Norfoc76

Bremseproblemer passat 3bg

Hjelper en kamerat med ett snålt problem med passaten(2002 passat 3bg tdi 131hk) hans,

Hvis man bremser begynner bremsene å henge på og de henger mere og mere helt til man skrur av tenningen da slipper trykket på bremsene opp.

Vanskelig å forklare men håper noen skjønner :)

Har kjørt diagnose på vag-com men får ikke opp noen feil koder.

Er skiftet hovedsylinder på den, eg mistenker bremsekraft forsterkeren men er usikker, noen som har vært borti noe som ligner??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde noe lignene , når jeg bremset hart nok til at hjula låste seg så hjalp det ikke å slippe opp bremsepedalen , da var hjula fortsatt låst(muligens ikke alle hjula) , men bremsene slapp opp igjen når bilen stod stille

det viste seg at der var to bremserør som var byttet om på abs enheten , satt på feil plass.

Endret av bjørn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å demonter, se at glidepinner og brenmseklosser glir lett.

Se om mansjetten på stempelet i caliperet sitter på plass og er hel.....

(hvis mansjetten er deffekt og stempelet er rustent er beste utgang å skifte caliperet.)

Prøv å presse inn stempelet. Bremsestemplene i alle Br.calipere setter seg fast over tid, fordi det ikke blir byttet bremseveske ofte nok. Derfor er dette gjennomgangsproblemer på Eu godkj. o.s.v. Det danner seg kondens sammen med bremseveskefilmen (som skal smøre stempel/caliper, og deretter starter opphopningen av forurenset bremseveske på utsiden av stemplene, men på innsiden av Tettemansjetten. Dette kommer ikke ut før man overhaler caliprene.

Tips: Lær dere å overhale bremser selv. MYE penger spart, å få gode bremser

Håper det hjelper :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom problemet var der også før hovedsylinderen ble skiftet kan det vel strengt talt ikke være så mye annet enn defekt bremsekraftforsterker.. Du kan jo nappe av vakum tilkoblingen inn på bremsekraftforsterkeren, og kjøre en FORSIKTIG prøvetur?

Passat har hatt noen tilfeller av defekte/frosne bremsekraftforsterkere etter at bilene har gått med tette dreneringer i vannkassa foran frontruta slik at kraftforsterkeren har vært under vann.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill her

Bompi: er nye klosser på den så vet at det ikke er calipterene som er problem men takk for svar.

JonA:ja er den vi mistenker nå og har hørt om de problemene med bremsekraftforsterkene :( tenkte å høre litt rundt om før man skifter en del til 4700kr bare sånn på morro :)

Problemet kom faktisk etter vinteren, bilen har stått i 6 mnd nå, eier har flere biler å bruke og ett hus som skulle ferdigstilles så har ikke fått begynt på den før nå :) takker så mye for tips :)

Bjørn: har ikke vært skiftet noe rør på denne kom plutselig etter vinteren :) men takk for tips.

Utrolig bra forum dette, tydeligvis ikke bare polish gutta kan her ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At glidepinne er seig eller at mansjetten er ødelagt kan komme selv om alt så bra når du byttet klosser.

Kan uansett være lurt å ta en ny titt for å være sikker. Du kan også sjekke slangene til bremsekraft forsterkeren ikke drar inn for mye falsk luft. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At glidepinne er seig eller at mansjetten er ødelagt kan komme selv om alt så bra når du byttet klosser.

Kan uansett være lurt å ta en ny titt for å være sikker. Du kan også sjekke slangene til bremsekraft forsterkeren ikke drar inn for mye falsk luft. :)

Vi gikk over de i går :) men er alle bremser foran og bak som henger og med en gang man slår av bilen så slipper bremsene tak også :)

Har overhalt endel caliptere ja, har hatt vag i 15 år er vant med dårlige caliptere bak.

Skal teste endel triks med bremsekraftforsterkeren i dag så får vi se :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok :) Får håpe du får det fikset og at det ikke blir en dyr utgift :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har også vert ute for at bremseslangene har vert sprukket på innsiden og dermed fungert som en envegsventil , dvs. at bremsevesken slipper lett inn til kalipperen men ikke tilbake igjen

edit. ser jo at du skriver at trykket forsvinner når du skrur av tenningen

Endret av bjørn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering her, ble ny bremsekraft forsterker :) det rant vann ut av den gamle.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive