:lol: Og Playmoon, jeg føler ikke for skrivetips, her inne er det bare bilpleie som gjelder(måtte bare) :fun:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... handlelista er lang som f....

Er her jeg har den største jobben, får heller jobbe opp sakene over tid. Kjenner jeg meg selv rett går det ikke lenge før jeg ikke tør telle kronene på dette...

Nå skal jeg komme med et velmenende tips litt på siden av det du egentlig spør om her..

Dersom du kun har tenkt å maskinpolere din egen/egne bil(er), så kan det være en idé å vurdere kost/nytte. Det blir fort en del investeringer bare for å komme igang med maskinpolering, og som du sikkert skjønner på galskapen her inne, så har innkjøpene en tendens til å ta av. Så rent kostnadsmessig sett, kan det hende du kommer bedre ut av det ved å sette bort korrigeringsjobben til f.eks en av medlemmene her inne, for så å konsentrere deg og pengene om kosejobbene - vask og voks.

Og i mine øyne, - dersom du tror det er en liten sjangs for at du kommer til å ende opp med å polere flere biler enn din egen - kjøp skikkelig maskin med en gang. Da vil pengene på billigmaskin være bortkastet. Det er nå min mening. Riktig verktøy er halve jobben. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er her jeg har den største jobben, får heller jobbe opp sakene over tid. Kjenner jeg meg selv rett går det ikke lenge før jeg ikke tør telle kronene på dette...

Ja du er velkommen i den klubben :D

3M er lettforståelige saker det. Grønn, gul og blå flaske og grønn, gul, orange og blå pad, da har du det du trenger

(alternativt en ull pad om du føler for det også)

Grønn + grønn

Gul + orange

Er de som korrigerer best

Gul + gul

blå + blå

Er lite korrigerende, men gir en flott finish

Er du rask på labben der, kan det være at du kan sende en PM til Øyvind/godkjemi her inne og høre om det er noe mer 3M hos han (han avvikler, men har vel noe på lur tror jeg) Han holder til i Asker

Forskjellen mellom en billig roterende og en dyrere utg er ofte NM i maskinen, at den ikke reduserer fart når den får litt trykk og selvfølgelig holdbarhet..

Mange her inne med forskjellige maskiner, om du ønsker å teste noen, kan det sikkert være noen som er i nærheten av deg som kan være behjelpelig med det...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er velkommen i den klubben :D

3M er lettforståelige saker det. Grønn, gul og blå flaske og grønn, gul, orange og blå pad, da har du det du trenger

(alternativt en ull pad om du føler for det også)

Grønn + grønn

Gul + orange

Er de som korrigerer best

Gul + gul

blå + blå

Er lite korrigerende, men gir en flott finish

Er du rask på labben der, kan det være at du kan sende en PM til Øyvind/godkjemi her inne og høre om det er noe mer 3M hos han (han avvikler, men har vel noe på lur tror jeg) Han holder til i Asker

Forskjellen mellom en billig roterende og en dyrere utg er ofte NM i maskinen, at den ikke reduserer fart når den får litt trykk og selvfølgelig holdbarhet..

Mange her inne med forskjellige maskiner, om du ønsker å teste noen, kan det sikkert være noen som er i nærheten av deg som kan være behjelpelig med det...

Du øser både sent og tidlig, ser jeg! Fantastisk. Og for å berolige - jeg tror til og med jeg skjønner dette, nå er det bare et spørsmål om tid og sted før jeg kan sette i gang.

Skal se om jeg får avgårde en PM der.

Jeg er også newbie med maskin,og har den aktuelle roterende Cotech maskinen. Kan bekrefte at den har M14 gjenger, og at du kan bytte bakplater ;) Med den originale bakplaten og den medfølgende paden på 180mm, ble jeg nesten litt skremt over hvor lite sjef jeg var over maskinen egentlig. Prøvde også en annen bakplate med 150mm møkka Flexipads, uten at det var særlig mere komfortabelt. Jeg fikk seriøse hologrammer, men brukte også feil polish(MG Ultimate Compound) til roterende. Så gikk jeg etterhvert over til Cotech DA "Cyclo" maskinen jeg også hadde kjøpt, og dette var som en annen verden. Brukte da ekte grønne Cyclo pads. Da ble jobben bare kos, og sluttresultatet ble faktisk ganske så bra :) Meeen, DA maskinen levde ca 1/2 bil, så tok av og på bryteren kvelden :o Måtte stå å riste på maskinen for å få liv i den, så man får det man betaler for... Fikk selvsagt ny hos Chlas Olson. Men jeg håper jeg har forstått rett i at Flex DA er litt pose og sekk, med tvungen rotasjon ala roterende, og safe mot lakken? For nå har jeg endelig tatt det steget også :o:lol: Og Playmoon, jeg føler ikke for skrivetips, her inne er det bare bilpleie som gjelder(måtte bare) :fun:

Ser den, skal nok bytte til skikkelige bakplater med en gang.

Har opplevd å bytte el-verktøy på Claes et par ganger, ja... Hadde en overfres som valgte å demontere seg selv straks jeg var ferdig med kjøkkenbenken... Glad den ikke fremdeles holdt 18-19 000 rpm...

Og Trondbrandsen, jeg skal spare deg for tips. :D

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en aeg roterende som du får for 1400 :)

Takk for tipset, men jeg har som nevnt et gavekort jeg tenke å bruke på dette. Hvis jeg finner det...

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med et velmenende tips litt på siden av det du egentlig spør om her..

Dersom du kun har tenkt å maskinpolere din egen/egne bil(er), så kan det være en idé å vurdere kost/nytte. Det blir fort en del investeringer bare for å komme igang med maskinpolering, og som du sikkert skjønner på galskapen her inne, så har innkjøpene en tendens til å ta av. Så rent kostnadsmessig sett, kan det hende du kommer bedre ut av det ved å sette bort korrigeringsjobben til f.eks en av medlemmene her inne, for så å konsentrere deg og pengene om kosejobbene - vask og voks.

Og i mine øyne, - dersom du tror det er en liten sjangs for at du kommer til å ende opp med å polere flere biler enn din egen - kjøp skikkelig maskin med en gang. Da vil pengene på billigmaskin være bortkastet. Det er nå min mening. Riktig verktøy er halve jobben. :)

Dette er vel egentlig ikke helt på siden - går rett til kjernen av det jeg har grublet over. Men jeg antar jeg kommer til å mislike disse to-hodede DA-maskinene... Eller har jeg misforstått (alt?), slik at også kosejobben med voks ikke kan gjøresmed roterende..?

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rent kostnadsmessig sett, kan det hende du kommer bedre ut av det ved å sette bort korrigeringsjobben til f.eks en av medlemmene her inne, for så å konsentrere deg og pengene om kosejobbene - vask og voks.

Og i mine øyne, - dersom du tror det er en liten sjangs for at du kommer til å ende opp med å polere flere biler enn din egen - kjøp skikkelig maskin med en gang. Da vil pengene på billigmaskin være bortkastet. Det er nå min mening. Riktig verktøy er halve jobben. :)

Feiger ut...

Tror kanskje også at jeg har lest meg bort i bruksområdene... det er jo som

kosejobber og voksing gjøres aldri med maskin :) ikke jeg ihvertfall.kun om det er vannvittig store kjøretøy.

sier, kosejobben og sluttresultatet jeg søker... korrigeringen er dermed ikke det jeg bør kjøpe inn utstyr for.

Men vil oscillerende Cotech fremdeles være et lurt kjøpt også i forhold til å gjøre kosejobbene..? Eller skal jeg bare ha aplikator..?

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt roterende maskin, for det tar lettest riper.Trenger ikke DA maskine for å ha på lsp(voks eller lakkforsegler).

Ok - så hvis jeg ikke feiger ut, blir det roterende. Hehe, hvis jeg ikke ombestemmer meg en siste gang...

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig lite vanlig å legge voks med maskin, i alle fall ikke med roterende.

Meguiars sealer 21 er mulig å legge med roterende da denne tåler litt varme. Det som skjer om du drar på med roterende, er at friksjonen mellom lakk og pad gjør at voksen starter å bryte seg ned. Det er ikke noe du ønsker for å si det slik.

Voks for hånd med en aplikator så er du trygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...