Joakim-G_R

Rense gummilister?

26 innlegg i emnet

Virker som ALLE gummilister/skrapelister på bilen min er fulle av sort tjære.. Så fort jeg tar noe vått som f.eks en påføringssvamp borti, blir den helt sort.

HVA skal jeg rense/vaske dette med, og evt smøre de inn med for å unngå at de tørker ut og/eller evt trekker til seg like mye møkk?

Green Clean påført med børste?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme problem her. akkurat som om de har "fyllt seg med møkk" opp igjennom åra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her.

Spesielt listene rundt vinduene....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat en rens? Surfex HD er veldig populært til rens av gummilister osv. Da pleier det å pumpe ut mye brun guffe. Greit å gjøre dette før man har på ny gummifornyer.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, legger man gummifornyer oppå skitt sitter ikke fornyeren bedre enn det ytterste av skitten heller. ta en test, vaske tre dekk grundig og bare spyle ett. ha på dekkfornyer på alle fire og se hvor mye fortere det ene dekket ser gammelt ut i forhold...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD til vask av gummilistene og Swissvax Seal Fead til beskyttelse. Det er gull komboen sin det! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD til vask av gummilistene og Swissvax Seal Fead til beskyttelse. Det er gull komboen sin det! :D

Blandingsforhold på Surfex da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandingsforhold på Surfex da?

Til vask av gummi har jeg brukt den ren eller 1:3 eller kanskje 1:5.....sånn ca. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri blandet den ut jeg så har kjørt rent :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri blandet den ut jeg så har kjørt rent :P

Vokser du bilen din ofte? :lol:

Sprayet Surfex HD på grillen her om dagen som var vokset med SV Concorso og buffet av med microfiber. Surfex var blandet 1:3 og voksen forsvant tydelig med en gang ved at man så at voksen oppløste seg og at denne blandet seg med avfettingen og ble dratt utover.

Bruker man Surfex ren på bilen så har du ikke voksen sittende på lenge.. det er helt sikkert. Men mulig du mente at du alltif brukte den ren kun på listene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg Surfex, men hvorfor sprayer du på og tørker av med MF Bjerknez?

Jeg tviler på at du klarer å se voksen løse seg opp og renne nedover også, isåfall har du smurt tykt på med voks...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg Surfex, men hvorfor sprayer du på og tørker av med MF Bjerknez?

Jeg tviler på at du klarer å se voksen løse seg opp og renne nedover også, isåfall har du smurt tykt på med voks...

Er det mulig å legge på et tykt lag med voks? Greit at man kan sløse å legge grisetykt, men det forsvinner vell når man buffer av igjen?

Trodde at lakken blir mettet av X ml produkt og mer enn dette er sløseri? :)

Sprayet Surfex HD på grillen her om dagen som var vokset med SV Concorso og buffet av med microfiber. Surfex var blandet 1:3 og voksen forsvant tydelig med en gang ved at man så at voksen oppløste seg og at denne blandet seg med avfettingen og ble dratt utover.

Hmm, har aldri sett at voksen har oppløst seg. Bilde? ;)

Endret av ESPP
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man klarer ikke å lage et tykkere lag med voks av å legge på tykt nei. Det laget som ligger igjen når man buffer av er så tynt at det er vanskelig å forestille seg. Selv om man legger på så tynt at det knaptnok er synlig så er det kanskje en hundredel av det som blir liggende igjen når man buffer av. Altså, 99% av voksen du bruker på bilen din ender ikke opp på lakken, men i klutene dine :)

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man klarer ikke å lage et tykkere lag med voks av å legge på tykt nei. Det laget som ligger igjen når man buffer av er så tynt at det er vanskelig å forestille seg. Selv om man legger på så tynt at det knaptnok er synlig så er det kanskje en hundredel av det som blir liggende igjen når man buffer av. Altså, 99% av voksen du bruker på bilen din ender ikke opp på lakken, men i klutene dine :)

Akkurat sånn jeg trodde det var :) Takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vokser du bilen din ofte? :lol:

Langt ifra, kjører ikke akuratt Surfex ofte da, la Seal Fead på gummi i vinter og den er like fin enda, så det er ikke noe problem her i gården!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig bare for å teste om voksen forsvant fra grillen. Sto inne i en kjeller så hadde ikke tilgang til høytrykk der og da.

Det var helt tydelig at voksen "løste" seg opp, da det var som å smøre flytende margarin utover. Man fikk liksom aldri buffet det av skikkelig. Måtte bruke flere microfiberkluter for å få tørket det bort.

Jeg brukte Surfes HD også når jeg rengjorde grillen FØR voksing og da var det ikke slikt klin. Derfor så tror jeg at det er voksen som ble oppløst på en eller annen måte.

Jeg er dog usikker på om voksen hadde forvunnet med kun høytrykk, men de fleste sier jo at Surfex 1:3 tar voksen rimelig kjapt...

Er det mulig å legge på et tykt lag med voks? Greit at man kan sløse å legge grisetykt, men det forsvinner vell når man buffer av igjen?

Trodde at lakken blir mettet av X ml produkt og mer enn dette er sløseri? :)

Hmm, har aldri sett at voksen har oppløst seg. Bilde? ;)

Har desverre ikke bilde av dette... Mern kan når jeg får tid gjøre prosessen på nytt, for grillen er nå nyvokset.

Det kaaaan jo være en mulighet for atdet er Surfex HD i seg selv som ble smurt utover hvis dere mener det jeg forteller er helt umulig... men da må dere bare unskylde meg for feil opplysninger. Men overflaten på grillen ble liksom veldig seig samt tråkk og buffe, samt at man hadde på følelsen av at man dro margarin utover overflaten....

Nå kan jo ikke en grill kanskje sammenlignes med en billakk, men jeg vil tro det ike er veldig store forskjeller. Det er derfor jeg tester ut litt på grillen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CG Grime Reaper er kjempebra på gummi!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og både Surfex og Grime Reaper bleker ikke gummien, så den blir hvit/grå? (jada, vet det skal brukes noe stæsj etter..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den vil gjøre gummien blek hvis det eneste som holder den svart er guffa du vasker bort :)

Det var helt tydelig at voksen "løste" seg opp, da det var som å smøre flytende margarin utover. Man fikk liksom aldri buffet det av skikkelig. Måtte bruke flere microfiberkluter for å få tørket det bort.

Jeg har brukt surfex 1:3 og sterkere på nyvokset billakk uten å få den effekten du beskriver, men hvis den var heelt nyvokset så kan det jo være mye løsemidler osv som ikke har rukket å fordampe enda.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive