Tomsti

rust i bremseskiver

hei. Jeg har fått en god del rust i bremseskivene, og har ikke råd til å skife de så derfor lurte jeg på om det går an å fjerne rusta på noen måte? har prøvd 5-56(?) rustoppløseren uten hell. Har prøvd med prickbort og rustoppløser pluss stålull - også uten hell. Regner ikke med noe bra resultat, men fins det? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. Jeg har fått en god del rust i bremseskivene, og har ikke råd til å skife de så derfor lurte jeg på om det går an å fjerne rusta på noen måte? har prøvd 5-56(?) rustoppløseren uten hell. Har prøvd med prickbort og rustoppløser pluss stålull - også uten hell. Regner ikke med noe bra resultat, men fins det? :)

Nye harde klosser og en real kjøretur? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel er det bare å kjøre en normal tur så forsvinner alt av overflaterust.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremseskiver blir rustbrun bare noen minutter etter kontakt med vann og blir borte etter første nedbremsing.

Er det mer "alvorlig" rust kan det være treg eller defekt bremsekalipper evt. bare slitte klosser.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvor du har fått denne rusten hen da. Om det er snakk om rust direkte på selve skivene, hvor klossene dine tar tak, så er det normalt at det blir litt rust der når f.eks vasker bilen din.

Ellers kan jeg berolige deg med at bremseskivene blir rustne etter bruk, da disse er utenfor ganske hardt miljø! Det er altså helt vanlig med rust "imellom", om du har ventilerte skiver. Du kan jo ta de av, pusse de ned, og lakkere de. Men tror nok ikke dette varer sånn kjempelenge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svært få typer lakk som holder i lengden på bremseskiver. Store temperatursvingninger er lakk generelt lite glad i.

Anbefaler IKKE at du bruker 5-56 eller noe annet liknende på selve bremseoverflaten på skivene dine, hvis du har gjort det tror jeg du bare kan bytte klosser med en gang, kanskje skiver også. Vask av bremseskiver og klosser kan du gjøre med løsemidler som ikke etterlater noen form for oljefilm, f.eks CRC Bremserens. Vann, avfetting etc under vanlig vask går helt fint.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke varmen fra bremseskivene gjøre slik at CRC guffa fordamper rimelig raskt? Tror nok ikke det er nødvendig å bytte klosser og skiver fordi du har guffa på litt CRC. Det er jo en rimelig heftig varmeutviklig på enkelte biler der, ihvertfall over 100 grader på en vanlig bil når du har trått på litt. Vil tro CRC'n er fordampet for lengst da.

Uansett, rust på bremseskiver er helt vanlig! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke varmen fra bremseskivene gjøre slik at CRC guffa fordamper rimelig raskt? Tror nok ikke det er nødvendig å bytte klosser og skiver fordi du har guffa på litt CRC. Det er jo en rimelig heftig varmeutviklig på enkelte biler der, ihvertfall over 100 grader på en vanlig bil når du har trått på litt. Vil tro CRC'n er fordampet for lengst da.

Problemet er at bremseklossene vil suge til seg CRC'en som noen svamper. Det samme skjer om du skulle være så uheldig å ha på kobberpasta på selvede bremseklossen..

Jeg fikk en gang en 2'er feil på PKK angående gravrust på bremseskivene. Tok av skivene, satte de på avbalanseringsmaskinen og frem med slipesaker. Tok også slitekanten og etter et kvarter på hver av dem, så var det ikke noe av den påståtte gravrusten igjen. Dro til nytt kontrollsted og de ristet bare på hodet av tidligere kontroll.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk feil her på kangoo også mht skiver, men det var bare noen gode nedbremsinger så var problemet løst... er det gravrust el klosser som klemmer feil så er det nok noe som bør skiftes desverre....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Handla zinkbadede skiver til Buicken, vil nok få rust på selve gripeflata, men ingen annen plass på skivene ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse ruster ikke :D

nissan_gt_r_specv_brembo_carbon_ceramic_brake_main630-0602-630x360.jpg

uansett, om man ser seg litt rundt er det produsenter som lager skiver som kommer lakkeert, utenom kontakt flata selvfølgelig.

Eller, man kan bruke sinkspary selv..

Endret av LLH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det på selve skivene eller inne ved navet du tenker på? noen som vet hva man kan male nede ved navet med? tenker altså på den kanten som går horisontalt ut fra skiva.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble nylig anbefalt Zinc-spray (kaldgalvanisering) av senter på skivene. Først fjerne rustlaget med en stålbørste e.l, rengjøre med aceton eller rødsprit og så maskering og Zinc. Skulle visst holde bra og man får jo kjøpt skiver som allerede har et zinc-belegg som forhindrer rust.

Endret av redline
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive