ØyvindBraaten

Vinterlagring av bil

Er det noen som har erfaring mht dette? Hva som er beste måten å vinterlagre en bil med tanke på følgende faktorer:

fukt/rust?

Motor, olje?

Lakk etter vinterklargjøringa, hvordan kan den holde best mulig?

Innventar, innestengt lukt?

Hjul, gummi?

Takker for alle gode tips! Skal begynne på nytt igjen på Opel'n til vinteren, skal resturere den fra minste til største skrue i tillegg til å bytte motor og girkasse. Syn det derfor er greit å ha litt kunnskap på lagring av bilen de nærmeste årene. Begynner og koste alt for mye denne bilen, til at den bare kan stuffes inn i en garasje og støve ned gjennom vinteren.

- Øyvind

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg lagrer bilen min på ein plass der det ikkje er varme.

Og vinduene er litt åpne.

Bensintanken er full.

Ingen trekk på bilen. (hår både ute og innetrekk, men dei blir ikkje brukt)

Batteriet er frakobla og blir lada opp eit par ganger.

Er ein fordel med forholdsvis ny olje

Eg flytter ikkje på bilen, men du kan trille den av og til viss du er bekymra for dekka dine

Eg starter ikkje bilen under vinterlagringen.

Endret av todleif
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man kjører vedlikeholdsservice på bilen som olje, plugger og oljefilter - før vinterlagringa. Må/burde dette gjøres på nytt før bilen skal i trafikk igjen?

I forhold til batteri så lærte jeg en ny ting nå :) så det blir tatt ut for i år og satt innendørs, for da er det bare å sette på en lader i ny og ne.

Bilen min har stått uten trekk i vinter, den var så og si perfekt i lakken før jeg satte den inn, men så fadern meg ikke ut i det hele tatt da jeg rulla den ut i år :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint du tenker litt frem av Øyvind :D

Denne vinterlagring av truls´s Evo er vel noget nær den ultmate vinter lagrings detail

Finnesher

Mvh

Rasmus

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er jo verdt langt mer enn kjerringa Rasmus ;) Skal jo ha pleie der etter! :D

Kikka på den, og den er heeeel ekstrem! Kred til Truls. Om jeg ikke har blingsa veldig, står det ikke stort om motor osvosv. Om denne bør startes x antall ganger iløpet av lagringen, eller om den kan stå i ro. Hvordan dette påvirker motoren ved start på våren igjen.

Også eventuelt for og i mot trekk på bilen, og hva som eventuelt er bra trekk og hvorfor det er bra.

Endret av ØyvindBraaten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen må først og fremst tørt. Så bør man enten ha god temperatur eller god lufting, med andre ord oppvarmet garasje eller luftig låve. Det idelle er selvsagt begge deler.

Jeg ville ha styrt milevis unna trekk. Det minste sandkorn under trekket så har du ripehelvete med en gang.

Endret av omrognan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er jo verdt langt mer enn kjerringa Rasmus ;) Skal jo ha pleie der etter! :D

Kikka på den, og den er heeeel ekstrem! Kred til Truls. Om jeg ikke har blingsa veldig, står det ikke stort om motor osvosv. Om denne bør startes x antall ganger iløpet av lagringen, eller om den kan stå i ro. Hvordan dette påvirker motoren ved start på våren igjen.

Også eventuelt for og i mot trekk på bilen, og hva som eventuelt er bra trekk og hvorfor det er bra.

Ja rigtig det :D

Rigtig der ikke står mye om motor der nei, men tror ALT annet fik en overhaling :-)

Tror vi må ha nogen mekanikkere på banen her, jeg har ikke stort motor kjenskap. Men vil tro at opvarmet garage, olie på vitale dele samt en lille start i løpet av vinteren gjør sagen for deg.

Hvis bilen står inne ser jeg ikke noget problem med trekk hvis den står en plass uten vinn/trekk da der ikke er bevægelse i det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående motor så har jeg hørt at man ikke skal starte opp motoren og la den gå på tomgang ofte i løpet av vinteren, da dette soter den ned. Dersom du tar en liten stripe ned gaten er det vel kanskje noe annet. Er ikke helt sikker da, er ikke mekaniker selv.

Liten edit: Står en del her http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=131651&start=15

Endret av Sven
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde full tank på EVOn, ny olje/service på den rett før lagring, stod i garasje på + 15c (sirka) med Swissvax trekk på seg, koblett fra batterikablene etterhvert (minus polen) og brukte en vedlikeholdslader noen timer fra Bernhard/torshov når den skulle i gang igjen.. hadde ikke vinduer på gløtt og merka ingen fukt/lukt inne i bilen etter lagringen, byttet også over på vinterdekk/felg slik at ikke sommerdekk skulle bli deformert...

Var bare av med trekket på våren da, noen timer med lading og så cruzZzing... B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive