Ad|oS

Mythbusters på Discovery

23 innlegg i emnet

Skru på Discovery å se hva som er mest drivstofføkonomisk. En skitten eller ren bil :P

Har akkurat begynt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aaaahhhh, det var en deilig børstevask gitt:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syk forskjell med 0.98 på skitten bil og 0,89 på en ren :D Og ja, de børstene eller hva man skal kalle dem var virkelig rene :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rakk ikke å se.. Men har lest en eller annen plass at en sparer 2% drivstoff om man vokser bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. da kommer neste spørsmål: Hva er mest økonomisk av ripet eller ikke-ripet lakk. Jeg tipper ripet lakk som følge av "golfballeffekten".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. da kommer neste spørsmål: Hva er mest økonomisk av ripet eller ikke-ripet lakk. Jeg tipper ripet lakk som følge av "golfballeffekten".

Jeg tror at enhver ripe eller andre feil i lakken vil øke luftmotstand på en bil.Til og med den gropete bilen de skal prøve vil nok få høy luftmotstand.En golfball fungerer det godt med groper, men luftstrømmen er veldig ulik på en bil på bakken og en ball i lufta.

Men nå skal jeg ikke si mere.Har tross alt aldri lest andre bøker enn gummitarzan ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FTK har tatt kontroll over hypnoseboksen og ser Bridget Jones, så her går jeg tydeligvis glipp av noe. Satser på at jeg får sett det i reprise en eller annen gang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke åpne hvis du ønsker å se ferdig episoden:

Nå viste faktisk testen til MB at bilen med golfball-opplegg fikk bedre økonomi, isolert fra alt annet. Så at ripene vil gi mindre luftmotstand er jo faktisk mulig.

Greia med ujevne overflater er at det skaper turblens rundt overflaten, som da er luft som ligger som smøring mellom overflaten og lufta som passerer forbi. Dermed blir luftmotstanden lavere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fritt for å ikke detaile leirebilen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, funker jo greit det, men bør kanskje være litt forsiktig med vasken før du begynner. Tror nok at det ikke er så vanskelig å fjerne riper her om ikke annet :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo si at bilen er ferdig clayet LOL :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VM i Claying - Mythbusters vant.....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fikk mindre forbruk med dette.Det hadde jeg ikke trodd.Alikevel ville jeg ha sjekket hvor langt bilen triller i fri/nøytralt gir, for å se om det virkelig virker.Altså 100% sikker.For det er vanskelig å bruke minimum med gasspådrag for hver test de tar.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tingen her var jo det at de kjørte hver test mange ganger, og så at de fikk konsekvente resultater. Dermed ganske pålitelige resultater.

I tillegg så ble det målt underveis når de opprettholdt 65mph (105km/t), og ikke under akselerasjon

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tingen her var jo det at de kjørte hver test mange ganger, og så at de fikk konsekvente resultater. Dermed ganske pålitelige resultater.

I tillegg så ble det målt underveis når de opprettholdt 65mph (105km/t), og ikke under akselerasjon

Da er det greit :) Håper miljøbilene vil se sånn ut i fremtiden,hehe.da må vi maskinpolere med rare pader ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fikk mindre forbruk med dette.Det hadde jeg ikke trodd.Alikevel ville jeg ha sjekket hvor langt bilen triller i fri/nøytralt gir, for å se om det virkelig virker.Altså 100% sikker.For det er vanskelig å bruke minimum med gasspådrag for hver test de tar.

Det ville ikke fungert, fordi den med leire er vesentlig tyngre, og vil derfor ha en større mengde energi klar til bruk når den først er i fart. Den eneste testen de kunne gjort som faktisk ville gitt korrekte resultater var akkurat den de gjorde med at de startet i samme hastighet og avsluttet i samme hastighet slik at vekt ikke påvirker resultatet i det hele tatt.

Dette blir noe likt en annen test MB gjorde en periode tilbake med pick-up-bilen hvor de testet hva som gav best drivstofføkonomi med "døra" bak på planet nede eller oppe, og resultatet var at døra oppe var best. Samme grunn, det skapes turbulens i lufta akkurat over slik at den turbulente lufta, som beveger seg vesentlig saktere, fungerer som smøring for hovedstrømmen av luft som passerer over.

Og samtidig, med alle kurver som biler skal ha nå for tiden, så er det vel egentlig bare å kaste 170mm-paddene snart uansett.. får ikke bruk for den. Går mot disse formene uansett om det er pga bilen skal være golfballformet eller ikke.

Endret av gxi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ville ikke fungert, fordi den med leire er vesentlig tyngre, og vil derfor ha en større mengde energi klar til bruk når den først er i fart. Den eneste testen de kunne gjort som faktisk ville gitt korrekte resultater var akkurat den de gjorde med at de startet i samme hastighet og avsluttet i samme hastighet slik at vekt ikke påvirker resultatet i det hele tatt.

Dette blir noe likt en annen test MB gjorde en periode tilbake med pick-up-bilen hvor de testet hva som gav best drivstofføkonomi med "døra" bak på planet nede eller oppe, og resultatet var at døra oppe var best. Samme grunn, det skapes turbulens i lufta akkurat over slik at den turbulente lufta, som beveger seg vesentlig saktere, fungerer som smøring for hovedstrømmen av luft som passerer over.

Og samtidig, med alle kurver som biler skal ha nå for tiden, så er det vel egentlig bare å kaste 170mm-paddene snart uansett.. får ikke bruk for den. Går mot disse formene uansett om det er pga bilen skal være golfballformet eller ikke.

Njaaa, jeg så den episoden for lenge siden, og ikke idag, men jeg mener å huske at bilen ble først satt inn med "glatt" leire, for så å kjøre testing, deretter gravde de ut golfball-gropene, for å legge materialet inn igjen i bilen, slik at vekten var den samme hele tiden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er linken til de som skulle ønske og se testen

Min link

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å se på formel 1 bilene det, di blir vaksa og børsta og reingjort omtrendt hvert 5 min :) så ikke så rart at en rein blir bruker mindre bensin enn en skitten :)

mener å huske at di sa for noen år siden at vist en F1 bil var skitten og full av dritt på karossen ville den tape så mye som 0.1 sek pr runde, og for di av dere som ser på F1 så vet dere at det er ganske mye i den sporten :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe

"Michael Schumacher today revealed the secret for his many championships - he used Svisswax Divine prior to any race (qualifying or actual race). He also admitted to prepping the car with Cleaner Fluid if he thought he needed that extra 0.01 seconds per lap.

- Yes, it's unbelivable how much faster the car went with 2-3 fresh coats of Divine on it, he was reported to have stated while being absolutely stinking drunk in a warehouse in Northern Trøndelag in the beginning of May this year.

Next up on the SciFi-channel - will Mr B set a new record on bare-belly surfing whilst coated with Crystal Rock during Tour De Sjø this summer? Stay tuned..."

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive