Anders

Frustrert Over Hard Klarlakk

55 innlegg i emnet

Hei!

Polerte bilen min, en svart 99-modell Golf, for første gang i helga. Brukte en Meguiars g220, poleringmidler fra samme produsent og puter fra 3m.

Etter hva jeg har forstått skal man alltid begynne med den minst agressive kombinasjonen, så først ut var #80 og 3m sin polishing pad. Kjørte denne kombinasjonen i ca. 5 minutt til jeg så at polishen var brutt ned, men resultatet var ikke helt det store; fortsatt et hav av swirls igjen. Så jeg tok steget opp til 3m sin compounding pad og #80. Dette også uten tilfredsstillende resultater.

Derfor endte jeg opp med å bruke #83 og compounding pad, for deretter å avslutte med #80 og polishing pad. Resulatet var greit nok, men fortsatt er det rester av swirls rundt på bilen.

Er det noen som kan tenke seg til hva jeg gjør galt? Eller kan det kanskje ha noe med produktene å gjøre? Vil f.eks Menzerna sin produktlinje prestere bedre på slik hard klarlakk?

Det første jeg gjorde når jeg kom inn fra garasjen, oppgitt og frustrert, var hvertfall å gå rett inn på nettet for å finne priser på roterende maskiner. Hehe. (Men jeg endte i stedet opp med en liten trøstehandel hos Pirex: Swissvax Concorso :P )

Endret av Anders
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 02 Bora som er svart, 83 med oransj Lake Country (rotenrende) tok det meste, men jeg måtte over med 85 og ull med roterende for å få vekk alt. Til korrigering er roterende bedre enn double acting, sånn er det bare.. Mulig at den sterkeste av de to som er beregnet til tysk lakk fra menzerna er bedre, men er jo ikke alt en DA klarer. Du kan jo kjøpe en 250 ml å prøve! en sånn koster jo ikke så mye.. Skal prøve litt 83 med roterende på passaten hvis den er hjemme en av de nermeste dagene, så kan vi sammenligne og se hvor stor forskjellen er på DA og roterende.

Lykke til videre med tyskerlakken, og grattis med voks ;)

Fra Robbieben på detailingworld:

83 takes a fair bit of working with a UDM/PC, spread on speed 1 then 6 passes on speed 4, 4 passes on speed 5 or 6 then 4 passes on speed 4, should work OK like that.

Prøv dette på panseret, håper dette kan være til hjelp

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange runder gikk du over med 83 og oransje før du etterlot restene til ulla?

Jeg kan tenke meg til at hvis jeg hadde tatt et par runder til med compounding pad og #83, så hadde nok det meste forsvunnet. Men å ta en 3/4-stegs polering over hele bilen, det blir litt for tidskrevende. Så jeg skulle jo helst hatt en kombinasjon som virker litt kjappere...

Hadde vært gullgodt med en sammenligning av roterende og DA. Ser frem til det :)

Endret av Anders
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter med samme problemet på passaten til min far 2004 mod.

Min egen en 07 mod har jeg mindre problemer med, ganske merkelig.

Fikk fjernet nesten alt på min med sip fra menz, men skal nå prøve med ull og 85" samt ull og comp fra menzerna.

Skal også bytte til sonus pads for å se hvordan disse er, kanskje det hjelper.

Valg av våpen er en Flex VRG, sliter med å finne riktig speed på maskinen, så har noen råd kom med de.

Skal bruke 106, sip og comp , alt dette på sonus pads samt ullpad

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna Powergloss på gul sonus pad, etterfulgt av po85rd eller 106ff på blå sonus er gull! Da blir det bare 2 stegs, og man tar livet av alle dype riper!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mange her som skryter av po85, så må prøve den.. har litt vanskligheter med å forstå at den skal ta så ille mye mer enn 85, men får se, sliter du med riper er det jo egentlig å kjøpe Meguiar's #95 eller 105, but be careful;)

gikk bare fort over med 83 og oransj, så at det ikke ble helt bra, så kjørte kjapt over bilen, bestilte Meguiar's 85, venta noen uker til jeg fikk tid, da var det bare å kjøre på, og nydelig ble det! Men hvis 106 og 85 fra menz er beregnet til tysk klarlakk, er jo de sikkert bedre, det er vel derfor megs kom med 95 også, men var vel pga den keramiske lakken som har kommet i senere tid. Jeg har hard klarlakk, men tviler sterkt på at den er kjeramisk.

(kannsje ikke 85 funker så bra til hard klarlakk?)

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Menzerna Powergloss på gul sonus pad, etterfulgt av po85rd eller 106ff på blå sonus er gull! Da blir det bare 2 stegs, og man tar livet av alle dype riper!

Det er i disse baner jeg også har tenkt, men jeg blir nok pent nødt til å vente på neste lønning med å prøve det, for nå er stakkars Visa-kortet mitt helt utmattet :P

Er det forresten noen som vet hvordan 3m sin compounding pad er i forhold til gul sonus pad? Og hva er egentligt forskjellen på po85rd og 106ff? Har jeg forstått det riktig når jeg tror at 106ff er hakket grovere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

106 er som MG80, altså MILDERE enn 85 fra menz.

3M sin er vist litt mykere, men med mere porer hvis den sammenlignes med lake c hvertfall, den har fått mye skryt. Jeg vil fraråde deg kjøp av harde pads fra Lake C, de er veldig stive, og litt vansklige å bruke i førsten hvertfall

http://www.autogeek.net/menzerna-of-germany.html

her kan du lese litt

her har vi blanda litt; tenkte på den "gamle" 85, den heter 83 den nå.. da er sterkest tik svakest; 83 ,106 ,85

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
106 er som MG80, altså MILDERE enn 85 fra menz.

3M sin er vist litt mykere, men med mere porer hvis den sammenlignes med lake c hvertfall, den har fått mye skryt. Jeg vil fraråde deg kjøp av harde pads fra Lake C, de er veldig stive, og litt vansklige å bruke i førsten hvertfall

http://www.autogeek.net/menzerna-of-germany.html

her kan du lese litt

Aiaiai, mykere? Og jeg som synes at den var et rent lite h*lvete å jobbe med pga. stivheten... I forhold til Megs cutting pad er hvertfall 3m paden akkurat som sement. Men polishing paden fra 3m synes jeg er helt fantastisk god, så den kommer jeg nok til å fortsette med.

Takk for linken. Der var det mye nyttig informasjon!

Endret av Anders
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mange her som skryter av po85, så må prøve den.. har litt vanskligheter med å forstå at den skal ta så ille mye mer enn 85, men får se, sliter du med riper er det jo egentlig å kjøpe Meguiar's #95 eller 105, but be careful;)

gikk bare fort over med 83 og oransj, så at det ikke ble helt bra, så kjørte kjapt over bilen, bestilte Meguiar's 85, venta noen uker til jeg fikk tid, da var det bare å kjøre på, og nydelig ble det! Men hvis 106 og 85 fra menz er beregnet til tysk klarlakk, er jo de sikkert bedre, det er vel derfor megs kom med 95 også, men var vel pga den keramiske lakken som har kommet i senere tid. Jeg har hard klarlakk, men tviler sterkt på at den er kjeramisk.

(kannsje ikke 85 funker så bra til hard klarlakk?)

po85rd er den nest mildeste polishen til Menzerna, så den kan vel ikke sammenlignes med #85 :P

Er det kanskje po85rd 3.02 aka po83q aka Super Intensive Polish du mener?

Den er også herlig med gul sonus, greier å avslutte den lsp klar :)

Igår greide jeg å avslutte powergloss compound lsp klar på kjeramisk mercedes lakk! :D

Prøvde også #105 for noen dager siden, jeg hater den!

Greit nok at den avslutta ganske fint, men den støva noe jævlig, og restene som ble igjen enkelte plasser etter ull var et helvete å fjerne! Måtte mikse meg ei bøtte med onr vask for å fjerne dem.

Testa både med compounding pad og wool, produkt på pad og lakk.

Funka best å ha det rett på lakken for min del iallefall..

Mulig jeg blir å eksperimentere litt mer med den før jeg kaster den, men vi får se :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk editen min på det siste innlegget mitt!

Mener å ha hørt at 3M er mykerer enn CCS ja.. Hvit polish pad og rød finess pad fra CCS er digge som f de, men ikke de harde.. Blir meget varmt og ganske ustabilt. Der kommer ull'a inn ;) Får håpe den 83 fra menz tar mer enn 83 fra megs da, noe jeg tror den gjør på tyskerlakk.. Blir artig å se!

Men kan 106 fjerne flere riper enn #83 da? folk mener jo på at 106 er sammenlignbar med Meguiar's #80.. Men mye meninger ute om kring... hehe

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aiaiai, mykere? Og jeg som synes at den var et rent lite h*lvete å jobbe med pga. stivheten... I forhold til Megs cutting pad er hvertfall 3m paden akkurat som sement. Men polishing paden fra 3m synes jeg er helt fantastisk god, så den kommer jeg nok til å fortsette med.

Takk for linken. Der var det mye nyttig informasjon!

Vil anbefale deg å prøve gul sonus, syns den er helt konge!

Runde kanter, akkurat passe stor (6"), billig, og myk og fin.. Greier også å avslutte SIP lsp klar med den :)

Perfekt til 1-steg polering..

Compounding pads anbefaler jeg ikke å bruke, blir sinnsyk varme av dem, og dem er harde og vanskelig å jobbe med.

Da råder jeg deg heller til å teste ull hvis du må så kraftig til verks.. Blir så lite varme av ull, at du kan la den stå i ro over ei ripe relativt lenge, og bare se at den forsvinner :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA-maskin og 83 på tyskerlakk er umulig! Ja, jeg har prøvd...Endte opp med Powergloss! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
po85rd er den nest mildeste polishen til Menzerna, så den kan vel ikke sammenlignes med #85 :P

Er det kanskje po85rd 3.02 aka po83q aka Super Intensive Polish du mener?

Den er også herlig med gul sonus, greier å avslutte den lsp klar :)

Igår greide jeg å avslutte powergloss compound lsp klar på kjeramisk mercedes lakk! :D

Prøvde også #105 for noen dager siden, jeg hater den!

Greit nok at den avslutta ganske fint, men den støva noe jævlig, og restene som ble igjen enkelte plasser etter ull var et helvete å fjerne! Måtte mikse meg ei bøtte med onr vask for å fjerne dem.

Testa både med compounding pad og wool, produkt på pad og lakk.

Funka best å ha det rett på lakken for min del iallefall..

Mulig jeg blir å eksperimentere litt mer med den før jeg kaster den, men vi får se :)

Jupp, surra litt jeg vettu, ble litt for mye tall nå! ja, de kan ikke sammenlignes med f.eks våtslip, men tenkte på tyskerlakk f.eks. Folk sier de får vekk dype riper med 106 og andre sier de ikke får vekk riper med MG85, da må det jo være en feil ett sted mener jeg.. 95 er vist mye bedre enn 105 fikk jeg høre av en lakkerer nå nylig.. Men blir skøy å prøve menzerna siden folka her snakker så varmt om den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tips til å få vekk polishresten som spruter over alt? Endte opp med avfetting og Microfiber-klut for å få vekk alt sist...Blir helt gaaaaaaaal :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

glassrens;)

Enkelt å greit; bil med hard klarlakk, masse swirls : hvilken menzerna, må fungere topp på ull med roterende (noe sikkert alke gjør)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vil anbefale deg å prøve gul sonus, syns den er helt konge!

Runde kanter, akkurat passe stor (6"), billig, og myk og fin.. Greier også å avslutte SIP lsp klar med den :)

Perfekt til 1-steg polering..

Compounding pads anbefaler jeg ikke å bruke, blir sinnsyk varme av dem, og dem er harde og vanskelig å jobbe med.

Da råder jeg deg heller til å teste ull hvis du må så kraftig til verks.. Blir så lite varme av ull, at du kan la den stå i ro over ei ripe relativt lenge, og bare se at den forsvinner :)

Hvis det skulle vise seg at SIP blir for svakt, og jeg må ta i bruk PG, holder det da som sluttpolering å ta en runde med 106ff? Det er ikke nødvendig med PG->SIP->106ff?

Jeg føler meg ikke trygg nok med maskinpolering til å prøve ull enda... Synes at det virker litt skummelt :P

DA-maskin og 83 på tyskerlakk er umulig! Ja, jeg har prøvd...Endte opp med Powergloss! ;)

Og Powergloss fungerte bra? Hvilke pads brukte du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Powergloss var veldig bra! Jobbet den inn med Megs burgunder pad. Etter det kan du jo gå over med 83 og kanskje 80 ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med hard klarlakk er den nok LSP klar etter 83 hvertfall, det ble min :) anders, her kan du ser ripene som gikk bort med 83 og hvordan finishen ble med 83 på roterende og oransj CCS

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=432

MG85 og ull tar mer:

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=506

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=517

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke vær sånn da! :lol:

Har en G220 og #83 som jeg tenkte jeg skulle prøve på BMWen til helgen eller noe, hvis jeg får et sted å stå. Har allerede vurdert å bare selge maskinen og gå rett på en Hitachi SP18VA. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive