iumentum

2005 Mercedes-Benz E 320 T CDI

Dag 1

Hentet bilen på Torshov og kjørte den hjem. Noen inspeksjonsbilder før vask:

web.jpg

web.jpg

Godt med møkk her, og disse endestussene så ikke spesielt blanke og pene ut lenger:

web.jpg

web.jpg

Noen fine merker etter inn og utlasting i bagasjerommet:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Brune og flotte dekk:

web.jpg

Mer møkk:

web.jpg

web.jpg

Fuglene også syntes at bilen var møkkete, og bestemte seg for å bidra:

web.jpg

Deilig:

web.jpg

Taket er lakkert svart på denne, og var ikke noe mindre møkkete det:

web.jpg

Godt med fluelik i fronten:

web.jpg

web.jpg

Her var det bare å komme i gang. Startet med P21S på felgene. Dette fikk stå og godgjøre seg en ti minutter før jeg spylte av:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Deretter la jeg Prickbort på resten av bilen for å prøve å få tatt kål på alle asfaltflekkene:

web.jpg

Prickbort står og godgjør seg på bakluka:

web.jpg

Prickbort godgjør seg på dørene:

web.jpg

Tjære og dritt løses opp på bakfangeren:

web.jpg

Da var det klart til avspyling. Spyleren min lekker "litt" pga en manglende o-ring:

web.jpg

Denne gangen spylte jeg av før jeg la på skum:

web.jpg

Deretter la jeg en skumblanding med Chemical Guys Maxi Suds II. Hadde ca. 6 cm såpe i beholderen og fylte resten med varmt vann:

web.jpg

Og så fikk det stå og godgjøre seg:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Ny avspyling før bøttevask med lammeullsmitt og CG MSII i bøtta:

web.jpg

Tok ingen bilder av bøttevasken. Men brukte to-bøtte-metoden. Her er den ferdig vasket:

web.jpg

Deretter fant jeg fram Chemical Guys Grean Clean blandet ca. 16:1 for litt vasking i døråpninger og andre steder. Først inni tanklokket:

web.jpg

Deretter vaske med detailerbørsten min:

web.jpg

Vasket alle lister på samme måte:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Syntes jeg måtte vaske eksosstussene også. Brukte en Vikan børste her:

web.jpg

web.jpg

Deretter døråpningene:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Blir fint ja:

web.jpg

Møkk nederst på døra:

web.jpg

Spraye på CG GC:

web.jpg

Etter litt børsting og skylling med vann fra en spruteflaske ble det mye bedre:

web.jpg

Felger ble selvsagt også grundig vasket. Det var så og si ingenting som satt igjen av møkk etter behandlingen med P21S:

web.jpg

web.jpg

Her må det vaskes:

web.jpg

Og det ble litt bedre. Sleit litt med å komme til helt innerst:

web.jpg

Etter dette clayet jeg hele bilen med en Meguiars clay og ONR som claylube, men det tok jeg ingen bilder av.

Deretter ble bilen kjørt inn i verkstedet og jeg dro hjem for å få litt skjønnhetssøvn....

Dag 2

Satte opp arbeidslampene mine. Var overrasket over at begge pærene fortsatt lyste, det skulle heldigvis ikke vare. Følte at jeg var i twilight zone, har aldri opplevd at arbeidslampene varer noe særlig mer enn en dag. :lol:

Inspeksjonsbilder på sølv lakk er ikke enkelt, men jeg gjorde et forsøk:

web.jpg

Umulig å se noe her, men det var flust av vaskeriper:

web.jpg

Liten antydning til at vi kan se riper her:

web.jpg

En matt flekk på panseret. Var en del slike rundtomkring:

web.jpg

Riper:

web.jpg

web.jpg

På tide med litt kombotesting. Teipet opp panseret og ville prøve S30 med orange schollpad først. Hadde ikke noe tro på denne kombinasjonen på hard tyskerlakk, men det er jo gøy å prøve:

web.jpg

Etter polering så var det fortsatt mye RDS igjen, og noe vaskeriper:

web.jpg

web.jpg

Prøvde deretter S17 med orange:

web.jpg

Det ble da vitterlig litt bedre enn S30:

web.jpg

web.jpg

Litt RDS igjen:

web.jpg

Følte at resultatet kunne bli enda litt bedre, så tok fram S03 Gold og orange:

web.jpg

Dette ble jeg ganske så godt fornøyd med. Dette er tatt etter wipedown med Scholl CF02:

web.jpg

web.jpg

Dette ble kombinasjonen som jeg brukte på panseret. Når jeg gikk over til dørene så syntes jeg ikke dette tok nok lenger, og gikk deretter over til gul Scholl med S03 Gold. Avsluttet hologramfritt med S30 på orange.

Lyktene var matte og fæle og måtte til pers:

web.jpg

web.jpg

Kjørte med S03 gold på orange pute og mye press. Da var det bare krater etter steinsprut igjen. Kunne sikkert ha våtslipt for å få det enda bedre, men vil ikke gjøre det før jeg har prøvd på min egen bil først:

web.jpg

Taket var et kapittel for seg selv:

web.jpg

En runde med S03 Gold og gul Scholl hjalp forholdsvis mye, men fortsatt var det RDS igjen:

web.jpg

Jeg endte opp med å kjøre to runder med S03 Gold og gul pute på hele taket før jeg avsluttet med S30 på orange. Det tok ikke alle RDSene, men det ble utrolig mye bedre i hvertfall.

Deretter bar det hjem til hus, kone og unger for å sove noen få timer før jeg skulle på jobb igjen...

Dag 3

Korrigeringsjobben fortsatte. Ikke mye å melde egentlig.

VIlle prøve noe nytt på fangerene og fant fram S17 og Scholl ull:

web.jpg

Det tok overhodet ikke nok syntes jeg:

web.jpg

Klinte til med S03 Gold på ull i steden (flekkene er steinsprut):

web.jpg

Tok fangere med denne kombinasjonen og avsluttet med S30 på orange scholl. Bilen ble smått om senn ferdig, og tok noen inspeksjonsbilder for å se etter hologrammer. Tok selvsagt bildene med helt feil hvitbalanse med vilje, for at det skulle se tøfft ut ;)

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Til slutt denne dagen så polerte jeg grillen med autosol på en mikrofiberklut. Grillen var ganske hard angrepet av sår etter steinsprut, men den fikk i hvertfall litt fordums glans tilbake.

Dag 4:

La på Chemical Guys Vertua Bond med Flex DA og Über polishing pad, før jeg buffet av med gul Meguiars mikrofiber. Tok ingen bilder av det.

Deretter måtte jeg prøve en hittil uåpnet Collinite voks, nemlig 476S. På tross av at jeg driver med detailing har jeg her brukt spoileren på en langtifra strøken/strøken langtifra Peugeot 405 som arbeidsbord:

web.jpg

Unga var med meg når jeg drev på med dette, så ble ikke voldsomt mye bildetaging. Ble ett lag med 476S.

Dag 5:

Gikk over bilen for å finne alle voksrester og polishrester. Tror jeg fant de aller fleste med ledlykta mi. Gikk også kjapt over eksosstussene med Autosol, for å få opp glansen litt. Trillet bilen ut for å ta noen bilder og kjøre for å overlevere den:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo berre lekkert ut. Finfin bil og mange bra bilder :)

Sølv bil er BLANKT når det er blankt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble meget pent :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, ser bra ut! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kjempefin den der. Staselig kjerre. Flott jobb. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobbet på stor bil.Cred gitt.

PS.tips angående lampene er og fjerne glasset.da slipper varmen ut og pærene holder mye lengre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på grom bil dette, Alexander. Denne trengte en skikkelig runde også, så jeg tipper eier ble strålende fornøyd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen jobb dette her.. Fint!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd arbeidslamper med sparepærer eller LED i forhold til disse halogen-steinalderteknologien? De varmer jo noe så sinnsykt i tillegg til å bruke altfor mye strøm..?

Men bilen ble fin, tøft med merce langtak og sortlakkert tak. :)

Kleemann, spesielt luksusutrustet, eller hva?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo berre lekkert ut. Finfin bil og mange bra bilder :)

Sølv bil er BLANKT når det er blankt :D

Takk for det. Problemet er å bevise at man har fjernet riper. :)

Ble meget pent :)

Takk for det

Flott jobb, ser bra ut!

Takk for det :)

Ble kjempefin den der. Staselig kjerre. Flott jobb.

Takk for det. Utrolig grom denne bilen her ja. Ga meg lyst til å bytte inn min egen til noe nyere.

Meget bra jobbet på stor bil.Cred gitt.

PS.tips angående lampene er og fjerne glasset.da slipper varmen ut og pærene holder mye lengre

Takk for det. Godt tips som jeg skal ta med meg.

Flott jobb på grom bil dette, Alexander. Denne trengte en skikkelig runde også, så jeg tipper eier ble strålende fornøyd

Eier er jo en skikkelig entusiast, men han har ikke tid til å drive på med familiebilen (som jo tross alt er ganske grom). Så da var jeg så heldig at jeg fikk ha den fra mandag til lørdag og fikse den opp for han :)

Pen jobb dette her.. Fint!!

Har ikke prøvd arbeidslamper med sparepærer eller LED i forhold til disse halogen-steinalderteknologien? De varmer jo noe så sinnsykt i tillegg til å bruke altfor mye strøm..?

Men bilen ble fin, tøft med merce langtak og sortlakkert tak. :)

Kleemann, spesielt luksusutrustet, eller hva?

Disse arbeidslampene er noe herk ja, men jeg synes de viser RDS og swirls veldig godt. Så jeg bruker de ikke først og fremst for å gi lys i lokalet (det er lysstoffrør i taket).

Det som er Kleemann på denne er chipen på dieselmotoren. Kleeman påstår den gir en 280hk og 650Nm. Høres optimistisk ut, men bilen går som et olja lyn i hvertfall :) Den er rett og slett skremmende sprek, særlig med tanke på at den lå på 0,8 på mila når jeg kjørte den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

looking good! +cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra resultat og writeup. Enkelt å høste av andres erfaringer her. Jeg likte spesiellt godt måten du har dokumentert komboene av pad og polish med resultat.

Håper ikke eieren har kjøpt og betalt den som en 2005 modell, da det er en 2003.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på en lekker bil.. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

looking good! +cred

Kjempebra resultat og writeup. Enkelt å høste av andres erfaringer her. Jeg likte spesiellt godt måten du har dokumentert komboene av pad og polish med resultat.

Håper ikke eieren har kjøpt og betalt den som en 2005 modell, da det er en 2003.

Takk for det.

Angående årsmodell, ser at den kommer opp som 2003 på Mekonomen.no ja. Men chassinummeret som dukker opp er ikke riktig, så jeg får ikke sjekket i EPC :)

Bra jobb på en lekker bil.. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brune dekk var det ja...de burde vært skrubbet med noe rensestoff og så blitt påført en fet gummifornyer :)

Hater selv å detaile søvfarga biler, umulig å se noe omtrent!

Flott jobb på denne spesielle Mercedes'en...hvis det ikke bare er Kleemann emblemtrim så er det vel litt power under huven på denne tipper jeg? =)

Endret av Dr_S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brune dekk var det ja...de burde vært skrubbet med noe rensestoff og så blitt påført en fet gummifornyer :)

Hater selv å detaile søvfarga biler, umulig å se noe omtrent!

Flott jobb på denne spesielle Mercedes'en...hvis det ikke bare er Kleemann emblemtrim så er det vel litt power under huven på denne tipper jeg? =)

Jeg skrubbet dekkene, og det hjalp noe vannvittig. Glemte å ha på Pneu rett og slett. Ble for travelt på slutten der, men skrubbingen hjalp noe utrolig i hvertfall :)

Som jeg skrev litt lenger opp, så er det chip på denne. 280hk i følge Kleemann. De er kjent for å oppgi litt mer enn man praktisk får ut av bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive