Roaldj

Vår-rens av vår E46

Tenkte jeg skulle legge ut bilder fra da jeg og Haads20 her på forumet overhalte E46`en vår etter en HARD vinter med slurven vasking.

Jeg har selv ikke så mye peiling på de fine orda og navna dere bruker her på forumet enda, så jeg fikk Håvard til å hjelpe meg med å skrive hvilken produkter som ble brukt.

Jeg kjøpte egen Makita maskin for noen år tilbare, men har aldri satt meg skikkelig inn i det. Men nå har Håvard bestemt seg for å gi meg en grei opplæring på våres biler hvertfall. Gikk en stund før jeg fikk taket på det, men føler det går bedre nå. Vi tok hver vår side på denne bilen, og resultatet ble ikke så alt for forskjellig :)

Er ikke sikker jeg har skrevet alt rett, eller i rett rekkefølge, men here goes :)

Begynte på mandagen med å gjøre en aldri så liten vårpuss på E46`en.

Begynte med å demontere lister for å slippe å få voks på dem, så bytta jeg noen knekt klips med det samme.

Kjørte bilen bort til Håvard og brukte ca 2 timer på å vaske den.

Først avfetta vi bilen med Pricbort avfetting og trykkspylte den ren, så Surfex avfetting på nederste del av bilen og Valetpro pre wash oppå avfettinga og resten av bilen, trykkspylte den ren, så Valetpro Snow Foam, trykkspylte den ren, vasking med Meguiras nxt gen såpevann og Meguiras fiberkluthanske, trykkspylte den ren, gikk over bilen med Sonus clay og Valetpro citrus bling som lubrikasjon, skummet bilen med Valetpro foam gun igjen, trykkspylte den ren og til slutt spylte vi den med vanlig slange for å få bort alt såperester.

Så ble bilen kjørt hjem og vaska med Meguiras nxt gen såpe og Meguiras fiberklurhanske og spylt med hageslange.

Noen bilder fra vaskinga.

DSC00339.jpg

DSC00340.jpg

DSC00342.jpg

DSC00343.jpg

DSC00345.jpg

Så gikk vi over med Sonus Clay og Valetpro citrus bling lubrikasjon.

DSC00346.jpg

Når bilen ble kjørt hjem og vaska så blåste vi den tørr med Black Baron Dryer. Genial sak.

DSC00348.jpg

Bilen ble så kjørt inn i garasjen hvor den ble heist opp på løftebukken.

Der ble det målt tykkelsen på lakken på diverse plasser for å se hvor tykk lakk vi hadde å jobbe med.

IMG_4121.jpg

Så noen bilder fra før vi begynte. Fangeren ble demontert for å leveres til lakk pga en skade i vinter.

Maskerte også lister rundt vinduer osv.

I all "hast" så glemte vi å ta bilder av 50/50 :( men dere ser jo før og etter-bildene da :)

DSC00352-1.jpg

IMG_4128.jpg

DSC00353-1.jpg

IMG_4102.jpg

IMG_4146.jpg

Fikk ikke tatt noen bra bilder fra når vi håldt på å polere.

Produktene som ble brukt er Meguiras rubbing og polish.

Meguiras 205 Ultra Finishing Polish, 105 Ultra-Cut Compound , 83 Dual Action Cleaner/Polish og 80 Professional Speed Glaze. Ultimate Compound. Chemical guys 408 virtual bond. Og Meguiras 16 voks (husker ikke navnet).

Til slutt gikk vi over med Meguiras sin Final detail og microfiberklut :)

Det ble brukt både Makita roterente maskin og Meguiras sin DA/exentriske maskin

Noen bilder fra etter etter. Noen er tatt fra når den kun er rubbet.

DSC00354.jpg

IMG_4157.jpg

IMG_4142.jpg

IMG_4134.jpg

IMG_4155.jpg

IMG_4291.jpg

IMG_4287.jpg

IMG_4274.jpg

IMG_4283.jpg

Vil gi en STOR takk til Håvard Adsen for all hjelp med dette.

Edit...'Bilder med fanger montert tattt av min bedre havldel ;)

ikke de beste bildene for å vise resultat. Budre tatt noen nærbilder også.

IMG_4328.jpg

IMG_4317.jpg

IMG_4298.jpg

IMG_4301.jpg

Endret av Roaldj
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig bra dette, godt jobbet på en fin bil.

Regner med du slenger ut noen bilder når du får montert fangeren igjen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent dette, bra jobb!!!

Men, hva er de gule tingene dere har satt under/forran hvert hjul på de første vaske-bildene? -Ser så tynne ut, så klosser for å hindre bil å rulle kan det vel ikke være...? :huh:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første innlegg redigert med bilder med fanger montert :)

har du aldri irretert deg over at spylerslanger setter seg fast ynder/bak hjulene Hirobofly? ;) problem solved :P

Endret av Roaldj
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig gjennomført shine av lakken dette. Ble et flott resultat. Likte den 4 punktsjekken i garasjen, utrolig kjekk sak både til mekking og polering av nedre paneler.

Hva var grunnen til at dere hadde med Ultimate compound, MG #80 og #83, Når dere hadde #105 og #205? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat dette her...

4 punkts jekk er smooth ... det har jeg lyst på også :)

Din bedre havldel tar bra bilder også ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt og pent :) Pen bil også!

Bra jobba!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig gjennomført shine av lakken dette. Ble et flott resultat. Likte den 4 punktsjekken i garasjen, utrolig kjekk sak både til mekking og polering av nedre paneler.

Hva var grunnen til at dere hadde med Ultimate compound, MG #80 og #83, Når dere hadde #105 og #205? :)

De ble kun brukt for å teste hvilke kombo vi skulle bruke. Endte opp med en runde 105 før avsluttning med 205.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

treger ikke på at jeg kjøpte løftebukken nei.. som bilmekaniker så har den kommet godt med oppover i tida :)

Endret av Roaldj
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du aldri irretert deg over at spylerslanger setter seg fast ynder/bak hjulene Hirobofly? ;) problem solved :P

Hehe, aha!

Det var jo litt smart ja, sant det ja at slangen har en tendens til å kjile seg så fort den er mindre enn 5cm fra dekkene ja. B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lækkert!!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, er irreterende når slangen setter seg fast :)

takktakk arne, er veldig fornøyd selv. nå må jeg bare få opp garasjeåpneren slik at min høygravide samboer kan parkere i garasjen slik at fuglene slipper å drite på den :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive