Ad|oS

TEST: Bilt-Hamber Autobalm

Bilt-Hamber Autobalm

Fikk en forespørsel for ikke så lenge siden om å gå over en bil, men personen var ikke interessert i å gå for en skikkelig korrigering. Det var mer et ønske om å prøve å skjule mest mulig av ripene. Ikke helt det jeg liker å gjøre, men kunne jo gi det et forsøk.

Hadde ikke noen produkter som var veldig godt egnet til dette, men etter å ha lest om, og sett bilder av Bilt Hamber Autobalm var jeg fristet til å prøve denne.

Da dukket det opp et problem. Det var tirsdag kveld, og bilen måtte være klar i løpet av torsdag kveld. Hva gjør man da? Posten er jo ikke akkurat til å stole på... Jo, man tar kontakt Arnfinn på Autobahn bilpleie, og han sender den med buss til deg slik at du har den bare et døgn etter :D Snakker om tidenes service. STOR takk til han for det :)

I pakken som kom lå det tre forskjellige ting. Selve boksen med Autobalm, en microfiber påføringspad med skum inni, og en klut til buffing av produktet etter påføring. Ble anbefalt å bruke en vanlig microfiber i stedetfor, så dette håndkle ble aldri brukt

01.jpg

02.jpg

Produktet er hvitt/gult og har en ganske tykk gel-konsistens. Boksen er av relativt myk plast, og har et blikklokk. Du slipper altså bekymre deg for at den skal knuse om den faller i bakken. Lukten kan best beskrives som sterk petroleum. Litt uvant, men syntes ikke den var noe ubehagelig

03.jpg

Og så et bilde av Audien jeg hovedsakelig skulle teste dette produktet på

04.jpg

Bilen fikk så en grundig vask etter alle kunstens regler, men ikke noe bruk av clay da jeg var redd for at dette kunne lage merker i lakken.

Ser ikke altfor ille ut uten sterkt lys, men mangler noe på glansen.

05.jpg

Med blits kom lakkens faktiske stand litt bedre frem. En klargjører som kanskje burde ha fått sparken?

06.jpg

07.jpg

Når du bruker dette produktet er et meget viktig stikkord fuktighet. Lite produkt fungerer lenge, og begynner det å gå litt trått var det stort sett bare å fukte påføringspaden litt mer. Gikk derfor hele tiden rundt med en liten sprayflaske

08.jpg

For å vise litt hvor bra produktet fungerer blir det litt bilder av B-stolpen. Først før påføring

09.jpg

Produktet legges på

10.jpg

Buffes av

11.jpg

Og resultatet

12.jpg

Et 50/50 før/etter viser hvordan effekten er

13.jpg

Etterhvert som Autobalm ble lagt på var det en ekstrem forskjell på hvor glatt lakken føltes. Er hvertfall på høyden med diverse andre langt dyrere vokser. Muligens også bedre. Det store ankepunktet jeg har er mangelen på beading og sheeting. Er nesten som om man ikke har noen form for LSP i det hele tatt. I følge leverandør vil topping med en annen LSP foringe produktets egenskaper, altså anbefales det ikke. Slik jeg ser det vil jeg nok heller ha litt dårligere holdbarhet/egenskaper på Auto Balm, men ha bra beading, enn motsatt.

Min konklusjon blir da som følger

14.jpg

Litt ferdigbilder av bilen som viser hvordan den ble

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

Som du ser av bildet med sol i panseret er det nå et totalt fravær av hologrammer, så den gjør en bra innsats med tanke på å skjule dem. Den skjuler også småripene, mens det er en kraftig igjen der.

Slik det ofte er, så er ikke en bil nok til å teste et produkt, så det ble selvsagt prøvd på flere biler.

Først ut var en VW Golf 3. Ikke altfor ille i lakken, men en del swirls

27.jpg

Etter en runde med Autobalm (anbefaler minst to) ble dette resultatet.

28.jpg

Altså en vesentlig forbedring

Og den virkelige godbiten kommer til slutt

En årgangs Saab som nok så sine beste dager for noen år siden med tanke på lakken. Hadde nettopp blitt behandlet med noe Turtlewax produkter, men tenkte det var rom for forbedring her også

Før påføring

21.jpg

Etter to runder

22.jpg

Er du ikke rask med å tørke av produktet igjen, så vil det blir noe vanskelig å fjerne, og du får noe produktrester

23.jpg

Gikk raskt over med en Quick Detailer, og det fjernet lett overflødig produkt

24.jpg

Ubehandlet

25.jpg

Behandlet

26.jpg

Og en liten filmsnutt i sollys. Ja, det er fremdeles mye riper igjen, men sammenligner du med det som er ubehandlet ser du at underverk er gjort

th_VideoSaab.jpg

Konklusjon:

Har prøvd Autobalm på til sammen 4 ulike biler til nå, men jeg har ikke klart å komme i nærheten av de resultatene jeg har sett enkelte andre har klart med dette produktet. Resultater som ser ut som 100% korrigering.

Det jeg derimot har funnet ut, er at produktet gjør en glimrende jobb når det gjelder å fjerne grunne vaskeriper. RDS og dypere "vaskeriper" klarer den ikke å fjerne, da det rett og slett må legges for mye oppi for å få dem vekk. Noe av det som kan ha gitt de utrolig resultatene på noen av bildene jeg har sett er nok det at bilene produktet er brukt på har veldig tørr lakk, og med fuktigheten (oljene) dette produktet tilfører vil man kunne få resultater som blir ganske imponerende.

En annen observasjon jeg gjorde var at det er stor forskjell på 1 og 2 lag/runder med denne. Det er definitivt en eller annen form for layering med denne her, selv om den også renser lakken noe (skjønne det den som kan...) Forskjellen på 1 og 2 lag er omtrent den samme som med 0-1 lag. Som du sikkert skjønner, skal du først bruke denne så lønner det seg å gå over minst to ganger.

Jeg la ikke merke til noen særlig forskjell på om du ventet 1time mellom lagene i forhold til det å bare gjøre ferdig panelet, og så legge et nytt lag med en gang (bare minutter imellom.) Merket heller ikke noen stor forskjell på om jeg jobbet med produktet lenge i forhold til å bare gå raskt over.

Beholderen på 300ml vil være nok til veeeeldig mange biler. Less is more når det gjelder bruk av denne, så beriker du samlinga med litt Autobalm er du sikker på at du har for en stund. En fordel med denne er at den kan brukes som plastfornyer også, og det er en jobb den gjør veldig bra. Har ikke fått testet holdbarheten noe særlig, men har troa på at produktet skal holde en stund ut fra det jeg har sett foreløpig (1ukes tid). Utseende Autobalm har på plast virket som en mellomting mellom matt og glossy. Ble ganske bra syns jeg

Jeg har litt usikre følelser angående kjøpe av denne, av flere grunner. Produktet sitt hovedformål som er å skjule riper, gjør den veldig bra. Den er også en LSP, men har dårlige egenskaper med hensyn til beading/sheeting. Nesten slik at du lurer på om de er tilstedet i det hele tatt. Å legge annen LSP oppå denne igjen skal redusere Auto Balm sine egenskaper, så det frarådes av produsent. Dermed står du igjen med et produkt som skjuler riper, men ikke gir de egenskapene mange av oss her inne setter høyt, altså beading/sheeting.

Har satt meg litt tanker angående når det er behov for denne, og ser på det slik at har du myk lakk og får mye swirls veldig fort kan denne være grei. Ripene du har er mest sannsynlig veldig grunne uansett, så dermed vil du skjule dem lett med denne. Men da denne er litt arbeidssom å bruke, ville du nesten rukket å gå over bilen med DA-maskin på samme tiden.

Det største minuset slik jeg ser på det, er at den er tung å fjerne, og etterlater noe "hologrammer" i form av produktrester som er vaskelig å fjerne. Prøvde å gå over med en Quick Detailer etterpå, og det hjalp veldig. Kan altså anbefales. Gjelder nok også å være rask med å fjerne det igjen etter påføring

Det var en vesentlig økning i glansen på lakken etter påføring, Autobalm fungerer bra som et etstegsprodukt og når det i tillegg fungerer bra på plast mener jeg dette er et produkt som kan være verdt å berike samlingen sin med. Kombinerer du denne med en såpe med voks, eventuelt en QD etter vask vil du kunne få skjult riper, hevet glansen, få langvarig beskyttelse samt pen beading :)

Tips og triks ved bruk:

- Påføringspad skal være våt, ikke bare fuktet. Dypp paden i vann, klem ut alt vannet, gjør den igjen og gi paden "et sløvt håndtrykk." Da er den ca passelig fuktig

- Føler du det er dårlig glid på paden når du påfører, ha en sprayflaske klar med vann, spray på når du føler behov for det

- Bruk LITE produkt. Når du tror du har lite, bruk mindre ;)

- Når du føler behov for mer produkt på paden, spray heller på litt vann. Gjør omtrent samme nytten

- Bruk produktet på et lite område om gangen. Det føles litt trått å jobbe med om du bruker det på for store områder.

Produktet kan kjøpes hos Autobahn-Bilpleie

(PS: Ikke helt samme kvaliteten på denne testen som tidligere, men satser på å komme tilbake sterkere :D )

9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en informativ og bra test - har snust litt på denne til bruk som gave til et par personer som bryr seg relativt lite om bilen sin, men som av en eller annen merkelig grunn synes det er helt OK å gnukke inn møkka med turtle og polérgarn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil sammenligne denne med MG16 og 476, bare mer brukervennlig. Holdbarheten er er en del dårligere, men 3+ mnd er ganske bra uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test :)

Har selv testet dette produktet på min bil, og fikk mye av samme erfaring som deg. Fikk bort litt mere swirls, men hadde kunne lette vaske swirls så det er nok grunnen til det.

Synes holdbarheten på er vanskelig å definere på dette produktet, da man ikke har noe å gå etter da denne nesten ikke beader/sheeter vannet.

Men igjen om det er noe å gå etter, for å definere holdbarhet kan jo også diskuteres.

Feks. tar man Prickbort alene på lakken beader og sheeter lakken som bare selv om det ikke er beskyttelse i det hele tatt

Det sies på Detailingworld at Auto Balm skal holde 6-12 måneder.

Og selve beskyttelsen skal være veldig bra om feks vinteren skal man tro denne testen. Der ser det til at en vanlig voks ikke gir noe beskyttelse i det hele tatt.

Testen er gjort etter ASTM B-117 salt bad test. Og selv om det er Bilt-Hamber som har testet viser den nok mye av sannheten. Bilt-Hamber driver også for det meste med Anti rust beskyttelse produkter, så de vet nok hva som beskytter og hva som ikke gjør det.

post-1-026916500 1276084244_thumb.jpg

De fleste produktene de tester her er lett å se hvem er, men de andre blir nok litt gjetting.

Så har man litt rust på karosseriet eller har mye steinsprut er nok dette produktet å bruke der.

Skal vist kommet et produkt fra Bilt-Hamber for å toppe denne med de neste månedene. Som skal gi bedre beading/sheeting av vannet.

Vil sammenligne denne med MG16 og 476, bare mer brukervennlig. Holdbarheten er er en del dårligere, men 3+ mnd er ganske bra uansett.

Jeg synes 476 var lettere å bruke en Auto Balm. Autobalm har en ganske spesiell metode å jobbe med.

Holdbarheten på Auto-Balm er som jeg sa over vanskelig å si eksakt uten noe vitenskapelig test. Er ikke noe man kan si på feeling.

Men holder nok godt over 6 måneder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hva en syntetisk QD har å si, tror dere det vil redusere effekten iom at bilthamber sier at det ikke skal legges noe over Autobalm?

Hvis det ikke har noe å si så vil man kunne få til litt beading og sheeting hvis man påfører QD etter hver vask om vinteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test Adjos :)

Testet du den bare med 2 omganger? eller kjørte du noen testpaneler der du la på feks 4 lag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hva en syntetisk QD har å si, tror dere det vil redusere effekten iom at bilthamber sier at det ikke skal legges noe over Autobalm?

Hvis det ikke har noe å si så vil man kunne få til litt beading og sheeting hvis man påfører QD etter hver vask om vinteren.

Har ikke testa QD på Autobalm enda, men vil ikke tru det har så mye å si for holdbarheten, heller motsatt mtp. sticky overflate om en sammenligner med tilsvarende 'vokser' som 476 og #16, slipper å bruke så sterke produkter for å vaske.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Dennis:

Hvor mye den fjerner kommer nok an på hvor dype ripene er. Har du bare grunne vaskeriper vil du klare å få vekk alt, men med noe dypere riper får du med en gang litt mer problemer. En "detailerholdt" bil uten RDS med bare litt swirls vil du nok klare å få bortimot 100% resultat med denne her.

Syns nok MG #16 også var lettere å bruke enn denne her, men det ble med en gang mye mye lettere bare jeg fikk brukt Autobalm litt. Trengs litt trening før du klarer å bruke det effektivt og eksperimentert nok med det til at du unngår unødvendig arbeid med det

@truhaa:

Kjørte litt testing der jeg gikk over flere enn 2 ganger også, men var ikke like stor forbedring videre som med de første lagene. Men med tanke på at jeg så en vesentlig forbedring fra første til andre laget vil nok det å bare fortsette med flere lag kunne gi bedre og bedre resultater. "Problemet" her er at produktet ikke er problemfritt å jobbe med med tanke på at du skal jobbe med små områder hele tiden, du må ikke la det være for tørt når du jobber osv. Da går det også litt tid for hver runde du skal ta over hele bilen. Etter en stund kommer du til det punktet der en 1-stegspolering vil ta like lang (kort) tid, og dermed vil det være en bedre løsning da dette er holdbart til motsetning av Autobalm. Så må veies litt opp mot hverandre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, trodde Auto-Balm var en glaze med fillere ala Black Hole jeg, var nytt for meg at det er en AIO med LSP egenskaper også.

Noen formening om hvordan den gjør filler og glans delen sammenlignet med Poorboys sine Black Hole og White Diamond da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er jo hovedsaklig en LSP/AIO med gode antikorrosjons egenskaper. I tillegg inneholder den gode fillere. Jeg har aldri sett på den som en glaze. Bakdelen er som andre her har nevnt at beading og sheeting ikke er dens sterke side, men den beskytter veldig godt likevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, trodde Auto-Balm var en glaze med fillere ala Black Hole jeg, var nytt for meg at det er en AIO med LSP egenskaper også.

Noen formening om hvordan den gjør filler og glans delen sammenlignet med Poorboys sine Black Hole og White Diamond da?

Jeg vil si den har det meste, den gir både bedre glans, fyller riper , beskytter lakken og har også antikorrosjons egenskaper. ( Se tidligere post i denne tråden)

Blir selv bare mer og mer glad i dette produktet. Da jeg har veldig myk lakk så ser jeg lite poeng i å bruke 6-7 timer på å kjøre over bilen med maskin for å fjerne swirls og så legge på en voks, når nye vaske swirls uansett kommer etter noen vask.

Så derfor er det fint å kunne bruke en 1-2 timer og legge 2 lag med Auto-Balm som holder lenge. Virker også som lakken holder seg noe bedre mot vaske swirls enn før når jeg polerte hele bilen og la på div typer voks.

Eneste ulempen med den er at den trenger litt tilvenning når det kommer til påføring da den må jobbes med på en annen måte enn feks en voks fra Swissvax. Men så gjør jo denne også mye mer enn å bare beskytte ;)

Noen bilder av resultat oppnådd med Auto-Balm. Fikk selv veldig like resultater på min bil som er sort men har dessverre ikke bilder.

Men må mørke biler ser man mye bedre hvor bra dette produktet fyller ripene. Og har man kun vaske swirls og ingen dype riper får man bort så å si alt.

Så denne vil jeg klart anbefale til andre med myk lakk :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilt-Hamber har generellt veldig gode og gjennomførte produkter. De skiller seg ofte litt ut fra andre produkter, men når man blir vant til dem vises det at de stort sett er bedre enn det meste annet. De utvikler jo alt selv og er veldig opptatt av at produktene skal gjøre akkurat det de skal så godt som mulig og ingenting annet. Blandt annet er det ingenting som inneholder godlukt, farge eller annet tullball. Alt er rent, konsentrert og veldig effektivt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive