Stein86

Trenger litt hifi-hjelp her..

35 innlegg i emnet

Driver og vurderer å kjøpe et lite anlegg som jeg kan ha i leiligheten.

Jeg er ikke interessert i å ha surround-anlegg siden jeg ikke orker å fylle leiligheten med høytallere og pga utformingen på tv-benken så passer det dårlig med en lydplanke eller lignende.

Og vil ikke ha gulvhøytallere siden det ville blitt altfor dominerende i stuen.

Har et budsjett på ca 5000,- og har vurdert denne pakken her: (http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/nad_c715-og-dali-concept-1_stereoanlegg_-.htm

Og dersom jeg går for denne pakken her, burde jeg like godt gå for DAB-utgaven først som sist?

SYSNAD09_1.jpg

Noen kloke hoder som har noen inspill eller andre alternativer til meg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som ein bra pakke dette.

Men det finnes andre komponenter som er bra og. (du kan f.eks. høyre på litt forskjelligt før du bestemmer deg)

Skal du ha stativ?

Skal høgtalerene stå på kvar sin side av tv`n og bruke dei som tv lyd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt tips.

1. Bestem budsjett

2. Bestem hva slags funksjonalitet (Radio/Forsterker/CD/DVD etc)

3. Sjekk avtorget.no

Utrolig mye bra å få tak i brukt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du hører mye radio ville jeg uten tvil valgt med DAB da denne gir digital-lyd kvalitet.

Ellers gir ikke 5" fra disse høyttalerne mye bass fra seg og gir seg ved hele 65hz. Ser at reciveren/forsterker har "sub pri out" som gjør at du fint kan koble på en aktiv 8" sub til dette anlegge, en 8" tar heller ikke så veldig stor plass. Men krever kanskje litt plassering siden den skal spille så høyt opp i registeret.

Er enig med Torby, utrolig mye bra å få kjøpt brukt på nettet hvis man bare leter litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville pratet med de på avforum.no som virkelig kan lyd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som ein bra pakke dette.

Men det finnes andre komponenter som er bra og. (du kan f.eks. høyre på litt forskjelligt før du bestemmer deg)

Skal du ha stativ?

Skal høgtalerene stå på kvar sin side av tv`n og bruke dei som tv lyd?

Hadde tenkt å ta meg en tur og høre på litt forskjellig ja.

Planen er å "gjemme" bort høytalerene ved siden av tv'en og bruke dem til både musikk og tv/blueray ja.

Mitt tips.

1. Bestem budsjett

2. Bestem hva slags funksjonalitet (Radio/Forsterker/CD/DVD etc)

3. Sjekk avtorget.no

Utrolig mye bra å få tak i brukt...

Takk for tips, skal innom og sjekke litt der.

Hvis du hører mye radio ville jeg uten tvil valgt med DAB da denne gir digital-lyd kvalitet.

Ellers gir ikke 5" fra disse høyttalerne mye bass fra seg og gir seg ved hele 65hz. Ser at reciveren/forsterker har "sub pri out" som gjør at du fint kan koble på en aktiv 8" sub til dette anlegge, en 8" tar heller ikke så veldig stor plass. Men krever kanskje litt plassering siden den skal spille så høyt opp i registeret.

Er enig med Torby, utrolig mye bra å få kjøpt brukt på nettet hvis man bare leter litt.

Takk for innspill, helt enig i at det er en fordel med digital-lyd på radioen også.

Hadde en plan om å investere i en liten sub i tillegg på sikt, kan ikke investere i alt på en gang når en kommer rett utifra skolen.

Må få gang på offshore-reisingen før det investeres mer.

Jeg ville pratet med de på avforum.no som virkelig kan lyd :)

Takk for tips, tenkte jeg skulle høre om det var noen gode tips her inne først før jeg registrer meg på avforum.

Er mange forskjellige folk som har kunnskap innen alt mulig her inne så var verdt et forøk å spørre her først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal ha DAB, og forsterkeren/cdspilleren ikke har det, så kan du kjøpe en slik:

Revo Mondo

Genial, og sinnsykt enkel i bruk, er på kampanje, kostet før 1795,- om jeg ikke tar helt feil.

Og når du først er innom Soundgarden Forus eller Sentrum, så hør om tilbud på en mini-cdspiller og noen høyttalere, så ordner de garantert en fin pris ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hifi klubben har salg på torsdag, så kan jo være lurt å stikke innom da. Av små billige høyttalere er disse veldig gode http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/bw_dm686_hoeyttalere_kirsebaer.htm

Du burde ikke sprenge budsjettet så veldig med disse og en god forsterker. Til å være så små spiller de overraskende god bass.

På det som het hifi center kjeden før hadde de en pakke med TEAC dvd reciver og QLN høyttalere. Det er kanskje det beste jeg har hørt til rundt 3000, hør med Soundgarden om de husker hva modellene het og om de kan fikse det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hifi klubben har salg på torsdag, så kan jo være lurt å stikke innom da. Av små billige høyttalere er disse veldig gode http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/bw_dm686_hoeyttalere_kirsebaer.htm

Du burde ikke sprenge budsjettet så veldig med disse og en god forsterker. Til å være så små spiller de overraskende god bass.

På det som het hifi center kjeden før hadde de en pakke med TEAC dvd reciver og QLN høyttalere. Det er kanskje det beste jeg har hørt til rundt 3000, hør med Soundgarden om de husker hva modellene het og om de kan fikse det

Soundgarden har ryddesalg, litt bedre enn salg på en dag ;)

Teac DVD og QLN pakken er mest sannsynligvis veldig utgåtte produkter, TEAC har fremdeles kompakte cd/dvd spillere til gode priser :)

Stein86: Har du behov for CDspiller? De gangene du eventuelt skal høre på cd kan du bruke DVD-spiller hvis du har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Torby's forslag, sjekk AV-torget ! Bra brukt er bedre enn dårlig nytt , faktisk, selv om NAD C715 spiller greit nok. Ville heller kjøpt en grei surr. receiver brukt for å "fremtidssikre" valget dit, slik at du har komponenter som kan brukes når du eventuelt får lyst til å utvide, kanskje med surround etterhvert. Filmopplevelsen blir jo en helt annen. En bra BlueRay spiller (f.eks. Panasonic Dmp-Bd60) dobler som CD-spiller og gjør jobben like bra som den NAD'en.

Ellers er AVforum et hyggelig sted med hjelpsomme folk...har vært med der i flere år og hatt mye glede og nytte av det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Soundgarden er jo billig... :unsure:

Er stor forskjell etter min mening om du skal ha hjemmekino eller stereo. Skal du ha en duganes reciever for fremtiden, så koster det en del, hvertfall hvis du vil ha HDMI, støtte for HD lyd osv.

Til stereo har jeg et enkelt oppsett med Cambridge forsterker og et par Klipsch RB-25, som gir skikkelig gromlyd for under 5k (brukt). Ikke den dypeste bassen, men fyller hele stua med lyd så det holder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekka etter brukt jeg også.

Du vil at et som er lite synlig? Ser det ligger noe Bose anlegg ute på finn, og Bose har grom lyd. Det er rein lydkvalitet og det spiller mer enn høyt nok :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må det koste mye for en bra reciver altså? Jeg synes ikke det og har bygget kinoer i 300 000 kr klassen med recivere som har kostet 4000. Selv så kjøpte jeg akkurat en Yamaha RXV 665 på tilbud på elkjøp for 2495. Den har 4 hdmi, noe som holder bra for meg. Skal man drive små stativhøyttalre så holder også effekten i denne. Jeg bruker den kun som prosessor på frontene, da de har eget effekt trinn. Komplett har også tilbud på en reciver fra Onkyo denne uka, den klarer fint å drive større B&W. Man får uansett aldri mye power ut av en reciver til under 10 000 så jeg mener det er mye bedre å kjøpe en med preout og kjøre egne effekt trinn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er stor forskjell etter min mening om du skal ha hjemmekino eller stereo. Skal du ha en duganes reciever for fremtiden, så koster det en del, hvertfall hvis du vil ha HDMI, støtte for HD lyd osv.

Ja enig her, en duganes reciver for hjemmekino, som støtter alle lyd formater og har power nok til den krevende dynamikken som det er i film får du neppe for under 5000,- Her nytter det nesten ikke å kjøpe noe "gammelt" brukt heller siden de da sannsynligvis ikke da støtte HD lyd osv.

Ser at AndreasLie anbefaler deg B&W, B&W har et veldig godt rykte og med en avrulling på 55hz (-3db) og 45hz (-6db) vil disse spille ganske fyldig selv uten sub, men med følsomhet på 84db@8ohm krever den sikkert en god forsterker. Siden du får begge disse på hi-fi klubben ville jeg tatt en lytte test disse høyttalerne sammen med den nad forsterkeren men kan hende 2 x 25 watt (6 ohm / 0,5% THD) er litt for lite til disse høyttalerne.

Ellers virker jo denne veldig spennende http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/cambridge_one-dab-bw-dm686_stereoanlegg.htm

Hvor stor er stuen din? Og hvor høyt skal du spille? hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil absolutt anbefale deg å høre på det du kjøper. hvilken type musikk hører du på? er du ute etter mye bass, klarest mulig lyd, høyest mulig?

jeg ville anbefale å kjøpe noen brukte høytalere på finn, "bokhylle høytalere" og kjøpt noen fine gulvstativ, og en brukt reciever kanskje, da blir anlegget mye mer fleksibelt og kan lett oppdateres uten å måtte bytte alt.. man får utrolig mye mer for pengene når man kjøper brukt. vil anbefale noe med 6,5" element hvis du ikke skal ha sub.

jeg har noen audio pro black peal som jeg kjøpte brukt for 450kr (knallkjøp), og disse spiller meget pent, men ikke så fryktelig høy. kjøpte og frontene til suroundanlegget brukt og sparte 10 000 på det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har de høytalerene der hjemme på ene rommet, kan selges deg om du er interessert - lite brukt og helt strøkne - sorte

kan ta noen bilder om du er interessert

kostet 1790 nye (mener jeg) så kom med bud om du vil

byttet de ut mot system audio SA1550 siden jeg plutselig fikk mye større stue =) Har aldri brydd meg om flere enn 2 kanaler så jeg kjører ren stereo fra primare a20 (nå heter den i21 mener jeg).

Endret av daniel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode innspill alle mann, litt travel så svarer kun på noen utvalgte foreløpig.

Støtter Torby's forslag, sjekk AV-torget ! Bra brukt er bedre enn dårlig nytt , faktisk, selv om NAD C715 spiller greit nok. Ville heller kjøpt en grei surr. receiver brukt for å "fremtidssikre" valget dit, slik at du har komponenter som kan brukes når du eventuelt får lyst til å utvide, kanskje med surround etterhvert. Filmopplevelsen blir jo en helt annen. En bra BlueRay spiller (f.eks. Panasonic Dmp-Bd60) dobler som CD-spiller og gjør jobben like bra som den NAD'en.

Ellers er AVforum et hyggelig sted med hjelpsomme folk...har vært med der i flere år og hatt mye glede og nytte av det.

Kjøpte nettopp en Panasonic DMPBD65EGK så da sier du at jeg like godt kan kjøpe en receiver og koble blueray-spilleren opp mot receiveren?

Og bare for å få det avklart, er en receiver kun en forsterker med innebygget radio?

Så da vil jeg klare meg greit med noe sånn som dette: Cambridge sr10 sammen med blueray-spiller og høytallere?

Ville sjekka etter brukt jeg også.

Du vil at et som er lite synlig? Ser det ligger noe Bose anlegg ute på finn, og Bose har grom lyd. Det er rein lydkvalitet og det spiller mer enn høyt nok :)

Siden dette er i en liten leilighet som vi kun kommer til å bo i max et år til så satser jeg på et lite stereoanlegg foreløpig.

På sikt skal det nok investeres i et stort bose lifestyle når det skal stå litt mer permanent i mitt eget hus/leilighet.

jeg har de høytalerene der hjemme på ene rommet, kan selges deg om du er interessert - lite brukt og helt strøkne - sorte

kan ta noen bilder om du er interessert

kostet 1790 nye (mener jeg) så kom med bud om du vil

byttet de ut mot system audio SA1550 siden jeg plutselig fikk mye større stue =) Har aldri brydd meg om flere enn 2 kanaler så jeg kjører ren stereo fra primare a20 (nå heter den i21 mener jeg).

Hørtes veldig interressant ut Daniel. Kommer tilbake igjen til deg etterhvert. Må bare få skikkelig oversikt over alt det andre rotet først. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En reciver er forsterker (effekttrinn) og forforsterker i ett. Altså den behandler signalet og sender det ut til høyttalerne. Har du kjøpt en blueray spiller ville jeg kjøpt en surround reciver og ikke stereo selv om du ikke skal bruke alle utgangene. Da trenger du bare å trekke en HDMI kabel fra BD spillern til reciveren og videre til tven. Da vil du få filmlyden ut på anlegget og skal du oppgradere til flere høyttalere så slipper du å bytte forsterker. Dessuten er som oftest den bedre til å dekode signalet enn det BD spilleren er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den prisklassen der vil du bli misfornøyd med en reciever. Tro meg.. Den klarer ikke å drive noe som helst. Ta Yamaha 665 da som ett eksempel. Oppgitt til 7x90w.. Så kikker vi bak på forsterkeren og der står det maks belastning på strøm nettet 270w. Jaha ja.. Det vil si 270 w fordelt på 7 kanaler. 270/7=38.57 w per kanal. Men så må vi også tenke på varmetap. 50% varmetap er vanlig, og da har vi 38.57/2 = 19.28w per kanal. Hva kan du drive skikkeligt med det? Absolutt ingen ting!! Og nå har vi ikke tatt vekk antall watt som går bort i alle dibbe duttene inni forsterkeren.

Ikke for å være frekk altså.. Men styr for all del unna billige recivere, med mindre du kjøpe deg ett effekttrinn ekstra, men da blir det mye dyrere også.

Kjøpe en rimelig stereo forsterker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive