mandresen

Fikk ikke den store opplevelsen med Clay'en

Hei

Har fulgt med på dette forumet en stund og leser med interesse det dere skriver om bilpleie.

Har gått til innkjøp av en del Meguiars produkter og tenkte jeg skule ta en skikkelig runde med bilen i helga.

Bilen er en svart 98 mod BMW 528 touring og jeg har eid den 1 år nå. Bilen har vært godt tatt vare på før meg av 1 eier og i døråpningen står det et merke fra "Bilpleier nr1 Vestfold" så regner med den har vært der for bilpleie før meg.

Disse produktene er det jeg skal bruke i helga:

Prikk Bort

Super Snow Foam med foamgun for høytrykk

Turtle Power Wash

Meguiars Quick Clay

Meguiars Deep Crystal step1 Lakkrens

Meguiars Deep Crystal step2 Polish

Meguiars Deep Crystal step3 Carnauba Wax

Dodo Juice Blue Velvet Hard Wax

Sonax Plastic Renovator Gel

Men etter en grundig avfettingsrunde og såperunder så gleder jeg meg til clay'en (min jomfrutur med clay), men hva skjer? Claybaren sklir lett over lakken over hele bilen, og det blir nesten ingenting som setter seg claybaren!! Den er omtrent like ren og pen som før jeg startet, selvfølgelig har den dratt med seg noe skit, men det er ikke mye.

Så jeg fikk ingen WOW opplevelse.

Så er dette noe vits? Jeg har en bil til som jeg tenkte å ta i løpet av juni, en 07 mod Honda CRV, så får vi se hvordan det blir med den.

Men hvor mye claylube bruker dere på en runde? Skal hele flaska (473ml) gå med eller skal den rekke til flere omganger?

Takker for svar

MVH

Martin

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som definitivt finnes mest av på en bil som clay tar er asfalt, og asfalten forsvinner stort sett veldig greit ved bruk av Prickbort. Det som kan ligge igjen da er veldig avhengig av hvor bilen har vært parkert, altså hvor mye partikler som flyr med lufta og treffer bilen (maling, lakk, betongstøv, industristøv, osv.).

Om det er noe poeng med vedlikeholdsrunde med clay er det greit å sjekke ved å bare dra fingeren over lakken. Dersom den virker glatt er den nok det, og ikke noe poeng å dra clay over.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal vell bare vær glad for den ikke var skitten. Det betyr vell at bilen har blitt tatt godt hånd om, men også det at Prickbort har gjort sitt. Den flaska skal vell kunne brukes mer enn en gang. Jeg brukte omtrent 1/4 på min bil. Men når du clayer den rett etter vask er den som oftest våt og da trenger du mindre lube. Min bil står parkert under et bjørketre. Clayen var skikkelig grønn etter en runde. Det støvet legger seg skikkelig på lakken som lim.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen blitt godt tatt vare på, og vasket grundig er det minimalt med skitt du klarer å fange opp med clay. Men er bare å ta det som et positivt tegn overfor deg selv ;)

Er ofte greit å kjenne på lakken rett bak hjulbuer, samt bak på bilen, før du clayer. Da får du en grei følelse av hvor mye skitt det faktisk er på bilen.

En flaske med Meguiars Quick Detailer holder ikke altfor lenge. Kan være lurt å gå til innkjøp av Optimum No Rinse (kan kjøpes hos Scandicshine.no), da den kan blandes ut veldig mye, og brukes som claylube. Mengden du bruker henger ofte sammen med hvor skitten bilen er. Må du claye mye trenger du mye claylube, og motsatt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de andre, at clay'n din ikke ble spesielt skitten er bare ett tegn på at lakken din

var forholdsvis ren for asfalt prikker o.l. :)

Men samtidig er det greit å bruke clay før polering uansett om den ikke finner så mye, så

du er sikker på at flaten er ren. Clay trenger ikke ta lang tid om man ikke finner mye

forurensning :)

Mitt meguiars clay kit har til nå holdt til to runder på min e34 samt noen felger og det er

fortsatt kanskje nok til en liten bil igjen på flaska. Meguiars clay'n derimot er for "full" for bil

bruk nå, så den er degradert til bruk på felger.

På M3'n brukte jeg No-rinse som lube og Swissvax clay. Og det er bare å bøye seg i støvet for

lub-egenskapene til No-rinse :wub:

Endret av Olelink
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raske, gode svar.

Det er godt å høre at jeg tar godt var på bilen min :) Har vaskeplass på jobben så den blir vasket ofte, og står parkert i garasje.

Den Prikk bort var virkeleffektiv så den skal jeg fortsette med.

Jeg brukte nok hele flaska på bilen (jeg tørket bilen tørr etter vask før jeg clay'et) men det trengs ikke hvis jeg forstår rett, bare til å claye rett etter vask, spyle av etter clay og så tørke bil. En lærer så lenge en prøver

Så det blir nok innkjøp av Optimum No Rinse til neste bil skal i ilden

MVH

Martin

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare lommeboka det går utover å bruke mye lube, man kan på en måte ikke bruke for mye i

denne sammenheng ;)

Nei, bilen kan godt være våt når man clay'er. Før jeg kjøpte No-rinse brukte jeg i tillegg til

Quick Detailer som lube også å ha en sprayflaske med vann å spe på med så det ikke går

så mye lube. Men med No-rinse koster det jo ikke noe å bare spraye på så mye man vil :)

Flott med vaskeplass på jobben, burde være obligatoriskt så man kan vaske både hjemme og på jobb B)

No-rinse annbefales :thumbup:

Endret av Olelink
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk samme opplevelsen når jeg calyet bilen min på fredagen, eneste plassen calyen faktisk fikk jobbe var på nedre del av fører døra :) resten av bilen var faktisk overraskende bra med tanke på at jeg ikke har vasket den noe mer enn i en sånn vaskehall med litt avfetting og så spyling på ett år :)

jeg har kjøpt clayen fra Mothers og jeg har vel en liten skvett igjen i den lube flaska etter å ha tatt min bil og en escort cossie, så må vel handle meg ei flaske med den No Rinse'n som alle snakker om her :)

Men jeg har ett lite spm om det er greit for trådstarter :) ser dere mener at det ikke er nødvendig å tørke bilen etter vask når den skal clayest, men hva er best å gjøre etterpå?? på instruksjonen til mothers calyen står det at du skal sprute litt lube på ett panel, calye der og tørke av... men funker det og calye hele bilen i en smekk og så spyle den rein for lube etterpå for så og tørke??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greieste er å ta hele bilen, og deretter vaske hele bilen raskt igjen, for å fjerne eventuell forurensing som clayen har løsnet men som ligger igjen på lakken. Og så kan du tørke bilen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg har ett lite spm om det er greit for trådstarter :) ser dere mener at det ikke er nødvendig å tørke bilen etter vask når den skal clayest, men hva er best å gjøre etterpå?? på instruksjonen til mothers calyen står det at du skal sprute litt lube på ett panel, calye der og tørke av... men funker det og calye hele bilen i en smekk og så spyle den rein for lube etterpå for så og tørke??

Lurte på det samme selv, så da fikk vi svar på det.

Neste gang blir det vask av bil med claying rett etterpå for så å vaske bilen på nytt og så tørke den. Tro det vil gå en god del mindre claylube.

Resultatet av polish runden ble bra, men det er en gammel og den har masse småripe på panser og på taket. Så må vel antagelig rubbe ned for å få et virkelig bra resultat

Legger ved et mobilbilde, men viser jo ikke resultatet noe spesielt godt.

post-1270-1275292475,74_thumb.jpg

post-1270-1275292484,96_thumb.jpg

MVH

Martin

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet :)

Du kan evt kjøpe deg Bilthamber clay fra www.autobahn-bilpleie.no - den trenger bare vann som claylube. Helt genialt. Regular-utgaven tok cirka 1100 ganger mer enn gul Riccardo-clay på en Saab jeg var med på å ta i forrige uke

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, da fikk vi jo ett fint svar på det :) det jeg har prøvd nå er, vaske-tørke-claye-spyle-tørke og vaske-tørke-claye-tørke... men da får jeg prøve vaske-claye-vaske-tørke neste gang og se hva som blir best, men første metoden min var vertfall tull ;)

hva er holdbareheten på den bilt-hamber clayen da?? syns min mothers begynte å gå fort i oppløsning vertfall, har allerede begynt smuldre opp litt :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger vell ikke å tørke før du skal claye? Jeg synes det er en fordel at bilen er litt våt. Da glir clayen enda bedre og du bruker mindre lube. Holdbarheten kommer det veldig an på. Du kan fint ta 15 rene biler på en clay, men kun 2 veldig skitne biler med en annen. Du må nesten se det an hvor mye dritt som er på clayen. Jo skitnere den er jo større sjangs er det for at du gnir det mot lakken.

Edit.

Leste ikke godt nok :/

Endret av killbox
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive