Knutis

2004 Saab 9-3 Sportssedan

For en stund siden ble jeg enig med en kompis om en finfin byttehandel: jeg fikk låne hans lastebil mot at jeg striglet bilen hans mens han var på ferie i Mexico.

Det passet egentlig fint, fordi jeg fikk 3 helger sammen med bilen og jeg rakk å bestille Flex DA ettersom jeg fra før av var full av respekt for denne typen lakk. (ref Ståles tårevåte garasjehistorie)

Når jeg var og inspiserte lakken så den ikke så ille ut, men jeg må ha vært blind i gjerningsøyeblikket;

-div parkeringsbulker/merker på begge sider

-div måkeskitt som hadde etset i klarlakken

-div rds

-massivt rutenett av vaskeriper

Utstyrslisten ble som følger:

-SmartWax bilshampo både i bøtte og kanon

-wolfgang foamcannon

-div bøtter, gritguard osv

-Espuma mitt

-Prickbort

-SmartWax Clay med ONR som lube

-Espuma felgrens 1:9

-Espuma tørkehåndkle

-Menzerna SIP

-Menzerna PO85RD

-Menzerna Top Inspection wipedown

-Poorboy's Nattys røde

-Lake country hvit CCS pad

-Lake country gul CCS pad

-Cyclo orange pad

-Cyclo grønn pad

-Espuma dasheen på dashbord

-Flex DA

-Griot's spray på innerskjermer

-SwissVax Pneu

-EZ felgbørste

-Raceglaze detailer børster

-Nanolex Glass Premium

-Poorboy's Leatherstuff

Dag1

Den var ikke mer enn normalt skitten når jeg hentet den, noen kjappe inspeksjonsbilder her:

P6050112.jpg

P6050114.jpg

Skader på frontleppe, leppe og fanger skal lakkes opp igjen om kort tid.

P6050113.jpg

P6050121.jpg

Jo mer jeg tittet på denne lakken i solen, jo mer gledet jeg meg:

P6050115.jpg

P6050117.jpg

P6050119.jpg

P6050120.jpg

Her har noen vært uheldig med skiboks, og laget to greie hakk i lakken. Jeg trodde jeg skulle greie å få disse rimelig ok når jeg først titta på bilen, men det var i overkant optimistisk. Alle "nuppene" i lakken trodde jeg var vanlig støv, men det viste seg at jeg skulle få meg en overraskelse.

P6050122.jpg

Brukte Smartwax bilshampo på denne, anbefales for den likte jeg virkelig godt.

P6050118.jpg

P6050125.jpg

P6050129.jpg

Rakk også å få pakke fra Autobahn-bilpleie til denne bilen, og der var en pakke med koster fra Raceglaze, som viste seg å levere mye for pengene.

P6050133.jpg

P6050134.jpg

Etter vasken fikk jeg egentlig bare bekreftet lakkens tilstand. Merket meg at bakluken ved siden av skiltet føltes utrolig ru, mer som p80 papir når jeg vasket. Regnet med at det ville la seg ordne med clay, så jeg tenkte ikke mer over det foreløpig..

P6050135.jpg

Fingermerker på bakluken.

P6050137.jpg

En ganske grov ripe på panseret, trodde ikke jeg ville greie å fjerne denne 100% uten PTG.

P6050139.jpg

Her er den rue overflaten på bakluken, og som dere ser er det noe skitt som sitter fast i lakken. Også opp mot skiltet. Så her ble skilt demontert, og alt clayet. Etterhvert som jeg fortsatte å claye måtte jeg bare ta hele bilen! Det satt et brunt og hardt stoff i lakken over hele bilen.

P6050167.jpg

P6050168.jpg

P6050172.jpg

P6050170.jpg

Dette var clay fra Smartwax, som laget overraskende lite merker, lakkens tilstand til tross. Denne var mye mykere å bruke enn Riccardo's gule som jeg stort sett har brukt frem til nå.

Her er noen inspeksjonsbilder etter clay:

P6050175.jpg

P6050176.jpg

Og så var det bare å begynne å korrigere. Full av respekt og ydmykhet fant jeg frem Flex DA med grønn LC CCS pad og Menzerna SIP.

Ble blank, men fjernet fint lite riper gitt. Selv vaskeriper ble igjen. :o

Prøvde så orange LC, SIP på DA: samme resultat som med grønn.

Prøvde så orange LC, SIP på roterende: knallfin overflate, nesten alle riper borte, men erstattet med hologrammer.

Gikk så over med PO85RD på grønn LC og DA: Hologrammer borte, men erstattet av tusen, bittesmå mikroriper som kun skimtes under 10000w i garasjen, men like irriterende fordi. Min umiddelbare tanke var at de var laget av MF?

Satte så på gul LC CCS cutting pad på Flex DA med SIP, og fikk samme overflate som med orange og roterende, men mindre hologrammer. Ventet en stund, så hvit LC CCS og DA med PO85RD. Ventet enda litt, buffet av, og fikk en klar overflate! Endelig!

Og da hadde hele første dagen gått, her er før og etter av bakluken.

P6050192.jpg

P6050190.jpg

P6050193.jpg

P6050189.jpg

Dag2

Frisk og rask bar det ut i garasjen på dag nummer to. Kastet meg raskt over bilen, tok ferdig tak, panser og skjermer foran.

Midt i bildet her er det noen halvgrove riper som kom helt bort:

IMAG0188.jpg

IMAG0189.jpg

Her har jeg hatt en runde på høyresiden av panseret. Etter dette bildet åpnet jeg panseret og bygde under med treklosser slik at det var i en halvåpen posisjon, slik at jeg fikk tatt skikkelig i front. Maskerte også spyledysene før jeg fortsatte.

IMAG0192.jpg

Ferdig med panser og klart til å spyle av litt produktrester.

IMAG0199.jpg

IMAG0200.jpg

IMAG0201.jpg

Ferdig med forskjerm.

IMAG0195.jpg

Plastrillene i grillen var utrolig blasse, og fikk en runde med Black Wow. Før:

IMAG0204.jpg

Snart ferdig:

IMAG0205.jpg

Litt ymse 50/50 Obs: på disse bildene har jeg stort sett kjørt bare en runde og jeg måtte på de værste stedene kjøre både to og tre for å bli fornøyd.

P6120029.jpg

P6120013.jpg

P6120019.jpg

P6120040.jpg

P6120042.jpg

Dag3

Siste dagen ble brukt til en skikkelig god vask, legging av lsp, vasking av vinduer, dashbord, støvsuging, rensing av skinn og alt mulig annet rart.

Bilen hadde lyst skinn-interiør som ble behandlet med Poorboy's Leatherstuff AIO. Her er den påført og venter på å bli buffet.

IMAG0203.jpg

Har ingen fotos av støvsugingen, men jeg skal absolutt kjøpe meg rensemaskin.

Til slutt fikk den en runde Poorboy's Nattys Red, en voks som lukter amerikansk jordbærsaus og som er myk og lett å påføre. Kan være litt vond å få av igjen pga MF'en skubber den bortetter lakken istedet for å absorbere.

Noen ferdigbilder utpå ettermiddagen.

P6120058.jpg

P6120062.jpg

IMAG0159.jpg

IMAG0160.jpg

IMAG0161.jpg

IMAG0158.jpg

IMAG0157.jpg

IMAG0156.jpg

I ettertid har jeg fått gleden av å se bilen i max solskinn, og fant antydninger til hologrammer i fremkant av taket mot vinduet, så jeg har bedt om å få den igjen en dag. Eier syns nesten det var for ille (han så ingenting), så han måtte faktisk overtales til å la meg få igjen bilen.

Har også noen bilder etter en kjøretur i regn dagen etter at bilen var ferdig:

IMAG0206.jpg

416691d5.jpg

Endret av Knutis
18

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jøss så blank den ble , :D jeg har bare hørt om vanskelig saab lakk så dette var nice , kred for den

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt og fint :thumbup:

Fine de BBS CH felgene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herlig sort og blankt!!

var ikke mye å rope hurra for før du satt igang med den!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne nøtten løste du helt utmerket. Godt å se at Flex-DA fikset dette. Har vurdert å kjøpe en DA uten rotasjon for slike biler, men det går uten også ser jeg.

Nydelig blankt resultat som så absolutt er cred-verdig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremjobb dette, 50/50 bildene sier sitt om tilstanden på denne lakken her gitt..

Godt du slapp unna de verste hologram styret da...

Cred gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kommentarer gutter. :)

Jeg trodde den skulle være skikkelig ille, og det er den jo; med roterende. Men DA fixet biffen på en utrolig bra måte.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Praktarbeid Knutis B)

Dette ble pent !

Slik jeg leser writeupen din så leverte hvit LC CCS og Flex DA med PO85RD dette resultatet i en enstegs DA polering

Hvis det stemmer så er jo dette mildest talt helt formidabelt :blink:

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det dårlig skrevet, jeg lovte jo en håpløst tekst, gjorde jeg ikke? :)

Først Gul (cutting) LC CCS pad på SIP DA, så hvit (finishing) LC CCS pad på PO85RD DA.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo strøkent dette :) Jeg polerte en midnight blue Saab i januar.Ikke lett.. Cred for fantastisk resultat !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb gitt...

Ser at jeg skal holde meg langt unna saab før flex DA eller liknende er på plass gitt...

Cred gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takktakk gutter. Skal prøve å få lagt Concorso på den om en ukes tid, å ta noen skikkelige solbilder.

Mulig jeg kunne fått den ok kun med roterende også, men jeg tror iaffal at jeg sparte meg mye jobb ved å bruke DA.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ble jo fin til slutt, sort er fortsatt nydelig etter riktig behandling :D

Men prøvde du å fjerne hologrammene etter SIP og roterende med roterende før du prøvde med DA?

Ikke sikkert at det var så veldig myk lakk på denne hvis mikroripene var etter SIP som ikke var brutt ordentlig ned da denne (som du sikkert vet) er diminishing ;)

Hva synes du om orange LC pad?

Prøvde å like denne for et par år siden men synes den var altfor stiv og vanskelig å jobbe med i.fht hvor (lite) grov den var, men det er kanskje kommet en ny versjon?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Humm, tenketenke.. Nei, jeg tror faktisk ikke jeg prøvde det.

Kjørte sip både vel og lenge, ingen problemer med å kjøre tørt på DA iaffal. :) Mikroripene var jo ikke der etter at jeg skiftet til gul ccs og ventet en stund før jeg buffet. Kanskje den lille temp-økningen var nok? En utfordrende lakk, men som du sier; sort er skikkelig porno når det er strøkent. :)

Jeg har både orange kompressor og ccs. Foretrekker ccs fordi jeg syns den er mye bedre å jobbe med, stivere enn kompressoren og skal mye mer til før den hopper og skaper seg. Orange har en veldig fin cut til det aller meste, en veldig allround pad mener jeg.

Den gule har mye mer cut og er lik når det gjelder stivhet, syns de er veldig fine å jobbe med egentlig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine orange CCS (RIP) er MYE stivere enn de gule CCS :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent! Ser veldig bra ut..

Natty's voksen er god den! Jeg pleier å ta 1/3 av bilen, for å så fjerne den (sjekker om den er ferdig med fingeren først da), og da er den veldig lett å få av :)

Igjen, bra jobba!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine orange CCS (RIP) er MYE stivere enn de gule CCS :blink:

Jaså? Jeg merker ingen forskjell i stivhet på mine, bare at den gule er noe grovere i strukturen. Merkelig :)

Kris: Ja, jeg trodde egentlig jeg gjorde alt rett, ventet akkurat passe lenge nok osv, men den ble litt klissete å skulle buffe i motsetning til alle andre vokser jeg har prøvd. Har nå byttet den bort mot noe Collinite greier som jeg ser frem til å prøve, så denne Saaben skal få Concorso. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive