Gå til innhold
jkkarl

Vasking og Clay

Recommended Posts

jkkarl    20
jkkarl

Har ett spørsmål her..??

Når man har vasket bilen.. kan man gå over bilen med clay og tilhørende lube.. ?? sånn uten videre... for og ta urenheter i lakken??

Fjerner man da voksen eller ikke??

Eller bruker man kun clay før evt. polering?

Kyrre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

clay skal ikke ta voksen etter hva jeg har hørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Clay tar ofte en god del av voksen ja. Det kommer litt an på hvilken LSP du har på bilen og hvilken clay du bruker :) Man kan gå over med clay utenom polering, f.eks før man legger på ny voks, men det er alltid fare for å lage merker med clayen. Det kommer an på hvor myk lakken er og type clay. Derfor clayer jeg skjelden utenom polering. En god avfetting tar alt av asfaltflekker osv likevel :)

Man bør prøve å ha renest mulig lakk før man clayer, sånn at du kun har igjen piggstøv og annet rask som ikke avfetting osv tar.

Endret av mighty82

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

clay skal ikke ta voksen etter hva jeg har hørt.

Jeg har hørt motsatt, at det tar LSP og det meste som ligger på lakken.

Men jeg har ikke drevet noe forskningsprosjekt på det.

Hele poenget med clay er jo å få ren lakk før man enten korrigerer eller legger glaze/sealer/voks. Jeg ville ikke clayet i forbindelse med vanlig vask, siden sjansen er der for at clayen lager merker. Da ble det plutselig litt mer onfattende enn bare en vask...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

da lærte jeg noe nytt. trodde ikke clayen tok så mye annet enn det den skulle ta jeg. jeg har hvertfall ikke lagt merke til noe de få gangene jeg har claye uten å vokse etterpå. har bare brukt MG sin clay (denne er ganske mild er den ikke?)

edit:

også er ikke bilene mine ripefrie riktig enda. har akkurat kjøpt inn 3M serien og skal prøve meg litt. kun hånd polert tidligere :)

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Clay fjerner nok ikke helt uten videre all LSP på bilen nei. Men den vil nok raskt svekke den hvis du clayer noen ganger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
theDodo    20
theDodo

basically, har alle allerede svart, men for å bare addere et par ting...

clay kommer i mange grader 'abbrasive'. det er spesielle clayer til for eksempel å fjerne 'over spray' i en bodyshop, det er medium clayer som gjør seg godt til harde lakk typer og så er det milde clayer til mykere lakk. det er forløpig ikke noen standard på definisjonen av type clay men de fleste på markedet ville jeg si er 'fine-medium grade'. når man clayer så er man ute etter å fjerne ting som ikke kan bli 'vasket' vekk (spesielt med de myke vaske gjenstander som nå er blitt så vanlig for å ikke ripe lakken). dette kan være forurensning, gummi, jern (iron filings) osv. som sitter enten limt på lakken eller sitter i lakken. denne prosessen skulle ikke være nødvendig mer en 1 kanskje 2 ganger i året, det er jo derfor vi legger på 'sacrificial protection' lag, akkurat for å beskytte lakken fra dette. men de samme tingene er beskyttelses laget utsatt for, derfor oppfordrer vi at man fjerner laget og legger ny 3-4 ganger i året om mulig.

om clay kan fjeren LSP, helt klart, en medium til aggressiv clay kan fjerne mye mer en LSP, som allerede sagt, men det er ennå mer effektiv med bruk av visse produkter som brukes til clay lube. noen detailers som pakkes isammen clay til bruk som lube kan inneholde sterke solvents som kan hjelpe selv en medium-fine clay i å fjerne LSP. som med alt annet innenfor produkter og bruk er det minst like viktig å forstå hva et produkt kan gjøre som det er å vite hva kombinasjonen av produkter kan gjøre.

det er også et point å si at etter man clayer er det mulig å se forbedret beading, sheeting og andre variabler som viser til god beskyttelse, men som mighty82 sier, det vil nok være en mindre utholdbar lag som er igjen. jeg clayer for eksempel vidusrutene på bilen 3-4 ganger i året med legger kun beskyttelse på 1 (kanskje 2) ganger i året og ser en merkbar forbedring etter claying. (jeg tester forresten en covalent xylene og en nano protection beta på ruten for tiden og begge er hel syntetiske og har ektrem holdbarhet, så ikke en naturlig LSP)

• DCN Poeng 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Joakim-G_R    6
Joakim-G_R

Ja det har jeg lurt på, kan man claye ruter eller blir det "skitt" på rutene etterpå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
East    157
East

Å claye ruter er veldig fint. Blir suuupersmoothe etterpå!

Samme prosedyre som clay av lakk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Ye, spesielt bakruter på stasjonsvogner der all mulig dritt har en tendens til å feste seg.

Skulle ønske jeg hadde vett til å ta en 50/50 av bakruten på forrige stasjonsvogn jeg tok, bare etter clay.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Joakim-G_R    6
Joakim-G_R

Høres bra ut. Da har jeg noe å finne på i morgen. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig