Bjerknez

Voks/sealer og høy varme?

Har den siste tiden drevet og "shinet" opp Web'ern (gassgrillen) og senest i går la jeg på et lag med MG #21 og toppet med Concorso. I ettertid så lurer jeg jo på om dette var så veldig smart, med tanke på høy varmeutvikling spesielt på lokket?

Hva skjer hvis voksen/sealeren blir for varm?

Vil den bare smelte for så og "stivne" igjen... eller kan den til og med ødelegge lakken som er på grillen?

Er jo ikke noe krise detta uansett... men jeg tipper lokket blir temmelig varmt under grilling...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carnauba voks har et veldig lavt smeltepunkt, men hva som skjer etter at den smelter vet jeg ikke. Det kan jo hende det er som du sier at den bare smelter og stivner igjen. Når det gjelder sealere så har de veldig forskjellige smeltepunkt / varmetoleranse. For eksempel FK 1000P high temp sealant er som navnet antyder en forsegling som takler veldig høy varme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carnauba voks har et veldig lavt smeltepunkt, men hva som skjer etter at den smelter vet jeg ikke. Det kan jo hende det er som du sier at den bare smelter og stivner igjen. Når det gjelder sealere så har de veldig forskjellige smeltepunkt / varmetoleranse. For eksempel FK 1000P high temp sealant er som navnet antyder en forsegling som takler veldig høy varme.

Vet ikke helt hvor varmt det lokket kan bli... men siden man vel fort får rundt 300 grader inni grillen, så ligger vel ikke temperaturen p lokket utvendig veldig mye under... Kansje rundt 200 grader... ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smeltepunktet på carnauba voks er 82–86 °C. Noe som panelene på en svart bil fort kan nærme seg i solsteken vil jeg tro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smeltepunktet på carnauba voks er 82–86 °C. Noe som panelene på en svart bil fort kan nærme seg i solsteken vil jeg tro.

Okay...

Men vil det bli synlig rent visuelt, eller bare smelter den og stivner den igjen....

Ser liksom for meg at voksen smelter samt kanskje begynner å "koke" og dermed bobler seg og skader lakken på grillen grunnet høy varme...

Neida.. er jo ikke så nøye uansett... jeg bare lurer litt :)

Maten blir jo like god, og når Concorso'en smelter så lukter det jo bare vidunderlig...hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må også shine weberen min pga mye pollen som har lagt seg på

Har derfor bare en ting å si - løp ut og fyr opp, og kom tilbake med fyldig rapport etter at du har sett nåla gå til bunns på

300graders merket B)

Er det sort lokk du har du også ?

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for Autobahn på grillen, den står seg godt mot varme :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børstet alu jeg.. Trenger litt TLC den grillen også.. Hehe :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må også shine weberen min pga mye pollen som har lagt seg på

Har derfor bare en ting å si - løp ut og fyr opp, og kom tilbake med fyldig rapport etter at du har sett nåla gå til bunns på

300graders merket B)

Er det sort lokk du har du også ?

mvh

Ståle :)

Den skal fyres opp flere ganger i løpet av sommerferien, men først må verandaen blir ferdig :)

Kommer med tilbakemeldinger jeg vetu.

Ja.. er svart lokk på Web'ern ja :)

Dag:

Det var kanskje ikke dumt nei... men litt sent nå... hehe

Skal tenke på det neste gang :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for Autobahn på grillen, den står seg godt mot varme :)

Takk, da blir det Pneu på hjula og Autobahn på lokket :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På risten da Ståle... Jeg brukte faktisk Glare på grillen min for noen år siden og du funket bra., faktisk.. Selvom den suger ræv på bil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakker om varme, hva med carbonpotta på motorsykkelen min?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som tidlegere sagt, vil naturlige vokser smelte i langt lavere temperatur en sealants. dette er noe vi gjør kunder oppmerksom på, spesielt motorsykel detailere. sealants kan tåle høyere temperaturer som ogsø sagt, og det kommer veldig an på hva de aktive ingredienser.

når beskyttelses laget av naturlig vokser smelter er det ikke nok mengde per kvadrat cm for at det koker opp (gjelder ikke ekstrem temperaturer som ikke er vanlig å opnå i bil i varme), det smelter og kan da bli blåst eller synke etter tyngdekraften. men det som er det største problemet med voks som er utsatt for veldig høy temperatur er at den lar alt klistre til seg av støv og forurensing etc. dette påvirker hvor godt voksen beskytter når den stivner til igjen. dette kan medføre en lavere holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for flott svar Dodo :)

Tror nok kanskje Web'ern klarer seg bra jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive