100%

Detailed: Ford Focus '06. Cyclo maskin. MANGE bilder ;-)

Hei. Jeg er ny her på forumet, så benytter leiligheten til å si HEI HEI...

Fikk inn en Ford Focus 2006. Svart metallic. Bilen har alltid blitt vasket i vaskemaskin å den hadde aldri vært polert eller vokset! Den så ikke ut i måneskinn...milliarder små riper, en god del dybe riper som jeg ikke fikk fjernet 100% og selvfølgelig var det swirls overalt. Jeg brukte rundt 2.5 time på vask, citrus rens, clay å tørk/prep. Skal si at jeg aldri har opplevd en så ru og "asfaltert" lakk før. Brukte en hel Meg's clay å 1 1/2 flaske med lube...å det var etter jeg hadde brukt sikkert 2 liter avfetting å gnikket avfettingen med svamp (dette fjernet mye men mye satt FAST). Interiøret rørte jeg ikke. Det blei vi enige om blei for dyrt å for tidskrevende Det gjorde ikke noe for DET var møkkete. Bikkja hadde nedsølt det krem fargede skinn interiør så til de grader...er det mulig?!

Bildene er av varierende kvalitet for været var ikke på min side hele tiden...måtte stå ute mens jeg holdt på (vet det, ikke optimalt). Da jeg var ferdig blei det overskyet å begynte å småregne...så ingen MONEY SHOTS i helfigur, foruten om panseret som var det første som var ferdig.

Avspyling med høytrykk + såpe

Avfetting

Avfetting - brukte vanlig svamp til å fjerne det verste asfalt/tjære/møkk...

Avspyling med rent vann

Vask med 2 bøtter - Meg's shampoo - Meg's wash mitt

Avspyling med rent vann

Meg's Clay bar - Meg's Quick Detailer

Avspyling med rent vann

Tørk - Dehydrator Towel

Quick wipe med 70% vann / 30% alkohol - Microfiber klut

DA Cyclo kopi fra Clas Ohlson (Varer ikke lenge før jeg kjøper meg en Flex 3401)

Cyclo Yellow pads

Cyclo White pads

Menzerna SIP

Menzerna 106FF

Autoglym Extra Gloss Protection

Pinnacle Signature series Carnuba Wax

Konsentrerte meg først om panser å "problemområdene"- resten var for det meste swirls. 2 kraftige runder med de gule putene å SIP'en på de verste områdene etterfulgt av 1 runde 106FF på de hvite puter. Resten av bilen klarte seg med 1 runde gule/SIP etterfulgt av hvite/106FF. Jeg tok ikke mer end 30X30cm om gangen, brukte ganske kraftig trykk på maskinen å hver gang polishen blev tørr fikk den et dash med vann/Quick detailer. Heldigvis var ikke Ford lakken ikke særlig hård, men jeg måtte jobbe med den i laaaang tid. Skylder på Cyclo maskinen...

Bilder:

Sliksbilenut.jpg

Det var mye snadder:

Swirlsppanser1.jpg

Swirlsppanser2.jpg

Myesnadder1.jpg

Myesnadder2.jpg

Myesnadder3.jpg

Da var det bare å brette opp ermene å begynne å jobbe. Hadde heldigvis både kaffe termos, niste å daimboller...mmmm!

50/50 panser

Panser50501.jpg

50/50 panser

Panser50502.jpg

Panser etter

Panserrefleksjon.jpg

Cloudsppanser.jpg

Panserferdig.jpg

Problemområde nr. 1. Her var det mange ganske dype riper. De fleste kunne merkes med neglen. Jeg vidste godt at de ikke ville forsvinne med en DA (hvis overhodet) men jeg kjørte på. Blei positivt overrasket for man skulle virkelig tett på for å legge merke til de som var igjen etterpå. Kunden så de ikke med en gang, han var i tvil om hvilken side de hadde vært på...

Før:

Riperpdrnederstvenstre.jpg

Riperdeluxe1.jpg

Riperdeluxe2.jpg

Etter: Her var været dårlig, så når jeg zoomet ut fikk jeg ikke fanget resultatet ordentlig. Men det var ikke mange defekter igjen.

Deluxeresultat1.jpg

Deluxeresultat2.jpg

Andre riper som forsvant helt...Før:

Scuffs1.jpg

Scuffs2.jpg

Etter:

Vekk1.jpg

Vekk2.jpg

Bakskjerm Før:

Riperpbakskjerm2.jpg

Riperpbakskjerm3.jpg

Riperpbakskjerm1.jpg

Etter:

Bakskjermrenset2.jpg

Bakskjermrenset1.jpg

Før:

Negle1.jpg

Negle2.jpg

Etter:

Neglevekk1.jpg

Neglevekk2.jpg

That's it folks. Done!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon jobb og kanon review det her....

bravo..

Bilen så ut som en dass, men ble jo som ny igjen den..levende bevis på at du oppnår bra resultater med en rimelig maskin også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent dette, flott korrigering! :)

Men så litt kritikk.. Konstruktiv sådan :)

Jeg ville ha endra den vann og alkoholblandinga di motsatt jeg.. 70% alkohol, og 30% vann. Det fungerer best for meg.

Hvorfor wipa du etter vask egentlig? Trenger bare å wipe etter polering..

En annen ting som er greit å vite, er at de aller fleste avfettningsmidlene fungerer best når du påfører dem på tørr bil.

Det var alt jeg hadde å syte over :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ARO lestet jeg ble aktivert av vann, så du skulle ha vann på bilen først så ARO etterpå (amazing roll off) så litt forkjell på noe "avfetting" men jeg også legger det på tørr bil....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kanon jobb og kanon review det her....

bravo..

Bilen så ut som en dass, men ble jo som ny igjen den..levende bevis på at du oppnår bra resultater med en rimelig maskin også..

Takker. Ja maskinen er middelmådig for å si det på en pen måte. Men den duger fint til å lære en masse før man evt. investerer i noe bedre å dyrere. Har også kjøpt en roterende fra Mekonomen men den stive backing plate og de dårlige pads gjorde at den var umulig (for meg i allfall) å styre. Kjøper nok noe tilbehør til den roterende fra Ketil. Planen er å lære seg å bruke roterende men jeg tror at jeg kommer til å bruke DA (snart Flex 3401) så mye som mulig. Er ikke keen på å bomme på et eller annet...kan fort bli dyrt i lakk rep etterpå.

Strøkent dette, flott korrigering! :)

Men så litt kritikk.. Konstruktiv sådan :)

Jeg ville ha endra den vann og alkoholblandinga di motsatt jeg.. 70% alkohol, og 30% vann. Det fungerer best for meg.

Hvorfor wipa du etter vask egentlig? Trenger bare å wipe etter polering..

En annen ting som er greit å vite, er at de aller fleste avfettningsmidlene fungerer best når du påfører dem på tørr bil.

Det var alt jeg hadde å syte over :P

Hyggelig kommentar, den setter jeg i banken!! Er jo bare tredje bilen jeg tar å jeg lærer MYE hver gang. Men denne å min egen bil blei jeg 98 % fornøyd med - morsomt å se resultatene når man setter å redigerer bilder etterpå. Selvfølgelig morsomt å se bilen live i solen og...

Tok wipen etter poleringa, bare skrev på feil plass ;-) Skal prøve å bytte på blandingen mellom alkohol å vann. Har alltid trodd at hvis man spylte vekk det værste møkk først at avfettingen bedre kunne bite i det som virkelig satt fast? Prøver på tør bil neste gang...

Takker for tipsene!

ARO lestet jeg ble aktivert av vann, så du skulle ha vann på bilen først så ARO etterpå (amazing roll off) så litt forkjell på noe "avfetting" men jeg også legger det på tørr bil....

ARO blir kjøpt inn snart, bare må ha det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet! Og masse credz til deg for å ha jobbet med DA-maskinen. Det må vel ha tatt laaaaaang tid? Bilen ble uansett strøken! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig bra ut:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil, pen jobb :) velkommen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye!! Er sånn skryt som gir blod på tannen vett....Jeg var total følelsesløs i armene etterpå, det kan jeg garantere ;-) Litt derfor jeg kjøper Flexen. Kan ikke være sååå mange vibrasjoner i en såpass dyr maskin? Håper ikke det i allfall...

Kan jo nevne at Focusen var en tur på Gardermoen etter detaillen hvor ikke mindre en tre ting skjedde :angry: Først er en som har gnukket bilen sin inn i venstre fanger bak med lettere riper som resultat. Så var det en gammel sliten måke (eller 3) som hadde etterlatt dagens middag på taket og for å toppe det hele ville eieren, selvfølgelig etter mine instrukser om ikke å la birdie bombs bli sittende alt for lenge, fjerne de med en Microfiber klut jeg la i bilen nettopp til sånne formål. Trenger jeg å si at han ikke brukte noe lube/vann eller at det hadde vært sandstorm på Gardermoen parkeringsplass...Katastrofe...!

Så nå skal den inn igjen...Denne gang tar vi interiøret samtidig...Bye Bye søndag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb til å kun være 3 bil og med den maskinen. Bilen ser jo utrolig bra ut!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thank you Ketil ;) Var jo du som på VACN fortalte meg at Ford har medium hård lakk så jeg hadde troen på det. Det viste seg at være en kurant jobb selv for en billig DA med en newbie bak rattet hehe...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive