Ghostrider264

Produkter for maskin og hånd

En liten nøtt: Er det noen som kan anbefale produkter for både lakkrensing på eldre biler med slitt lakk, samt sealer og voks (evt. også galze) for både ny og slitt lakk som kan påføres og fjernes med roterende poleringsmaskin? Bruker i dag Autoglyms produkter (Paint Renovator, Super Resin Polish, Extra Gloss Protection og High Definition Wax) men synes de er lettere å jobbe med for hånd enn med maskin. I tillegg synes jeg de ikke gir optimalt resultat hverken med maskin eller for hånd og innser at jeg må investere i litt andre produkter.

Bare for å gjøre det litt mer komplisert: Finnes det produkter som fungerer tilfredstillende både for maskin og hånd på samme tid?

Bruker i dag Autoglym 160H-, 160M- og 160S-pads til påføring og lammeull til fjerning, men er åpen for andre leverandører. Hvilke pads som skal brukes når er jeg dog usikker på...

Bilene det er snakk om er: 1994 Toyota mørk blå metallic og 2008 Ford sort metallic.

Takknemlig hvis noen tar seg til til å svare.

Endret av Ghostrider264
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med roterende er Menzerna 106 en bra sak, samme er Meguiars 83, 82 og 80...

Sealer som kan legges på med maskin er Meguiar's 21 fra Meguiars, lav hastighet og bløt pad (160S)

Har Autoglym pads, men benytter de skjelden, liker bedre Meguiars sin pads (beige og gul) eller så er sonus også å foretrekke, begge er lavere en autoglym sine og er lettere å jobbe med mener i alle fall jeg..

Har bilene klarlakk er det bare å dra igang enten 106 el 83, men er de uten klarlakk, kan det være en ide å rense bort død lakk med en lakkrens ala Duragloss 101 med en DA maskin først slik at du ser hvordan lakken ser ut under det oksiderte laget. Ser nå du har metallic, så du har da klarlakk..

Menzerna 106 + hvit sonus

alt

Meguiars Meguiar's 83 + gul meguiars pad/beige pad

Etterfulgta av feks:

Meguiars Meguiar's 21 + beige pad

og en voks fra feks swissvax el Pinnacle liquid souveran og det bør være skadelig for deg å se på bilene i sola etterpå

Ikke benytt lammeull til fjerning, kjøp mikrofiberkluter enten fra Scandicshine.no Premium Microfiber eller godkjemi.com Meguiars de gjør den jobben mye bedre.. Ull er stort sett til heftig korrigeringer av lakken..

overnevnte polisher finner du her:

Menzerna/duragloss: www.scandicshine.no

Meguiars: www.godkjemi.com

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som truls sa...

Er ikke vits å skrive noe etter han hehe, men jeg kjeder meg.

*Lei av å jobbe fra 4 om dagen til 10-11 på kvelden, spise litt, så gjøre div og legge seg rundt 3-4, stå opp igjen i ett, to to tia, så dusje jobbe æsj... *

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker for råd, truhaa, og for at du tok deg tid mitt på natten. Bare for å se om jeg har forstått dette rett:

Menzerna PO 106FF er slags "grovere" polish og jeg kan bruke hvit sonus-pad til å legge på og microfiber til å ta av? Er redd lakken på den eldre bilen trenger grovere greier enn en polish med litt slipemiddel i.

Duragloss 101 er jeg redd også er for mild.

Noen erfaring med Optimum Compound?

Terjo: Håper du også får tid til å drive med andre ting enn å jobbe og sove.

Endret av Ghostrider264
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirex holder meg våken, samme med Colli....lakenskrekk begge to.....så ikke noe problem det

101 fra Duragloss er en rens, den fjerner ikke mye riper nei, men ofte grei til å rense lakken for møkk før korrigering om lakken er oksidert, noe som nevnt dine biler sikkert ikke er da de har klarlakk..

106FF funker super med alt fra ull til soft pad, men det "vanligste" kombon er vel 106 + hvit sonus pad, den tar en litt dårlig lakk, men er dn ille trengs det nok mer cut...

106 tar mye den men er lakken skikkelig dårlig trengs nok noe heftigere fra Menzerna, Meguiars eller som du nevner Optimum, sistnevnte kjenner jeg ikke til, men Colli her på forumet er trollmann med det merket der, ellers kjenner nok pirex her til det..

Uansett finner du mer "cut" i feks Menzerna PO 83 eler S34A (s34a tar det meste men må etterfølges med feks Menzerna 106)

Uansett skal du huske følgende:

Start med den MINST aggresive kombinasjonen først, dvs test med bløt pad og en lett slipende polish, så det kan lønne seg å ha 2 forskjellige typer liggende, en ,mild og en grov, så kan du kombinere disse om det trengs, ikke noe poeng å lage mer arbeid en du trenger med å gå over bilen 2 ganger når en gang kansje holder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lyder ditt råd og går for Menzerna Power Gloss Compound S34A etterfulgt av 106. Hvit sonus pad til å legge på og Microfiber til å fjerne. Jeg skal også prøve med 106 først før evt. S34A. Avslutter med en god voks (har Autoglym HD voks liggende - for dyr til å ikke brukes opp). Hvis jeg har forstått det riktig er det kun håndmakt som gjelder når vi snakker voks, f.eks. Megs gule skumgummipads til å legge på og Microfiber til å fjerne?

Igjen, tusen takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp gul pad for hånd eller even coat applicator pads fra Meguiars, de er kanon å legge på voks med...

http://godkjemi.com/index.php?page=shop.pr...rt&Itemid=1

Har du ikke benyttet roterende før, bør du øve deg litt på et gammelt panel etc før du drar i gang med S34A, den fjerner lakk fort, og benyttes ofte sammen emd en hard pad som generer mye varme, så vær OBS på det så du ikke brenner deg igjennom lakken din....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har jo ikke noe intenst ønske om å brenne lakken akkurat... Men Autoglym Paint Renovator tok ikke mye. Har nettopp brukt den både for hånd og maskin (Autoglym 160H-pad) uten at det hjalp særlig på gamle Toyota'n. Lakken er like dull og kjedelig enda den er polert opp med Autoglym SRP (for hånd med aplicator pad og Microfiber). Her må kraftigere lut til, dog ikke så kraftig at jeg sitter igjen med bare bilplåten eller brent lakk (som jeg ikke helt vet hva er men heller intet ønske om å oppleve).

Forøvrig brukte jeg for første gang Megs clay før Autoglym Paint Renovator. Clay tok mye dritt som lå igjen etter vask - overraskende.

Har du noe godt råd for midler på den litt nyere kjerra til kona? Den er 2 uker gammel og fortsatt pen i lakken. Bruker jeg en sealer direkte etter vask og så en voks? Beklager at jeg spør så direkte og evt. monopoliserer tiden din, men dette har jeg virkelig et ønske om å mestre.

På forhånd takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym SRP kan du gjerne kjøre på med både 1, 2, 3 og 4 ganger fæør du er fornøyd, den inneholder fillere, så den trenger ofte noen lag for å gi et bra resultat, ulempen er jo at en filler forvinner etter x antal vask, så var obs på å legge på 1 el 2 lag med ekstra gloss protection over slik at det holder mer en 4 vask da...samt ikke øs på med avfetting etterpå....

An ny bil:

En runde med clay og lakkrens er alltid å anbefale uansett nytt eller ikke, rens er bra da det fjerner det som en forhandler har lagt på bilen, samt at du får bedre heft når du skal legge på en sealer..

Personlig liker jeg duragloss 101 + enten 105 el 111 på bilen, da den holder bra lenge, så kan du bare legge på Autoglym HD etter 24 timer så holder det no til at kona gliser godt nok....

Alternativ er Depp crystal serien til meguiars (1-2-3) den er også bra på ny bil (og gammel) step 3 kan byttes ut med NXT tech wax om du vil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Basert på dine forslag, tror jeg følgende blir bra oppskrift til neste helg:

Gamle Toyota'n:

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss

Megs Quick Clay kit

Optimum Polish (m/maskin) (Har tro på vår amerikanske venn dr. Ghodoussi og polymerne hans.)

Duragloss 101 (herde 24 timer)

Duragloss 111

Opti-Seal

DP Max Wax (evt. Pete's hvis Pirex får den inn før onsdag fk - er jo litt postgang også...)

Nye Ford'n:

Megs NXT Wash

Megs Quick Clay kit

XMT 360 (m/maskin)

Duragloss 101 (herde 24 timer)

Duragloss 111

Opti-Seal

Autoglym HD wax (ikke overfornøyd, men jeg må bruke opp greiene prisen tatt i betraktning)

Mulig Opti-seal er smør på flesk over Duragloss 111, men jeg digger Opti-Seal = genial produkt. Ser frem til å få testet Duragloss-produktene.

Alt legges på og tas bort for hånd bortsett fra hhv Optimum polish og XMT som jeg legger på med Makita 9227CB og hvit Sonus. Funger ikke oppskriften, maser jeg mer her på forumet. (Blir vel Menz PG eller Opti Compound...).

Forøvrig har Pirex lovet meg XMT 360 fra privat lager. (Takk Ketil - gleder meg til å teste den.)

Tusen takk for råd, truhaa. Skal poster bilder etterhvert.

Endret av Ghostrider264
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglym SRP kan du gjerne kjøre på med både 1, 2, 3 og 4 ganger fæør du er fornøyd, den inneholder fillere, så den trenger ofte noen lag for å gi et bra resultat, ulempen er jo at en filler forvinner etter x antal vask, så var obs på å legge på 1 el 2 lag med ekstra gloss protection over slik at det holder mer en 4 vask da...samt ikke øs på med avfetting etterpå....

An ny bil:

En runde med clay og lakkrens er alltid å anbefale uansett nytt eller ikke, rens er bra da det fjerner det som en forhandler har lagt på bilen, samt at du får bedre heft når du skal legge på en sealer..

Personlig liker jeg duragloss 101 + enten 105 el 111 på bilen, da den holder bra lenge, så kan du bare legge på Autoglym HD etter 24 timer så holder det no til at kona gliser godt nok....

Alternativ er Depp crystal serien til meguiars (1-2-3) den er også bra på ny bil (og gammel) step 3 kan byttes ut med NXT tech wax om du vil..

'

La akkurat enda ett lag med voks på boraen nå, brukte den DC3, og den gir faktisk ett nydelig resultat! Poppa metallicen min sykt.. Blanding av pop og wet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
'

La akkurat enda ett lag med voks på boraen nå, brukte den DC3, og den gir faktisk ett nydelig resultat! Poppa metallicen min sykt.. Blanding av pop og wet ;)

Den er et undervurdert produkt ja.. pleier å legge noen lag med den over TechWax'en, faktix.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss 111 herder i 24 timer, Duragloss 101 trenger ikke mer en 1 time den...

Ellers så oppsettet ditt bra ut det, og gleder meg til bilder.. ;)

Og ja DC3 ser bra ut den også...enig der

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Obs, byttet visst rundt på herdetiden på Duragloss-produktene. Godt sett, Truhaa, thanx. (Edit: Sjekka SS og der står det 24 timer på DG101 og ingenting på DG111 - ?).

Jeg skal ikke undervurdere Megs-produkter, men jeg har oppfattet det slik at flytende voks (f.eks. Megs DC3, Gold Class, NXT eller ikke-Megs for den sak skyld) ikke ga helt samme "wet look" som voks i form av paste (f.eks. Megs 26 Hi-Tech Yellow Wax paste, NXT 2.0, Chemical Guys Pete's osv). Dette fordi andelen carnaubavoks i flytende produkter er for lavt (nettopp for å kunne holde det flytende, visstnok).

Er det en sannhet med modifikasjoner eller er det bare reklamejug fra de som lager paste?

Ser jo at bl.a. Kris1986 i innlegget over skryter av både pop og wet med DC3. Og Duragloss hevder å ha funnet opp "wet look"-begrepet samtidig som de er flytende.

Noen synspunkter eller erfaringer?

Endret av Ghostrider264
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har tenkt på dette selv.. MG26 får du jo både i flytende og krem, det er jo samme produkt, så burde jo være samme innhold av carnauba, bare sammensatt på en annen måte, tenker jeg da, uten at jeg er en kjemiker. Flytende voks som gir wet look?

ja, det finnes.. MG26 for meg ga wetlook så det holdt, og DC3 på mondeoen som jeg tok (lakk uten effekt), den ble wet.. veldig wet! men hvordan flytende er i forhold til krem, det vet jeg ikke (bare i forhold til biltema og Turtle Wax kremvoks, noe som gir mye dårligere look en de flytende jeg har prøvd).

Får jo forhåpentlig voksene jeg har bestilt snart, og da gjenstår det å se. Jeg vokser bilen a ca hver 3 uke (hver 6 når victoria kommer.. kremt..), og i går, før jeg voksa den, var fortsatt 26 bra, men siden jeg ville kose litt med kjærra (lørdagsgodt), fikk den ett lag med DC3, som ikke jeg hadde prøvd på sort bil, og jeg ble veldig fornøyd med utseendet. Synes den poppa lakken mye mer enn den gjorde den våt, jeg liker det ikke så godt, men det er jo rett og slett en smakssak :)

En annen ting som er lettere med krem er jo at det tar så sykt kort tid! vi la på MG21 2.0 på en skyline i går, vi var to, og det tok jo fem min liksom.. det er litt behagelig hvis det er "hastesak" av en eller annen grunn :)

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive