redline

Chevrolet Bel Air by redline & gunnar b

Fikk spørsmål om å ta denne bilen for nesten to år siden, har hatt det liggende på is frem siden jeg ikke har hatt tid og et sted å stå. Nå går snart årets "Sjøormløp" (godt kjent veteranbilløp i telemark) av stabelen og da var det på tide med en liten sjau. Tok derfor kontakt med eier og ba om å få bilen levert hjemme hos meg.

Bilder kommer..

Endret av redline
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder med til denne. Lang blank amerikansk klassiker blir aldri feil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner på den til helga, men må si at jeg allerede er spent på hva slags combo som vil være best til første runde. Strøk håndflaten over et par paneler og det smittet av en del farge. Tror det blir Megs #80 på gul Megs pad til å begynne med.

Endret av redline
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner på den til helga, men må si at jeg allerede er spent på hva slags combo som vil være best til første runde. Strøk håndflaten over et par paneler og det smittet av en del farge. Tror det blir Megs #80 på gul Megs pad til å begynne med.

Høres ut som en fornuftig start. Skal bilen på Seljordfestivalen neste uke? Jeg spiller der onsdag og torsdag, hadde vært artig å sett den live, nypolert osv :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oooh.. årsmodell?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en fornuftig start. Skal bilen på Seljordfestivalen neste uke? Jeg spiller der onsdag og torsdag, hadde vært artig å sett den live, nypolert osv :)

Tja mulig de tar en tur. Jeg er med i teamet som rigger opp det aller meste av utstyr på den festivalen, jobber der ca 4-5 uker hvert år :P

Spiller du i band eller har du eget artistnavn?

oooh.. årsmodell?

1961

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja mulig de tar en tur. Jeg er med i teamet som rigger opp det aller meste av utstyr på den festivalen, jobber der ca 4-5 uker hvert år :P

Spiller du i band eller har du eget artistnavn?

Kanskje vi treffes da, jeg spiller i bandet til ei som kaller seg Frøya ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før behandling, kun vasket. Den ser egentlig mye bedre ut akkurat på disse bildene siden det ligger en vannfilm på hele bilen, sannheten er matt, veldig matt!

DSC_0267.jpg

DSC_0268.jpg

DSC_0277.jpg

DSC_0275.jpg

Da var vi ferdig med dagens økt. Var NOE mer arbeid enn jeg hadde fryktet men vi kom da i mål til slutt.

Utstyrsliste for dagen var som følger:

Vask:

Foma 737

Bøtte med Grit guard

Mothers ullmitt

Meguiars NXT såpe

SS MF tørkehåndkle

Clay & polish:

Mothers clay lube

ONR lube

Riccardo clay

Meguiars mild clay

Festool roterende

Flex roterende

Meguiars gul pad

Scholl orange pad

Meguiars #83

Meguiars #80

Dekk & krom:

Wolfgang dekkshine

CH påføringssvamp til dekksider

Meguiars metall polish

Bilen var sykt tørr og matt så det var vanskelig å påføre nok lube til å få clayen til å gli. Ga opp det forsøket etterhvert og bestemte oss for å gå over med Megs #83 Cleaner/Polish over hele bilen for å få et utgangspunkt å jobbe med. Trappet etterhvert ned til #80 da #83 viste seg å ikke være nødvendig. Pad'ene ble mettet med farge etter 5-10 minutter så det ble brukt en del primer for å få det til å gli godt nok. Må si jeg savnet en pad washer, så det blir godt når den kommer i posten etterhvert.

Det ble en lang dag før vi var i mål med det som var planlagt men det ser ut som om vi har et greit utgangspunkt å jobbe med i morgen. Bilen har hatt en heller middelmådig lakkeringsjobb i løpet av de siste ti årene, er jo ikke lagt klarlakk og noe slipespor og andre uhumskheter som dukket opp.

Her er bilder fra dagens økt

Ble noen helt greie 50/50 bilder.

DSC_0291.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0296.jpg

DSC_0297.jpg

Gunnar i fint driv

DSC_0289.jpg

DSC_0288.jpg

DSC_0285.jpg

DSC_0285.jpg

DSC_0279.jpg

DSC_0290.jpg

Begynte med hver vår maskin ladet med gul Megs pad og #83. Det var egentlig litt i overkant av hva vi hadde bruk for så det ble trappet ned ett hakk til #80 Speed Glaze.

Ble litt testing med Mothers mini power ball og Meguiars metal polish på diverse krom.

I morgen blir det å finne ut hvor mye glans det går an å hente fra denne lakken før vi legger voks/forsegling. Vurderer en runde Scholl S40 med orange pad før wipedown og en avsluttende runde med Victoria Wax og evt. Megs #21 på toppen.</div>

Endret av redline
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagen begynte med en kikk på gårsdagens arbeid og hva som måtte til for å gjøre den klar for voks. Bestemte oss for å gå for en ny runde med Megs #80 som avsluttende før LSP. Ble også kjørt på med 3M Ultra Fine finish.

Som dere har sett av 50/50 bildene fra taket så var dette ganske ille og måtte ha noen ekstra runder. Avsluttet der med Scholl S30+ og orange pad på DA før LSP.

Ble ikke foretatt noen wipedown som egentlig var planen, hadde for det første ikke for hånden og vi hadde vært såpass nøye med å fjerne produktrester at vi tok en sjanse å legge voks rett på. Gunnar b hadde en ny boks med CG Petes 53 stående og den måtte selvsagt prøves :) Lukter herlig og var svært lett å jobbe med, ga en skikkelig glatt og fin finish og fikk metallicen til å poppe frem.

La på et ekstra lag dekkfornyer og baklyktene fikk en runde Owatrol Polytrol mens de var demontert.

Det var alt fra oss så langt.

DSC_0313.jpg

DSC_0309.jpg

DSC_0304.jpg

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shit for et utgangspunkt! :)

Det fine med slik tørr lakk er jo at den blir så utrolig glossy når du bare får tilført den litt oljer og fjernet det oksiderte.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What? Single stage metalliclakk? Trodde ikke det fantes jeg!

Utrolig bra jobbet gutter! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, dette hadde gjort denne bilen mye dyrere ved salg, med tanke på utgangspungt. Og hvor spesiell bilen er.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work guys!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.Skal innrømme at det var litt nervepirrende til tider når det ble kjørt litt varme i putene under korrigering. Legg merke til det store flaket med lakk som har ramlet av på venstre side bak, var litt redd for at dette kunne skje under maksinpoleringen også. Deler av bilen er lakkert om igjen i senere tid men usikker hvilket år. Bakfangeren var såpass oppskrapet at den var umulig å få fin igjen desverre.

Mulig en 68 Thunderbird snart hvis jeg får overtalt eieren til å få tatt en etterlengtet polish ;)

Endret av redline
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble veldig pent. Chevy som gikk fra solsvidd og sliten, til nypolert, blank og fin.

Mange klassiske bruksamerikanere kunne trengt en slik runde. Mitt inntrykk er at amcar-eiere ofte prioriterer at det mekaniske er på stell lenge før de prioriterer blank lakk. De er mer glad i å skru og samle deler til prosjektet sitt, enn å polere bilen. Jeg tipper det blir nok av forespørsler, når folk i miljøet ser hvor mye som kan gjøres uten omlakkering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive