Knutis

Holdbarhetstest

29 innlegg i emnet

Når jeg kjøpte nybilen var panseret grunnlag for pruting. Første (og eneste) eier har kjørt stort sett på grusveier, og selv om resten av bilen var ok i lakken var panseret full av store (seriøst store) steinsprut.

Så det første jeg gjorde når jeg kom meg hjem var å fylle de, og lakken har siden fått herdet. I helgen var det på tide med våtslip og jeg skulle se om jeg fikk panseret noe bedre. Pga størrelsen på hakkene skjønte jeg at jeg aldri kom til å få det 100%, ikke engang 90%.

Men man må da prøve! :)

Utgangspunktet før fylling:

3e9b631a.jpg

787a1f93.jpg

Etter fylling:

0b78ff25.jpg

Jeg fylte godt i, slik at jeg skulle ha litt å ta av. Ble likevel halvdårlig slipt av meg syns jeg, traff dårlig på steinsprutene.

b44f2b74.jpg

Etter at alt var slipt, gikk jeg over med Menzerna SIP på Gloss-it ull og det fjernet lett slipespor men la igjen greit med kjørespor. Her et forsøk på å få de på "film":

c836b35f.jpg

Gikk så over med Flex DA og Menzerna 106FF på grønn LC pad:

1a147336.jpg

Kjørte etter denne inspeksjonen bilen ut i solen for en skikkelig vask og ingen kjørespor! 106FF er langt mer effektiv enn PO85RD på hard lakk når det kommer til fjerning av holos.

Så fant jeg frem tre vokser fra hyllen med godsaker, som jeg ville teste mot hverandre når det kommer til look (både våt og tørr) og holdbarhet:

d8d951b0.jpg

Panseret ble delt inn i tre omtrent like store deler, og voksene ble påførte med tre nye cobra app-pads og buffet med tre helt rene Cobra MF etter hazing. Note: Mayhem hazer ikke på tradisjonelt vis.

Dette er like etter påføring:

52c9f061.jpg

Ingen tvil om at Dodo Juice Blue Velvet Pro er blue! :)

98a72e86.jpg

Etter buffing:

30cbd9e6.jpg

Alle voksene var en drøm å jobbe med, lette å påføre og lette å buffe.

Jeg delte som sagt panser inn i tre deler; 1-2-3, fra venstre (sett forfra) mot høyre.

Noterte meg noen timer etter påføring at felt nr 1 så ut til å ha en mer glassaktig overflate, lyset ble brutt på en måte som gjorde at den så veldig lyst blank ut.

Felt nummer to og tre så veldig like ut, noe mørkere i fargen enn det første.

Inatt har vi da hatt et regnskyll, og jeg løp ut i slipperser for å forevige perler før solen kom og tørket alt:

38be5755.jpg

Så kan vi se nærmere på hver del, dette er da felt nr 1 som fikk den glassaktige overflaten. Små, stramme perler og mye av vannet har allerede sklidd av:

IMAG0378.jpg

Dette er felt 2 som så utrolig mørk ut etter påføring, fin dybde i lakken. Noe større perler her, og mer vann totalt sett:

IMAG0379.jpg

Dette er felt 3 som strengt tatt ser ut til å ligge mellom de to andre feltene, både når det kommer til speil vs dybde og også når det gjelder beading:

IMAG0380.jpg

Resten av bilen er foreløpig behandlet med en AIO hos forhandler før jeg tok over bilen:

IMAG0382.jpg

Så er det bare å følge med videre for holdbarhetsoppdateringer, og hvis noen har lyst å tippe hvilken voks som har havnet på hvilket felt, er det bare å sette igang. :)

Edit: Det samme gjelder ofc holdbarheten; hvilken tror dere holder lengst?

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felt 1 = collinite

Felt 2 = mayhem

Felt 3 = Dodo

Holdbarhet (fra lengst til minst): Felt 1, Felt 3, Felt 2 (altså Collinite, Dodo, Mayhem i den rekkefølgen)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen er kjørt nesten utelukkende på grusvei, hvordan ser kanalene ut?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei :D

Lite tips til det med steinsprut og sliping. Blir som regel slipt mest rundt der du har fyllt i da du sliper, da du får en hard topp der du har fyllt i lakk.

Få tak i en Lakkhøvel(sighøvel). Koster ca 1000kr. Jeg kjøpte min hos Norsk Prol AS, men dette er jeg sikker på du får kjøpt mange steder.

Da kan du høvle av toppen på fyllinga di før du sliper. Meget deilig verktøy å ha for hånden da man fikser steinsprut :D

Dog viktig att det har herdet skikkelig først, så man ikke høvler hele fyllinga rett opp av lakken igjen :D

Håvard

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joakim: Mye berget av skvettlapper.

Håvard: Takk for tipset. :) Hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Hovedproblemet her er derimot ikke å få det plant, men at sårene er så store og så mange at man ikke får 100% klaff med lakken rundt. Jeg har innsett at det er en bruksbil, og kommer heller ikke til å koste på ny lakk på panseret de årene jeg har den. <_<

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felt 1 = collinite

Felt 2 = mayhem

Felt 3 = Dodo

Holdbarhet (fra lengst til minst): Felt 1, Felt 3, Felt 2 (altså Collinite, Dodo, Mayhem i den rekkefølgen)

Siden det ikke ble den helt store blesten rundt tippingen, må jeg si jeg ble imponert over svarene dine Essie, de er spot on. :)

Fikk igår to gutter på jobb til å vurdere looken på panseret, begge mente at venstre side var blankere og svartfargen så bedre ut der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg avsluttet denne fredag forrige uke, og bilen har gått ca 6500km siden voksene ble lagt på, og vasket ca hver 14 dag.

Da har jeg brukt CG Greenclean i skumkanon (1,5cm GC og resten vann) og Espuma Astro i bøtten.

Mayhem har vært "død" nå i flere uker, Blue Velvet Pro sheetet fortsatt greit og beadet bra, Collinite 845 ble en suveren testvinner.

Jeg kunne ikke se at den hadde tapt seg fra dagen jeg la den på.

Her er forøvrig en liten filmsnutt av Collinite 845 på en 01 Saab 93. Ruteforseglingen er Nanolex Pro.

http://s132.photobucket.com/albums/q11/realdrkaos/Bilpleie/?action=view&current=MOV00432.mp4

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite best på alle måter altså? Var det jeg tenkte meg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, min nye budsjett-favoritt det. Har lagt den på 4-5 biler bare nå i høst, og jeg er sikker på at den kommer til å holde fint over vinteren. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igår kom jeg over en BMW E46 som jeg tok i oktober ifjor. Den fikk Nanolotus ruteforsegling og Collinite 845, og har gått som bruksbil hele vinteren gjennom.

Den var ikke spesielt ren nå, men ser godt at Collinite enda ligger og beskytter;

IMG_0376-1.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva har eieren brukt å vaske med? imponerende!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mark V AutoGlow shampo og blå chenille mitt fra Cobra. :)

Surfex HD i 1:10 som prewash. Han har ikke skumkanon og bruker heller ikke to bøtter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd det samme selv med 845, det er en skikkelig god voks!

La på 476s på en bil i september i fjor, i april holdt den fortsatt bra :) Hvorfor kjøpe voks for 1000-2000kr for å bruke på vinteren når Collinite gjør samme nytta :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette begynner nesten å bli skummelt, men her er samme bil utenfor jobb i regnværet idag:

IMG_1110.jpg

Bilen blir stort sett dusjet med Surfex HD i 1:10 og ca hver tredje vask er med Mark V AutoGlow shampo og blå cobra Chenille mitt.

Det er nå ca 16 måneder siden korrigering med Scholl og påføring av Collinite 845.

Her er Collinite 845 på min egen bil, 2-3 uker etter påføring:

IMG_1111.jpg

Strammere perler her, men likevel imponerende.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette begynner nesten å bli skummelt, men her er samme bil utenfor jobb i regnværet idag:

IMG_1110.jpg

Er dette etter yr/lett regn? Så mange biler som så slik ut igår, og de hadde ikke beskyttelse. Virker som at det blir slik nesten uansett, når det yrer.

Men ellers en bra holdbarhetstest dette Knutis! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite leverer! Kult med holdbarheten på E46'en :) Har brukt 476s på en bil jeg tok i høst, og ble meget imponert over beadingen når jeg så den en liten stund senere i høst :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har pisshølja her i hele dag. Jeg kjører i tillegg over 5 mil til jobben, så Minien er langt fra ren.

Edit: For å sette spikeren i spekulasjoner om det er typen regn som gjør dette, er her bilde av nabobilen som overhode ikke er behandlet med noe, på lenge.

IMG_1112.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende av Collonite ja..!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite imponerer...

Litt OT, men for 2 dager siden leverte jeg bilen til den lokale "våre kjære nye landmenn vasker bilen din" shappa her i by'n... (ikke kjeft på meg, er sykemeldt og føler ikke jeg kan gjøre noe selv så er helt hjelpesløs men bilen må fortsatt vaskes)

Jeg ga ham en bøtte med GG i og en MG wash mitt og ga klar beskjed om hvordan ting funker, mens de begynte gikk jeg og handla noe mat...

Idioten meg, glemte å ta ut surfex flaska så de brukte sin egen avfetting... det angrer jeg på, 0 mer collinite 845...

Bilen ble helt strippa for lsp utenom tak :(

Hva slags hestegreier de har som avfetting fikk jeg ikke med meg siden jeg var en smule paff, men dette gjør jeg vertfall aldri igjen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser det ut som det ikke et must å blande ut surfex i det uendelige,så lenge man ikke vil være økonomisk da. Dette er kanskje mer et enkelt tilfelle at den holdt så lenge, men jeg brukte prickbort og surfex1:10 nesten hver vask på min gamle bil, og der holdt Victoria concours i over 6 mnd.

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive