Gå til innhold

Bruk av billig poleringsmaskin


Volvokisen

Recommended Posts

Hei folks,

Jeg er fersk med poleringsmaskiner, og i forhold til mange av dere fersk med resten også (har bare polert sporadisk i 10-15 år til nå).

Jeg kjøpe en "jalla"-maskin fra Moe & Co i bergen. Dette er en poleringsmaskin av "vinkelslipertypen" på ca 1500w (tviler på det). Den er tilsvarende som Biltema maskiner og annet rusk, den har soft-start og regulerbart turtall, men den greier ikke å holde farten.

Er det mulig å redde denne masknen ved å gå ned på pad størrelsene? Den kommer med 180 mm(?) bakplate, men jeg er gjerne komfortabel med mindre.

I såfall, hva bør jeg anskaffe for å kunne utføre følgende:

rens: autoglym 03B

har også Meguiars 3 step, rens, polish & voks.

Det er ikke aktuelt å kjøpe en ny fancy maskin til 2000-3000 kroner, så her bør jeg komme i mål på en annen måte.

Hovedsaklig ønsker jeg å bruke denne maskinen for å fjerne striper på en litt eldre svart bil. Jeg har greid å skjule disse før med Meguiars 3 stegs rens, polish og voks, men det holder ikke lenge nok. Har derfor anskaffet med en flaske med Autoglym 03B som jeg har prøvd tidligere.

Alle tips mottas med takk.

Volvokisen.

Endret av Volvokisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å slite med denne maskinen ville jeg heller gått å kjøpt en einhell maskin med "fartsholder" på bilxtra. Denne øker kraften desto mer press du legger på og holder dermed farten ganske jevnt, om ikke 100% nøyaktig som de dyre maskinene. Den tror jeg du nå får for 500kr og er egentlig helt fantastisk til den prisen. Jeg har brukt den i godt over et år uten problemer :)

Forresten, megs 3-step skal ikke brukes med roterende maskin. "Meguiars polish (standard type)" vet jeg ikke hva er da de har veldig mye forskjellig, men hvis det er en polish i forbrukerserien skal sannsynligvis ikke denne heller brukes med maskin. Voks legger man også på for hånd, eller evt med en DA maskin for de få som ikke ønsker å legge denne for hånd.

Roterende maskin brukes stort sett kun til profesjonelle polish/rubbing produkter som f.eks autoglym 03B :) Etter bruk av 03B burde du absolutt hatt en finere polish som fjerner sporene etter denne skikkelig da denne er relativt grov, som f.eks 01B eller annen fin polish.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke 03B er du garantert en hel bøtte med kjørespor/hologrammer, og spes på svart bil vil det synes ekstra godt. 01B som Mighty forselår vil nok ikke klare ta alt av "ugang" 03B vil gjøre, men vil tro du blir nødt til å ha 02B i mellom. En Poleringsmaskin uten elektronisk regulator som regulerer og holder turtallet ved press vil gjøre jobben hundre ganger lettere da en uten vil hoppe opp og ned i turtall som en jojo og gjøre det ekstremt vanskelig å få bra kontroll på det du driver med. Støtter forslaget om Einhell-maskinen på bilxtra da jeg har denne selv i tillegg til Flexen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt, så ja, det blir bedre med mindre pads. Forsøk med f.eks 75-85mm pads, så vil maskinen holde farten mye bedre. Jeg brukte bare små pads når jeg polerte med biltemamaskinen min. Ulempen er selvfølgelig at ting tar litt mer tid.

Du kommer nok til å kjøpe en maskin med elektronisk regulator før eller siden, men i mine øyne funker alt så lenge du tilpasser deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar dere.

Skjønner at jeg burde ha hørt med "dere" før jeg kjøpte inn 03B´n. (Bare så synd jeg har åpnet den...)

Det merkelige er at AG 03B har jeg kjøpt hos Bilextra på Lagunen utenfor Bergen. De har denne sammen med en haug av forbrukerprodukter fra AG og Meguiars etc.

Merkelig, siden denne er så "kvass" at den må brukes sammen med tilsvarende midler, og ikke med forbrukerprodukter, likevel selges denne rett over disk uten videre.

Da har jeg 2 valg, slik jeg ser det:

1) kjøpe bakplate + noen pad´er i mindre størrelse og prøve igjen med samme maskin. Kan uansett bruke disse sammen med en Einhell maskin hvis dette ikke funker.

2) snakke med en kompis som har mer peiling enn meg, og overtale han til å rubbe bilen for meg, for så og polere / voks etc selv.

Alternativ 2 frister mest, skal jeg være ærlig.

Skal ikke se bort fra at jeg har flere spørsmål til dere, men det får jeg komme tilbake til senere.

Hei, hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Istedenfor å slite med denne maskinen ville jeg heller gått å kjøpt en einhell maskin med "fartsholder" på bilxtra. Denne øker kraften desto mer press du legger på og holder dermed farten ganske jevnt, om ikke 100% nøyaktig som de dyre maskinene. Den tror jeg du nå får for 500kr og er egentlig helt fantastisk til den prisen. Jeg har brukt den i godt over et år uten problemer :)

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12767

Er det denne du har? Er det en slik en DA maskin? Der man kan sette på ulike "pads" (eller hva man nå kaller det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...