Sindre2

Klargjøring/korrigering av lakk på ny bil

Hei! Skal hente splitter ny bil på fredag og tenkte å ta en skikkelig klargjøring av den i helga og neste uke.:P Har det meste klart, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre med lakken, og hva den trenger av korrigering osv..

Jeg ser for meg noe slikt:

1: Vask, avfetting, tørk osv.

2: Clay

3: Lakkrens/korrigering?!? Produkter jeg har til rådighet; Scholl S03+S40, SV Cleaner Fluid, Meguirs lakkrens..

4: Voks/ sealer med mere..

Tenker å bruke Nanolotus sin lakk polish og forseglingssett. Følger med en lakkrens på denne mener jeg, mulig denne rekker som lakkrens?

Har dere noen tips å komme med hva jeg bør gjøre her og med hvilke produkter?

Er også usikker på om punkt 2 og 3 bør byttes om? Hva tror dere?

Endret av Sindre2
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S03 og ull hadde vært noe :) finishing pad og cleaner fluid er vel det beste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Skal hente splitter ny bil på fredag og tenkte å ta en skikkelig klargjøring av den i helga og neste uke.:P Har det meste klart, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre med lakken, og hva den trenger av korrigering osv..

Jeg ser for meg noe slikt:

1: Vask, avfetting, tørk osv.

2: Clay

3: Lakkrens/korrigering?!? Produkter jeg har til rådighet; Scholl S03+S40, SV Cleaner Fluid, Meguirs lakkrens..

4: Voks/ sealer med mere..

Har dere noen tips å komme med hva jeg bør gjøre her og med hvilke produkter?

Er også usikker på om punkt 2 og 3 bør byttes om? Hva tror dere?

Med en splitter ny bil, så tipper jeg S03 blir i groveste laget og denne bør du uansett ikke røre før du har testet mildere saker.

Er vel stort sett snakk om mindre defekter og da tipper jeg S17 kanskje er det absolutt groveste man bør prøve seg på hvis lakken er veldig ripete... noe jeg tviler på ast den er på en helt ny bil.

Jeg ville nok først testet med S30 tror jeg på orange Uber. Fjerner du ikke defketene med denne så gå til evt. S17 med samme pute. Tviler på at S03 er noe smart og bruke på helt ny lakk....

Jeg er ingen proff på dette med lakk korrigering og de fleste her inne er nok mer inni dette enn meg, men har selv testet Scholl S17 på en dårlig vedlikeholdt Mazda 3 2008mod. men litt swirls på panseret og det ble blankt og fint.

Har jo litt med hardheten på lakken å gjøre også, men siden jeg ikke har noen referansepunkter, så kan jeg ikke si om lakken på Mazda'en var hard eller ikke. Uansett så gjørde Scholl S17 på orange Uber susen for meg... etterfulgt av Scholl S30 med samme pute og toppet med Dodo Blue Velvet Pro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst; rekkefølgen er riktig. Clay før lakkrens/korrigering :)

Når trådstarter ikke har S17 eller S30 er vel det uaktuelt ;)

Siden det er helt ny bil det er snakk om bør lakken være relativt ok. Jeg hadde testet S40 og oransje sholl eller grønn uber.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når trådstarter ikke har S17 eller S30 er vel det uaktuelt ;)

Siden det er helt ny bil det er snakk om bør lakken være relativt ok. Jeg hadde testet S40 og oransje sholl eller grønn uber.

Helt riktig, det er ihvertfall ikke aktuelt nå;)

Ser i en tråd at det kun er brukt Cleaner Fluid og voks. Rekker dette, eller bør jeg gå over med noe sterkere, f.eks S40?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig, det er ihvertfall ikke aktuelt nå;)

Ser i en tråd at det kun er brukt Cleaner Fluid og voks. Rekker dette, eller bør jeg gå over med noe sterkere, f.eks S40?

I den tråden var bilen ikke klargjordt av forhandler. Dersom din er klargjordt, bør du nok bruke S40 for å fjerne kjørespor etter klargjøreren :rofl1:

Nei da. Du må nesten se tilstanden på lakken før du tar den beslutningen.

Er lakken "strøken" er det vel nok med lakkrens. Da vil sikkert alle de du nevner gjøre jobben, men kansje mest naturlig å bruke Nano sin (dersom det er lakkrens da).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil er nok klargjort av forhandler ja. Desverre kanskje? De kan umulig ha gjort såå mye skade..:unsure: Men det vil vise seg. Det frister å kjøre på med Cleaner fluid, Nanolotus forsegling og voks på toppen dersom lakken er bra.

Endret av Sindre2
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil er nok klargjort av forhandler ja. Desverre kanskje? De kan umulig ha gjort såå mye skade..:unsure: Men det vil vise seg. Det frister å kjøre på med Cleaner fluid, voks og Nanolotus forsegling på toppen dersom lakken er bra.

Det vil vise seg ja :)

Meeen.... må nok sitere signaturen til EssieK her: "sealer før voks og den er i boks, men ta voks før sealer og vi fortviler" B)

Endret av jkart
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ble feil der gitt, rettet opp nå ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil er nok klargjort av forhandler ja. Desverre kanskje? De kan umulig ha gjort såå mye skade..:unsure: Men det vil vise seg. Det frister å kjøre på med Cleaner fluid, Nanolotus forsegling og voks på toppen dersom lakken er bra.

se det an til du får den... CFP og voks på toppen kan fint gjøre susen det....

som alltid, svakeste kombo først!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror dere om denne lista? Noen jeg bør forrandre på? Noe jeg har glemt? Setter pris på tilbakemeldinger! :)

Trinn: Forklaring: Utstyr:

1 Høytrykksvask Kärcher høytrykkspyler

2 Avfetting/felgrens Avfetting med Biltema avfetting og Prickbort

3 Skumlegging med høytrykkspyler Kärcher høytrykkspyler med skummer

4 Høytrykksvask Kärcher høytrykkspyler

5 Skumlegging med høytrykkspyler Kärcher høytrykkspyler med skummer

6 Vask 2 bøtte metode med Gritguard og vaskehanske

7 Høytrykksvask Kärcher høytrykkspyler

8 Tørk Tørk med SS tørkehåndkle

9 Clay Nanolex Fine Grade Clay med Meguirs lubricant

10 Maskering Maskeringsteip

11 Lakkrens Swissvax Cleaner Fluid

12 Korrigering??? Scholl S40

13 Lakkforsegling Nanolutus lakkforsegling

14 Voks 2 lag Swissvax Glacier

15 Ruterens NanoLotus kit

16 Ruteforsegling NanoLotus kit

17 Skinnpleie Swissvax Kit + Glacer

18 Felgrens Cleaner Fluid

19 Felgvoks Swissvax autobahn felg voks

20 Interiør Vask av interiør med fuktig mikrofiber

21 Dekkbehandling Swissvax Pneu

22 Utvendig plast Owatrol Polytrol

23 Eksos shine Autosol metal og chrome polish

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal selv shine en helt ny Volvo C30.. Forhandler har faktiskt klart å polere den mørke plastikken rundt hjulbuene. Altså hvite store merker etter polish.. Det jeg tenkte var en skikkelig vask. Eventuelt clay hvis nødvendig. Deretter Cleanerfluid for hånd. Deretter ett lag eller to med Swissvax Onyx. Eventuelt Lime Prime Lite og Rainforessten Rub i fra Dodo Juice.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du trenger "korrigering" (mulig etter clay) så bruk S40 før CF, men husk wipedown mellom disse to da S40 inneholder litt oljer som du gjerne vil ha vekk før CF legges. CF er lizzom siste før voks.

Edit: så ikke at du skulle legge lakkforsegling. Da hadde nok jeg droppet hele CF og gått rett på forsegling etter wipedown, så herdetid, så voks. Vet nemlig ikke hvordan forseglingen hefter i oljene til CF.

Endret av East
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville avfettet bilen når den er tørr.. Da slipper avfettingen å blandes ut og bli mildere, og mister da mye effekt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig med deg der Bernhard, bruker selv alltid avfetting rett på tør bil.. Lar det ligge litt. Deretter litt skum, for så å spyle av. Prickbort er en helt sjef avfetting.

Forhåpentligvis slipper du å korrigere veldig mye når det er en ny bil. Satser på at jeg slipper det på C30n.. Etter en liten inspeksjon i går, virket det kun som om den kunne trengte å få opp glansen litt. Og der gjør CF en konge jobb. Med ett lag og to Onyx topper jeg hele driten ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive