hc_Tk

"Stor" voks og forseglingstest!!

58 medlemmer har stemt

1. 1. Hvilken voks/sealer holder lengst

• CG Jetseal
      2
    • CG Jetseal + Duragloss 601
      2
    • Meguiars #21 V2.0
      11
    • Meguiars #21 V2.0 + Duragloss 601
      10
    • Meguiars #26
      0
    • Meguiars #16
      15
    • Meguiars NXT wax
      4
    • Dodo Juice Blue Velvet
      9
    • Meguiars UQD
      2
    • Turtle Wax Precision
      3

Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

51 innlegg i emnet

Da braker jeg løs med å introdusere en liten test jeg har satt igang.

Her skal jeg teste alt jeg har av sealere og vokser for å se hva disse er gode for.

Det som står på listen er:

CG Jetseal

CG Jetseal + Duragloss 601

Meguiars #26

Meguiars NXT wax

Turtle Wax Precision ( :( )

Meguiars UQD (uten noe under)

Dodo Juice Blue Velvet

Meguiars #16

Meguiars #21 V2.0

Meguiars #21 V2.0 + Duragloss 601

DSC_0044.jpg

DSC_0049.jpg

Grunnen til at jeg tester disse er for å se hva som er verdt å bruke når det gjelder holdbarhet.

Vurderer også å kjøpe meg en litt mer HighEnd voks, men er usikker på om det er verdt det( Vet det er dårlig med dette på listen :P )

Testen utføres på et panser jeg har liggende og ble polert med Menzerna SIP og grundig vasket med kaldavfetting og Megs SD blandet ca 1:4. Det var garanter INGEN beskyttelse igjen i panseret når jeg var ferdig! :lol:

Panser delt opp

DSC_0045-1.jpg

DSC_0048.jpg

DSC_0050.jpg

Påføring gikk greit for alle. Turtle Wax sin svetter da denne tydeligvis inneholder vann og var dermed ekklere å påføre enn de andre.

Blue velvet er jo såkalt hard voks så denne var litt hardere å påføre buffe av, men føler også at denne la igjen en hardere hinne på lakken enn de andre.

Den letteste å buffe av er vel kanskje Jetseal hvor man ikke merker at man buffer av en gang.

Oppdatert 18.06

Da var første test gjennomført. Her så jeg på beading og sheeting uten etterbehandling/vask.

Blir litt lite givende å ta bilde av all beadingen da jeg kjørte flere runder for å se hvordan di forskjellige LSP'ene fungerte. Tok en del bilder, men disse var gørr kjedelig så har heller plukket ut 3 bilder. 2 stk av de jeg mente beadet best og et av de dårligere.

Denne var litt slapp :P

DSC_0052.jpg

i allefal med sammenligning mott disse

DSC_0062.jpg

DSC_0065.jpg

Har heller rangert dem i den rekkefølgen jeg mente var best, fra best til dårligst.

Beading:

1. Dodo Blue Velvet / Megs #26

2. Megs #16

3. Megs #21 (med og uten Duragloss 601)

4. TW Precision

5. Megs NXT / Megs UQD

6. Jetseal (med og uten Duragloss 601)

Det var mindre forskjeller på sheeting, kan være grunnet vanskelig å skille grunnet små testområder.

Sheeting:

1. Megs #21 / Jetseal / Megs NXT / TW Precision

2. Megs #26

3. Megs UQD

4. Megs #16 / Dodo Blue Velvet

Panseret ble så vasket med Duragloss 602, en relativt mild såpe. Dette er for å skille de virkelig kjipe LSP mot de andre.

Utstyret

DSC_0066.jpg

Påført

DSC_0068.jpg

og vasket

DSC_0070.jpg

Det var faktisk mulig å se noen endringer allerede nå.

Beading:

1. Dodo Blue Velvet / Megs #26

2. Megs #16

3. Megs #21 (med og uten Duragloss 601)

4. UQD

5. TW

6. Megs NXT / Jetseal (med og uten Duragloss 601)

Ser her at TW og NXT har hoppet et hakk nedover mht beading

Sheeting:

1. Megs #21 / Jetseal / Megs NXT / TW Precision

2. Megs #26 / Megs #16 / Dodo Blue Velvet

3. Megs UQD

Megs #16 og Dodo BV fikk faktisk bedre sheeting-egenskaper etter vask og her var det faktisk greit stor forskjell.

Når det gjelder hastigheten på hvor fort vannet sheeter av, så er #26/#16/Dodo BV kjappe, mens UQD er et sted i mellom og sealerene + TW var treeeeige.

Oppdatert 20.06

Da har jeg herjet enda mer med disse LSP'ene.

Først ble det sprayet på et lag til med Duragloss 902 som fikk stå på i ca 20 min.

Etter dette var den noen som skilte seg ut! :P

DSC_0088.jpg

Så dagen etter ble det sprayet på kaldavfetting som fikk virke litt, etterfulgt av Megs APC og spylt rent.

Hmm.. ser tydelig at noen henger i en tynn tråd her, hvis de enda kan kalles levende!

DSC_0091.jpg

DSC_0092.jpg

DSC_0093.jpg

Det er også stor forskjell på beadingen.

Noen er bedre:

DSC_0095.jpg

DSC_0096.jpg

Noen er værre! :P

DSC_0097.jpg

DSC_0099.jpg

Jeg syntes også Jetseal og #21 med Duragloss 601 var litt treigere enn de rene forseglingene :o

Listen ser da slik ut:

Beading:

1. #26 / Dodo BV

3. UQD

5. Jet / TW / NXT

Sheeting:

1. #26 / Dodo BV

3. UQD

5. Jet

6. NXT

7. TW

Så over til litt destruktiv testing!

Dynket panseret med kaldavfetting etterfulgt av Duragloss 902, Megs APC og Super Degreser(blandet ca 1:4).

De fleste ble ganske døde av denne blandingen. Kan trygt si farvel til Jetseal, TW, NXT.

Det er fortsatt litt beskyttelse igjen i #21, Dodo BV, #26. Mens #16 fortsatt sheeter greit, dog litt sakte, men utrolig overaskende er det helt klar Megs UQD som sheeter KLART best! Denne holder nesten som fra starten av :o

Så min konklusjon på hva jeg ville valgt av disse.

Megs #26 eller Dodo BV på sommeren for best beading og utseende, og #21 (hvis sealer), men helst #16 på vintere. Selfølgelig toppet med UQD uansett årstid! ;)

Endret av hc_Tk
6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir artig dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir spennende ja! Når estimerer du at resultatene er i boks? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel lage en avstemming på hva folket tror kommer best ut

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra utgangspunkt for test dette.

Selvsagt litt synd det ikke er med et par Svisswax vokser, og andre premiumvokser, i et-par--tusen-kroners-klassen.

Jeg tviler egentlig på at noen premiumvoks leverer bedre enn de beste i denne testen, men hadde vært greit å få det bekreftet.

Jeg liker godt at du skal teste holdbarhet med og uten glaze/bonding agent under.

Hva skal panseret/LSP'en utsettes for? Skal det ligge ute i vær og vind? Skal det vaskes og avfettes til alt er vekk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker godt at du skal teste holdbarhet med og uten glaze/bonding agent under.

X2 !

Spennende test dette her ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt flere dyre vokser, ja, men det har eg desverre ikke råd til! :P

Tenkte å teste litt forskjellig som påvirker voksen på bilen.

Skitt som tørker på lakken, pollen og rester etter blader osv og generell vask etter hver med avfetting.

Voksen er herdet til i morgen så begynner å teste litt i morgen ;)

Har nå lagt til poll, men det er ingen som skal få lov til å stemme Turtle Wax! :lol:

Endret av hc_Tk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå lagt til poll, men det er ingen som skal få lov til å stemme Turtle Wax! :lol:

Jeg klarte å la være merkelig nok :P

Hva lukter det av turtleflaska? Er lukten den samme som den originale grønne TW? Skilpaddeparafin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt litt synd det ikke er med et par Svisswax vokser, og andre premiumvokser, i et-par--tusen-kroners-klassen.

Jeg tviler egentlig på at noen premiumvoks leverer bedre enn de beste i denne testen, men hadde vært greit å få det bekreftet.

Vi får mase litt på de her inne som besitter SV Crystal, Divine og andre dyre vokser.. Kansje de hadde orket å gjøre samme test :unsure:

Edit: Glemte jo å si at jeg syntes dette var en kjempebra test! Knall at noen gjør slike tester. Vi vil vell alle ha vokser/sealere som holder lenge :)

Endret av ESPP
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir ren tipping, da jeg tror det ikke blir de helt store forskjellene angående holdbarhet....

Men tipper MG16 trekker det lengste strådet angående holdbarhet og at Jetseal 109 varer kortest....

Ingen grunn til tippingen... bare noe jeg forestiller meg :)

Men blir artig å se!

Turtlewax taper nok når det gjelder påføring/avbuffing (klineri) men siden jeg tror denne er syntetisk, så vil nok ikke denne komme dårligst ut angående holdbarhet.... men utseende blir nok muligens ikke det blankeste... selv om man må ha lupe for å se det i virkeligheten...

Dette blir artig!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den grønne TW flaska lukter litt candy minnes jeg å huske..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva skal man si om TW. Faktisk noen som har prestert å stemme på den :angry: hehe.

Jeg tror TW holder kortest da denne virker tynn og utvannet i forhold til de andre. Den lukter faktisk godt, litt candy, men ikke sånn søtt kliss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva skal man si om TW. Faktisk noen som har prestert å stemme på den :angry: hehe.

Jeg tror TW holder kortest da denne virker tynn og utvannet i forhold til de andre. Den lukter faktisk godt, litt candy, men ikke sånn søtt kliss.

Tro ikke den kommer værst ut hva holdbarhet anngår.... Mye syntetiske luriumiteter i denne vil jeg tro....

Er nok selve påføringen/avbuffingen som er klinete med denne. Har vertfall vært slik med de Turtlevoksene jeg har prøvd tidligere...

EDIT:

Så først nå at han skrev at Turtle var litt "klinete" og påføre/buffe av...

Men du skulle valgt Blue Velvet Pro, da denne vistnok skal ha bedre holdbarhet... ?

Endret av Bjerknez
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turtlen er ikke klinete å føre på, og heller ikke noe stress å tørke av. Må bare la den få ligge lenge nok på, før du tørker av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes vertfall Turtle (de jeg har prøvd) er klinete og jobbe med.

Trådstarter nevnte jo også at denne var ekkel og påføre....

Men det kan jo hende du liker den fordi selfølgelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er ikke klinete å få på og av, men tynn og ekkel og legge på. så "svetter" den også mye vann når den tørker.

Å buffe av går greit og dette er vel det mest positive jeg har opplevd med denne :P

Skulle testet Blue velvet pro ja, men den hadde de ikke enda når jeg kjøpte panelpot av strandard

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel noe av det beste jeg har prøvd i fra Turtle, og jeg har den i samlingen min, bakerst;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om den Turtlevoksen som testes her.. for den har jeg ikke prøvd...

Men alle de andre jeg har testet er stort sett noe klineri... sammenlignet med andre vokser.

Men jeg tror så absolutt ikke Turtle bør komme så dårlig ut i holdbarhetstesten... men vinner gjør den nok ikke.... vil jeg tro...

Som sagt... bare ren og skjær tipping fra min side, for jeg har jo ikke prøvd noen av disse voksene i denne testen...

Jeg hadde også skapet fult av turtleprodukter for ca. 3 år siden. Alt gikk i søpla...

Måtte jo rydde plass til godsakene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, samme her:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av de sealer produktene jeg har testet som har veldig god holdbarhet er like tyntflytende som vann, så la deg ikke lure av konsistensen. Dog tror jeg TW trekker en av de korteste stråene i denne testen.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive