perpilot

Meguiars 3-step eller Chemical Guys

Skal foreta en liten nybegynner-shine på min nyinnkjøpte mørkeblå metallic BMW E39.

Etter å ha lest meg opp litt her på forumet hadde jeg egentlig bestemt meg for å prøve Meguiars 3-step med Deep Crystal lakkrens, polering og voks.

Selvfølgelig etter en grundig vask og eventuelt clay. :)

Men har også lest mye bra om Chemical Guys produktene og ble anbefalt Vertua Bond, Jetseal og til slutt Petes 53 som et alternativ til Meguiars.

Spørsmålet blir da om Vertua Bond - som ligger i kategorien polish/lakkrens - vil gi like fin glans som de to første stegene til Meguiars, eller er den bare for å få sealer og voks til å sitte bedre.

Bør jeg eventuelt kjøre lakkrens og polish før jeg fortsetter med Vertua Bond?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok tatt DC rensen først da den nok er litt vassere en Vertua bond mht rens. Vel og merke at jeg ikke har testet de side by side her, men det å rense lakken i to omganger er uansett ikke noe ulempe om bilen ikke har vært polert på en stund..

DC serien er knallbra den, litt mer jobb med steg 1 og 2 der en med feks Vertua bond, men så fremt du bruker lite produkt mht DC serien (1 og 2) og tar ett og ett panel om gangen er du berga der...

For å gjøre forvirringen din komplett så kan jeg også anbefale Duragloss 101 + 601 + 111 også, 101 der renser veldig bra og er lett å jobbe med også, 601 er en heft for 111. sealer 111 er lett også, men sealer fra DC serien (3) og Jetseal er like lette de også så der skiller det bare litt på holdbarheten...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+1

Jetseal er en sealer og petes 53 er en voks. Ingen av disse vil gøre noe med defektene i lakken din, kun beskytte. Vertua Bond er en glaze til bruk før voksing for bedre glans og heft, men er heller ingen polish som vil gjøre noen underverker med defektene i lakken din på egenhånd. Som du skjønner kan ikke disse produktene "erstatte" megs 1-2-3 serien.

Step 1 og 2 i meguiars 3-step serien er rens og polish som vil redusere matthet og riper i lakken din og gjøre den store forskjellen. Så får du heller gå på med Jetseal, Petes 53 og evt Vertua Bond etter step 1 og 2 for å få skikkelig beskyttelse :) Dog vil jeg anbefale noe annet enn jetseal og Petes 53 hvis du er ute etter noe som holder en stund.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen din komplett så kan jeg også anbefale Duragloss 101 + 601 + 111 også, 101 der renser veldig bra og er lett å jobbe med også, 601 er en heft for 111. sealer 111 er lett også, men sealer fra DC serien (3) og Jetseal er like lette de også så der skiller det bare litt på holdbarheten...

Har sett litt på Duragloss også, men da med 105 istedet for 601 tror jeg.

Det som er litt mas med Duragloss er at man skal vente et døgn før man legger på voks.

Vil ha beskyttelsen fra sealer, men looken som visstnok kun voks kan gi :)

Dog vil jeg anbefale noe annet enn jetseal og Petes 53 hvis du er ute etter noe som holder en stund.

Spesifike anbefalinger mottas veldig gjerne :)

Ser at Megs #16 brukes som erstatning for steg 3 i DC serien. Er det mer holdbart enn jetseal + Petes?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke NXT Techwax etter DC step 3? Techwax inneholder sealer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg absolutt si ja. #16 er vel en av de aller mest holdbare og generellt gode LSP'ene jeg vet om. Jetseal har jeg dårlig erfaring med når det gjelder holdbarhet, og etter det jeg hører så er ikke holdbarhet petes 53's sterkeste side heller.

Edit: Som nevn over meg her er Tech Wax også et alternativ. Men jeg har begge og foretrekker helt klart #16. Mye bedre beading og mye lenger holdbarhet. Også helt enig med rudilgr under her :P

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"looken" ligger i forarbeidet, ikke i voksen/sealeren... Mg #16 er mer holdbart enn jetseal + petes er min erfaring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja stemmer i her også med å bekrefte at MG16 er en holdbar sak, den har også et flott utseende, den trekker til seg litt støv, men ikke noe plagsomt problem etter en vask..

Lakkrensen/korrigeringen er det som ofte gir mest i en shine, den fjerner møkk som ligger i lakken og får frem feks metalik om du har det i lakken, derfor det ikke er noe farlig å rense lakken 2 ganger isteden for 1 (DC rens + vertua bond)

Jetseal syntes ikke jeg hold så voldsomt her, men så har en andre som får den til å henge på i lang lang tid også.. viktig der er vel å bruke 2 lag med den og ikke bare ett, den herder på 20 min og det er et stort pluss...

Blir det Meguiars DC rens + DC polish + MG16 feks, så vil det overaske meg stort om du blir skuffet etterpå (så fremt ikke lakken din er sella med riper og swirls da)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke NXT Techwax etter DC step 3? Techwax inneholder sealer.

Techwax før DC step 3 isåfall. Ellers blir det vel feil rekkefølge, siden Techwax er sealer og DC step 3 er voks?

Eller er det jeg som tuller nå?

"looken" ligger i forarbeidet, ikke i voksen/sealeren... Mg #16 er mer holdbart enn jetseal + petes er min erfaring.

Looken i solskinn ligger i forarbeidet, mens looken i regnvær ligger i LSP? ;)

Blir det Meguiars DC rens + DC polish + MG16 feks, så vil det overaske meg stort om du blir skuffet etterpå (så fremt ikke lakken din er sella med riper og swirls da)

Nå er jeg litt tilbake på Meguiars ja.

Tror det blir DC rens og polish uansett. Og kanskje MG16, eventuelt oppå en sealer.

Men man får vel en sterk trang til å vokse på nytt når man ser beadingen begynner å bli dårlig og sånn sett er det kanskje litt bortastet med sealer under voksen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Techwax før DC step 3 isåfall. Ellers blir det vel feil rekkefølge, siden Techwax er sealer og DC step 3 er voks?

Eller er det jeg som tuller nå?

Nå er jeg litt tilbake på Meguiars ja.

Tror det blir DC rens og polish uansett. Og kanskje MG16, eventuelt oppå en sealer.

Men man får vel en sterk trang til å vokse på nytt når man ser beadingen begynner å bli dårlig og sånn sett er det kanskje litt bortastet med sealer under voksen?

Har aldri brukt sealer under MG16 og har aldri sett behovet for det heller.

DC1+2+MG16 evt techwax er en konge kombo om man skal jobbe for hand

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Looken i regnvær er fortsatt forarbeidet. Looken til vannet er dog lsp :P

Trang til ny voks kommer an på hva sealer man har under, Meguiars #20 Beader villt bra, selv har jeg kun den på min bil nå, ingen trang til å legge f.eks #16 oppå den...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper dere Megs #16 fra Shinerama? Ser den koster ca 20£ ink. frakt derifra.

Finnes det noen som selger den over disk i Stavanger området?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper dere Megs #16 fra Shinerama? Ser den koster ca 20£ ink. frakt derifra.

Finnes det noen som selger den over disk i Stavanger området?

Megs 16 lages ikke lenger, men noen sitter igjen med lagre av denne voksen. Jeg kjøpte min første på eBay i England husker jeg, og boks nr 2 på Shinearama ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns så tydelig jeg leste at den lages men ikke selges i usa lenger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Er en "myte" som spredte seg etter at den ble forbudt å selge i USA i 2006. Hvis de har sluttet å lage den er det noe som har skjedd de siste ukene i allefall.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bør jeg vaske bilen med etter å ha behandlet lakken?

Vil Meguiars NXT såpe bli for sterk og redusere varigheten på Megs #16?

Ser at CG Glossworkz får god kritikk. Er den mildere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NXT såpen er ganske sterk, men hvis du blander etter anbefalingene på flasken så skal den ikke strippe voksen. Altså, all såpe, avfetting, vann, berøring osv vil svekke lsp, det kan man ikke gjøre noe med. Desto oftere du vasker bilen jo fortere vil voksen bli borte. Men så er det ikke store jobben å slenge på et nytt lag heller :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen da.

Tenkte å bare bestille Megs #16 hos Shinearama, men nå ble alt kjøpt derfra. Stooor pakke på vei, så har jeg det vel til neste helg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive