j-j-jimmy

Greie på motor?

Lurer litt på hva som har skjedd her. Dette er toppen fra en '95 Jeep YJ. Den ene ventilen på en av sylinderene, pluss pluggen i denne er rustfarget, samt et veldig grovkornet belegg på ventilen som også er rustfarget.

Symptomene på motoren er at den begynner å lugge når motoren blir gjennomvarm, etter ca. 10-15 minutters kjøring.

Noen som har noe tips om hva dette kan være......

Bilde 2,3 og 7 er av en av de "normale" ventilene for å illustrere forskjellen.

post-1329-1274649105,9_thumb.jpg

post-1329-1274649113,72_thumb.jpg

post-1329-1274649123,41_thumb.jpg

post-1329-1274649132,3_thumb.jpg

post-1329-1274649149,12_thumb.jpg

post-1329-1274649162,82_thumb.jpg

post-1329-1274649176,96_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det ser ut som den går litt mager(for lite bensin)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å bytte dyser på bilen, men det ga ingen resultater.. Er det noe annet enn det som kan påvirke at 1 sylinder får feil blanding?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å bytte dyser på bilen, men det ga ingen resultater.. Er det noe annet enn det som kan påvirke at 1 sylinder får feil blanding?

kan hende den drar falskluft i mellom topp og innsug.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tennplug skal være brun på toppen, type sjokolade-ish brun. Da er forbrenningsprosessen riktig. Hvite plugger indikerer for høy temperatur, ergo mager blanding. Stiften på det nederste bildet ditt kan man ikke akkurat friskmelde!?

Jeg synes noen av pluggene virker nærmest renvaskede. Normalt er det et tegn på at det kommer vann inn i forbrenningsrommet. Snodig nok er ikke selve forbrenningsrommet rent så jeg ser nok feil.

Har motoren/toppen stått lenge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tennplug skal være brun på toppen, type sjokolade-ish brun. Da er forbrenningsprosessen riktig. Hvite plugger indikerer for høy temperatur, ergo mager blanding. Stiften på det nederste bildet ditt kan man ikke akkurat friskmelde!?

Jeg synes noen av pluggene virker nærmest renvaskede. Normalt er det et tegn på at det kommer vann inn i forbrenningsrommet. Snodig nok er ikke selve forbrenningsrommet rent så jeg ser nok feil.

Har motoren/toppen stått lenge?

Nei, jeg er enig i at den ser litt hvit ut når du sier det... Det ble litt dårlige bilder (mobil) men jeg skal ta med meg digitalkameraet og fikse noen i litt bedre kvalitet.

Jeg syns også de ser renvasket ut på bildene nå, men jeg kan ikke huske at jeg tenkte over det når jeg så på toppen i går, men skal se nærmere.

Motoren har faktisk stått lenge, dette er en motor jeg har kjøpt og satt inn, og siden oppstarten har den aldri gått ordentlig. Selv om jeg har kjørt sikkert 50-60 mil med denne lugginga. Mener selgeren sa den hadde stått i 2-3 år... Kan det ha noe å si? Si ifra hvis det er noen fler detaljer du ville hatt bilde av.

Takker for all hjelp:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er pluggen på bilde 2 og 3 helt rene? Har du gjort noe med dem før du tok bildet?

Ellers vil det tyde på at den ikke har hatt forbrenning på disse 2 sylindere.

Om motoren har stått lenge kan det hende fuktighet i sylinderen har klart å få eksosventilene til å ruste.

Sjekk også flatene på toppen for tegn etter sprekker, spesiellt rundt den ventilen som er mest gjengrodd.

Uansett så må nok ventilene ut og ventilseter kontrolleres eller slipes ved behov.

Sjekk om toppen er plan før du setter den på igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive