cyanide

Hva tror dere om denne paintgaugen?

Satt å surfa litt på ebay da jeg kom over denne lakktykkelsesmålern. Fin pris, men er den brukbar?

Paint Gauge - ebay

Endret av cyanide
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt å surfa litt på ebay da jeg kom over denne lakktykkelsesmålern. Fin pris, men er den brukbar?

Paint Gauge - ebay

Vet ikke mye om den der, men denne her fra spec'en var ikke allverdens:

-measurement resolution: 10μm;

Du finner andre som ligger i prisklassen 200 dollar på ebay og som har oppløsning på 1um.

Kommer selvsagt an på hva du skal bruke den til, men vil anbefale en til min 200 dollar hvis du skal kjøpe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det vil si at målingene er +/- 10micron? :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det vil si at målingene er +/- 10micron? :blink:

Det står ingenting om feiltolleransen, men om oppløsningen. Dvs at "steppene" er 10 um, det er bare 11 stepp fra 0 og 100um. (0,10,20,30,40,50,60,70,80,90,100 um)

Det er en svært grov oppløsning. Når feks noen peugot har 90um lakktykkelse og halvparten er klarlakk, sitter du igjen med verdiene 50,60,70,80 og 90 um som eneste verdier for for mye du kan slipe. Nå 90 er opprinnelig tykkelse og 50 er gjennombrent, sitter du igjen med 3 verdier (60,70,80) for å angi hvor mye du har fjernet. Dersom du hadde hatt en oppløsning på 1um fille du til sammenligning hatt 43 forskjellige verdier for å angi tykkelsen

Jeg synes den blir så grov i oppløsningen at du risikerer å få en falsk trygghet.

Endret av jerasmussen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, da er jeg med! Nei, da er den ikke så brukbar likevel.. Men hvordan vet man hvor mye av den avleste verdien som er klarlakk? Kanskje individuelt fra bil til bil eller?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet man ikke. Men man kan få en ide om hvor det er farlig lite lakk f.eks, og man ser hvor mye man fjerner, selv om dette som regel er så lite at det ikke blir særlig målbart. Et tips kan være å måle inne i dørkarmer der det vanligvis er lagt på veldig lite klarlakk og sammenligne med ytre paneler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, da er jeg med! Nei, da er den ikke så brukbar likevel.. Men hvordan vet man hvor mye av den avleste verdien som er klarlakk? Kanskje individuelt fra bil til bil eller?

Du må nok opp i målere til mange tusen $ før du kommer på noen med mulighet til å ev separere lakk-lagene. B)

De ulike lagene varierer fra bil til bil, merke til merke, og ulike plasser på en og samme bil, så vanskelig å si noe generelt. Min erfaring er at det er ca 120-140um på nyere bilder på flater som eks panser, midt på dører, etc. Ofte mye tynnere langs kanter og knekker, som mighty82 er inne på.

-Kjøper du deg en sånn måler, så tror jeg du får deg noen aha-opplevelser.B)

En sånn måler er også genial å ha med seg på bruktbiljakt. Har en kamerat som ble litt lang i maska da vi fant over 900um og opptil 1200um på store deler av den ene siden av den ny-importerte E280 Mercedes'en.......

Edit: Jeg tenker her på en "sånn måler" til $200.

Endret av Hirobofly
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, en slik $99 måler fra ebay duger nok til bruktbiljakt! Men blir nok for "grov" for å brukes når man driver å høvler litt lakk :) Men, en viss pekepinn vil man jo få.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive