Arne

Fjerne RDS

Hadde en BMW X3 i helga som var plankekjøring og ta.Men ble enig med eier før vi startet at vi ikke skulle fjerne de og fortalte at jeg ikke er særlig glad i og fjerne RDS fordi jeg mener det er unødvendig og tynnslite lakken såpass,og kansje ikke ha nok lakk til så mange ganger med maskin senere.

Hva mener dere andre der ute o dette rundt fjerneing av rds?Vet at det kommer an fra bil til bil men generelt sett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel tenkt tanken her også innimellom, skal en skjule eller skal en fjerne de? har nok noe å si mht lakk på bilen og du fjerner ikke mye mht det å ta RDS uansett på bilen så fremt det ikke er våtslip og ull du jobber med... Det er vel nesten ikke mplbart mht PTG etter en pad korrigering av lakken syntes jeg, men sef kommer det an på pad og polish også. Skal en skjule så er det mye som også kan benyttes, juks eller ikke? er jo deilig å se på paneler som er RDS frie da.. så noe voldsom fare med å fjerne de er det nok ikke, bare være obs på kaner etc (noe du vet)

X3`n jeg tok her så jeg at orange 3M fjernet bra med rds, men jeg tok ikke bilen med det (1 stegs jobb) synd jeg ikke måtle med PTG for å se da... har du PTG ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det å ikke fjerne rds's synes jeg egentlig er tull og ikke helt i detailers "ånden".. Ofte holder det med 5-10my for å 95% fjerne dem og da er det bare å kjøre på synest jeg.. Skal godt gjøre seg å få ripe på mer eller mindre akk samme sted år etter år... Hvis man vet hvor man sånn nogenlunde har fjernet tidligere, eller er flittig bruker av PTG så er dette egentlig ikke noe særlig problemstilling heller. På lakkerte plastdetaljer er jeg mer tilbøyelig til å være enig, ikke i argumentet med å tynnslite lakken, mer at lakken som regel oppfører seg annerledes enn på metall og det faktum at det er lettere å gå gjennom.

På den andre siden så er en avtale mht å ikke fjerne ripene helt innenfor det.. (litt demping av de verste hører dog hjemme på en full detail).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk låne ford-rs sin PTG og da fant jeg lakk ned i 79,8My etter vi var ferdig.

Joda jeg er enig med det du sier der Brynjar,men nå tenker jeg noen poleringer fremover når jeg sier det på denne måten fordi jeg vet at det er endel som kommer igjen med bilene og vil ha tatt de på nytt.

Dempet de endel i helga men tok ikke de som jeg så var dype,og de var det mange av.

Endret av Arne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vurderte lakken dithen at det ikke var formålstjenlig for bilens fremtid mht lakktykkelse å fjerne for mye RDS så er jeg enig.

Om det imidlertid er klarlakk i rikt monn å ta av så synes jeg man skal prøve å få tatt også RDS...... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på RDS'ene for mitt vedkommede ihvertfall. Noen er lette å bli kvitt, andre igjen kan virke som at de bare graver seg lengre og lengre ned i klarlakken etterhvert som man jobber :D Hvis 2 runder med grovt produkt og ull / cut-pad ikke har fjernet det (og jeg ikke har tilgang til PTG) så er de ihvertfall såpass dempet at kun en "med-DCN'er" sannsynligvis er den eneste som kan se det.

1-stegs blir som det blir - all swirls, demping av RDS og oppfrisking generelt (som regel, hvis ikke jeg selv ønsker å ta "jobben" opp til et annet nivå uten mer-kost for eier (er hobbyist, og anser ikke dette som jobbing :) ) - ved fler-stegs stiller det seg litt annerledes. Men det er bedre å la de verste RDS'ene være igjen - å svi seg gjennom er litt verre tror jeg... 1-stegs får forsåvidt spot-kjøring for ytterligere demping dog...

Rotete innlegg dette, men håper det ser fornuftig ut allikevel

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns det kommer litt an på hvor nøye eiere er og hvordan bilen brukes. Ikke helt enig med Brynjar da jeg ofte ser at flere såkalte "bruksbiler" får RDS'er i de samme områder. Slike bruksbiler mener jeg at det er dumt å korrigere 100% hver gang. Man må jo også vurdere litt hvor RDS'ene befinner seg.

Edit: Skriveleif

Endret av gjohn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men hvordan skjuler man riper best egentlig? Noen spesiel teknikk, eller rett og slett bare ved polering over?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men hvordan skjuler man riper best egentlig? Noen spesiel teknikk, eller rett og slett bare ved polering over?

Hvis du skal skjule dem og ikke fjerne dem så må du vel bruke produkter som inneholder såkalte fillers, som fyller opp stripene slik at de ikke vises..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor RDS'ene er. Rundt dørklinker og typiske slitesteder er jeg med forsiktig enn på en tilfeldig ripe hvis det er godt med lakk på bilen.

Generelt på biler som har "sunn" original lakktykkelse på 120-130 my, kjører jeg gjerne et par runder med grovt produkt og grov pad/ull. Det som ikke fjernes da, lar jeg være igjen dempet, så man har litt å gå på. Ved neste korrigering får man jo tatt enda litt. Bruk av filler er ikke "juks", hvis det er det man sier man skal gjøre med bilen.

Hvis eier ønsker å fjerne mest mulig, selv om det tynner lakken noe, kjører jeg et par grove runder ekstra når det er forsvarlig.

Men noen ganger går det ikke å få det 90% en gang. Jeg hadde nylig en 1999 E-klasse inne til ripefjerning. Der var taket ned i 86 my før jeg begynte... da lar jeg det være, og forklarer hvorfor. Ofte er de fornøyd likevel, siden bilen har fått et løft og blitt blank og fin.

Primæroppgaven til lakken er å beskytte stålet. Sånn sett er det beste for bilen et solid lag, ren lakk, som er god impregnert/beskyttet med voks/sealer. Man skal ikke glemme det i jakten på flott finish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye fornuftig både for og i mot tema er sagt over i tråden.

Der hvor det er sporadiske riper pleier jeg å fjerne de dersom det er mulig og det er nok lakk å ta av.

Hvis det er faste biler som kommer igjen og igjen med riper på de samme stedene og lakken blir tynnere og tynnere er jeg litt mer tilbakeholden.

Uansett, synes jeg det er viktig å ha en åpen og god dialog med bileier om krav/forventniger til detailingen og gjøre det som er ønsket etter å ha forklart "pros and cons".

På egen bil skal riper bort. Alternativet er omlakkering og da kan man like gjerne polere det bort så lenge det går og utsette omlakkeringen.... B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På egen bil skal riper bort. Alternativet er omlakkering og da kan man like gjerne polere det bort så lenge det går og utsette omlakkeringen....

Enig med Ole Gunnar der. For før man har klart å slite seg igjennom lakken, har han sikkert et panser med steinsprut, kanskje en eller annen handlebulk som må fikses uansett...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PTG er i alle fall alfa omega her.Og det skal i hus før neste sesong.

Som regel så er eier fornøyd med at bilen ikke blir 100% strøken,men får vekk swirls.At det er noen rds igjen kan de flest leve med,men som sagt over her så ser jeg det an på bilen om det er en bil som kommer til og bli vedlikeholdt videre etter jeg har gjort mitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med litt sunn fornuft og forsiktighet så går det fint an å gå på noen rds's selv uten PTG, det samme gjelder egentlig for våtsliping. Det som overrasker meg mest når jeg driver å tar målinger av riper, er hvor lite man egentlig fjerner..

Er bilen dekket med rds's som du skriver over Arne så skjønner jeg godt om det blir en del igjen, for slikt arbeid tar syyyykt lang tid.. En ting er å fjernet dem, men får å få opp glansen og vekk med kjøresporene så må det ofte til med et mellom og finishing steg for å få det helt bra. Er selv tilhenger av å ta minst mulig av klarlakken om det er til å unngå.. Det positive med å fjerne en del riper rundt om er dog at eierne ofte er mer forsiktig med bilen i etterkant av behandlingen:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det positive med å fjerne en del riper rundt om er dog at eierne ofte er mer forsiktig med bilen i etterkant av behandlingen:-)

Meget godt poeng ;)

Hvis alt er på stell så tar man bedre vare på det. Det er mitt motto :)

Motsatt - har sett utallige eksempler på folk som tenker: en bulk eller ripe fra eller til spiller ingen rolle og vips ser bilen ut som et vrak ila. kort tid.... :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke PTG men skal ha meg som sagt.Trodde det var litt mere hardt for lakken og fjerne rds.Tar denne tråden til etter tanke og skal sjerpe meg til neste år ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjerne RDS - Viktig?

Viktig? Næææh

Riktig? Jaaa! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive