Dr_S

SS: 1970 Ford Capri MK I

23 innlegg i emnet

Tok på meg en jobb i helgen med en kompis sin røde 1970 Ford Capri MK I. Lakken var mildt sagt i dårlig stand. Dette er en bil uten klarlakk, så lakken var oksidert og matt etter flere år sikkert uten pleie.

I tillegg er den delvis omlakkert.

Vel vel, tenkte at denne skal jeg vel få fin igjen, litt trim for armene det her når man ikke har vært så lur å kjøpe seg en DA-maskin ennå... :P

Prøvde meg bl.a litt frem først på koffertlokket, for å se hvordan de ulike produktene påvirket lakken, hva som ble best.

Det aller første jeg gjorde, var selvfølgelig å vaske+avfette bilen, den var egentlig ikke så skitten, men det må gjøres uansett.

Her er hva jeg brukte av produkter på bilen:

Vask - Meguiars NXT car wash med Washmitt - bøtte med Gritguard

Felgrens - Bilberry og en felgbørste og tynn pensel for kriker og kroker

Dekkvask - Amazing Roll-Off som er en type avfetting + Mothers børste

Meguiars Endurance High Gloss dekkglans

Lakkrens - Paint Cleaner Step 1 fra Meguiars

Polish - Meguiars Polish Step 2

Voks - Carnauba Wax fra Meguiars Step 3

Meguiars Ultimate Compound (ble bare testet ut på lite panel)

Meguiars Clay Bar på lakken og felgene

Prickbort avfetting (the best!)

Pluss et lite arsenal med håndpads og microfiber :)

Som sagt så var lakken tøff å jobbe med, tyngre enn jeg trodde, men var blitt advart på forhånd :)

Ultimate Compound for hånd gjorde igrunn ikke mye på denne lakken, er nok smartere å dra igang med en DA-maskin skal man bruke UC..

Så da var det bare å få tørket bilen og sette igang med lakkrens og polish.

Lakken sugde til seg mye produkt, så her nyttet det ikke å være gjerrig! :)

Litt bilder:

Felgrens påført, jobber med dritten:

IMG_6843.jpg

IMG_6845.jpg

Godsaker! Brukte som sagt ikke Ultimate Compound særlig mye, kun bakluka

IMG_6848.jpg

Lakkrens skal ikke tørke inn, og du bør jobbe med små paneler av gangen. Gnikker det på med en skumpad for hånd og tørker vekk med microfiber!

Så er det på med polishen, samme fremgangsmåte der og.

Tilslutt er det voksen som skal på, denne skal tørke til du kan se blank lakk ved å dra en finger lett over voksen. Microfiber her også! Easy!

La på litt maskering for å se 50/50 bilde:

Panser:

IMG_6853.jpg

IMG_6854.jpg

Koffertlokk:

IMG_6846.jpg

Litt bilder fra ferdig resultat:

IMG_6858.jpg

IMG_6856.jpg

IMG_6863.jpg

IMG_6861.jpg

Endret av Dr_S
9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

steiki for en fin gammel bil,flott att noen tar vare på sånne biler:D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah! Najs bil da. Ser ut som litt av en håndjobb det der ;)

Du får vel deg en maskin i posten om ikke mange ukene tenker jeg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en flott bil :) Bare sundt med litt senebetennelse :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja. Har venta på denne. Utrolig flott bil og et veldig bra resultat :)

Hvordan er varigheten på Meguiars Endurance High Gloss?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen jobb på en klassiker det her Dr.S! :)

Se her ja. Har venta på denne. Utrolig flott bil og et veldig bra resultat :)

Hvordan er varigheten på Meguiars Endurance High Gloss?

Min erfaring er 1-2 uker.

På minussiden må det dessverre nevnes sling off hvis du ikke er nøye nok når du går over med mf etterpå, samt at endel dekk blir litt brune av den.

Endret av sruben
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet dette ja - bare vært obs på at etter noen vask så kommer oksyderingen tilbake da step1+2 blir borte fra lakken. Permanent "redness" blir det kun ved roterende, relativt grov compound (S03 / S03 gold / #105 etc) og ull :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra, men du må vel snart få deg en maskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et bra stykke håndarbeid dette dr_s på en "europa mustang" :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil, og stor forbedring her.

Imponerende stykke håndarbeid må jeg si :)

bare et aldri så lite

rdtkort.jpg

for denne ;) :

capritak.jpg

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe Ståle, de står på den delen som er ubehandlet, så det gikk helt fint. Tørket også selvfølgelig av under flaskene først! ;)

Takk for kommentarer. Det var en tøff jobb, ja, så nå skal jeg ha maskin så fort Shinearama får fylt opp lageret sitt! :)

Når det gjelder varigheten, så er den sikkert ikke lang, derfor har jeg sagt til eier at jegkan ta den med maskin når det trengs. Han var meget fornøyd med resultatet.

Stemmer at det er noe slingoff på Endurance, derfor lar jeg det trekke godt inn før bilen kjøres. Å tørke det av med MF har jeg opplevd problematisk da MF ofte linter..og det blir klin. Holdbarheten synes jeg er meget god, 2-3 uker hvis man vasker dekkene først.

Legger ved et par bilder til:

IMG_6859.jpg

IMG_6860.jpg

Endret av Dr_S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trivelig bil å holde på med og fint resultat :)

Jeg hadde obos-mustang som førstebil sjøl, men måtte ha med doble runde lykter foran, MK 3 B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil og en cred for innsattsen på denne her Dr S, en HEL bil for hånd x 3 ? er ikke noe å kimse av gitt...

Så få deg en maskin snart så vi ikke trenger å starte en kronerulling her inne for deg :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil og en cred for innsattsen på denne her Dr S, en HEL bil for hånd x 3 ? er ikke noe å kimse av gitt...

Så få deg en maskin snart så vi ikke trenger å starte en kronerulling her inne for deg :D

Takk for det! Ja, merket det på kroppen etterpå, hehe..frister ikke med gjentakelse. Har fått meg en DA maskin fra Meguiars siden dengang, lurer på om ikke den skal prøves på Capri'en snart ;) Hva anbefales der egentlig? #80 og gul pad?

Endret av Dr_S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

80 el 83 sammen med gul soft buff er vel veien å gå, tar noe det (ikke voldsomt med RDS)... kan være at du kan dra frem Ultimate Compound også sammen med gul pad å teste det også.. var det g220 du kjøpte?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve litt forskjellig...ja, G220 jeg handla ja..straight outta Shinearama ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smooth maskin det :)

Teste er det som er moro :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra resultat dette Thomas! Kul bil også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trivelig bil å holde på med og fint resultat :)

Jeg hadde obos-mustang som førstebil sjøl, men måtte ha med doble runde lykter foran, MK 3 B)

Ligner mer på en Obos-corvette men :P

Tøff bil, så ut som den var ganske hel og pen iallefall. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff gammel bil dette. Skikkelig klassiker :) Man ser her at mye er mulig å få til for hånd og med "vanlige" midler om man går inn for det :) Creds fortjent.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive