Hirobofly

Hater råttne bilverksteder

25 innlegg i emnet

Dårlig dag idag...... :angry:

Starta med at Opel'n ikke starta i parkeringsgarasjen imorges 07:30, ville kun gå på 2 sylindre og lystra ikke gassen. -Halve dashbordet lyste.....

Viking neste (via Opel Assistanse), kom og fikk slept den ut av garasjen og opp på bilen og kjørt til nærmeste merkeverksted/Opel-verksted; Citybil i Tønsberg. Opel Assistanse sa at bilen skulle sees på iløpet av 2-3t og så ev gratis leiebil til problemet fixa. Så langt alt vel. ;)

Hele dagen gikk før verkstedet ringte, joda dem hadde funnet ut at det var EGR-ventilen som feila, og måtte byttes. Bilen meldt ferdig klokka 15:30, henta jeg henta den 15:50 da med en regning på 5100.- NOK.!!!

2100.- + mva for EGR-ventilen og 1800.- + mva for jobben å bytte den.

Klagde umiddelbart, men kundebehandler fortalte at det var så mye arbeid og vanskelig å komme til EGR-ventilen så det ble mye jobb. Sånn var det bare ifølge dem,, og spørsmålet var om jeg ville ha bilen eller klage videre (uten bilen) over helga. Kundeservice!

Kjørte avgårde og merka at det lukta eksos inni bilen..... men i kø i Tønsberg så tenkte det var kanskje normalt. Men, lukta selv om jeg var alene på veien etterpå så her måtte det sjekkes.

Viser seg at verkstedet har glemt å skru til boltene på eksosrøret inn til ventilen, eksos i friluft i motorrommet. -Det mangla svarte meg 5mm før koblingen var tett. <_<

Sånn så det ut/nærbilde:

IMG_0494.jpg

Og her et bilde som viser plasseringen av den vanskelig tilgjengelige EGR-ventilen som krevde flere timers arbeid fra Citybil:

IMG_0497.jpg

EDIT; Her er regningen:

Regning-CityBil.jpg

Svarte, finnes det ikke noe ordentlig håndverk og stolthet for jobben igjen i bilmekanikker-faget??? Dette er på ingen måte første gang denne sjappa har kødda det til og krevd MYE penger for råtten jobb.

Har enda troen på at det finnes flinke og proffe folk i den bransjen i andre mere ordentlige firma.......

Citybil i Tønsberg er i alle fall på lista over ALDRI MER. B)

Endret av Hirobofly
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at dette er 1.9 CDTI? Isåfall er det samme motor som står i Saab og Alfa Romeo, og de motorene er plaget med EGR-ventil. Isåfall er det en ting man kan gjøre selv, skru den ut, og rense den selv med et eller annet middel, husker ikke hva dette heter. Det som de har gjort er mest sannsynligvis å bare rense den gamle, og hive den på plass igjen. Noe som tar kort tid å gjøre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bytte EGR ventilen tar cirka 15min og da stresser man ikke for å si det sånn, sikker på at den er byttet? somregel er en rengjøring alt som skal til og det tar maks en halvtime.

Edit: too late

Endret av Odd-Helge
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er en Z19DTH (1.9 CDTI)og jeg har selv rensa min EGR-ventil et par ganger ja. Utrolig hvor mye sot den fyller seg med. :huh:

Denne gangen så var den helt død, og dem har satt på en helt ny en ser jeg. (annet Typenummer på denne nå. Den har siste rev fra GM: 55215031)

Hadde jeg skjønt at EGR-ventilen kunne få motoren til å knapt gå på tomgang og ikke ville ta gassen, så hadde jeg nok tatt den opp ja og sjekka selv.

Men, det irriterer meg at dem skal ta 2-3t betalt for å bytte den. Og at dem er så sløve og lite interessert i håndverket sitt at dem overser å ikke stramme 2 av de 6 boltene den er montert med...... :angry:

Dem burde jo skjønt noe var galt da dem hadde prøvekjørt bilen også, fordi den dro dårlig spesielt under 2k da jo turbotrykket lakk rett ut av ventilen.

Mens jeg var i sjappa, så var det ei dame der som hadde en eldre Astra med problemer rundt at den stoppa plutselig og ikke lot seg starte igjen før etter 10 minutter. Citybil hadde feilsøkt og ikke funnet feil, men likevel krevde dem 2500.- NOK av dama. Hu gikk ut med beskjed om å komme igjen hvis det skjedde pånytt, noe det gjorde fordi dama kom inn igjen etter 2 minutter og fikk ikke start på bilen.... :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blend av hele dritten.

Setter en plate mellom ventil og flens som tetter for eksosen, da slipper du det egr tullet.

Får kjøpt fedige blendeplater for dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blend av hele dritten.

Setter en plate mellom ventil og flens som tetter for eksosen, da slipper du det egr tullet.

Får kjøpt fedige blendeplater for dette.

Ja, har faktisk tidligere satt inn en selvlaget plate med mindre hull i som begrenser gjennomstrømningen. Helt tett så lyser motorlampa.

Jeg tror at denne gangen så var det solenoiden som satt seg eller brente viklinger i solenoiden som var problmet, men skal få satt inn plata mi igjen etter årlig service nå til uka.

Merkelig nok så skal service tas i Drammen. B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler med deg.Ikke morro å få gort noe småpjatt og betale ei ukeslønn og vel så det for folk flest.. Får heller venner til å gjøre jobben og betaler dem 300kr timen med glede.Da blir jobben skikkelig gjort også.

Satt mr2n inn på merkeverksted fordi det lyste noe på dashbordet for ett par år siden, og fikk vite at jeg måtte bytte dynamo(overhalt 2700kr+ jobb).Så en dag jeg ordna noen ledninger jeg ikke har peiling hva er forsvant lysa i dashbordet.Problem løst :) De hadde sikkert ikke feilsøkt noe som helst, kun sett på varsel lyset og sagt at da må delen byttes..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk www.regal-auto.co.uk

De har tett plate til 1.9cdti, de har også en remap til samme operasjon som vil gi mer NM

Koster £42 for plate og £480 for remap.

Er en vinn-vinn situsjon for de med denne motoren og vill ikke gi feil på egr mer.

Vill si det er verd vær kr i forhold til å kødde med standard egr feil til stadighet:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Print ut bilder og ta med tilbake til sjappa. Slå bevisene i bordet og krev penga tilbake. Nekter dem så si at neste telefon kommer fra f.eks. advokat hos NAF, og da blir det fort litt mer pinlig for dem.

Jeg hjalp en bekjent med nesten samme problematikk, og istedet for å miste sure 7.600,- så endte det med full service igjen kostnadsfritt og kun betaling for noen dritt-deler i forbindelse med runde 1 (ca 700,-).

Eneste slike folk skjønner er bank i bordet med fotobevis og trusler om uthenging i media og advokat-mat.

Kjenner blod-pumpa går her bare jeg leser dette...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler med deg.Ikke morro å få gort noe småpjatt og betale ei ukeslønn og vel så det for folk flest.. Får heller venner til å gjøre jobben og betaler dem 300kr timen med glede.Da blir jobben skikkelig gjort også.

Satt mr2n inn på merkeverksted fordi det lyste noe på dashbordet for ett par år siden, og fikk vite at jeg måtte bytte dynamo(overhalt 2700kr+ jobb).Så en dag jeg ordna noen ledninger jeg ikke har peiling hva er forsvant lysa i dashbordet.Problem løst :) De hadde sikkert ikke feilsøkt noe som helst, kun sett på varsel lyset og sagt at da må delen byttes..

Yepp, liker egentlig å gjøre ting selv, men siden det var så dødt denne gangen så regna jeg med at det var noe mere alvorlig. :mellow:

Ofte så er det enklere løsninger på tingene enn merkeverkstedet vil anbefale ja.

Sjekk www.regal-auto.co.uk

De har tett plate til 1.9cdti, de har også en remap til samme operasjon som vil gi mer NM

Koster £42 for plate og £480 for remap.

Er en vinn-vinn situsjon for de med denne motoren og vill ikke gi feil på egr mer.

Vill si det er verd vær kr i forhold til å kødde med standard egr feil til stadighet:)

Det der så interessant ut, fjerning av hele EGR-ventilen i en remap ja! -Takk for tips og link! :)

Print ut bilder og ta med tilbake til sjappa. Slå bevisene i bordet og krev penga tilbake. Nekter dem så si at neste telefon kommer fra f.eks. advokat hos NAF, og da blir det fort litt mer pinlig for dem.

Jeg hjalp en bekjent med nesten samme problematikk, og istedet for å miste sure 7.600,- så endte det med full service igjen kostnadsfritt og kun betaling for noen dritt-deler i forbindelse med runde 1 (ca 700,-).

Eneste slike folk skjønner er bank i bordet med fotobevis og trusler om uthenging i media og advokat-mat.

Kjenner blod-pumpa går her bare jeg leser dette...

Ja, skal skrive ut bildene og la dem få svare for seg. Også ta med litt info rundt dette med at EGR-problem er kjent på disse motorene, så det burde være kjent for merkeverksted også. I tillegg så er bilen 4 år gammel, så det burde kanskje også gå på reklamasjon på en del som ikke er slitedel og som skal vare lengre enn 4år. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har sagt at de skal fikse det uansett kostnad, og hvis de ikke har kontaktet deg og opplyst om pris og hva som må byttes / gjøres. Så har de ikke krav på betaling sånn jeg har forstått det tidligere. De kan ikke bare fikse en bil for x antall tusen uten å si ifra til eier.

Vet om flere folk som har sluppet unna høye summer da verkstedene ikke har opplyst om pris osv før de har påbegynt reperasjonen.

En annen lur ting er å få en fastpris (for så å prute på den :P I dag kan man prute på _ALT_) før de reparerer det som er nødvendig.

Har en liten historie om bilen til min mor. Var visst "lekasje" i servostag på bilen.. Noe som ville koste Kr. 12.000,- å skifte! De poengterte at dette var viktig å fikse. Sa at det ikke var aktuelt pga bilens verdi ikke er så mye engang.. I dag, x antall år senere. Er det fortsatt like mye olje på kjærra, og IKKE noe som lekker :lol:

Har også opplevd at de har feilsøkt på bilen uten å funnet feil, for så å ta betalt for feilsøkinga selv om feilen ikke er reparert. Klarer de ikke fikse problemet skal man fanken ikke betale ett eneste øre hvis du spør meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har sagt at de skal fikse det uansett kostnad, og hvis de ikke har kontaktet deg og opplyst om pris og hva som må byttes / gjøres. Så har de ikke krav på betaling sånn jeg har forstått det tidligere. De kan ikke bare fikse en bil for x antall tusen uten å si ifra til eier.

Vet om flere folk som har sluppet unna høye summer da verkstedene ikke har opplyst om pris osv før de har påbegynt reperasjonen.

En annen lur ting er å få en fastpris (for så å prute på den :P I dag kan man prute på _ALT_) før de reparerer det som er nødvendig.

Har en liten historie om bilen til min mor. Var visst "lekasje" i servostag på bilen.. Noe som ville koste Kr. 12.000,- å skifte! De poengterte at dette var viktig å fikse. Sa at det ikke var aktuelt pga bilens verdi ikke er så mye engang.. I dag, x antall år senere. Er det fortsatt like mye olje på kjærra, og IKKE noe som lekker :lol:

Har også opplevd at de har feilsøkt på bilen uten å funnet feil, for så å ta betalt for feilsøkinga selv om feilen ikke er reparert. Klarer de ikke fikse problemet skal man fanken ikke betale ett eneste øre hvis du spør meg.

Ja, godt poeng det med info om pris på forhånd! Thanx :) .

-Ikke noe om pris gitt til meg på forhånd, og spesielt ikke at total kostnad blir like mye/mere enn en årlig service. :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn fungerer det også i el-bransjen forøvrig. Vi er pliktige til å gi prisoverslag til kunde før vi godtar reperasjon av f.eks en TV utenfor garanti / reklamasjon. Kan ikke bare godta et prisoverslag på 8k for en reperasjon uten å få godkjennelse fra kunde vettu. Da hadde det blitt lyn & torden i ettertid :o

Greit å jobbe en del med service. Vet litt bedre hva slags rettigheter jeg har som KUNDE sånn hvis det skulle oppstå et problem.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn fungerer det også i el-bransjen forøvrig. Vi er pliktige til å gi prisoverslag til kunde før vi godtar reperasjon av f.eks en TV utenfor garanti / reklamasjon. Kan ikke bare godta et prisoverslag på 8k for en reperasjon uten å få godkjennelse fra kunde vettu. Da hadde det blitt lyn & torden i ettertid :o

Greit å jobbe en del med service. Vet litt bedre hva slags rettigheter jeg har som KUNDE sånn hvis det skulle oppstå et problem.

Yepp, takk for gode innspill. Skal få dem til å svette litt når helga er over B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yepp, takk for gode innspill. Skal få dem til å svette litt når helga er over B)

Det høres bra ut. Ingen bør få slippe unna med slik service som du beskriver.

Når det er sagt, har alle saker minst to sider. Inviter gjerne verkstedet til å forklare seg på det du skriver i tråden. En annen god skikk er å undertegne med fullt navn i innlegg hvis en oppgir navnet på motparten en velger å "henge ut". ;)

Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går. Da vet en hva slike saker kan ende med hvis en skulle komme opp i noe lignende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du slapp nå vertfall å få telefon fra verkstedet om at di hadde kræsja bilen din under prøvekjøring... skjedde med bilen min hos det "lokale" toyota verkstedet her...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du slapp nå vertfall å få telefon fra verkstedet om at di hadde kræsja bilen din under prøvekjøring... skjedde med bilen min hos det "lokale" toyota verkstedet her...

Wow! -Hvordan gikk det da? -Tok verkstedet det på sin egen forsikring/regning da eller var det ditt problem siden du hadde "lånt" ut bilen til verkstedet?? :unsure:

ØHN; Du har rett i at alt har 2 sider, og Citybil skal få sjangs igjen til å forklare meg denne.

Skal legge ut en scan (så fort jeg får liv i scanneren min..) av regningen fra verkstedet mitt på denne EGR-jobben.

Likefullt, jeg klagde jo der og da til kundemottageren som da dro den løgnen om at EGR-ventilen satt så vanskelig til at det tok tid å bytte den..... Dem antar at alle kundene er idioter som ikke skjønner noe på bil, og det irriterer meg. <_<

I tillegg til at dem ikke klarte å skru den til ordentlig, og det gjør jo bare saken værre. (Jeg har ikke noe problem å betale for deler som må byttes, og jeg klager jo ikke på prisen på selve EGR-ventilen...)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow! -Hvordan gikk det da? -Tok verkstedet det på sin egen forsikring/regning da eller var det ditt problem siden du hadde "lånt" ut bilen til verkstedet?? :unsure:

ØHN; Du har rett i at alt har 2 sider, og Citybil skal få sjangs igjen til å forklare meg denne.

Skal legge ut en scan (så fort jeg får liv i scanneren min..) av regningen fra verkstedet mitt på denne EGR-jobben.

Likefullt, jeg klagde jo der og da til kundemottageren som da dro den løgnen om at EGR-ventilen satt så vanskelig til at det tok tid å bytte den..... Dem antar at alle kundene er idioter som ikke skjønner noe på bil, og det irriterer meg. <_<

I tillegg til at dem ikke klarte å skru den til ordentlig, og det gjør jo bare saken værre. (Jeg har ikke noe problem å betale for deler som må byttes, og jeg klager jo ikke på prisen på selve EGR-ventilen...)

tror nok mange bilverksteder oppererer på den måten som mange av derer beskriver ovenfor,ser seg ett snitt til å prøve å tjene seg en ekstra slant på å utføre for mye eller eklstra arbeid på kundens bil,sikkert mange som bare svelger i seg den regninga uten å vite bedre,eller dem har ikke peiling på hva slags rettigheter de har på ett verksted.

Tror nok du gjør lurt i å gå videre med denne saken,men for all del gjør det på en ordentlig og saklig måte,når verkstedet du har brukt forstår att du er er inneforstått med den ventilen og att den ikke tar en halv arbeidsdag å fikse,kan det hende de gjør helomvending med regningen din,det er ikke noe fordel for dem att det arbeidet de påstår de har brukt 3 timer på er slurvet ifra seg heller,det er for dårlig av ett merkeverksted.

anbefaler att du kontakter dem over helga,om de ikke godtar det ringer du opel norge,og eventuelt NAF,er sikker på att saken løser seg til din fordel,for det er jo hva man kaller i nordnorge "borti hælvette" :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skal oppdattere med hva svaret blir fra verkstedet over helga.

Har edit i første post, lagt inn scan av regningen med "Arbeid" kr 1800.- + mva.

Endret av Hirobofly
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk www.regal-auto.co.uk

De har tett plate til 1.9cdti, de har også en remap til samme operasjon som vil gi mer NM

Koster £42 for plate og £480 for remap.

Er en vinn-vinn situsjon for de med denne motoren og vill ikke gi feil på egr mer.

Vill si det er verd vær kr i forhold til å kødde med standard egr feil til stadighet:)

Finner ikke denne nevnte platen på siden?

Trodde man ganske kjappt ville få motorlampe ved og blende?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive