Tyggern

IKKE! BIL Draco 2000 1987mod

25 innlegg i emnet

Dette er en gammel båt og nettopp kommet inn i familien, tidligere eier har vert flink og holdt den godt.

Men hadde kjøpt inn litt varer fra Swissvax og ville teste disse. Og sette de opp mot om de er like gode som bilproduktene deres.

Bildene er så som så og hadde egentlig ikke S&S i tankene når jeg startet bare en liten rewiev, samt det er et helvete å få frem noe på bilder når bakgrunnen er hvit....

men skit heller.. her kommer den

Båten er en 1987 model Draco 2000 med volvo penta motor, og masse ettermontert utstyr :)

totalt tidsforbruk? nja si det.... sikkert rundt 25 timer bare med maskinføring....

Jeg startet med å skumlegge båten med Orange Prewash og vasket over hele båten med denne på med vikan kost og bøtte med CG maxi suds sammen med en MF vott jeg ikke er helt sikker på hvor stammer fra.... (ingen bilder av vask dessverre)

Kalesje hadde blitt renset tidligere i uken invendig med CG green clean i 1:10, før båten ble tatt ut av vinterlagring.

Den fikk nå en runde utvendig, og kan vel si det var nødvendig........ var Green clean i 1:10 blandings og børste før HT spyling før den ble tatt med CG fabric guard i 3 runder etterpå....

IMG_6228.jpg

Dette er produktene som skulle ut på prøve......

IMG_6310.jpg

Det ble mye testing og feiling før jeg fant noe jeg syntes funket bra..

Jeg testet også denne komboen opp mot mer kjente midler og puter etterpå for å se hva som skjer... eventuelt ikke skjer.

Når jeg var kommet hit med en kombo syntes jeg det var greit.

IMG_6291.jpg

Etter mye testing av forskjellige pads endte jeg opp med blå scholl som egentlig er en ganske grov pute, men erfaringen hitil er at gelcoat er mye mer "gel" aktig en lakk og samtidig hard og gjøre noe med. "finnishing" puter som en som regel tenker på når en drar frem SV cleaner fluid Pro er bare å glemme. ikke en gang Orange Scholl ga noe serlig resultat.....

Gelcoat er også ekstremt seig (gel) og det er trått å polere og går veldig fort tørt. så mye press var heller ingen løsning det var bedre å la produktet og padden jobbe seg frem til finnish.....

Her har jeg testet først teipet opp og kjørt med gul scholl og S03, før jeg satte en teip 5 cm lenger bort for å se om CFP og Blå scholl gjorde noe mindre jobb, noe den ikke gjorde. vil heller si at CFP gjorde det blankere og fjernet mer en den andre komboen.....

Kan ikke se merket fra S03 en gang, skulle vert 5cm til ventstre for den andre stripen..

IMG_6295.jpg

IMG_6296.jpg

IMG_6297.jpg

Før kjøring, ganske greit men dårlig med refleksjoner.

IMG_6298.jpg

IMG_6299.jpg

Etter en runde med CFP og blå scholl

IMG_6300.jpg

Litt diverse bilder....

IMG_6303.jpg

IMG_6311.jpg

IMG_6312.jpg

IMG_6321.jpg

Noen flere 50/50 shots..

IMG_6328.jpg

IMG_6329.jpg

IMG_6330.jpg

Litt annet også, alt tre ble pusset helt ned og fikk så tre strøk ovatrol våt i våt. før det fikk stå i 1 døgn også mattet med 320 papir og nytt strøk gjentokk dette to ganger. metall fikk seg en runde med autosol og autobahn etterpå.

IMG_6324.jpg

IMG_6326.jpg

IMG_6319.jpg

Voks ble lagt hver dag og for hvert område etter polering for at det ikke skulle komme nye "forurensninger"

Voksen er i kjent stil lukter SYKT DIGG og enkel og legge samt buffe av og gjir en knall beading :)

IMG_6303.jpg

Litt ferdig bilder før jeg tar en oppsumering av produktene :)

IMG_6331.jpg

IMG_6332.jpg

IMG_6333.jpg

IMG_6334.jpg

IMG_6335.jpg

IMG_6336.jpg

IMG_6337.jpg

IMG_6339.jpg

IMG_6340.jpg

IMG_6341.jpg

IMG_6342.jpg

Oppsumering....

Swissvax leverer!

Cleaner fluid Proffesional marine: den er ganske grov i konsistens kan minne litt om 3M FCP i konsistens og farge.

Den korrigerer mye og tar falmet gelcoat frem igjen, selv på en over 20 år gammer båt. Den er ikke like drøy som til bil da du trenger litt mer produkt for at det ikke skal gå tørt/trått. men til gjengjeld vil du nok i de fleste tilfeller kun trenge denne.....

Den gjør overflaten veldig seig og trå slikk at buffing er ikke like enkelt, eneste minuset. Det føles nesten som om MF klutene henger igjen på overflaten, men du kjenner og ser når det er borte...

Marine vax: lukter godt er enkel og ta av og på, jeg lot den stå ca 15 minutter før jeg buffet den av. det gikk som en lek og overflaten blir blank og glatt.... Holdbarheten vil vise seg utover sommeren. da skal dette følges opp.

tidligere har jeg kun testet hånd produkter av ymse slag, og de kan ikke måle seg opp mot dette. har testet megs sin båtpolish en gang på billig DA og tror nok ikke den hadde nådd helt opp heller. Men det må da finnes flere produkter der ute til båt som er laget for maskin / proffesionell bruk????

Men båt er uansett mye mer tung polert en bil........

alt i alt veldig fornøyd jeg :) Kommer bilder av den på vannet i morgen da skal den sjøsettes.. og få Swissvax merke :)

God helg folkens, jeg skal tilbringe den på vannet og på AC/DC konsert...

Det er sikkert noe jeg har glemt i denne kjappe S&S så er bare å spørre om det er noe dere lurer på.

Da er båten ute, og fortøyd så her er noen flere bilder :)

Gamle eier var å så på båten i går og sa det var helt rått. lurte nesten på om den var lakkert.... Så mulig jeg må ta seilbåt til året....

IMG_6343.jpg

IMG_6344.jpg

IMG_6347.jpg

IMG_6346.jpg

IMG_6345.jpg

Så skal jeg oppdatere etterhvert om holdbarheten til voksen...

Endret av Tyggern
8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da kjempebra ut dette! Jeg har tidligere vært redd for å prøve meg på båt da jeg kan nada! om gelcoat, men dette ser da veldig kurant ut :) Håper du oppdaterer om holdbarheten da den er ganske avgjørende på båt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har mye erfaring med gelcoat, men svigers fikk panikk her tidlig i våres. han hadde pusset ned hele båten med 400 , så 1200 og litt 2000, men slet med å få dette blankt igjen. Han hadde fått et tips av noen "proffer" som polerte med autosol, men dette hadde visst bare kladdet seg til og ble ikke blankt. Dro frem ullpads og menzerna PO34 powergloss og da ble det blankt! det var litt regn i luften og så ble iallefall ikke tørt heller og hadde en litt brå avreise igjen så vet ikke om dette la igjen mye holos, men tviler på at det synes på en hvit båt. den ble iallefall blank og han var GREIT lettet etterpå! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :)

Noen skal på konsert og noen leser til eksamen....!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott båt og pleie Tyggern.... du er en mann med mange egenskaper... dunne jo tatt denne båten sjøveien til Verdalen da om du skulle vært med..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da kjempebra ut dette! Jeg har tidligere vært redd for å prøve meg på båt da jeg kan nada! om gelcoat, men dette ser da veldig kurant ut :) Håper du oppdaterer om holdbarheten da den er ganske avgjørende på båt

Kan ikke si jeg har mye erfaring med gelcoat, men svigers fikk panikk her tidlig i våres. han hadde pusset ned hele båten med 400 , så 1200 og litt 2000, men slet med å få dette blankt igjen. Han hadde fått et tips av noen "proffer" som polerte med autosol, men dette hadde visst bare kladdet seg til og ble ikke blankt. Dro frem ullpads og menzerna PO34 powergloss og da ble det blankt! det var litt regn i luften og så ble iallefall ikke tørt heller og hadde en litt brå avreise igjen så vet ikke om dette la igjen mye holos, men tviler på at det synes på en hvit båt. den ble iallefall blank og han var GREIT lettet etterpå! :P

Grove saker er tingen på båt ja... jeg testet litt forskjellig sammen med de andre polishene blandt annet vann, ONR blanding. og QD, men det virket nesten som om det ble enda seigere av det...

Mens på CFP ville jeg ikke blande inn noe da det vil ødelegge heften for voks etterpå...

Bra jobba :)

Noen skal på konsert og noen leser til eksamen....!

Takk.

Og glad jeg er ferdig med eksamner ;)

Flott båt og pleie Tyggern.... du er en mann med mange egenskaper... dunne jo tatt denne båten sjøveien til Verdalen da om du skulle vært med..

Hadde jeg tatt denne sjøveien hadde jeg vel blitt bankrupt på bensin penga, men takk for komplementet.

Og godt jeg er i utlandet når dere drar….. (men kanskje kapre flyet å be de lande i barteland...kommer hjem på lørdag)

Ja får til litt av hvert, her om dagen klarte jeg til og med å buffe av voks mens jeg tok meg en pils…. Og kvinnfolk sier at ikke vi kan multi tasking… Phuu jeg ler…

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo meget bra Torgeir :) Hvit gelcoat gir jo ikke allitd blankeste looken, men dette syns jeg ble en real turnover, også herlige beadingbilder da :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin båt Tyggern ! :D

Swissvax skuffer ikke på båt heller. Dette ble blankt og for en beading :rolleyes:

God tur på fjorden ! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb her også Torgeir. Så ut som gode produkter dette... Stemmer det du sier om gelcoat. Seig å jobbe på...

Da venter noen dager med å komme med min båttråd så din kan leve fett i noen dager...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å da kan du GREIT harve på dattera hans med god samvittighet :D:lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobbet Tyggern - 25 timer maskinføring står det respekt av!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble riktig bra Torgeir.. Godt at du legger ut dine erfaringer med båtpleie - har ennå ikke fått muligheten til å snurre på gelcoat selv, men det kommer nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo meget bra Torgeir :) Hvit gelcoat gir jo ikke allitd blankeste looken, men dette syns jeg ble en real turnover, også herlige beadingbilder da :D

Takk Dag, båten ble bra den ja.....

Takker alle sammen, hyggelige tilbakemeldinger..

Kan vel stort sett glemme å tenke billakk når en holder på med båt....

Det går også en del mer produkt til poleringen da der er såpass trååt og virker nesten sugende.....

Ble tatt over 1 dag og 3 kvelder så var ikke så ille med 25 timer, men det blir en del stillinger som en ikke får ved polering av bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra info og resultat her Tyggern, takk skal du ha

Flott jobb på en fin klassiker. B)

Erfarte det samme som deg i går mht gelcoat og press - ikke vits, ble bare tørrkjøring.

Hos meg fungerte Scholl S17 og Grønne Uberpads utmerket, mens det bare ble fjas og skjolder med mildere komboer enn dette....kan se ut - ut i fra det du skriver at jeg gjerne kunne gått hardere til verks mht kombo.

Jeg brukte omtrent dobbelt så mye produkt, på halvparten så stort område sett i forhold til bil

Hva betaler man for den marinevoksen fra SV ?

Håper du holder oss oppdatert på holdbarheten på den voksen.

hilsen fra

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott båt og jobb Tyggis.. Draco synes jeg er en kongebåt også.. Fatter hadde identisk når jeg var liten, med det passende navnet "Cash Flows" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette Torgeir! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagt til noen flere bilder i første innlegget;) beading ohh YES!!!

Kan stemme bra det ståle med dobbelt så mye produkt og halvparten av området..

voksen mener jeg koster rundt 1000lappen (990) og CFP var 599 eller 699 husker ikke helt....

Stemmer bra det Bernhard Cash flows II dette...... fylte tanken i går...... la oss si det sånn håper det holder en liten stund i hvertfall....

og takker for de hyggelige tilbakemeldingene så langt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en klassiker. Draco er virkelig flotte båter ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig med en liten båtwrite-up også!

Jeg har jo brukt endel dager på min egen, men min erfaring med gelcoat er ikke lik din. Min føltes i hvert fall ikke seig. Kjørte som jeg har gjort de siste gangene på bil, S03Gold på gul scholl etterfulgt av S30+ på oransje scholl. Der lakken var for oksidert, kjørte jeg våtslip med P2000, etterfulgt av P2500 og P3000 til slutt. Så S03Gold og S30+. Blei blankere en naboens nye båt det :)

Ang beading la jeg SV Shield over fenderlist og under fenderlist la jeg likesågreit MG#21 2.0 etterfulgt av M#16 ene å alene på grunn av den syyyyykt lange holdbarheten dette har gitt på konas bil. Den fikk det tidlig i oktober i fjor og beader bra ennå uten noe påfyll...Spent på den komboen i saltvann!

Draco er klassikere, kult med strøkne eksemplarer.

Grattis med båt!

Sees på tour de sjø!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagt til noen flere bilder i første innlegget;) beading ohh YES!!!

Kan stemme bra det ståle med dobbelt så mye produkt og halvparten av området..

voksen mener jeg koster rundt 1000lappen (990) og CFP var 599 eller 699 husker ikke helt....

Stemmer bra det Bernhard Cash flows II dette...... fylte tanken i går...... la oss si det sånn håper det holder en liten stund i hvertfall....

og takker for de hyggelige tilbakemeldingene så langt :)

Hvordan syns du holdbarheten var da?

Snart er det jo tid for båtpuss. Jeg har kjøpt inn litt produkter fra Collinite for båt.

Noen som har noen erfaringer der med de?

Evnt hvordan er det å bruke SV bilvoks på båt, noen som har prøvd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive