Aspiranten

Gjensparklede steinsprut

Bilen som vi kjøpte fra forhandler for en 6 mnd siden har fått steinspruten reparert med grå sparkel i hullene :blink: Kikker på de gjennom mikroskop alà Brynjarmetoden nå og oppdaget dette.

Noen råd til hva jeg skal gjøre? Er en del av disse så det blir noen dagsjobber med å bore ned og reparere alle ordentlig...

Evt. reklamere til selgeren da begynnende rust ikke var en del av avtalen? Arbeidet bør jo likestilles med ett bilpleiefirma eller billakkeringsverksted, dårlig håndtverk kan reklameres på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder? Å bare sparkle steinsprut høres litt rart ut. Er du sikker på at det ikke er brukt grunning - sparkel - base - klarlakk?

I utgangspunktet kan du klage etter håndverkerloven, men det kommer jo litt an på hva som var avtalen. Hvis det var "å flekke litt" over steinsprut, kan du nok ikke vente all verdens holdbarhet.

Å fylle steinsprut er nok ikke en 100% anbefalt metode. Det kan lett være igjen rust i skaden som utvikler seg over tid. Helst burde nok skaden vært hellakkert på vanlig profesjonell måte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde ingen avtale, det er bruktbilforhandleren (som dealer i Porsche, Ferrari, BMW etc. 1mill+) som har levert den slik. På bruktbilkjøp er det 5 års reklamasjonsrett og dårlig håndtverk (levert feilaktig) inngår jo under denne.

Men skadene var langt færre enn først antatt så jeg har bare hånddrillet med diamantbor igjennom sparkelen på de jeg fant rustgjennomslag på samt tatt de åpne og rustede som vanlig ift. Brynjarmetoden, så får jeg fylle i lakk så fort jeg har fått i meg litt mat. Dèt tror jeg ikke er så lurt å gjøre på tom mage B) Så får jeg gi beskjed til bruktbilforhandleren at jeg har oppdaget hvordan de har løst skadene slik at jeg opprettholder min del av lovverket. Samt ta bilder av lokasjonen til hver av disse reparerte steinsprutene slik at jeg kan bevise feilene om det plutselig begynner å sprette opp rustroser hulter til bulter om noen år.

Men, det er fremdeles en masse bittesmå fordyprninger i panseret som både bryter refleksjoner og skaper skygger\kontraster så de viser godt. Denne sparkelen har trukket seg sammen og er dermed lavere enn lakklaget. Det ser innmari tynt ut og jeg vet ikke om jeg kan legge oppi lakk, sliper det ned og polerer opp igjen uten at det løsner igjen? (Tykkelse på evt. nylakk blir like tykk eller tynnere som eksisterende lakklag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde ingen avtale, det er bruktbilforhandleren (som dealer i Porsche, Ferrari, BMW etc. 1mill+) som har levert den slik. På bruktbilkjøp er det 5 års reklamasjonsrett og dårlig håndtverk (levert feilaktig) inngår jo under denne.

Men skadene var langt færre enn først antatt så jeg har bare hånddrillet med diamantbor igjennom sparkelen på de jeg fant rustgjennomslag på samt tatt de åpne og rustede som vanlig ift. Brynjarmetoden, så får jeg fylle i lakk så fort jeg har fått i meg litt mat. Dèt tror jeg ikke er så lurt å gjøre på tom mage B) Så får jeg gi beskjed til bruktbilforhandleren at jeg har oppdaget hvordan de har løst skadene slik at jeg opprettholder min del av lovverket. Samt ta bilder av lokasjonen til hver av disse reparerte steinsprutene slik at jeg kan bevise feilene om det plutselig begynner å sprette opp rustroser hulter til bulter om noen år.

Men, det er fremdeles en masse bittesmå fordyprninger i panseret som både bryter refleksjoner og skaper skygger\kontraster så de viser godt. Denne sparkelen har trukket seg sammen og er dermed lavere enn lakklaget. Det ser innmari tynt ut og jeg vet ikke om jeg kan legge oppi lakk, sliper det ned og polerer opp igjen uten at det løsner igjen? (Tykkelse på evt. nylakk blir like tykk eller tynnere som eksisterende lakklag.

En ting er i hvertfall helt bombesikkert; hvis du har begynt/forsøkt å reparere dette selv, kan du glemme alt som heter reklamasjon og garanti. Når man oppdager feil/skader skal man gi beskjed om det til selger/verksted. Aldri prøv å fiks skaden selv, før du retter krav mot noen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinspruten er alt for liten nå til at de vil gå med på noe hellakkering av panseret, så jeg tar kun de som synlig har begynt å ruste, og de tar jeg ordentlig så det bør ikke begynne å ruste igjen med det første. Isåfall er det min egen feil.

Men la oss si at det var rust i samtlige steinsprut og man ville reklamere på det. Behandlingstiden kan være over ett år i slike saker dersom forhandler viser seg vrang (og jeg vet at disse er vrange og svindlende, måtte true med eksponering i media før de fulgte opp "garantien" sin.), så fra små rustflekker ville man da risikere å sitte med ett boblete panser og taper man da saken, så har man fått seg en pen regning på noe man relativt enkelt kunne ordnet selv.

Så jeg skulle nok klart å argumentere det bort i retten om så var også, og fakturert for grunnbeløpet ved utbedring og gått med på en svak reduksjon for å kompense differansen mellom faktiske utgifter og den lavere utgiften om forhandler skulle gjort det selv. (Men de kan ikke slikt selv så de hadde bare leid ett verksted til å gjøre det)

Steinsprut happens, sånn er det bare, men å dytte litt sparkel oppi, klapse bilen på rumpa og "lure" problemet på andre folk, dèt er ikke holdbart, så det er dette arbeidet jeg evt. vil reklamere på.

Endret av Aspiranten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive