Scandic Shine AS / Ketil

Test: Swissvax saphir vs pinnacle souveran

Originally Posted by el brusco View Post

I just picked up two black 99 wrx fenders from a junk yard in order for me to compare two products and different applications:

I prep them for polish for paint correction I used;

Menzerna SIP, 106, 85rd w/orange white green pads,

I finished one part with 2 coats of swissvax saphir, one with 2 coats of pinacle souverain, and one with 1 coat of poorboy EXP and 1 coat of saphir.

Here are the before pics

IMG_1407.jpg

IMG_1411.jpg

test spot:

IMG_1444.jpg

1 coat of swissvax saphir:

IMG_1447.jpg

wide angle (2coats of souverain on the left/2coats of saphir on the right)

IMG_1486.jpg

Close ups:

IMG_1571.jpg

IMG_1574.jpg

IMG_1581.jpg

This is 1 coat of poorboy exp + 1 coat of saphir

IMG_1567.jpg

IMG_1600.jpg

All those product have different results they all bead perfectly but to the touch 2 coat of swissvax are so smooth, also swissvax looks deeper (more black).

Since those parts are from the junkyard I didn't spend too much time correcting but the paint was close to perfect (except deep scratches...)

hope you guys enjoyed.

PS: I am the worst photograph sorry for the quality of the pics...

next week i have zymol glasur to test and i ll post some results

Endret av Pirex
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saphir så i allefall en del mørkere ut ja, men blankt det ble det med alle sammen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser at lakken er klarere med saphir. Mer tåkete med souveran. Hvis du ser på closeup bildene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo forskjellige sider av panelet stoffene er på så vinkelen på lyset og panelet kan vel kanskje også spille en liten rolle vil jeg tro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinkling og lys har syykt mye å si på bilder. Tar jeg bilder av en bil under samme lysforhold, og flytter på meg noen cm omtrent, så blir klarhet forskjellig - synes alt ble sykt pent jeg!

Hvordan er de voksene til poorboys? de gir pent resultat, men varer de noe?

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Refleksjonene er nok vanskelig å si sikkert. Men du ser at swissvax siden er litt mørkere og dypere. Ang poorboys så er det helt ok vokser, men holdbarheten er dårlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax siden står jo ikke å får solen rett på seg slik som Souveran, så er jo klart det blir mørkere da. Ser jo at Souveran blir mørkere og mørkere desto nærmere den kommer Swissvax siden.

Men jeg klarer å se at Swissvax ser litt bedre ut

Swissvax ser utentvil veldig bra ut, så blir nok en voks fra Swissvax snart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier ikke at souveran er dårlig, hehe. Jeg selger den jo selv. Er en god voks, for all del. Men saphir har nok overtaket. Men så er den også noen hundre dyrere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg sier ikke at souveran er dårlig, hehe. Jeg selger den jo selv. Er en god voks, for all del. Men saphir har nok overtaket. Men så er den også noen hundre dyrere.

Er enig i at det ser ut som Saphir har overtaket ;) Men er nok ikke så mye mørkere slik som det ene bildet gir intrykk av hehe..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har litt snøring på fotografering, da jeg har hatt interessen for dette ganske lenge.

Har selv 2stk. speilrefleks. Canon 350D og Canon 40D.

Å ta slike type bilder som her ute i sola av gjenstander som skinner hvor man skal teste sån som her er komplett umulig for å brukes som "bevis" for at det ene produktet er bedre enn det andre.

Sette man kameraet på stativ og bruker fjernutløser, samt at målet ligger på nøyaktig samme sted vil man også kunne få forskjell på sluttresultatet. Dette er forde kameraet bruker ganske mange faktorer når den skal fokusere på målet og en gjennstand som skinner "lurer" nesten alltid kameraet til og tro noe annet.

Jeg tviler ikke på at Swissvax er bedre enn Pinnacle i dette tillfellet, men å bruke slike bilder som bevis og kanskje for å få andre til å bruke masse penger på ett produkt er litt skummelt.

Jeg har full tillitt til Ketil (Pirex) og er 100% sikker på at han har rett når han sier at Swissvax gir bedre resultat enn Pinnacle. Det eneste jeg bestrider er slike bildetagninger. Man får en viss indikasjon på hvor fantastisk det er, men til bruk for å teste 2stk. forskjellige vokser opp mot hverandre i skinnende solskinn på blanke overflater kan resultatet "lyve" litt.

Ikke for at jeg tviler på det Ketil (Pirex) vil få frem, men hvis man skal teste på en slik måte som her, så bør man legge ved kameraets fulle "exif" data ved hvert bilde.

Da ser man lukkertid/blenderåpning/zoom/fargeinnstillinger/komprimering etc etc etc.

For å ta ett eksempel:

Nå skal jeg ta bilde av 2 stk. tilsynelatende identiske elementer som feks. to helt like skjermer.

Den ene skjermen er vokset med Divine (bare ett eksempel) og den andre er vokset med Turtle Wax.

I virkeligheten så sier vi at den skjermen som er vokset med Divine er mye blankere enn den som er vokset med Turtle Wax.

Når man tar bilde av Turtle Wax-skjermen (som ikke er så blank) så gjenngir den mindre lys til kameraet og kameraet tenker da som følger: "her var det ikke så mye lys, så her kan jeg bruke litt lenger lukkertid for å slippe inn litt mer for å kompensere"

Så tar man bilde av Divine-skjermen: "Oj.. her var det litt lysere, så her må jeg bruke en kjappere lukkertid for å ikke slippe inn for mye lys"

Dermed så skal i teorien disse to resultatene bli identiske.

Skal man teste på skikkelig måte bør man ta bilde med speilrefleks i "Manuell"-funksjonen. Der "forteller" man kameraet hvilke insteillinger som skal brukes og ber altså kameraet om IKKE å "tenke" selv.

På den måten blir resultatet mer riktig (så lenge målet ligger på samme sted og har samme lysmengde rettet mot seg)

Legger man attpåtill ved Exif-informasjonen fra kameraet, så kan man begynne å snakke om mer korrekte resultater.

MEN.. det er en ting til:

Det menneskelige øyet har en teoretisk oppløsning på rundt 11 mp. Altså det samme som ett 11mp. kamera. (kan ikke sammenligne ett menneskelig øye og ett kamera i praksis, men er bare for å gi en indikasjon)

Legger man ut ett bilde som er komprimert og forminsket til bruk på web er man like langt.

Man må legge ut ett uredigert/manipulert bilde! Altså i full oppløsning.

Det hjelper heller ikke å se ett fulloppløselig bilde på skjermen, da en pc-skjerm som kjent maks kan gjengi 72dpi. Altså mindre enn det øyet kan oppfatte.

Skal man få det beste resultatet må altså forummedlemmer og andre skrive ut det høyoppløselige bilde på en skikkelig fotoskriver. Først når alle disse elementene er i boks, så kan man begynne å sammenligne forskjeller via ett bilde.

Nå virker jeg sikkert ganske vanskelig her... men håper dere forstår hvor mye som egentlig skal til for å teste slikt.

Konklusjon:

Å se ting med det blåtte øye er ofte lettere :)

Endret av GigaFlow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også at bildet med pin souv ikke er helt i fokus engang! ser det jo på skrifta på lappen også ! Blir for dumt å sammenlikne med sånne bilder... Dessuten har ikke swissvax (concorso som jeg prøvde) noe bedre holdbarhet enn andre vokser jeg har prøvd...

Når jeg fikk swissvax produktene mine, entry pakke med concorso så tok jeg halve panseret på bilen min, det var rett etter jeg fikk bilen, den var ikke polert på forhånd. Ingen jeg spurte klarte å si hvilken side av panseret jeg hadde hatt på swissvax, etter mye studering og lening fram og tilbake i godt lys klarte jeg såvidt å vise det til noen, at det gikk et skille på midten som var litt mørkere enn andre siden, såvidt det gikk an å se... Skjønner ikke da vitsen med å svi av så mye penger når det er nesten umulig å se forskjell fra en behandlet flate til en ubehandlet flate uten noe voks på...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så at SW var klarere. Ikke så rart, inneholder jo mere carnauba. Souveran inneholder jo "mye annet rart".

Ser ut som at glansen i Saphir er både sterkere, klarere, og dypere. Ser hvordan murveggene gløder i forskjellige nyanser.... Nice!

Til det med at bildet ikke er i fokus.. Både lappene på Souv og Saphir ser like ufokuserte ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har jo fokusert på bygget i bakrunnen der, å fokusere på lappen er ikke noe poeng....

Men hvor lett det er å skille disse fra hverandre på feks et panser vet jeg ikke, men utifra det en bildet virker saphir mørkere en Souv, samt at det er det han sier han som har tatt bildene/utført testen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive