Johan

Sliten lakk

Heisann allesammen. Ble tipset av en ivrig bilshiner om dette forumet da jeg spurte han om dette emnet. Saken er at jeg har kjøpt meg en bil som er ferdig utslitt på alle områder. Motoren har rast, og lakken er sliten. Motoren kan jeg alt om så det problemet er snart løst. Da gjennstår bare utsende.

Under følger bilder jeg har tatt etter beste evne som beskrivelse av lakken sin triste tilstand. Bilen er en Saab 9000 CSE fra 1997.

Utstyret jeg har nå er følgende:

  • HT spyler fra Foma
  • 2 bøtter (en til skylling)
  • Vaskevott fra skilpaddevoks med sånne 1 cm lange nupper
  • Sonax powerwash
  • Sonax professional pollerkrem
  • Random merke polermaskin (justerbare fra 900 til 3000 rpm), denne bruker ikke pads men sånne hetter med saueull o.l

Lakken sine riper inneholder MYE skitt. Og det jeg lurer på er hva jeg må gjøre for å få denne lakken skikkelig ren, og pen igjen.

Alle tips og triks mottas med takk. =)

Mvh Johan

259363-IMG_1448.JPG259364-IMG_1449.JPG

259365-IMG_1450.JPG259366-IMG_1453.JPG

259367-IMG_1454.JPG259368-IMG_1456.JPG

259369-IMG_1461.JPG259370-IMG_1466.JPG

259371-IMG_1463.JPG

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt å ta tak i der ja :) Kjøp en skikkelig bakplate og poleringsputer til maskinen din. Du trenger også minimum en grov og en fin polish. 3M har et enkelt og oversiktlig system med fargekoder på pads/polish. SAAB kan ha kranglete lakk så regn med å bruke en del tid på å få det pent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svart Saab lakk kan være ganske utfordrende å få skikkelig bra. Swirls og riper (som ikke har gått igjennom klarlakken) er en ting, men å få en hologramfri lakk til slutt er en annen. Å gå på denne med ull og roterende - vel, kan nesten garantere at du ender opp med en "effekt-lakk" av en annen verden.

Men først og fremst må det avfettes, spyles, avfettes, spyles og vaskes skikkelig - etterfulgt at en skikkelig runde med clay for å fjerne mest mulig urenheter fra lakken. Så kommer selve korrigeringen med alt det det innebærer.

Hvor holder du til? Kanskje det finnes en DCN'er i nærheten som kan ta en titt og komme med spesifikke anbefalinger?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar. For å presisere så er ikke lakken svart, men heller dyp, mørk metallic blå. Navnet på lakken er midnight blue. Faktisk nøyaktig samme som hmsilset viser til. Skal gå igjennom den tråden nøye. =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh... ser det nå ja (fargekalibrert monitor her jeg sitter nå...)

Du kan være heldig og allikevel ha hard lakk, slik at hologrammer ikke er et nevneverdig problem (hologrammer får man stort sett alltid, det er hvor vanskelig det er å bli kvitt de igjen som avgjør om det blir en "koze"-jobb eller noe du kommer til å ha mareritt om i mange år framover).

Jeg har SteelGrey (kode 279) på min Saab og den er hard :) Svigermor har en rød 2006 9-3SS og den var mjuk og sticky.... dvs ikke morsom i det hele tatt. En annen jobb var også SteelGrey og den var også takknemlig å jobbe med.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Har tatt meg en tur rundt om og er godt på vei mot rett spor. Biltema hadde bakplate til min maskin til den nette sum av 19 kroner, og Würth har grymma pads. Skal også gå for Würth sine produkter med mindre folk her begynner å skrike nå. Prisen er rimelig, og andres omtaler virker lovende. Skal starte med å kjøpe meg clay kit slik at jeg blir kvitt all skitten i ripene. Takk for alle svar så langt. Har en god følelse ang dette prosjektet nå. =)

Mvh Johan

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Biltema hadde bakplate til min maskin til den nette sum av 19 kroner,

Jeg aner ikke hvordan bakplaten du fant til 19kr er, men hvis den er stor og tynn vil du kanskje synes maskinen er vanskelig å kontrollere. Det kommer seg med litt trening. men en god bakplate med litt demping gjør også poleringen lettere og mer komfortabel.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan bakplaten du fant til 19kr er, men hvis den er stor og tynn vil du kanskje synes maskinen er vanskelig å kontrollere. Det kommer seg med litt trening. men en god bakplate med litt demping gjør også poleringen lettere og mer komfortabel.

Bakplaten er noen cm tykk, og er veldig stiv og fin. Kommer til å prøve meg med denne. Men selv om den er stiv så har den en mellomdel av skumgummi som gjør at den flekser noe.

//J

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakplaten er noen cm tykk, og er veldig stiv og fin. Kommer til å prøve meg med denne. Men selv om den er stiv så har den en mellomdel av skumgummi som gjør at den flekser noe.

//J

Hvis den er noen cm tykk og med skumgummi burde den funke bra, ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å få oversikt over hva jeg skal bruke. Følgende plan er:

Nazivask med Sonax powerwash, 2 bøtter med varmtvann og Turtewax vaskemitt.

Prickbort avfetting sånn ca 100 ganger eller til beholderen er tom.

Sonax Extreme spray & clay

Würth P10 etterfulgt av Würth P30

Würth lakkforsegler

Random vox

Skal bruke roterende maskin med riktige pads =)

Noen meninger/kommentarer?

//Johan

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut.Men tror du vil klare deg med avfetning bare med 1-3 omganger før du tar bøttevask :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å legge på Prickbort først her, da på tørr bil. Syns den tar best da :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å legge på Prickbort først her, da på tørr bil. Syns den tar best da :)

Allright. Skal gjøre det. =) Men jeg må få inn nye motoren først da. Så det blir vel til uka tenker jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sortimanget begynner å komme seg nå. Mangler bare noen få produkter =)

260849-IMG_8070.JPG

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive