Terjeo

Test - Nanovest bilrute

Fikk noe nanoprodukter jeg skulle teste for en liten stund siden, men min bil står for tiden i garasje uten motor, så måtte ta fatt på den andre ”møkkabilen” jeg har stående, og kjøre testen på den.

Det er snakk om relativt ukjente produkter, nemlig nanovest. Om navnet kommer av nano – flytevest eller retningen vest er jeg ikke sikker på men får håpe på det siste.

Her er i hvertfall det produsenten sier om produktet:

Rens:

Produkt: NanoVest EasyClean er

en alkohol-basert, sitron aromatiske

Spesiell Cleaner

for skånsom

men grundig

Rengjøring. NanoVest EasyClean fjerner

Fett, støv og rester på overflater

Kan brukes på glass og keramikk, fliser, speil, metall,

Maling, krom, rustfritt stål og polert stein,

slik som marmor og granitt.

NanoVest EasyClean er også veldig bra

som et pre-produkt for flater, som deretter

skal forsegles med andre NanoVest -produkter, som for eksempel

NanoVest Bilglass Forsegling.

Ta NanoVest EasyClean

på en klut eller direkte på den behandlede overflaten

og gni i en sirkulær bevegelser til overflaten er helt ren

påfør så NanoVest Bilglassforseglingen.

Forseglingen:

Produktegenskaper

lättflytande, färglös vätska innehåller alkohol frosttåligt användbart från -25 °C upp till +80 °C UV-beständigt

NanoVest Bilglassforsegling

är speciellt avsett för vatten-, olje- och smutsavvisande behandling av glas & glaserade keramiska ytor inomhus och utomhus skapar en osynlig ytmodifiering skyddar effektivt mot saltvatten och saltluft kan appliceras i direkt solljus ger en ”easy-to-clean”-effekt levereras färdigt att användas är enkelt att använda förenklar borttagning av is behandlade ytor håller sig rena längre och är lättare att rengöra.

Var fortsatt litt rester igjen etter nanoforsegling på rutene fra før, så dette måtte vekk.

Vasket først bare med nanosvamp og vann..

IMG_0006.jpg

IMG_0007.jpg

IMG_0008.jpg

Deretter gikk jeg over vinduet med rensen til produktet som var på vinduet. Og sjekket at det ikke var noe tegn til forsegling igjen, som dere kan se her.

IMG_0009.jpg

Deretter gikk jeg på med Nanovest sin rens, egentlig kun fordi den ”hører til” produktetog det at den bare måtte testes. Jeg har såpass god hukommelse at jeg huska hvordan den forige rensen jeg brukte var, og vil bare si at denne var helt konge å bruke i forhold! Var veldig mye lettere å jobbe med, og ikke sticky i det hele tatt.

IMG_0010.jpg

Jeg kunne ikke se noe forskjell på ruta før og etter, og dersom jeg kunne det, klarte jeg i hvertfall ikke å fange det opp med kameraet.

Nå kommer vi til den store hovedretten, en enorm flaske med produkt som er klart til å lekes med og godgjøre seg på min rute…. Nei.. Flaska er ikke stor, den er som andre vanlige nanoflasker.. Nano – Veldig lite, men fortvil ikke, det er mer enn nok i den lille flaska til både din, naboens, svigers og tante Olga på Toten’s bil.

Påføringen av pruduktet var veldig lett og greit. Jeg la på i overskya vær, ruta var kald og temperaturen ute var 18 grader celsius. Grei luftfuktighet. Dette virka som optimale forhold for nanovest mht påføring. Produktet fordampet ikke for fort, men akkurat passe.

På hele frontvinduet gikk det kanskje 5-10% av flaska så produktet er drøyt. Det gikk fint å påføre, som alt annet (nesten) som er såpass tyntflytende. Det var fjerninga jeg var spent på. Når det er påført blir det til en grå hinne, denne skal ligge på minimum 1 min, la den gjerne få litt mer tid på seg.

Er veldig vanskelig å se på bildene, men den grå hinna blir slik:

IMG_0015.jpg

IMG_0016.jpg

Gikk på med en mf klut og begynte og ”polere” som det står i bruksanvisningen at man skal gjøre, dette gikk også veldig lett. Her var det bare å gni lett over, akkurat slik det bør være.

Hvor lang herdetid den skal få aner jeg ikke, men regner med det er noen timer. Men står noe som dette her ” Den hydro-/oleofoba effekten är aktiv direkt efter att ytan polerats färdigt. Trots en optiskt torr yta fortsätter den kemiska „bindningsprocessen” under de närmaste timmarna. Den nya skyddsytan är helt osynlig.”

Regna derfor med at vann med en gang var ok, jeg prøvde i hvertfall det på den ene siden av ruta. Så her kommer litt slike bilder vi er så ekstremt glade i!

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0020.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0023.jpg

Jeg kan ikke trekke noen konklusjon foreløpig angående holdbarhet, eller om produktet er bra. Det jeg i hvertfall er sikker på er at det er en lek og både påføre og fjerne igjen. Dette gjelder også rensen.

Da er det bare å håpe på regnvær i morra, så skal jeg på en liten testtur.

Endret av Terjeo
4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott writeup!

Gleder meg til å se holdbarheten på denne, men holder meg nok til NanoLotus som jeg er fornøyd med om denne ikke er revulosjonerende ;)

Cred gitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test. Spennende å se resultatet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test! Spent på hvordan den holder seg, samt kvaliteten på den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å vaska bilen i dag.

Heftig beading under spylingen. Var fint vær i dag, men var litt dråper igjen på ruta når jeg kjørte ut av selvvasken. Effekten begynner ved 50-60 km/t og er RÅ ved 80+

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig litt drittvær hele dagen, ble bedre når jeg skulle ut å kjøre, men fikk filma litt i hvertfall fra 50-120 :)

Trykk på nederste bilde i øverste post, fikk ikke linka direkte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg kan sette fingeren på med produktet til nå er:

Når den var nylagt var det perfekt. Nå har det kommet denne hinna på vinduet dersom man bruker vindusviskere. Er ikke noe problem i dagslys, men vil tro det blir værre i mørke med møtende biler.

Den er fortsatt på ruta her, men har jo ikke ligge på så veldig lenge heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg filmen din...

La merke til 120 km/t i 60-sone.... :blink:

Ellers er dette med hinne fra diverse ruteforseglingsprodukter dessverre veldig vanlig...

Stoffet legger seg nedi alle porer, striper og hakk i glasset og viskerene drar med seg stoffet over ruten og til slutt blir ruten helt matt...

Har sett en del av dette...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg filmen din...

La merke til 120 km/t i 60-sone.... :blink:

Blir 80 på samme strekket ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers er dette med hinne fra diverse ruteforseglingsprodukter dessverre veldig vanlig...

Stoffet legger seg nedi alle porer, striper og hakk i glasset og viskerene drar med seg stoffet over ruten og til slutt blir ruten helt matt...

Har enda til gode å oppleve dette med Nanolex Premium, har til nå prøvd på tre forskjellige biler uten at det har blitt et problem, slik det feks var med TW Clear Vue.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Vi har nå kommet med en ny og forbedret utgave av nanoVest bilglass forsegling.

Janke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan takler sånne forseglinger spylervæske, altså IPA?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har spurt produsenten om dette og her kommer svaret jeg fikk.

I enkelte tilfaelde har sprinklervæske et tilsaetningsstoffer som afterlader en fedthinde paa forseglingen og derved forringes effekten. Der boer man rense med rent vand eller husholdnings spiritus.

Hvad ogsaa er vigtig at undgaa voks behandling i vaskehallen, naar man har forseglet bilrude eller billak.

Et ligende problem kan opstaa med Glas/keramik forseglingen, da de meste haandsaeber og shampoo’s indeholder tensider/sulfater, ved for hurtig aftagende effekt rengoer overfladen med lidt spiritus.

Egentlig kann man sige at tensider er Nano’s stoerste fjende, for det beste forseglings resultat, skal for og – efter rengoeringen foretages med en tenside fri rens.

Janke.

www.nanovest.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive